De gemeente Utrecht gaat van maandag 19 tot en met vrijdag 23 februari werkzaamheden laten uitvoeren aan de ovonde (ovale rotonde) op de Churchilllaan. Er wordt die dagen gewerkt tussen 07.00 en 17.00 uur. Mensen ervaren de ovonde als onveilig en onoverzichtelijk, waarop de gemeente besloten heeft een aantal aanpassingen te doen.
De gemeente ziet de ovonde als onderdeel van een belangrijke busroute tussen Utrecht Centraal, Papendorp en de wijk Vleuten -De Meern. In 2019 verving de ovonde het oude kruispunt, maar mensen ervaren nieuwe situatie als niet duidelijk en onveilig.
Een verkeersbureau deed onderzoek naar het verkeer op en de veiligheid van de ovonde. Uit dat onderzoek volgden voorstellen voor aanpassingen, die nu door de gemeente worden uitgevoerd. “Hiermee wordt de ovonde overzichtelijker en veiliger voor alle weggebruikers.”
De gemeente gaat onder meer het straatwerk aan de binnenkant van de rotonde vervangen en de bochten worden verbreed, zodat bussen beter over de ovonde kunnen rijden. Ook krijgt het asfalt van de rijbaan bij de fietsoversteekplaatsen een andere kleur om duidelijk te maken wanneer fietsers wel en geen voorrang hebben. Daarnaast worden er verkeersborden aangepast en worden versleten markeringen om de weg opnieuw aangebracht. Ten slotte komt er meer ruimte voor groen en bloeiende beplanting.
Omleidingen
De ovonde is tijdens de werkzaamheden dicht voor auto’s en fietsers. Zij worden omgeleid. Zo moeten auto’s richting de A2 en Papendorp via de Beneluxlaan en de Dominee Martin Luther Kinglaan rijden. Autoverkeer dat vanaf de C.H. Letschertweg, de Stadsbaan Leidsche Rijn en Papendorp richting Kanaleneiland en het centrum moet, rijdt ook via de Martin Luther Kinglaan. Fietsers tussen de Trumanlaan en de Marco Pololaan moeten oversteken bij de kruising met de Beneluxlaan en de buslijnen 7 en 10 krijgen een kleine lokale omleiding.
De werkzaamheden kunnen wat geluidsoverlast geven in de omgeving en de gemeente heeft aangegeven dat het weer de geplande werkzaamheden kan beïnvloeden.
23 Reacties
ReagerenPrachtig. Problemen oplossen die er nooit waren. Uiteraard tegen hoge kosten. En het gaat financieel al zo goed met Utrecht.
Zucht. Gewoon weer de gebruikelijke aanpak dus. Verbouwe. Concluderen dat het niet goed werkt. Overnieuw. Geld genoeg lijkt het.
Zucht. Zucht.
Volgens mij is dit nu de derde ovonde die in de praktijk als onveilig en onoverzichtelijk wordt ervaren.
Zou het niet kunnen dat het een “ovonde” alleen maar een zuiver theoretisch verkeerskundig ideaal-concept is, in plaats van een in de praktijk daadwerkelijk functioneel iets?
De rotonde is in de praktijk een vrij behoorlijk functionerend stukje infra. Ik heb het vermoeden dat de “ovonde” bedacht is om rotondes aan te brengen daar waar er voor een rotonde geen ruimte is, in de hoop dat het net zo lekker werkt als een rotonde.
Ik heb het gevoel dat één en ander qua idee niet helemaal uitgekristalliseerd is, en dat Utrecht als proefopstelling fungeert voor een wazig concept, dat er op het krijtbord met 2 voetgangers, een hond, en anderhalve auto als uitgangspunt, best geinig uit zag.
Graag ook zo’n ovonde verderop bij de kruising benelux/churchillaan. Daar sta je ook onnodig lang stil, of je nu met de auto of fiets bent, ditto bij Europalaan / Wilhelminalaan waar voorheen gewoon een prima werkende, veel efficientere rotonde lag.
Oh ja, daar hadden we ook nog een ovonde…
Of dat ding rond of ovaal is maakt volgens mij niet zoveel uit, maar ik begrijp niet dat verkeerslichten helemaal uit de gratie zijn geraakt. Aan alle kanten liggen tweebaansfietspaden, dus op die ene foto zit je (als ik goed heb geteld) in feite naar 14 (!) kruisingen te kijken. Verkeer komt letterlijk van alle kanten en zonder verkeerslichten heb je ogen in je rug nodig om over te steken.
De ovonde die op de Maliebaan komt zal vast direct helemaal goed zijn met goede bochten voor bussen, veilig voor fietsen daar tussendoor en nog wat wandelaars ook. Na Churchillaan, t Goylaan en West boulevard wordt driemaal scheepsrecht.
Gelukkig heb ik in laatste 10 jaar geen enkele botsing of ander ongeluk met de wagen gehad. Maar recent bij Goylaan bijna tegen een speed pedelec die er ‘plots’ was en harder ging dan een gemiddelde wagen. Plus bijna achterop geknald bij ovonde Churchilllaan waarbij afslaand verkeer vanaf brug naar winkelcentrum rood heeft en helft voertuig op doorgaande weg blijft staan. Scherp blijven is het advies, ook aan de gemeente….
Het enige wat ik aan al die onnozele Ovondes wil toevoegen zijn verkeerslichten …anders voorspel ik dat door het recht van de brutaalste ,, lees onbeschofste ,, heel wat ongemak voor andere verkeersdeelnemers en of ongelukken en aanrijdingen zullen gaan komen !!!
Ze kunnen beter die straat aanpakken die vanaf deze rotonde kanaleneiland in gaat. Daar wordt zo vaak hard gereden. En er is geen fietspad.
Het feit dat je als automobilist eerst voorrang hebt op de fietsers en daarna voorrang moet verlenen aan auto’s werkt ook niet echt handig. Het feit dat je als fietser eerst voorrang hebt op de auto’s en bij de volgende kruising niet, komt ook niet erg duidelijk over. OF je hebt voorrang OF niet. Niet dan wel, dan niet en zeker niet op 1 kruispunt.
Wat is eigenlijk het voordeel van Ovondes in vergelijking met Rotondes?
Van Rotondes is het bewezen dat ze de doorstroming verbeteren, maar dat komt ook, doordat zowel fiets als auto (of andere verkeersdeelnemers) op dezelfde Rotonde zitten. Je hebt verkeer op de Rotonde en verkeer daarbuiten. 2 set regels. That’s it. Daar is ogeveer 100 jaar aan kennis er evraring over opgedaan in verkeersstudies.
Deze Ovondes belemmeren de doorstroom juist, doordat de fietspaden gewone kruisingen zijn (die zelfs los liggen van de Ovonde, wat is daar het voordeel van?) en de Ovonde geen ekele doorstroomoverbetering in zijn ontwerp heeft. Je moet remmen voor fietspad, kijken of er iets aan komt uit beide richtingen, dan 5 meter verder opnieuw remmen om te kijken of er verkeer op de Ovonde zit. Dan bij het verlaten van de Ovonde weer op de rem voor het volgende fietspad (weer 2 richtingen). Dat zijn 3 remacties, waarschijnlijk helemaal tot stilstand, binnen 50 meter (!!!).
Dan hebben we het nog niet gehad over de onoverzichtelijkheid van het ontwerp (je moety je nek net in zeer oncofortabele vormen vouwen om alles goed te kunnen zien en vooral kunnen overzien). Onoverzichtelijkheid leidt tot verhoging van stress bij deelnemers. Stress zorgt er voor dat mensen dingen over het hoofd kunnen gaan zien en wakkert ook nog eens een keer verkeersagressie aan.
Naar welke opleidingen gaan de mensen van die verkeersadviesbureaus tegenwoordig eigenlijk? En waarom mogen ze steeds hun eigen fouten herstellen met nieuwe fouten? Het is toch duidelijk dat het aan kennis ontbreekt bij deze adviseurs? Zij volgen de boekjes (op basis waarvan die geschreven zijn is een raadsel) terwijl keer op keer de praktijk anders blijkt en dus ook het gedrag van mensen ancers blijkt. Planologen moeten hun ontwerpen aanpassen op de mens. De mens dwingen zich aan te passen aan dwang, ook al is er een betere optie, lijkt me een beetje een omgekeerde werkelijkheid. Je past maatregelen toe als het fijn en goed samenleven van mensen in het geding komt. Dat samenleven hoort niet in het geding te komen door onlogische maatregelen.
Het is algemeen bekend dat remmen en optrekken files en opstoppingen veroorzaakt. Een Rotonde is juist een verkeersmiddel dat het verkeer soepel opneemt en soepel laat afstromen. Dat zit hem in de vorm, Plus je verhoogt de wegcapaciteit ietsjes (een rotonde bevat veel extra meters, door dat rondje dus kan afhankelijk van de grootte extra auto’s aan). Auto’s hoeven vaak niet helemaal te remmen, maar rollen de rotonde op en af.
En ik maar denken dat dit een artikel met nieuws van 10 jaar geleden…
Maak van de ovonde weer gewoon een rotonde met een of twee banen in het midden voor de bussen word het allemaal wat beter ook voor de bus chauffeurs het is toch beter dan dit
@Floris Genoeg mensen die daar zijn aangereden. Dus zeker wel een probleem
Voor de zoveelste keer het bewijs dat theorie anders is dan de praktijk.
De gemeente werkt er hard aan om de stad klaar te maken voor de toekomst. Een wijk ingericht voor auto’s past daar niet in, het is immers al een tijd geen 1950 meer. Er is geen alternatief, anders staat het ramvast en adem je weer smog zoals een aantal jaar geleden.
Maar mensen zijn gehecht aan luxe en comfort, dus vandaar het gezucht op de socials
In tegenstelling tot ‘t Goylaan en de Marnixlaan is dit wel een rotonde voor auto’s. Deze word dan wel weer doorkruist met een busbaan met stoplichten.
eromheen ligt dan weer een fietspad en voetpad in 2 richtingen, met verschillende voorrangsregels.
Dan heb je er ook nog een afdaling van een brug bij waardoor alle fietsers met makkelijk 30 km/ uur op dit kruispunt afrazen.
dit alles met elkaar maakt een onoverzichtelijk kruispunt. Laat staan als het donker is met regen.
@jan: ze hebben in het verleden toen dit werd aangelegd de marco pololaan zonder fietspad aangelegd. maar omdat er vaak file is de wijk uit konden fietsers er niet meer langs en reden dan weer voetgangers overhoop op de stoep.
Ik mis op de afbeelding de zebrapaden bij de fietspaden. Zijn weer wel aangebracht op de rijbaan. Blijkbaar mag de voetganger als meest kwetsbare verkeersdeelnemer opgeofferd worden aan de fietser. “De stad teruggeven aan de voetganger en de fieter”. Verworden tot Inconsequente holle kretologie.
Je moet de ovonde absoluut niet aanpakken. De ovonde is namelijk geen oorzaak, de ovonde is een gevolg. Het gevolg van volstrekt incompetente wethouders en ambtenaren. Pak de oorzaak aan. Reken af met de incompetente opdrachtgevers en je bespaard enorme bedragen aan geld, nu maar ook in de toekomst.
Het Groen66 College en de daaraan ondergeschikte Groen66 Raad, heeft de mond vol van gedrag beïnvloeding. Geen maand gaat er voorbij of er wordt weer een onnozel besluit genomen om dat toe te passen.
De burgers die zich er niet aan houden begrijpen het niet, onnozelaars als zij zijn.
Dat het veranderen van gedrag wetenschap is, is aan Groen66 niet besteed. Zou de sr. ambtenaar gedragkunde die bij de gemeente werkt het nog volhouden bij zoveel politiek droomdenken ? Denk het niet.
TNO bracht, opnieuw, een rapport over mobiliteitsarmoede uit. Fietsfanaten, lezen dat rapport. Het gaat over de inwoners van Overvecht.
Nee Utrecht verspilt haar geld aan het verfraaien van de binnenring tot Stadsboulevard. Aan verkeersveiligheid besteden wij geen aandacht en aan mobiliteitsarmoede doen wij niet, en ‘zo zit het’.
@ JdV
Behoudens je d/t-fout ben ik het bij hoge uitzondering met je eens.
@Barend, ook helemaal eens met jou (en bij uitzondering dus ook met JdV)