De gemeente Utrecht gaat van 26 juni tot en met 9 juli op vier locaties in de binnenstad tijdelijke camera’s plaatsen. De camera’s tellen hoeveel zwaar verkeer er over de grachten rijdt. Zo kan de gemeente zien of de verkeersmaatregelen die getroffen zijn om de werven en werfkelders te beschermen werken.
De camera’s worden geplaatst op de Plompetorengracht, het Hieronymusplantsoen, de Kromme Nieuwegracht en de Nieuwegracht. De camera op de Plompetorengracht telt naast het zware verkeer ook hoeveel auto’s vanaf de Van Asch van Wijckskade tegen de rijrichting in rijden.
De tijdelijke camera’s worden gebruikt van 26 juni tot en met 9 juli. Enkele dagen eerder, op 22 juni worden ze geplaatst en op 11 juli worden ze weer weggehaald.
Gegevens
De speciale camera’s maken foto’s van kentekens van de voertuigen die op de grachten met werfkelders rijden. Met het kenteken halen de camera’s de voertuiggegevens op bij de Rijksdienst Wegverkeer. Nadat de voertuiggegevens zijn opgehaald, worden de foto’s van de kentekens gewist. “De camera’s voldoen aan de privacywet en zijn niet schadelijk voor mensen of dieren”, aldus de gemeente Utrecht.
Samen met de gegevens van de handhavers en de meldingen die de gemeente binnen krijgt, moeten de gegevens een goed beeld geven van hoeveel zwaar verkeer er nog op en rond de grachten rijdt en of de verkeersmaatregelen die eerder zijn getroffen werken. “Elk zwaar voertuig dat over een eeuwenoude kelder rijdt, is er één te veel. Toch laten tellingen en meldingen tot nu toe zien dat sommige chauffeurs zich (nog) niet aan de verkeersregels houden”, aldus de gemeente.
Eerdere tellingen
In 2022 deed de gemeente ook al tellingen op twaalf plekken in de binnenstad. Uit deze tellingen bleek dat er minder zwaar verkeer in het wervengebied rijdt dan in 2020 en 2021. Omdat er op vier plekken werkzaamheden aan de weg waren, gaven deze tellingen volgens de gemeente geen goed beeld. Daarom worden er nu opnieuw op deze vier plekken in de Utrechtse binnenstad tellingen gedaan.
Later dit jaar wil de gemeente kentekencamera’s plaatsen om chauffeurs van vrachtauto’s automatisch een boete te geven als zij de verkeersmaatregelen overtreden, maar dit plan ligt bij het Openbaar Ministerie. De gemeente laat weten dat dit andere camera’s zijn dan de tijdelijke camera’s die komende maand worden gebruikt voor de tellingen.
Gekoppelde berichten
Gemeente kondigt vrachtwagenverbod aan in Utrechts wervengebied
Het wervengebied in de Utrechtse binnenstad is vanaf 2 maart verboden terrein voor vrachtwagens en…
Gemeente ziet een afname van te zwaar verkeer in Utrechts wervengebied
Het aantal te zware voertuigen in het Utrechtse wervengebied is afgenomen. Dat constateert de gemeente…
Utrecht wil meer maatregelen tegen te zwaar verkeer in de binnenstad
De gemeente Utrecht heeft meerdere maatregelen gepresenteerd waarmee te zwaar verkeer uit de binnenstad verder…
10 Reacties
ReagerenIs dat nu prioriteiten stellen? Er gaat vrijwel geen zwaar verkeer meer door de binnenstad. Grootste voertuigen zijn stadsbussen en vuilniswagens
Ik zie liever dat de gemeente camera’s plaatst in de strijd tegen overlast, zoals lucas bolwerk, griftpark, park Lepelenburg, pandhof etc
@Binnenstadbewoner
Dat hang van de gemeentelijke definitie van “zwaar” af.
Die e-auto’s zijn minstens dubbel zo zwaar als de fossiele versie waarop ze gebaseerd zijn. Kunnen zomaar zwaarder zijn dan een fossielbusje vol alibabapakketjes. Is ook niet goed voor frafiele werfkelders.
Lijkt me niet erg effectief tegen evidente overtreders.
Ik zou camera’s op de kanaalstraat plaatsen kunnen ze handgranaat leggers registreren.
@Koel Hoofd:
Wat zwets jij nou toch weer? Maak je er een sport van om zo doorzichtig mogelijke leugens te verkopen?
Elektrische vuilniswagen te koop via Trucks.nl: ledig gewicht 16.694 kg
Zelfde model, maar dan diesel: 14.090 kg
Links (voor andere lezers, want feiten zoek jij natuurlijk niet op):
https://www.trucks.nl/volvo-fe-e-electric-geesink-gpm-iv-21m-zero-emission-7453962-vd
https://www.trucks.nl/tweedehands-volvo-fe-320-norba-23m3-5241973-vd
Maar nee, elektrische vuilniswagens zijn minstens dubbel zo zwaar als de fossiele versie waarop ze gebaseerd zijn. En de Lessinglaan was vroeger vierbaans, laten we dat vooral ook niet vergeten.
@Don
Aan het begin van de Kanaalstraat (en de Damstraat) hangen wel degelijk camera’s, maar niet op het stuk waar de handgranaat is gevonden.
Een electrocar heeft al gauw het gewicht van een vrachtwagentje waar pakketten mee worden rondgebracht en toch maakt men onderscheid.
Ze gaan gewoon kijken voor wie de milieu zone ook een verboden plek gaat worden.
@Koel Hoofd:
Ik bedacht me later dat je waarschijnlijk personenauto’s bedoelt in je bericht, geen vuilniswagens, waar Binnenstadbewoner het over heeft. Voor de volledigheid: ook rabiate onzin natuurlijk. Twee keer twee identieke modellen:
Hyundai Kona:
Benzine 1,233–1,569 kg
EV 1,535–1,743 kg
Opel Mokka:
Benzine 1,270
EV 1.498 kg
Minstens dubbel zo zwaar dus? En zwaarder dan een volle bestelbus? Gaan we weer wedden?
Volgens de gemeente maximale aslast 2 ton en een maximaal totaalgewicht van 3,5 ton bij kwetsbare kelders. Dit is een terechte redenatie volgens het “zwakste schakel” principe. Ik weet niet voor welke kelders dit opgaat, maar die vuilniswagens van 14 ton fossiel of 16 ton elektrisch mogen daar blijkbaar niet komen. Het installeren van een weegbrug met slagbomen een optie?
@Kees Truijens:
eens. Dit is achteraf constateren dat het flink fout had kunnen gaan. ( Een verdwaalde volle betonmixer of zo.)
@Pee:
Personen vervoer of licht vrachtvervoer binnen de aslast/ gewichtsbeperking mogen dus wel.
Met vriendelijke groet,
PeterH
En wat te denken van de 9 meter bepaling in de binnenstad.
Ik zie dagelijks auto’s rijden die veel langer zijn dan de 9 meter bepaling. Vaak moeten de chauffeurs van die auto’s een paar keer achteruit steken omdat ze de bocht niet in een keer kunnen nemen.
Maar er zijn er ook die hebben die een ontheffing van de gemeente gekregen om toch door de smalle straten te rijden.
Hoe ongeloofwaardig ben je dan als gemeente.
Je stelt een verbod in maar gelijk geef je vrijstelling.
En handhaven ho maar!!!