Gemeente selecteert 3 onderzoekers om slavernijverleden van Utrecht in kaart te brengen | De Utrechtse Internet Courant Gemeente selecteert 3 onderzoekers om slavernijverleden van Utrecht in kaart te brengen | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente selecteert 3 onderzoekers om slavernijverleden van Utrecht in kaart te brengen

Gemeente selecteert 3 onderzoekers om slavernijverleden van Utrecht in kaart te brengen
Drie onderzoekers gaan de komende tijd onderzoek doen naar of Utrecht een aandeel heeft gehad in het slavernijverleden. De onderzoekers zijn Nancy Jouwe van Amsterdam University College en Matthijs Kuipers en Remco Raben van de Universiteit Utrecht.

Drie onderzoekers gaan de komende tijd onderzoek doen naar of Utrecht een aandeel heeft gehad in het slavernijverleden. De onderzoekers zijn Nancy Jouwe van Amsterdam University College en Matthijs Kuipers en Remco Raben van de Universiteit Utrecht.

Nancy Jouwe is de voormalig directeur van stichting Kosmopolis, een platform dat voor kunst en cultuur gericht op ontwikkelen van interculturele verbindingen tussen mensen. Ze heeft als directeur van Kosmopolis onder meer de wandelroute Mapping Slavery/Sporen van Slavernij in Utrecht ontwikkeld. De gemeente heeft haar gevraagd contact te zoeken met wetenschappers van de UU.

Nancy Jouwe werkt voor het onderzoek samen met Matthijs Kuiper, docent Politieke geschiedenis aan de UU en met Remco Raben, Universitair Hoofddocent Geschiedenis aan de UU en bijzonder hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

Formele excuses

Het onderzoek naar de geschiedenis van de slavernij in Utrecht gaat bestaan uit literatuur- en archiefonderzoek. Er wordt onder meer een analyse gemaakt van de toenmalige elite in Utrecht. Ook worden dataverzamelingen gedaan rond thema’s als rentenieren in Utrecht, de aanwezigheid van mensen van Afrikaanse en Aziatische afkomst en van abolitionisten in Utrecht.

De kosten van het onderzoek zijn 20.000 euro per jaar, met een totaal van 40.000 euro. De eerste fase van het onderzoek moet na de zomer zijn afgerond. De resultaten van de eerste fase worden gepresenteerd in een bijeenkomst waar ook publiek bij aanwezig kan zijn. Daarna start de tweede fase, met als doel om in het voorjaar van 2021 met een publicatie te komen.

Als uit het onderzoek blijkt dat Utrecht inderdaad een aandeel heeft gehad in het slavernijverleden, moet dat een eerste opmaat zijn naar formele excuses tijdens Keti Koti op 1 juni 2020 of 2021.

Niet samenwerken

De gemeente Utrecht kiest er in het onderzoek voor om niet samen te werken met Amsterdam en Rotterdam. Wel is volgens de gemeente binnen het onderzoek sprake van afstemming met andere gemeentes.

Utrecht zal niet met de steden samenwerken, omdat Rotterdam al twee jaar bezig en in de laatste fase zit van een eigen onderzoek naar het slavernijverleden. Amsterdam laat ook een onderzoek doen, maar blijkt te veel te verschillen van Utrecht in die tijd. Amsterdam had bijvoorbeeld veel meer inwoners dan Utrecht en zowel de VOC als de WIC hadden hun hoofdkantoren mede in Amsterdam.

48 Reacties

Reageren
  1. Martijn

    jammer dat de onderzoekers voornamelijk aanhangers zijn van de identiteitspolitiek religie. Zal een objectief onderzoek worden…

  2. Reactionaire rechtse zak.

    Niet namens mij.
    In navolging van Amsterdam lijkt het Utrecht dus ook wel ‘n goed idee om zichzelf hevig deugend met as te bestrooien en excuses te maken voor iets waar men zelf part noch deel aan heeft (gehad).
    Erfzonde, bloed- en eerwraak hoort niet in een geciviliseerde samenleving thuis, laat dat maar aan de barbaren.

  3. Rudy

    De resultaten uit het onderzoek kun je nu al opschrijven. Dit heeft niets met wetenschap te maken. Je kunt ook 40.000 euro weggeven aan een reactionaire rechtse zak met een doctorstitel en die een rapport laten schrijven. Maar ja, zo’n rapport is natuurlijk niet gewenst.

  4. Reactionaire rechtse zak.

    Puik idee, Rudie.

  5. @UtrechtseSjoerd

    Zou nog meer onderzoek nog iets nieuws aan het licht brengen? De Utrechtse Van Weede en Beets waren fel voorstander van afschaffing en actief onderdeel van Utrechtse politiek en kerkelijk. Van Weede zijn graf + monument ligt in de Jacobikerk.

    https://sporenvanslavernijutrecht.nl/activiteiten/landing/afschaffing-van-de-slavernij-2/maliebaan-18-everard-van-weede-van-dijkveld/

  6. Koel Hoofd

    Vermoeiende ideologie houden die academische hipsters er op na.
    Waarom moet daar overheidsgeld aan worden besteedt?

  7. Cico

    @@UtrechtseSjoerd: ongetwijfeld was er destijds een richtingenstrijd. En als historicus weet ik vrijwel zeker dat dit onderzoek interessante, nieuwe inzichten gaat geven. Ik ben bijv benieuwd hoe men indertijd dacht over slavernij, niet alleen de politieke/economische elite, maar ook het volk. En waar is het geld in geinvesteerd? Het wordt enorm spitwerk in archieven

  8. Jos

    @ koel hoofd en anderen

    Wie zijn verleden niet kent is het heden en de toekomst niet waard.

    Historisch onderzoek over beladen historische onderwerpen is zeker belastinggeld waard. Hier kunnen we veel van leren.

    Juist degenen die bepaalde periodes uit de geschiedenis maar willen skippen, omdat hun dat beter uitkomt….tja

  9. Pee

    Waarom zouden wij excuses moeten maken voor iets wat lang geleden zonder ons is gebeurd.
    In het midden oosten floreert de slavernij nog steeds.
    Weten die historici wel ,dat in de tijdperiode van toen, de blanken net als de donkere mensen als slaven zijn gehouden?
    Er zijn ook veel mensen geweest die slaven hebben geholpen met vluchten.
    Er zitten meerdere verhalen achter dat hele slaven gebeuren die aantonen dat het arabieren waren die mensen massaal ontvoerde om als slaaf verkocht te worden.
    En als klap op de vuurpijl was de eerste slavenhandelaar donker.
    Daar hoor je nou nooit eens wat over.

  10. Max

    @Jos
    We weten al dat er in het verleden slavernij is geweest en dat het slecht was.
    Volgens mij zijn we het allemaal over eens dat dit niet terug moet keren.

    Als we al hebben geleerd om de geschiedenis niet te herhalen, wat gaan we er dan nog meer van leren als we exact weten hoeveel deze specifieke provincie er wel of niet mee te maken heeft gehad?

    Je doet alsof we dit deel van de geschiedenis actief proberen te verbergen maar het is algemene kennis. Maar wat ik nog het minste begrijp is waarom je zou denken dat het ons beter zou uitkomen als dat niet zo was.

  11. wollie

    kun je ook een gouden courgette voor kopen…

  12. Herman

    Laat de gemeente zich beperken tot taken op gemeentelijk gebied, dat is al lastig genoeg.
    Dit soort onderzoek hoort bij de landelijke overheid.

  13. Count

    Het komt niemand beter uit, maar nut en noodzaak hiervan ontgaat vele mensen. Het is fascinerend om te zien hoe een kleine groep politiek gemotiveerde pseudo intellectuelen zo graag wil aantonen dat hoe slecht er met mensen is omgegaan destijds. En daarvoor hun handje ophouden bij de overheid. Deze kennis is er al, en zet dat nu maar in om dit in het heden en toekomst te voorkomen. Mensenhandel, uitbuiting, ja ook slavernij is nog aan de orde van de dag. Kijk om je heen en doe er wat aan, daar hebben we nu veel meer aan.

  14. Jasper

    @Jos: hear, hear!

  15. cas

    @ Jos, jij begrijpt het niet helemaal… Een onderzoek oke, maar de gemeente probeert het alleen uit imago redenen te doen. En dan treurig sorry zeggen en met een zak geld gaan zwaaien omdat er vroeger mensen iets hebben gedaan dan tegenwoordig kapitalisme heet. Het verleden met de bril van tegenwoordig beoordelen kan simpelweg gewoon niet. En net als dat clubje in amsterdam staat hier natuurlijk de uitkomst ook vast.

  16. Jos

    @ Count

    Hou eens op met de boel te verdraaien.

    Het is de gemeente die dit onderzoek opstart en het is de gemeente die historici inhuurt. Er hebben geen onderzoekers om werk gevraagd aan de gemeente.

    Historici zijn onderzoekers, wetenschappers. Mensen die aan waarheidsving doen op basis van bronnen die men vindt. Je hebt goede historici en slechtere, maar als je het over pseudo-intelectuelen hebt, heb je het meer over mensen aan de zijlijn die niet gehinderd over enige kennis van zaken maar wat roepen over het onderwerp.

    In de slavernijperiode ZIJN veel voorvaderen van inwoners van het koninkrijk 200/ 250 jaar gruwelijk behandeld, andere inwoners en bedrijven hebben daar gruwelijk van geprofiteerd. Onder meer veel rijkdom en welvaart in bepaalde steden is tot stand gekomen dankzij o.a. de slavenhandel. Ook in een stad als Utrecht. Het is niet voor niets dat veel prachr-en-praal panden in deze periode gebouwd zijn en een aantal steden fors zijn uitgebreid in deze periode met omvangrijke stadsvernieuwingsprojecten.

    Deze periode is, leuk of niet, ook onderdeel van de geschiedenis van de stad. Net als dat er na vele andere perioden, ook op kosten van de gemeente, ook onderzoek gedaan wordt. Ook onderdelen van de geschiedenis van de stad. Rlmeins Utrecht, geschiedenis van de Dom, stadsuitbreidingsplannen van Berlage.

    Het zijn niet de mensen die op zoek gaan naar waarheidsvinding die politiek gemotiveerd bezig zijn, want op zoek naar dingen die gewoon gebeurd zijn, het zijn mensen aan de zijlijn de bepaalde perioden (boven andere perioden)(roepen en schreeuwend op sociale media) willen bagataliseren, die dit vaak vanuit politieke motieven doen.

    Wat is gebeurd is gebeurd. Het is belangrijk om dit voor de toekomst te weten. Juist omdat de mens zich vaak aan dezelfde steen stoot. De westerse samenleving draait immers nog steeds voor een deel op moderne slavernij in lage-loonlanden. Denk aan grondstofwinning en kledingproductie. 100% slaafvrij bestaat in deze ketens zo goed als niet.

  17. Count

    @Jos, het lijkt misschien niet zo, maar we zijn het op grote lijnen met elkaar eens. We weten inmiddels wat er gebeurd is, kunnen dat niet meer veranderen, en moeten ons inspannen om dit nu en in de toekomst te voorkomen.

    Waar we van mening verschillen is dit. Helaas is het zo dat in dit soort onderzoeken de waarheidsvinding nogal politiek ingegeven is, ook in dit geval met de gemeente als financier. De gekleurde uitkomst kan iedereen al voorspellen en voegt 0,0 toe aan enige zinnige discussie om de wereld een plek te maken met minder slavernij

  18. Wim Vreeswijk

    Linda Voortman, de wethouder kan zich veel beter gaan verdiepen in de huidige vormen van slavernij in het Midden-Oosten. Dat lijkt me veel actueler dan zoeken naar een speld in een hooiberg van honderden jaren geleden. En als je er een vind zijn dat hooguit een paar zeer oude botten.

  19. Zuilenaar

    Moet elke gemeente in Nederland dit nu gaan onderzoeken? Ons gemeentelijk geld kan beter besteed worden. Het verleden van ons hele land kan onderzocht worden in opdracht van de Rijksoverheid maar laten we a.u.b. de gemeenten zich beperken tot de huidige problemen!

  20. Cohen

    Had dit 40 jaar eerder gedaan en ik had gedacht, kijk deze mensen die durven. Nu is het vooral met de stroom meegaan, een slaatje slaan uit een maatschappelijke cultus die ongekend populair is bij het establishment. In het ergste geval narcisme verpakt als nederigheid.

    Dat laatste wordt goed geïllustreerd in een joods mopje (even geen zin om te vertalen, maar u kunt het wel lezen):

    On Yom Kippur, the rabbi stops in the middle of the service, prostrates himself beside the bema, and cries out, ‘Oh, God. Before You, I am nothing!’ Saul Rosenberg, president of the temple is so moved by this demonstration of piety that he immediately throws himself to the floor beside the rabbi and cries, ‘Oh, God! Before you, I am nothing!’ Then Chaim Pitkin, a tailor, jumps from his seat, prostrates himself in the aisle and cries, ‘Oh God! Before You, I am nothing!’ Rosenberg nudges the rabbi and whispers, ‘So look who thinks he’s nothing

  21. Kadoendra

    In het begin van de jaren ’90 heb ik in Utrecht een bijstandsuitkering gehad.
    Daarom kan ik aan iedereen melden dat hoe de gemeente Utrecht mensen met een bijstandsuitkering behandelt het nu al voor 100% vaststaat dat de gemeente Utrecht over 200 jaar zijn formele excuses aan gaat bieden!

  22. Toine Goossens

    @Cico en @Jos,

    Onafhankelijke en onbevooroordeelde geschiedschrijving is inderdaad van levensbelang voor de samenleving. Een specifiek op een beperkt klein deel van de historie gericht onderzoek voldoet niet aan die eisen. De uitkomsten van een dergelijk onderzoek leiden a priori tot een nog heftiger strijd over de werkelijkheid.

    Ik adviseer jullie het werk van Walter Scheidel te lezen. Nog veel beter is het werk van Maarten Prak en Wim Blockmans die inzicht geven in de wederkerigheid van gedrag door de vaderlandse geschiedenis tegen het licht te houden.

    Het slavernij verleden is oude geschiedenis. Oude geschiedenis die wordt uitgelicht in het kader van de komst en de wederzijdse integratie van bewoners met Nederlandse en Surinaamse wortels. De relatie tussen beide groepen inwoners kan niet objectief in kaart worden gebracht als daarbij niet ook de moderne geschiedenis wordt betrokken.

    In de jaren 70 heb ik een project opgezet voor werkgelegenheid van Surinaamse en Antilliaanse vrouwen. Het was maar een van de vele inspanningen die zijn gedaan om mensen met Surinaamse en Antilliaanse wortels een plek in onze samenleving te geven.

    Een objectief onderzoek kijkt ook naar de moderne geschiedenis en naar het positieve gedrag dat uit die moderne geschiedenis blijkt. Door louter en alleen de oude geschiedenis te belichten ontstaat een vals beeld over Nederlanders in het algemeen.

  23. Hans Versnel

    Laat deze gerenommeerde historici hun onderzoek eerst maar doen. En hun resultaten uitvoerig ter discussie stellen. Dan kan er pas geoordeeld worden.

  24. jos

    @ Toine Goossens

    Wat een kolder.

    Historische onderzoeken bestaan altijd uit deelonderzoeken. Zo kan je specifiek tot een kern komen.

    Aan de hand van die meerdere deelonderzoeken, door deze op een goede manier naast elkaar te leggen, krijg je een beter beeld over een bepaalde periode.

    Ik zit helemaal niet te wachten op leestips om duidelijk te kunnen maken waarom het helemaal niet zo’n slechte zaak is dat dit onderzoek uitgevoerd gaat worden.

    Wat heeft een werkproject in de jaren zeventig met Surinaamse vrouwen te maken met het onderzoek naar slavernijgeschiedenis in Utrecht? Het is helemaal niet zo dat je verschillende tijdsperioden in de geschiedenis zo maar even, wanneer het jou uitkomt, in elkaar kan gaan schuiven en naast elkaar kan leggen. Complete nonsens.

    Als je onderzoek doet naar een bepaalde periode wat verder in het verleden, dan heeft dit niet zo veel te maken met de recente geschiedenis en dat zou ook niet zo moeten zijn, behalve dat de moderne geschiedenis ergens bepaald is door datgene wat vroeger gebeurd is. Een goed onderzoeker is zich bewust van zijn of haar standplaatsgebondenheid. Wat jij wil doen is dat hele begrip maar even lekker over boord kieperen.

    Het gaat helemaal niet over een modern beeld of een vals beeld. Het gaat over waarheidsvinding binnen een bepaalde periode van onze stadsgeschiedenis.

    Mijn geschiedenishart doet pijn bij het lezen van alles over wat historici nu met name niet zouden moeten doen. Met een te moderne bril naar het verleden kijken. Het verleden staat min of meer op zichzelf. Wat is gebeurd is gebeurd. Jij probeert, afgaande op je zinnen en wat ik tussen die zinnen door lees, de geschiedenis op een bepaalde manier te poetsen zodat de uitkomst past bij een uitkomst zoals jij die graag voor je ziet. Bah.

  25. bromsnor

    Bromsnor vind dat het geen kwaad kan om weer een keertje in het verleden te duiken. Bij wetenschappelijk onderzoek hoort geen oordeel over goed of slecht, slechts de vaststelling van feiten en het genereren van inzicht.

  26. Jos

    @ Count

    Ik ben het niet met je eens dat als de financiering vanuit de overheid komt, dan de onderzoeken en uitkomsten politiek gekleurd zijn. Al het wetenschappelijk onderwijs, soms links gekleurd, soms midden, soms rechts, wordt immers door de overheid gefinancierd. De uitvoering en toetsing zijn zo veel mogelijk onafhankelijk gemaakt.

    Er wordt zoveel door de overheid gefinancierd, ook sectoren waarin het niet draait om geld verdienen of winst maken, zoals onderzoek doen (wat een goede zaak is, want anders juist NIET onafhankelijk, dan bepaalt een bedrijf juist de uitkomst veel meer), dat je moeilijk van politieke kleuring kan spreken. Het is goed dat onafhankelijke wetenschappelijke instituten toezien op de onafhankelijke uitvoering. Ook omdat onderzoeken in het nadeel van iedere politieke kleur werken en dat met enige regelmaat ook doen. Zeker historische onderzoeken.

  27. Jos

    @ Cas

    Bewijs maar eens dat de gemeente dit uit imagoredenen doet.

    Zonder bewijs hoeven we ook niet verder te praten.

    Dan is het weer standaard trollen vanuit een bepaalde politieke hoek en kleur. Zoals we in deze tijden van sociale media wel meer zien.

    Datgene wat je de gemeente verwijt ben jij hij en andere medestanders vooral zelf aan het doen. Je probeert onafhankelijk onderzoek tegen te houden vanuit eigen politieke motieven namelijk.

  28. jos

    @ Wim Vreeswijk

    De meeste moderne slavernij komt niet voor in het Midden-Oosten, maar zuidelijker in Afrika en in West en Oost-Afrika. En natuurlijk met name in Zuid-Oost-Azië, India, Bangladesh en ook nog een bepaalde Zuid-Amerikaanse gebieden.

    Probeer je hier weer een eigen politiek stokpaardje erbij te slepen?

  29. Koel Hoofd

    @Kadoendra
    Je slaat de spijker hier keihard op de kop.
    Vraagje, ben jij er over 200 jaar nog om die excuses te ontvangen? Of gaan je nazaten 10 generaties verderop daar blij mee zijn? Wat denk je, wonen die verre nazaten dan nog hier in Utrecht/Nederland?

    @Cas heeft ook gelijk met zijn punt: “En dan treurig sorry zeggen en met een zak geld gaan zwaaien omdat er vroeger mensen iets hebben gedaan dan tegenwoordig kapitalisme heet.”
    Dat is het hele probleem, bestuurlijk kapitaalkrachtig links politiek correct Utrecht wil de rechtse kapitalisten uit het verleden letterlijk de emotioneel beladen zwarte piet toeschuiven zodat ze zichzelf ruim 200 jaar later moreel superieur kunnen voelen.

    Echter, het is en blijft de kapitaalkrachtige bestuurlijke elite. Toen gebruikte men geïmporteerde gekleurde niet- opgeleide mensen om er rijk en machtig door te worden. Tegenwoordig gebruikt men de niet-universitair opgeleide mensen –vaak geïmporteerd en soms gekleurd- om rijk en machtig te worden. Het een is niet beter of slechter dan het ander, het is gewoon de menselijke natuur waarbij ‘links en rechts’ of ‘socialisme en kapitalisme’ slechts de twee kanten zijn van dezelfde munt.

    We hebben tegenwoordig een klasse die heet ‘de werkende armen’. Dat zijn vrije mensen die als loonslaaf moeten werken om in hun basisbehoeften te kunnen voorzien, maar dat ondanks hun vrijheid dat niet kunnen. O.a. de pakketbezorgers en magazijnwerkers, vaak spreken ze slecht Nederlands en zijn deze geïmporteerd voor dat werk dankzij de open grenzen en immigratiebeleid van de EU. Loonslaven van onze moderne platformmaatschappij van wie men het dood normaal vind dat ze worden uitgeknepen om werk doen waar men zichzelf te goed voor voelt: zelf naar de winkel gaan, of zelf koken.

    Daarom heeft Toine Goossens ook gelijk, door louter het verleden te belichten en het heden te negeren wordt er een verkeerd beeld van de Nederlander geschetst.

    Joseph Schumpeter is verplichte kost op de universiteit omdat hij stelde dat innovatie de motor is achter het kapitalisme. Daarom staart men zich nu blind op innovatie, wat voor 99% neer komt op het wiel overnieuw uitvinden door het een nieuwe hippe naam te geven terwijl de planeet en sociale cohesie te ruineren. Ook het Utrechts slavernijverleden met de “innovatieve” onderzoeksbril van het heden te beoordelen en veroordelen valt daar onder.
    Joseph Schumpeter stelde ook -na het met eigen ogen aanschouwen waar waandenkbeelden toe kunnen leiden en hoe toegang tot onderwijs in het kapitalisme is geregeld-, dat het kapitalisme een klasse van nutteloze academici creëert welke op kosten van de samenleving hun bestaansrecht ontleent aan kritiek leveren en sociale instabiliteit creëren. Die types worden hier door reaguurders -geheel terecht- pseudo intellectuelen genoemd.

    Daarom heeft Kadoendra hier het sterkste punt van ons allemaal.
    Hoe de gemeente Utrecht de moderne bijstandsgerechtigden behandeld is over 200 jaar reden voor excuses.
    Staande ovatie voor Kadoendra!

  30. Toine Goossens

    Ah @Jos,

    U bent beslist een zeer hoog gewaardeerd beoefenaar van de wetenschap. In uw woordkeuze laat u dat de lezer duidelijk merken. Tegenspraak in het kader van een discussie wordt door u beantwoord met onwaardig, emotioneel woordgebruik. Ook andere reageerders worden door u als een stuk onbenul weggezet.

    U maakt ons allen duidelijk wat u gaat doen met de uitkomsten van dit onderzoek. Nederland nog meer op stang jagen door gruwelijkheden uit het verleden uit te vergroten en daarmee de huidige bevolking te desavoueren.

    Het zou mij niet verbazen dat achter uw alias @Jos sympathie voor de Grauwe Eeuw schuil gaat.

  31. Koel Hoofd

    @Jos
    Moderne slavernij komt niet voor in het Midden-Oosten?
    Wat doen de Jezidis en andere niet-moslims dan voor IS-extremisten in het Midden Oosten? Vrijwillige dienstverlening?
    Wat doen Aziaten dan in het midden oosten? Vrijwillige hulpverlening?

    Ik denk dat je morele kompas beetje dol is.

  32. Jos

    @ Koel Hoofd

    Begrijpend lezen is niet uw sterkste kant.

    Of u verdraait de boel bewust. Dat zou ook kunnen.

    Ik heb nergens gezegd dat moderne slavernij niet voorkomt in het Midden-Oosten.

    Kijk ik zeg het: er komt moderne slavernij voor in het Midden-Oosten, maar….

    ….Ik heb gezegd dat verreweg de meeste moderne slavernij niet voorkomt in het Midden-Oosten; dat is een feit. De meeste moderne slavernij vindt elders in de wereld plaats. In dienst van het zogenaamde vrije westen. Ook een feit.

    Ga maar eens door databases bladeren.

  33. Jos

    Map heer Goosens.

    Negen zinnen gebruiken om persoonlijk op mij, op de man te spelen en net te doen alsof ik emotioneel reageer (hele klare historische principes die ik aanhaal) en de suggestie te wekken dat ik iets op heb met de Grauwe Eeuw (verre van, dat zijn gekkies met gewelddadige bedoelingen, die hun eigen zaak kwaad doen door hun strategie en meer vijanden maken dan vrienden).

    Goedkoop op de man spelen noem ik dat en het is compleet off-topic. Alleen maar, omdat ik het lef heb gehad om u tegen te spreken. Goedkope reactie.

  34. Pieter Huizinga

    @ Toine Goosens

    Feiten kunnen niet uitvergroot worden, want het zijn feiten. Het is gebeurd. Klaar. En het was gruwelijk. Ook feit.

    Het doel is helemaal niet om de huidige bevolking verantwoordelijk te stellen.

    Het doel is om historische feiten die hebben bijgedragen aan het stond komen van het huidige Utrecht op tafel komen.Het doel is om recht te doen aan de geschiedenis.

    Dat het voor u zo voelt duidt er waarschijnlijk op dat u uw eigen nationale (of nationalistische?) identiteit in het verleden zoekt. Dat is mijn inziens ook geen goed idee.

  35. Fred

    Als het aangekondigde onderzoek niet minimaal de toenmalig heersende onderdrukking van kinderen (kinderarbeid) en loonslaven (andere slavernij zonder de sociale c.q. verzorgende component) behandelt hoef ik geen aandacht meer te besteden aan de conclusies, laat staan de rest van hun studieresultaten.

  36. Pieter Huizinga

    @ Fred

    Dat zouden dan andere onderzoeken worden, want dit onderzoek gaat naar de ‘Slavernijperiode’. Misschien verwarrend maar een ander onderwerp dan ‘Kinderarbeid’ en ‘Loonslaven’.

    Overigens zijn er al heel veel onderzoeken naar “Kinderarbeid” en ‘Loonslaven’ gedaan. Ook ten aanzien van de situatie in Utrecht. Het bestaat dus al en de conclusies zijn vrij helder. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de ‘slavernijperiode in Utrecht mbt tot dezelfde s;avernij”.

  37. Vak K

    @ Pee en Toine Goossens
    Waarvan akte

    Er is op ” links” een nieuw soort Nederlander ontstaan. De excuus Nederlander, je kan er maar druk mee zijn. En dat bestuurt Utreg, eens een no nonsens stad, nu aangevoerd door een treurig College, die ons maar dingen door de strot duwt.

    Hoogste tijd voor verkiezingen!

  38. Toine Goossens

    Laten we eens wat zinnen van @Jos bij elkaar zetten:

    Wie zijn verleden niet kent is het heden en de toekomst niet waard.
    Juist degenen die bepaalde periodes uit de geschiedenis maar willen skippen, omdat hun dat beter uitkomt….tja
    Hou eens op met de boel te verdraaien.

    Wat een kolder.
    Complete nonsens.
    de geschiedenis op een bepaalde manier te poetsen zodat de uitkomst past bij een uitkomst zoals jij die graag voor je ziet. Bah.
    (hele klare historische principes die ik aanhaal)

    Begrijpend lezen is niet uw sterkste kant.
    Of u verdraait de boel bewust. Dat zou ook kunnen.

    Een dan miepen omdat dat niet wordt geaccepteerd? Waar haalt u het lef vandaan @Jos?
    Maar er is nog toekomst voor degenen die er breder tegen aan kijken. Ik citeer @Jos:

    Wat is gebeurd is gebeurd. Het is belangrijk om dit voor de toekomst te weten.

    Dit is nou een goede opmerking @Jos. Niet alleen naar het negatieve kijken, maar ook naar het positieve.

  39. Toine Goossens

    @Pieter Huizinga,

    “Feiten kunnen niet uitvergroot worden, want het zijn feiten.”

    Pieter dat is nu net het probleem. In de slavernij discussie woed een grote wetenschappelijke strijd over de waarheid. Feiten worden anders geïnterpreteerd en er worden andere betekenissen aan toegekend. Bovendien worden feiten geëxtrapoleerd op basis van een betwist model.

    In de slavernij discussie gaat het niet meer over de feiten. Daar is ruzie over. Laten we dat onder ogen zien.

  40. Pete

    @ Vak K

    Hou eens op met dat zielige links tegen rechts. Ze mogen er beiden zijn.

    D’66 is alles behalve een linkse partij.

    Valt er niks te rellen in het stadion momenteel bij de FCU?

  41. Architect

    Hoort het doen van historisch onderzoek tot het gemeentelijk takenpalet? Persoonlijk meende ik te weten dat wetenschapsfinanciering daar niet echt in past, maar zie eens hoe je met de dag wijzer wordt. Waar kan ik mijn financierings-aanvraag voor quantumcomputing onderzoek indienen? En anders heb ik nog wel een leuk life-sciences onderzoekje met een actueel sausje in de aanbieding……

  42. Pieter Huizinga

    @ Architect

    Als die quantum-computing-geschiedenis ook maar te linken is aan de stadsgeschiedenis van Utrecht en heeft bijgedragen aan dw groei, bloei, of neergang van de stad wel ja. Dan kan je wellicht bij de gemeente aankloppen.

    Niet zo vreemd dat de 4e stad van Nederland, een gerenomeerde universiteirsstad, geld investeert in wetenschappelijk onderzoek trouwens. Mogelijkerwijs zijn er (ook ex-)studenten of wetenschappers van de UU betrokken bij dit onderzoek. Zo is er ook veel onderzoek gedaan naar de tot standkoming van Hoog Catherijne.

  43. Pieter Huizinga

    @ Toine Goosens

    1) Over de slavernijleriode woedt nauwelijks tot geen wetenschappelijke strijd in geschiedenisand. Alleen politici, kiezers en media ter rechterzijde zijn een zogenaamde striid begonnen, omdat zij minder waarde aan deze periode willen toekennen dan aan andere onderdelen uit de ontstaansgeschiedenis van de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden en haar opvolgers.

    U presenteert hier meningen als feiten n verspreidt desinformatie/ fake news.

    2) Er is geen betwist model. Er is simpelweg tot nu toe te weinig onderziek gedaan naar de slavernijperiode. Terwijl deze periode zeer belangrijk is geweest bij de vorming van Nederland. Meerdere historische adviescommissies, met daarin steeds wisselende samenstellingen, zoals nu ook Kennedy, melden al decennia dat deze periode naar verhouding te weinig onderzocht is en te onderbelicht is gebleven. Dat is door ook al meerdere kamercomissies aangehoord en meerdere keren overgenomen; er is tot nu toe alleen weinig gedaan. Alle relevante Nederlands hitsorische musea, hebben los van elkaar, op basis van eigen wetenschappelijke conclusies, geconcludeerd dat deze periode te onderbelicht is in hun musea en besloten daar meer onderzoek en meer presentatie aan te wijden.

    Er is dus historische consensus en geen verdeeldheid.

  44. Jos

    Ik heb nog geen enkel excuus van Toine Goosens gezien, die om mij te diskwalificeren, mij in verband wilde brengen met de Grauwe Eeuw, een club enge gekkies waarmee ik niks van doen wil hebben.

    Ik wil alleen maar meer weten over de slavernijperioden in stad en land, want daar is te weinig over bekend.

    Excuses graag Toine Goosens.

  45. Toine Goossens

    @Pieter Huizinga,

    Waar haalt u het recht vandaan om mij met dergelijke beschuldigingen te confronteren. U Onderbouwt niets, uw beschuldiging is vals.
    Wat u aanhaalt over adviescommissies en musea heeft geen betrekking op wetenschappelijke publicaties.

    Voor u heb de volgende verwijzing:

    * Eerlijker kijken naar ons slavernijverleden, Verschuivende perspectieven over ons koloniale erfgoed
    https://www.nemokennislink.nl/publicaties/eerlijker-kijken-naar-ons-slavernijverleden/

    U kunt de strijd ook volgen via de NRC en de Volkskrant. Een uiteraard kunt u veel terugvinden van de 3 hoogleraren die elkaar bestrijden. Van der Heijden, Emmer en Karwan Fatah.

  46. Toine Goossens

    @Jos,

    Excuses voor uw taalgebruik dat ik hierboven heb verzameld? Taalgebruik dat u hebt gebruikt in reactie op neutrale reacties van zowel mij als andere DUIC’ers met een andere mening?

    @Jos, wie zich niet in kan houden en zo kaatst, moet de bal terug verwachten.

  47. Jos

    @ Toine Goosens

    Maakt helder wat voor heerschap u eigenlijk bent.

    Op de man spelen, mensen in diskrediet brengen door ze te koppelen aan bewegingen waar ze niet mee van doen hebben.

    Daar wil ik een excuus voor hebben. Maar dat komt er dus niet.

    En dat op een moment aan het begin van een discussie waarop er nog veel lezers zijn.

    Dat is iets erger dan inhoudelijk commentaar hebben. Het is bij elkaar verzonnen.

    En zelfs daar wil u geen excuses voor aanbieden.

    Hou toch op man.

  48. Toine Goossens

    @Redactie, allen,

    Ik stop hiermee. Zolang @Jos niet achter zijn alias vandaan komt en niet open en eerlijk het gesprek met anderen aan gaat, kan ik geen zinvol gesprek met hem beginnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).