Gemeente start proef met groene golf voor fietsers

Gemeente start proef met groene golf voor fietsers
De gemeente gaat experimenteren met de zogeheten Light Companion: een lichtstrook langs het fietspad die met je meerijdt om te laten zien wanneer het stoplicht op groen gaat. De proef vindt 3 november plaats op de Kardinaal de Jongweg. Er worden nog testers gezocht. 

De gemeente gaat experimenteren met de zogeheten Light Companion: een lichtstrook langs het fietspad die met je meerijdt om te laten zien wanneer het stoplicht op groen gaat. De proef vindt 3 november plaats op de Kardinaal de Jongweg. Er worden nog testers gezocht. 

Wethouder Lot van Hooijdonk testte afgelopen zomer de Light Companion op het Jaarbeursplein
Wethouder Lot van Hooijdonk testte afgelopen zomer de Light Companion op het Jaarbeursplein

Eén van de grote fietsfrustraties is het te lang wachten voor verkeerslichten. De gemeente heeft daarom Innovatiebureau Springlab ingeschakeld om een groene golf voor fietsers te ontwikkelen. De oplossing is de zogeheten Light Companion. Het systeem zorgt ervoor dat fietsers meer in groepen aankomen bij het verkeerslicht en daarmee een groene golf creëren. Soms moet de fietser wat sneller of langzamer gaan fietsen om het groene licht te kunnen halen. De snelheden blijven altijd goed te doen voor fietsers.

Afgelopen zomer testte wethouder Verkeer & Mobiliteit Lot van Hooijdonk het eerste prototype van de Light Companion. Inmiddels is het systeem klaar voor de eerste praktijktest. Fietsers kunnen dinsdag 3 november tussen 8 en 20 uur het verbeterde prototype uitproberen op de Kardinaal de Jongweg, ten oosten van de kruising met de Jan van Galenstraat. Om 15 uur test wethouder Lot van Hooijdonk deze verder doorontwikkelde Light Companion.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. wimutrecht

    Uit welk potje wordt deze Groen Links onzin betaald? IK ben voor dit experiment wanneer het betaald wordt uit de opbrengsten van bekeuringen wegens;
    a. Door rood licht rijden van (brom)fietsers waaronder
    wethouders
    b. Afslaan zonder richting aangeven.
    c, Voorrangsregels aan laars lappen
    d. Het niet voeren van verlichting dan wel ondeugdelijke
    verlichting.
    e. Het onder een paraplu met smartphone in de hand denken
    dat je nog een veilige verkeersdeelnemer bent

    Het zou al helpen als het boetebedrag voor door rood licht rijden op net niveau wordt gesteld van de automobilist.

  2. Objectivist

    @bovenstaande grapjas

    Ik gebied u te stoppen met het bezoedelen van mijn nickname met dit soort onnozele comments.

    Groet,
    De enige échte Objectivist

    @Redactie

    Wellicht een idee om een registratiesysteem te hanteren waarbij het gebruik van een account verplicht wordt?

  3. jan

    Het belangrijkste punt van Wim is natuurlijk handhaving. Die ontbreekt grotendeels. Waarom geen geld en aandacht daarvoor?

  4. Tim

    Denkt u zich eens in dat ze dat dan tezijnertijd over de gehele stad gaan uitrollen. Overal gaat dan het autoverkeer vastlopen, inclusief het openbaar vervoer. En hoe moet er dan ooit aan de vastgestelde milieu-eisen voldaan gaan worden? Oplossing zal dan alleen nog maar zijn: Alles autovrij! Maar dan is er geen groene golf meer nodig voor de fietsers.

  5. Objectiviets

    Wat een goed idee.

  6. Martijn

    Wim we houden het lekker op je uitkering in voorlopig

  7. BozeWolf

    @jan en @wim

    Handhaving zou toch eigenlijk niet nodig hoeven zijn? Als het kan zonder handhaving (omdat bijna niemand meer door rood fietst) dan is het toch beter voor alle partijen?

  8. wimutrecht

    @Martijn Waar is jouw veronderstelling op gebaseerd of is jouw reactie te plaatsen in de categorie “objectivist en verdere onzin”?

  9. Willem

    Tof plan! Utrecht fietsstad!!

  10. Ulaan

    Zo zachtjesaan lijkt iedereen wel van Lotje getikt.
    Er zal een tijd aanbreken zonder stoplichten. Het huidige stoplichtensysteem heeft zichzelf volkomen om zeep geholpen.
    (Elk toekomstig stoplichtensysteem zal dat ook doen, hoewel de bedenkers van dit geniale, op het een jaar of wat geleden in onbruik geraakte verkeersgeleidingssysteem voor auto’s geënte ontwerp, daar anders over zullen denken.) Vrijwel niemand stoort zich er nog aan, en op een enkele ongelukkige samenloop van omstandigheden na, maakt het ook helemaal geen bal meer uit. Mensen laten zich nu eenmaal niet robotiseren.
    Ik refereer nog maar eens aan de momenten waarop de stoplichten uitvielen. De rust die over de stad daalde zou aanleiding temeer zijn geweest om Utrecht te nomineren voor de Plattelandste Stad van de Wereld.
    Iemand nog koffie?

  11. Utrechtse vogel

    Volgens mij hebben de meeste bovenstaande reaguurders niet begrepen hoe dit systeem werkt.

    Zoals ik het begrijp, worden de verkeerslichten niet anders afgesteld. Voor de rest van het verkeer veranderd er dus niets. Het enige dat er gebeurt is een lichtsignaal naast het fietspad dat aangeeft of je sneller of langzamer moet fietsen om bij een groen licht uit te komen. Ik vind het een innovatief plan.

    Reken er maar op dat dit soort dingen binnen afzienbaar tijd ook in auto’s worden ingebouwd en dat de gedeeltelijk zelfrijdende auto je snelheid zodanig zal aanpassen dat de doorstroom beter gaat.

  12. Luuk Upuuk

    Shit, moet ik dan konstant naar die groene slang kijken?? Hoe moet ik dan whatsappen op de fiets?? Ik kan maar naar 1 ding tegelijk kijken!

  13. Ronald

    Mensen, leer toch de waarde in te zien van een gratis gegeven momentje voor jezelf.

  14. Hans Oudwijk

    Daar komen ongelukken van.
    Stel dat ik, onnozelaar die ik ben, op de kruising Nachtegaalstraat-Maliebaan richting Uithof voor een rood stoplicht sta te wachten..

    Achter mij komt er een horde wats appende fietsers met het groene licht aan hun zijde aan gedenderd. Die groep hoeft niet af te remmen of te stoppen want ze zitten in de groene golf.
    Hoe kan ik dan, als het licht op groen springt, zodanig accelereren dat ik niet die hele appende horde van achter over mij heen krijg?

    Of wat als ik nu ergens tussen twee groene-golfstroken op het fietspad invoeg. Hoe weet ik dan of ik dichter bij de voorliggende- of de achterliggende groene-golf zit? Moet ik sneller of juist langzamer gaan fietsen? Best moeilijk.

    Bovendien. Groene golf als samengesteld woord, groenegolf, geeft hier al een taalfout melding aan – net als taalfoutmelding – dus dat belooft wat op straat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).