De gemeente Utrecht is een proef gestart met zogenoemde ‘lawaaiflitspalen’. De proef wordt uitgevoerd op de Wolgadreef, Amsterdamsestraatweg en Mr. Tripkade, drie plekken waar de gemeente veel meldingen van geluidsoverlast krijgt. De palen meten het geluid dat een voertuig maakt en leggen geluidspieken boven de 80 decibel vast. Boetes worden vooralsnog niet uitgeschreven. De proef is gestart op dinsdag 16 mei en duurt drie tot vijf dagen per straat.
De gemeente Utrecht is in samenwerking met TNO, de G4 (Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam) en provincie Utrecht het pilotproject gestart. De proef wordt gestart op de Wolgadreef. Daarna worden de metingen uitgevoerd langs de Amsterdamsestraatweg en de Mr. Tripkade. De gemeente laat weten dat deze locaties zijn gekozen naar aanleiding van klachten van bewoners over verkeerslawaai. “Geluidsoverlast door verkeer is voor veel Utrechters een doorn in het oog. Minder verkeerslawaai draagt bij aan een aantrekkelijke en gezonde stad”, aldus wethouder Eva Oosters.
Microfoons en camera’s
Per straat worden twee palen geplaatst. Daarin zitten microfoons en camera’s die op het verkeer gericht zijn. De lawaaiflitspalen meten het geluid dat een auto, motor of vrachtwagen maakt. Geluidspieken boven de 80 decibel worden vastgelegd en bewaard voor onderzoek door TNO.
Met de camera’s worden de kentekens van de voertuigen vastgelegd. Hiermee wordt de hoogte van het geluid gekoppeld aan de snelheid, type voertuig, model en leeftijd van het voertuig. Door middel van geluidsmetingen in combinatie met kentekenherkenning wordt bekeken welke motorvoertuigen het hoogste geluidsniveau veroorzaken.
De gemeente laat weten dat de camera’s alleen de voertuigen in beeld nemen en niet de omgeving. De gemeente maakte afspraken met TNO over de verwerking van de gegevens. Met persoonsgegevens, zoals stemgeluiden, wordt daarnaast ook niks gedaan.
Handhaving
De handhaving op verkeersveiligheid en geluidsoverlast van hard optrekkende overtuigen is volgens de gemeente nu moeilijk. Dat komt door de regels en wetten die er nu voor zijn. Om deze wet- en regelgeving aan te passen, heeft de gemeente het Rijk nodig. “Het gaat om het testen van de techniek. We handhaven zelf niet. We kijken juist naar andere manieren van handhaven en naar mogelijkheden om de wetten en regels hiervoor aan te passen.”
Over enkele maanden verwacht de gemeente een rapportage met de resultaten van de metingen naar buiten te kunnen brengen. De TNO maakt na de metingen een rapport met resultaten en advies voor een mogelijke aanpak. De metingen zijn een onderdeel van metingen die andere grote steden uitvoeren. “Zo hopen we een landelijke aanpak te ontwikkelen voor de overlast.”
39 Reacties
ReagerenFeestwethouder Eva Oosters vindt dat minder geluidsoverlast door verkeer bijdraagt aan een aantrekkelijke en gezonde stad. Geluidsoverlast door horeca en festivals vindt ze dan juist weer geen enkel probleem. Daarom worden er ook geen lawaaiflitspalen in de Nobelstraat en naast de Jaarbeurs geplaatst.
de gemeente zou dat ook kunnen (of: moeten?) doen mbt boten op de Oude Gracht, met name in het weekend.
Mooi ! op de ASW tussen Marnixlaan en Paardenveld is het vaak idioot hard (auto’s met verboden uitlaten, motoren).
Maar niet zeggen waar, en wanneer er gecontroleerd wordt, dan gaan ze zich inhouden…graag permanente handhaving.
Wat mij betreft mogen ze ook rookflitspalen plaatsen op plekken, waar veel rookoverlast door open haarden, buitenkachels en vuurkorven word gemeld.
Oudenoord vanaf Kaatstraat tot David v Mollemstraat…combi met snelheidsmeter gaat goud opleveren!
Lawaaiflitspalen, slimme camera’s, data sleepnetten. Jullie blijven maar om meer handhaving vragen maar we zijn langzamerhand hard op weg naar een digitale dystopie van totale controle.
Overal waar je loopt. Alles wat je doet. Er kijkt een meneertje van de overheid mee. Dat kan toch niet de samenleving zijn die we willen hebben?
Eindelijk!
Een klein aantal verkeersdeelnemers zorgt voor een groot deel van de overlast. Regelmatig is dit bewust gedrag, waarvoor de voertuigen (illegaal) zijn aangepast.
Handhaven is prima mogelijk, maar wordt gezien als te veel werk tov het behaalde resultaat. Er wordt hierbij echter vergeten dat 1 voertuig niet 1 keer overlast veroorzaakt, maar continu overal waar het voertuig zich begeeft.
Gebruik deze lawaai flitspalen om de structurele overlastgevers te identificeren en haal de voertuigen gericht bij hen op. We moeten het niet moeilijker maken dan het is.
Mag er toch van uitgaan dat allen politie vrouwen en mannen net als ik twee normaal werkende ooren hebben dus ook dagelijks auto’s en motoren horen die meer geluid maken dan dat ze bij de toelatingskeuring hadden. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat al deze goed willende
en hardwerkende politiemensen niet de ruimte krijgen om dit geluids c.q. intimidatie probleem aan te pakken omdat onze overheid bang is voor het vingertje en zich daarom verschuilt achter deze anonieme techniek……….
De gesuggereerde norm van 80db is belachelijk. Het geluidsniveau van een stofzuiger is al 70 decibel. LOL. En mijn Suzuki Hayabusa (een motor) mag op dit moment al legaal 106db aan geluid produceren op slechts 4000 toeren.
Een totale verspilling van tijd en belastinggeld. Dit gaat er uiteraard nooit doorheen komen.
O jee, dan zal de politie binnenkort wel bij Katja op de stoep staan gezien het lawaai dat ze hier altijd maakt 🙂
Zet er ook gelijk een paar op de Autodromo Beneluxlaan!
Zet er alsjeblieft ook eens een neer als er weer een rafelrandrave aan komt. En graag ook een bij de Parade.
Heel goed idee. Belachelijke kutherrie van die motoren .
@rmn
Daar heb je volkomen gelijk in.
Zo motor hoor ik vanuit mn bed soms tot 2 kruispunten verder hard optrekken.
Dan is die dus al 500m verder.
Denk dat zo’n 2.500 mensen het horen dan.
Erg onnodig want het hoeft niet.
@Michiel
Waarom woont u in godsnaam in grote stad als u niet eens tegen wat geluid kunt…? Verhuis dan naar een boerengehucht man! Dear Lord. Je gaat toch ook niet in een bos wonen om vervolgens te klagen dat het zo stil is….?
@Jelmer
Mazzelaar! Das genieten, of niet dan? Op het platteland waar ik woon heb je helaas dat prachtige gebrul van motoren niet. Niets dan stilte en fluitende vogeltjes.
@ rmn
Dat ‘meneertje van de overheid’ kijkt namens ons mee omdat er helaas steeds meer lieden zijn die rekening houden met elkaar maar onzin vinden. Dat levert veel overlast op. Dat is niet de samenleving die we willen hebben, of wel? Helaas is er handhaving nodig. Dan klagen dat het een ‘dystopie van totale controle’ wordt is overdreven en gaat voorbij aan de oorzaak.
Op zich wel fijn als het geluid van mensen met een kleine jan tussen de benen iets zachter kan. Zullen mijn katten waarderen. Scherpschuttertje kan met zijn Japanse brommertje ook een dagje circuit doen als ie zich wil uitleven.
Oh ja die straatraces op Strijkviertel daar worden we ook niet vrolijk van.
@Fins
U woont in een stad en neemt katten (die niet in een stad horen!!) en vindt dan dat gemobiliseerd verkeer zich maar dient aan te passen aan uw wanen zodat uw dieren zich wat minder geestelijk mishandeld voelen in de man-made betonnen gevangenis die u ze opdringt…?
Het moet niet veel gekker worden, jongens. Mon dieu…
Supermooie ontwikkeling! Zet ook maar naar aan de Beneluxlaan / Europaplein. Weg met die aso/ego/amg/emg rijdertjes.
Misschien een mooie toevoeging om die palen met een donkere stem naar ze te laten fiet-fieuwen en roze rook eruit ofzo..
Hilarisch dit onderzoek. Wanneer is er namelijk sprake van overlast van geluid? Die overlast is een zeer subjectief begrip. Daar zijn 3 overwegingen:
1. Het geluid van een geluidsbron is een piekbelasting. Zo lang een bron voldoet aan de daar aan gestelde normen, kan er geen sprake van overlast zijn.
2. Geluidsbelasting, het geluidsniveau in de buitenlucht, wordt in Europa sinds 2006 gemeten als Lden. Een dag is daartoe in 3 periodes verdeeld; dagperiode, avondperiode en nachtperiode. Per periode wordt het equivalente geluidsniveau, uitgedrukt in decibel, over een heel jaar bepaald. De avondwaarde wordt met 5 dB en de nachtwaarde met 10 dB verhoogd. Geluid is s ‘nachts sneller hinderlijk dan overdag.
Alle piekbelastingen worden bij Lden uit gemiddeld. Gelukkig maar. Als dat niet het geval was zouden alle activiteiten onmogelijk zijn. Dan zou bij de buren geen verbouwing of schilderwerk meer plaats kunnen vinden. dan zouden feestjes in de tuin met luid gepraat onmogelijk zijn. Dan zou Max Verstappen zijn rondjes alleen nog maar op de Fiji eilanden kunnen draaien en thuiswedstrijden van de FC Utrecht?, zeg maar dag met het handje.
3. Het ervaren van geluid is sterk persoonsafhankelijk. Er zijn mensen die elk geluid zeer indringend horen, terwijl anderen dat geluid niets eens in de gaten hebben. Geluidservaring kan en mag nooit een norm zijn voor overlast. Wie gevoelig is voor geluid dient zelf maatregelen te nemen.
Zo zit het en daar moet u het mee doen.
rmn heeft volldige gelijk!. Opzouten met die onzin, zet daar waar het erg lijkt gewoon een paar extra menselijke veldwachters in!
Die losse flodder met zijn compensatie brommer is toch altijd snel op zijn klein geschapen geslacht getrapt 🤣
Mogen wij ook van die geluid flitspalen aan de N233, verbindingsweg tussen Veenendaal en Rhenen. Nu het motor seizoen weer aanbreekt vergaat het hier van de herrie als de Harley club vanaf de rotonde maar de volgende rotonde gaat. Ik denk dat die geluid flitspalen op tilt slaan omdat die dat lawaai niet kunnen meten.
@Scherpschutter: klopt 🙂 behalve de man-made betonnen gevangenis. Maar ik waardeer je accurate inschatting.
‘En mijn Suzuki Hayabusa (een motor) mag op dit moment al legaal 106db aan geluid produceren op slechts 4000 toeren.’
Het zijn overduidelijk weer de onvolgroeide puber-breinen van belegen oudere mannen die zich vermijen in het produceren van totaal overbodige kolereherrie.
Goed dat er tegenop getreden wordt.
Weggegooid geld, deze lawaaiflitspalen, je kan ook handhaven op snelheid.
Ook een motor met een Akrapovic uitlaat die gewoon 30 km/h rijdt maakt geen overdreven lawaai, wel als ze 90km/h rijden. Als je ze dan lazert, dan is het motor en rijbewijs inleveren. Het is niet moeilijk om deze gasten het zo lastig mogelijk te maken.
Deze gasten, waarvan hun ouders nog geen tien jaar geleden hun behoefte nog deden achter de hut, maken een schande van de echte motorrijders. Nog maar de vraag of je een echte motorrijder bent op een driewieler met automaat. Dus kom op gemeente, burgemeester en politie! Handhaven!! Op alles!
@Fins:
Als scherpschuttertje een dagje naar het circuit gaat dan kunt u fijn een dagje naar de dierentuin, hoeft u thuis geen katten te houden die de buurt terroriseren met hun geschijt in andermans tuin en afschuwelijk gejank wanneer ze krols zijn.
Een paar jaar geleden heb ik bij de gemeente al eens aangedrongen op deze lawaaiflitsers. Goed te horen dat er nu eindelijk eens gebruik van wordt gemaakt. Ga aub wèl boetes uitdelen, dan betaalt de veroorzaker en niet de belastingbetaler. Hier in de J.P. Coenstraat i.c.m. Kanaalstraat heb je deze palen binnen een week terugverdiend en veel overlast minder dan! Waarom niet? Alleen maar winst!
hang ze ook op de Nobelstraat aub
Toine: wat een hilarische dooddoener! Overlast is subjectief. Ja dus? Moet iedereen dan maar alles accepteren? Nee natuurlijk niet!
Hier zul jij het mee moeten doen.
@rmn
Dit is de vooruitgang die je niet tegenhoudt.
Op straat ben je in de openbare ruimte en kan iedereen zien wat je (fout) doet.
Dat is vooral een probleem voor wie wat verkeerds in de zin heeft.
Er zijn al meerdere delicten opgelost door camera’s in de openbare ruimte.
Verder heeft bijna iedereen tegenwoordig een chip in zijn hand of broekzak met locatie aanduiding; de mobiele telefoon.
Dit klinkt wel als een zeer beperkte proef.
Verbied gewoon meteen eens die quads en driewielers of crossmotoren op de openbare weg want die krengen veroorzaken al 50% van alle herrie op iedere zonnige dag. En die worden speciaal gehuurd door eikels om dan een uurtje met een absurd geluidsniveau door de stad te touren.
Prins Bernhardlaan, Burgemeester Norbruislaan, Marnixlaan… Daar gaat het ook regelmatig los.
@Nina
> Dat is vooral een probleem voor wie wat verkeerds in de zin heeft.
Tot jij ineens volgens de zittende macht verkeerd bent, Nina. Dan ligt er een hele infrastructuur klaar om je te pakken.
@S,
Als alleen acceptabel is wat de meest gevoelige/kwetsbare vindt, zitten we in no time in een politiestaat. Waar kiest u daar voor?
De kern van de rechtsstaat is dat zij stuurt op objectiviteit, c.q. het meest wenselijke. Niet de meest rijke of de meest machtige bepaalt wat er gebeurd. Het spiegelbeeld is dat ook de meest arme, kwetsbare/gevoelige niet bepaalt wat er gebeurd.
Niet de uitzonderingen zijn in de democratie de maat, maar de mediaan van alle meningen.
Wen daar maar aan.
@Thuisblijver
Eens. Haantjesgedrag. Heel makkelijk om hier ook wat statistiekjes op in te zetten naar het profiel van deze gastjes, die vermoedelijk ik nooit uitkomen zeg ik dan maar. U en ik weten wel beter.
Naar Maleisisch voorbeeld dan egomobiel in de pers, forse boetes, huisuitzetting, Maleisische celstraffen etc. Dan is het binnen een maandje gedaan, wat ik betwijfel met de huidige wensdenk- en rubbertegelpolitiek.
Paar weken verder: Ik zocht even of er ook anderen waren die zich verbazen waarom het op de Vleutenseweg de laatste weken wel een circuit lijkt. Daar denken veel motorrijders dus dat ze ‘m wel open ‘mogen’ trekken, want geen flitsers. En zo zorgen de slimmeriken ervoor dat op den duur de motorfiets geheel uit de stad verbannen wordt. Als je met je vrijheid niet om kan gaan…
verbied gewoon die vreselijke uitlaten wand zo zijn ze nooit toegelaten tot openbaren weg ook niet bij onze ooster buren. hoe simpel kan het zijn.