Gemeente tevreden over herinrichting 't Goylaan - De Utrechtse Internet Courant Gemeente tevreden over herinrichting 't Goylaan - De Utrechtse Internet Courant

Gemeente tevreden over herinrichting ‘t Goylaan

Gemeente tevreden over herinrichting ‘t Goylaan
Deel van de heringerichte 't Goylaan. Foto: DUIC
De gemeente is tevreden over de veelbesproken herinrichting van ’t Goylaan. Nu het gros van de werkzaamheden is uitgevoerd, constateert de gemeente dat het autoverkeer weer makkelijk doorstroomt. 

De gemeente is tevreden over de veelbesproken herinrichting van ‘t Goylaan. Nu het gros van de werkzaamheden is uitgevoerd, constateert de gemeente dat het autoverkeer weer makkelijk doorstroomt. 

Wel constateert de gemeente dat er sprake is geweest van de nodige verkeershinder tijdens de verbouwingen van de drukke straat. Daarnaast was het vooral de eerste dag van de verbouwing een enorme chaos op de weg. Dit zou zijn gekomen doordat het die dag landelijk gezien ook een extreem drukke dag was.

Voorrangsplein

Medio juli is het voorrangsplein opgeleverd en in september zijn hier nog aanpassingen aan uitgevoerd. Tot en met december wordt hier nog aangewerkt. Deze kruispuntvorm is nieuw in Utrecht, niet eerder is er een voorrangsplein aangelegd. Het gebruik ervan wordt daarom gemonitord. Camerabeelden leveren 24 uur per dag de mogelijkheid om de situatie te beoordelen. Het verkeer zal even moeten wennen aan de introductie van een voorrangsplein, aldus de gemeente.

Zuiderbrug

Tot en met november wordt er nog gewerkt aan de Zuiderbrug. Zolang dit gebeurt is er nog geen sprake van een eindsituatie. Het project is pas gereed nadat alle werkzaamheden  in december zijn afgerond. Er kan dus nog sprake zijn van enig overlast.

Zodra de laatste werkzaamheden aan de Zuiderbrug zijn afgerond, gaat de gemeente testen hoe de verkeerssituatie zich verhoudt met die van voor de verbouwing. In het voorjaar van 2017 vindt vervolgens een zogeheten 2-meting plaats waarbij de situatie na gewenning kan worden vergeleken met die van eerdere metingen.

goylaan

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. D

    Dat allemaal voor één groene strook dor gras waar niemand wat aan heeft. Wie wil er nou tussen twee banen autoverkeer ‘groen recreëren’?

  2. kees van oosten

    Wat niet goed begrijp is waarom de doorgaande rijstroken niet in het midden worden gelegd. Hoe groter de afstand van de rijweg tot de woningen, stoep en fietspad hoe minder gezondheidsschade door uitlaatgassen. Ook bij de herinrichting Cartesiusweg, Josephlaan en Marnixlaan zou dat beter zijn.

  3. Frank

    De gemeene constateert dat ” het verkeer beter doorstroomt”. Orwelliaanse newspeak. Er was geen doorstromingsprobleem.

  4. Utrechter

    Ik geloof er geen snars van. Laat ze maar komen met harde data en een vergelijking op basis van een nulmeting voor de verbouwing.
    En wat als het verkeer toeneemt omdat GroenLinks de verbreding van de ring tegen probeert te houden? Is er een scenariostudie gedaan?
    En boven alles gaat het er niet om of de gemeente tevreden is, maar of de belastingbetalende buurtbewoner of weggebruiker tevreden is. Ook daar heb ik mijn sterke twijfels bij!

  5. Wim Vreeswijk

    Hoe kun je als gemeente nu tevreden zijn? Een tweebaansweg richting Rivierenwijk is nu versmald naar een éénbaansweg, terwijl het aantal auto’s in onze stad echt niet afneemt, veroorzaakt dit alleen maar extra files, dus nog meer luchtvervuiling. Bovendien vind ik de groenstrook tussen het heen en terugrijdende verkeer ook niet veiliger dan voorheen. Het wordt hooguit één groot hondepoepveld.

  6. bewoner Hoograven

    Houdt de gemeente ook de Constant Erzijstraat in de gaten?
    Daar staan de files nu vaak tot voorbij de W.A. Vultostraat, en gaan automobilisten sluiproutes nemen via de Rijnhuizenlaan en de burg. Smitsstraat/Julianaweg. Soms zelfs op zondag.

    Als wijkbewoner ben ik wel tevreden met de overgang bij de Julianaweg zodat je nu niet een blokje om hoeft te fietsen als je naar de andere kant van de wijk moet. Alleen jammer dat je vanaf de Julianaweg Noord niet linksaf kan op de ‘t Goylaan. Vanuit Zuid kan dat wel.

    Ik vind het ook jammer dat de gemeente niet eerst geëxperimenteerd heeft met bv plantenbakken om te kijken of je het met 1 rijbaan zou redden.

  7. cico

    Handig, die groenstrook. Nu kan ik mijn hond met de auto uitlaten

  8. Denise

    Behalve voor de voetgangers!! Alle stoplichten en zebra paden zijn weg.. ook heel fijn voor ouders met een kinderwagen of ouderen met een rollator.. ik weet niet of het beter is geworden. Persoonlijk vind ik het slechter. Leg op zn minst een zebra pand aan voor de ah of bij het kruispunt

  9. John

    Ronkende gemeentepropaganda. Harde feiten graag. Hoe lang duurde een ritje voor en na de maatregelen. Hoeveel auto’s voor en na. Hoe zit het met het waterbedeffect. Enzovoorts enzoverder. Dit gemeentelijk perbericht zegt HELEMAAL niets.

  10. bas

    Eens kijken of er na oplevering weer een veel te duur feestje gehouden wordt net als op de maliesingel. En natuurlijk is de gemeente tevreden, zal anders een leuke kop zijn voor het artikel…”Gemeente ontevreden na duur experiment”

  11. Wim Vreeswijk

    Het getuigt ook van weinig respect van de verantwoordelijk wethouder om met dit soort abjecte ideeën (ongesubsidieerde) automobilisten de gordijnen in te jagen en steeds meer Utrechters van het topzwaar gesubsidieerde openbaar vervoer gebruik te laten maken. Het blijkt ook van weinig visie en voorspellend vermogen vanwege de a.s. klimaatverandering en toenemend aantal regenbuien om iedereen de auto uit te jagen of je zou een dak van 99 km2 boven Utrecht moeten bouwen, zodat iedere fietsende Utrechter zich droog kan verplaatsen. Maar zover zal onze Groen Links wethouder natuurlijk niet gaan van ons belastinggeld.

  12. Rob Huibers

    Hallo redactie, Wat is een voorrangsplein? Als deze de eerste is in Utrecht, is er alle reden om dat even uit te leggen. Graag een aanvulling.
    Bedankt! Rob

  13. Henry

    Helemaal eens met bewoner Hoograven. Ik merk dat er nu op heel andere plekken ineens veel meer auto’s stilstaan. Daarmee lijkt het probleem verplaatst en niet opgelost. Overigens ben ik van mening dat er geen probleem was.
    En ook helemaal eens met Denise. Oversteken kan van ‘t Goylaan kan nu bij gratie van de automobilist en is de situatie er niet beter op geworden.

    Deze stadsboulevard met een experimenteel voorrangsplein voelt als een proefballon en niet als een weldoordachte aanpassing. Wellicht is de gemeente daarom slechts “tevreden” en wordt het niet als een eclatant succes benoemd.

  14. Jack

    Fijn dat de gemeente zegt tevreden te zijn. Ik ben dat nog niet.
    – Als je lopende langs de noordzijde van de ‘t Goylaan de C. Erzeijstraat wil oversteken moet je wel erg op het afslaande verkeer (die vanaf Goylaan naar Erzeijstraat wil). Meestal krijg je geen voorrang.
    – De bushalte Hooff Graaflandstraat moet nog worden gerealiseerd.
    – Erg handig zou een elektronisch vertrektijdenbord (DRIS) bushalte ‘t Goylaan (stad uit) zijn.
    – Stoplichten kruising Linschotensingel staan niet goed afgesteld voor ochtend- en avondspits.

    Volgens mij zou je op z’n vroegst tevreden kunnen zijn als het klaar is.
    Dat is het nu nog niet.

  15. OokbewonervanHoograven

    Ik ben ook bewoner van Hoograven en gebruik de ‘t Goylaan meerdere malen per dag, te voet, te fiets en met de auto.

    Ik ben het helemaal eens met Denise wat betreft de voetgangers. Ik heb de gemeente hierover ook gemaild, maar kreeg het antwoord dat de situatie wat hen betreft niet onduidelijker/gevaarlijker was.

    Verder ben ik tevreden met de veranderingen. Er was wel degelijk een doorstromingsprobleem op de ‘t Goylaan, en dat is duidelijk minder geworden. Wel rijdt er gewoonweg te veel verkeer door de wijk. Daar is niets aan veranderd.

  16. J Verbug

    De gemeente is tevreden maar heeft de bewoners niet geconsulteerd? Schande! Vooraf werd niets met verhalen van bewoners gedaan, achteraf worden bewoners niet eens meer gevraagd…

  17. Bram Koster

    Ik woon op de hoek van ‘t Goylaan en de Julianaweg. De zin “Tot en met november wordt er nog gewerkt aan de Zuiderbrug. Zolang dit gebeurt is er nog geen sprake van een eindsituatie.” vind ik apart. Volgens mij kan er pas gesproken worden van een eindsituatie als ook de kleine details gefixt zijn. Wat voorbeelden:

    – Mensen hebben niet door dat je vanaf de ‘t Goylaan niet meer de Julianaweg (zuidzijde) kunt inrijden. Gevolg: ze doen het alsnog, maar dan bij de 2e afslag, dus tegen het verkeer in (ik zie het meerdere keren per uur (!!!) gebeuren voor m’n raam).
    – Bij drukte op de kruising ‘t Goylaan met de Constant Erzeijstraat/Hooft Graaflandstraat springt het stoplicht aan. Dit stoplicht kent alleen een rood en een oranje licht. Voor veel automobilisten is het onduidelijk dat ze weer mogen rijden omdat het rode licht simpelweg dooft – er komt dus geen groen licht of knipperend oranje licht. Gevolg is dat er meerdere keren per uur getoeterd wordt door wachtende automobilisten, direct voor m’n deur.
    – Bij de werkzaamheden zijn de fietsenrekken op de kruising ‘t Goylaan/Julianaweg (zuidzijde) weggehaald. Daarvoor in de plaats zijn nu een paar staanders in de plaats gekomen op plekken waar het parkeren van fietsen veel minder logisch is. De gemeente heeft al 2 van de nieuwe staanders weggehaald omdat de doorloop wel heel erg belemmerd werd, maar het is in mijn ogen heel onlogisch dat er nu fietsen staan een stoep waarover veel mensen lopen, terwijl er riante ruimte op het middenstuk van de Julianaweg onbenut blijft.

    Kortom: the devil is in the details. En die details horen ook bij het project en moeten ook afgehandeld worden voordat er sprake kan zijn van een “eindsituatie”.

  18. PD

    Ik rij al 14 jaar elke ochtend vanuit Tolsteeg naar de A12 voor werk (en ‘s middags terug) en wil de Gemeente hier toch gelijk geven: de doorstroming op ‘t Goylaan lijkt inderdaad beter te gaan.

    Tegelijkertijd moet ik tegenwoordig 20 minuten eerder van huis, want zo lang sta je tegenwoordig stil op de Constant Erzeijstraat of de alternatieve sluiproute via de Wickenburglaan en Scherpenburglaan.

    Door de aanpassing van ‘t Goylaan zijn er geen problemen opgelost: ze zijn verplaatst naar de straten waarin destijds geen 0-meting is uitgevoerd en waarover nu dus ook met geen woord wordt gerept in de evaluaties.

  19. RABE

    We hebben er gewoon een knooppunt bij.
    De ontwerpers maken vast geen gebruik van deze route.
    En mensen die vanuit Lunetten naar Hoograven moeten om iemand op te halen bekijken het maar.
    Bouwput Utrecht “”een grote puinhoop””

  20. Schultz

    Framing in opdracht van Lotje. Als je maar vaak genoeg roept dat je tevreden bent, gaat het frame dat de nieuwe situatie een verbetering is inderdaad als de waarheid een eigen leven leiden.

  21. Ronald

    Persoonlijke ervaring:
    verkeer staat vast tot op de Waterlinieweg
    verkeer staat vast op de WA Vulttostraat tot de kruizing met Oranje Nassaulaan
    3 keer een automobilist de busstrook zien verkiezen
    1 keer een automobilist het fietspad zien kiezen.

    Behalve het 1e symptoom, heb ik dat in de oude situatie niet meegemaakt.

  22. Pauline

    Eens met de vele kritiek op de “Lotte file ” die ontstaat met meer uitlaatgassen ten gevolge voor de bewoners. En de burger maar betalen voor dergelijke megalomane projecten.

    Echt toekomstgericht is het ook niet want dan ga je nadenken over hie je de stad geschikt gaat maken voor de electrische zelfsturende auto’ s wat er aan zit te komen. Binnen 20 jaar werkelijkheid.

    Kun je in de tussentijd bewoners onthouden van extra uitstoot omdat auto’s niet door kunnen rijden

  23. John

    @ pd en anderen

    Zie hier inderdaad het waterbed-effect. Wegduwen op een plek leidt tot overlast op een andere plek. En als je maar lang genoeg duwt staat uiteindelijk alles stil.

  24. bas

    @ Pauline, als iedereen die nu een auto heeft een zelfsturende elektrische auto gaat aanschaffen… blijven er net zoveel auto’s. En een weg kan een bepaalde capaciteit aan, dus te weinig capaciteit blijft te weinig capaciteit.

  25. BramD

    @John, u heeft helemaal gelijk. Utrecht is nu eenmaal niet gebouwd op het aantal mensen dat vindt dat zij met de auto de stad in moeten.

  26. Mikel

    Een grote zooi is het geworden. Het goyplein staat volledig vast in de spits.
    Politie rijdt over de fietspaden omdat ze het goylaan niet over kunnen steken.

  27. Arie

    Als wetenschapper moet ik lachen om dit persbericht en als burger huilen.

  28. hans

    Vier keer per week rij ik op de waterlinie weg vanuit noord naar zuid en neem de afslag richting Goylaan. Daar moet ik, evenals voorheen, voor het stoplicht wachten om rechtsaf te gaan. Als dit groen is moet ik 100 meter verder op de Goylaan opnieuw voor een tweede stoplicht wachten. Deze stoplichten zijn niet goed op elkaar afgesteld. Dit veroorzaakt in de spits uiteindelijk een langere file op de waterlinie weg, en de situatie is daardoor gevaarlijker geworden op de waterlinie weg. Betere afstemming is noodzakelijk.

  29. Joost

    Ik woon bij het Tolsteegplantsoen. Als ik kan pak ik de fiets want de enige uitgang met de auto is in de ochtend een heuse file, en het sluipverkeer links en rechtsom maakt de situatie voor de buurt niet beter. Als de gemeente meeleest; misschien kan de busbaan via lunetten open met een pasje voor de buurtbewoners, zoals op de Utrechtsestraatweg in Nieuwegein?

  30. Gemeente Utrecht

    Zie hier de brief van de werhouder aan de raad over de stand van zaken rond ‘t Goylaan. Zoek de verschillen met de berichtgeving op deze site.

    http://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx?site=Utrecht&ListId=6ff806d4-66e9-45ea-95ac-9e23cdfe7c25&ReportId=7726b370-41b9-4204-85ec -f19bb5f612e8&EntryId=4b1692a0-3533-47e2-ad69-8e7592395e7f&searchtext=goylaan

  31. Jacco

    Verbetering? Ik kijk vanaf mijn balkon recht op het kruispunt, en zelfs ik vind het vanaf boven een onoverzichtelijke puinhoop.
    Afgelopen maanden 5(!!!) ongelukken zien gebeuren, gelukkig tot nu toe alleen materiele schade. Het wachten is….
    Mijn blinde buurman durft niet meer alleen over te steken, totaal geen overzicht.
    Fietsen….Het is een soort kamikaza.
    De file? Die is alleen maar langer geworden, het getoeter is toegenomen, en de irritaties van bestuurders ook.
    Vooraf is er een meeting geweest, waar een meerderheid aangaf tegen te zijn, met alle bezwaren en argumenten die nu allemaal de problemen veroorzaken.
    Conclusie? Dit had nooit mogen gebeuren, het is toegangsweg, waarom wil je deze ontmoedigen.
    Maar….wij zullen het wel verkeerd zie denk ik. Slaap zacht Mevrouw van Hooijdonk. Wij liggen wel wakker van die ellende!!!!

  32. Bewoner wickenburglaan

    Ik ben bewoner van de wickenburglaan en constateer dat de drukte zich vooral heeft verplaatst elders in de omgeving. Er lijkt bijvoorbeeld een sluiproute te zijn gecreerd om via de wickenburglaan op t goylaan te komen. Bij de betreffende stoplichten is gewoonweg geen plaatst voor meer dan 2 auto’s, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. Daarnaast lijken deze stoplichten bij de ochtend- en avondspits niet goed te zijn afgesteld.

  33. Johan

    Beste gemeentelijk voorlichter,

    Behoudens dat DUIC schrijft dat de doorstroming verbeterd is en dat Lotje schrijft dat de doorstroming normaal verloopt, zie ik eigenlijk geen verschillen. En ook tussen beter en normaal zie ik geen verschil omdat het probleem nu juist zit in de verstoppingen elders, die veroorzaakt worden door die hobbyboulevard. Essentiele informatie die de wethouder dus aan de commissie onthoudt.

  34. Arie

    @ Gemeente Utrecht, Ook graag een link naar de opzet van de 0-meting.

  35. Dhieradj

    Eenmaal op ‘t Goylaan stroomt het goed door. Waar het niet goed gaat is bij de ovonde. Het verkeer dat daar de oveonde op moet rijden moet wachten en wacht te lang en dan gaan mensen andere routes nemen die weer tot opstoppingen elders in de wijk lijden.

    Die rare knipperlichten werken niet. Mensen begrijpen dit niet. De eerste keer dat ik daarmee werd geconfronteerd had ik bijna iemand achterop. Afritten Waterlinieweg tweebaans maken en duidelijk met borden aangeven (Lunnetten en Hoograven). Verkeersratten zal dit niet stoppen, maar dan wordt hopelijk de rij richting Hoograven tenminste iets korter en kunnen mensen die naar Lunetten moeten doorrijden.

    Nee, busbaan via Lunetten is geen goed idee. Bij de tijdelijke opstelling ging het al bijna een paar keer fout bij de fietsersoversteek (veilige fietsroute) aan de Robijnlaan. Mensen rijden daar te hard en de bus staat op de rijbaan stil waardoor bestuurders rare inhaal capriolen gaan uithalen.

  36. Matthijs

    Meerdere keren per week rijd ik (als bewoner van Hoograven-Zuid) over ‘t Goylaan naar de Waterlinieweg. Vooral aan het eind van de dag, ongeacht of er wel of geen file op de A12 is waardoor de Waterlinieweg sowieso overloopt, je al snel 15-20 minuten moet wachten voordat je ‘t Goylaan op kan. Wat op zich niet zo gek is: de hoeveelheid verkeer is waarschijnlijk hetzelfde, maar door het afknijpen duurt de doorstroming 2 keer zo lang is.
    Ik heb de indruk dat de afstelling tussen de stoplichten op ‘t Goyplein en die op de ‘t Goylaan verbeterd kan worden. Regelmatig hoopt het verkeer (komende vanaf Lunetten) op het Goyplein zich op.

    En natuurlijk is het fijn dat de Julianaweg nu optisch meer een geheel is, of dat je over een afstand van een paar honderd meter wel 5 mogelijkheden hebt om de ‘t Goylaan over te steken. Maar al met al is mijn dagelijks reisafafstand Hilversum-Utrecht nu zo’n 60 minuten geworden (waarvan 20 minuten op de Waterlinieweg), in plaats van de 45 minuten die het was (zonder files 30 minuten, van deur-tot-deur). En door meer stilstaand verkeer op de Waterlinieweg en de Constant Erezijstraat, vraag ik me af of de hoeveelheid fijnstof in de buurt niet is gestegen ipv gedaald.

  37. sander

    Ik moet eerlijk zeggen dat het erop lijkt dat het verkeer goed, misschien zelfs beter doorstroomt dan eerder, en ik rij voornamelijk in de spits. echter is het moeilijk om vanaf de snelweg richting hoograven te rijden vanwege de dosering die van beide kanten wordt toegepast.

    Gister is mijn vrouw bijna doodgereden, omdat een automobilist teveel en te lang moest kijken of het veilig was (terwijl er eigenlijk geen verkeer was) en deze automobilist niet doorhad dat er vanaf de andere kant ook fietsers konden komen. gelukkig werd ze op een haar na gemist.

    De veiligheid op de ovonde is echt een ramp. het gebrek aan verkeerslichten zorgt ervoor dat mensen vanuit de zijstraten van het goylaan zich soms als een lemming op het plein storten zodra er een gaatje valt in het verkeer. hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. daarnaast zorgt veel afslaand verkeer voor opstoppingen voor iedereen. (met drie auto’s staat de ovonde vol en kan niemand er meer door)

    Ook zijn er veel klachten over het naleven van de verkeersregels. misschien is het niet het doel geweest om dingen te verbeteren, maar behalve wat meer groen is er weinig echt beter geworden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).