Aandacht voor de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging zijn kerndoelen van het onderwijs, en op iedere school zou dan ook aandacht moeten zijn voor deze onderwerpen. Dat schrijft het college van B&W in antwoord op schriftelijke vragen over het uitstellen van een reeks holocaustlezingen op de Hogeschool Utrecht (HU).
In januari van dit jaar werd bekend dat de HU lezingen over onder meer de holocaust had uitgesteld. De school liet in een reactie weten dat dit werd gedaan omdat de veiligheid van sprekers, studenten, docenten en bezoekers niet gewaarborgd kon worden.
Het college zegt nu dat veel organisaties in Utrecht vanwege het conflict in Gaza worstelen met onderwerpen die daaraan raken. “Dat leidt ertoe dat, soms overhaast, keuzes worden gemaakt. In een samenleving die steeds verder gepolariseerd raakt, is dit begrijpelijk, ook gezien de emoties die bij dit onderwerp gepaard gaan.”
Veiligheidsinschatting
Het college zegt dit in antwoord op schriftelijke vragen die gesteld zijn door de lokale fracties van VVD, CDA, EenUtrecht, Utrecht Solidair en UtrechtNu!. Daarbij wordt ook gezegd dat het belangrijk is om in gesprek te blijven in plaats van de discussie uit de weg te gaan. “Organisaties die hiermee te maken krijgen roepen we op om contact te zoeken met de gemeente. Bijvoorbeeld voor het maken van een zorgvuldige veiligheidsinschatting of andere adviesvragen.”
Tot slot zegt het college dat aandacht voor de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging onderdeel is van de ‘kerndoelen’ van het onderwijs, en dat dit op iedere school onderwezen moet worden. “We vinden het ook van belang dat het onderwijs hieraan aandacht besteedt, zeker gezien de impact die het nog steeds heeft in de huidige maatschappij.”
Gekoppelde berichten

Holocaustlezing Hogeschool Utrecht gaat door: ‘HU laat zich niet leiden door activisten’
De Hogeschool Utrecht (HU) zegt dat de lezingen over de Holocaust weliswaar op andere momenten…
6 Reacties
ReagerenEcht weer typisch Nederlands om met slappe knieën te buigen voor een stelletje relkevers die erop uit zijn om hun mening op te dringen.
Het onderwijs laat al paar decennia lang daar steken vallen, zie de grote aantallen mensen die ongegeneerd onwetend een leus scanderen welke oproept tot een herhaling van genocide, tot zelfs in het parlement aan toe!
Jodenvervolging verschrikkelijk, maar mijn opa en mijn oom, beiden niet Joods, zijn ook in de oorlog gebleven. Ik vind dat er te weinig aandacht is voor niet-Joden die zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog.
Moeilijk dilemma. Enerzijds is het cruciaal om aandacht te besteden aan de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging, kerndoelen van ons onderwijs. Herinnering is essentieel.
Anderzijds: veiligheid is prioriteit nummer één. Geen discussie mogelijk. De dreiging van geweld mag nooit worden onderschat.
Is uitstel afstel? Dat baart zorgen. Dialoog is cruciaal. De HU, en alle andere organisaties die worstelen met dit dilemma, pak ze bij de hand. Samen sterker.
Veiligheidsexperts, praat mee! Zo waarborgen we een open en veilige discussie. Laten we leren van het verleden.
En ja, polarisatie is een sluipend gif. Blijf in gesprek, ook al is het lastig. Verbinding overwint verdeeldheid. Zo houden we de herinnering levend, en bouwen we samen aan een betere toekomst.
Is dat te veel gevraagd? Nee, het is onze verantwoordelijkheid. Voor de slachtoffers, voor de nabestaanden, voor de toekomst.
@René het kunstmatig cliché
Probleem is juist die bedreigingen. Er zijn mensen in Nederland die helemaal niets over onze geschiedenis willen weten maar ons wel aan hun beklemmend belevingswereldje willen onderwerpen.
De Tweede Wereldoorlog is een verschrikking geweest met in totaal 55 miljoen te betreuren dodelijke slachtoffers.
https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennisbank/nederlandse-doden#:~:text=Wereldwijd,)%3A%2010%20miljoen%2C%20merendeels%20militairen.