Burgemeester Sharon Dijksma en wethouder Linda Voortman hebben woensdag het boek ‘Slavernij en de stad Utrecht’ in ontvangst genomen. Het boek kwam er naar aanleiding van een in 2019 aangenomen motie waarin gevraagd werd om een onderzoek naar het slavernijverleden van de stad Utrecht. Naar aanleiding van de resultaten gaat de gemeente Utrecht zich beraden op mogelijke excuses vanwege de rol die de stad gespeeld heeft in de slavernijgeschiedenis.
Cultuurhistoricus Nancy Jouwe voerde het onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht uit. In het onderzoeksteam zaten, naast Jouwe, Matthijs Kuipers, docent Politieke geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en Remco Raben, universitair hoofddocent Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en bijzonder hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.
De deskundigen deden de afgelopen twaalf maanden onderzoek naar de rol van de stad Utrecht en het stadsbestuur in het slavernijverleden. Daarvoor spitten zij ruim 31 kilometer aan archiefstukken door. Uit het onderzoek blijkt nu dat zowel bestuur en instanties als inwoners van Utrecht direct en indirect hebben aangezet tot, geïnvesteerd in en geprofiteerd van koloniale exploitatie.
Tekst loopt door onder de tweet
De stad Utrecht was formeel betrokken bij de slavernij.
Bestuur, burgers en instituties van Utrecht hebben direct en indirect aangezet tot, geïnvesteerd in en geprofiteerd van koloniale exploitatie en op slavernij gebaseerde productiesystemen in Amerika, Afrika en Azië. pic.twitter.com/75cYZcQeL5— Gemeente Utrecht (@GemeenteUtrecht) June 30, 2021
Hoofdonderzoeker Nancy Jouwe noemde de boekpresentatie een bijzonder en ‘ook wel een beetje ontroerend’ moment. “We zijn zelf ook verrast door de vele historische feiten die aan het licht zijn gekomen. Utrecht is een stad die door haar bewoners niet wordt geassocieerd met koloniale geschiedenis, laat staan een slavernijverleden”, legt Jouwe uit. “Dit onderzoek brengt daar verandering in. […] We hopen dat de publicatie anderen inspireert om meer onderzoek te doen, want er is nog veel te ontdekken.”
Instituties
Uit het onderzoek blijkt dat alle grote instituties in Utrecht hebben geprofiteerd van de slavernij: de gemeente, Rooms-Katholieke kerk, zendingsverenigingen, musea en de universiteit. Van de zogenoemde Vroedschapsleden, een soort voorloper van de gemeenteraad, inclusief burgemeesters, had in de zeventiende eeuw 23 procent en in de achttiende eeuw 42 procent directe en indirecte belangen in de slavernij.
Tekst loopt door onder de foto
Hendrick van Asch van Wijck (1707-1785), bijvoorbeeld, was gedurende zijn leven burgemeester, plantagehouder én bewindhebber van de West Indische Compagnie, de handelsmaatschappij die op grote schaal Afrikaanse slaafgemaakten naar de Amerika’s vervoerde. In die hoedanigheid was hij betrokken bij de stichting van verschillende plantages in Suriname.
Tekst loopt door onder de tweet
Stads- en provinciebestuur drongen aan op de oprichting van een Utrechtse Compagnie, die investeerde in plantages in Suriname en de suikerhandel. Waar nu de Stadsschouwburg staat, verrees een suikerraffinaderij, het Suikerhuis. pic.twitter.com/YguiXetPWG
— Gemeente Utrecht (@GemeenteUtrecht) June 30, 2021
Werkgelegenheid
Een andere belangrijke conclusie heeft te maken met werkgelegenheid in Utrecht. Utrecht had dan wel geen grote koloniale instituties, zoals Amsterdam en Rotterdam wel hadden, maar de slavernij bracht in Utrecht wel werkgelegenheid.
De VOC voorzag in werk voor 2.800 Utrechters, wat destijds ongeveer 10 procent van de inwoners van de stad was. Het onderzoek laat dus zien dat Utrecht, als stad zonder grote koloniale instituties, toch nauw verbonden is met de Nederlandse slavernijgeschiedenis.
Abolitionisme
Aan de andere kant speelde status van Utrecht als religieus centrum een rol in deze tijd. De stad had bijvoorbeeld een theologische faculteit en heeft vervolgens een grote rol gespeeld in de roep om afschaffing van de slavernij. Utrecht kan gezien worden als centrum van abolitionisme, stellen de onderzoekers.
‘Zwaar gemoed’
Dijksma noemde het boek ‘een van de belangrijkste en misschien wel hét belangrijkste boek’ dat in Utrecht is verschenen. “U mag best weten: ik neem dit boek in ontvangst met een zwaar gemoed. De rol van Utrecht in de koloniale economie en het slavensysteem was groter dan tot nu toe werd aangenomen. De conclusies zijn hard, confronterend en noodzakelijk”, zei Dijksma nadat ze het boek in ontvangst had genomen.
“U mag best weten: ik neem dit boek in ontvangst met een zwaar gemoed” – Burgemeester Sharon Dijksma
“Dit onderzoek maakt pijnlijk duidelijk dat achter de economische voorspoed in onze stad ook veel leed verborgen zit van mensen die soms letterlijk het leven lieten, maar wiens namen nooit in de geschiedenisboeken terechtkwamen. Het is onze verantwoordelijkheid dat leed en die misstanden samen een plek te geven.”
Pijnlijk
Wethouder Linda Voortman sluit zich aan bij de uitspraken van de burgemeester. “Ik ben het met de burgemeester eens dat het pijnlijk is om te lezen hoe zeer we betrokken waren, maar ik ben ook blij dat het onderzoek er is”, zei ze tijdens de boekpresentatie.
“Het is pijnlijk om te lezen hoe zeer we betrokken waren” – Wethouder Linda Voortman
“De onderzoekers zijn zeer grondig te werk gegaan en hebben veel nieuwe en waardevolle inzichten boven tafel gebracht. Hun onderzoek legt bloot dat onze tijd destijds formeel betrokken was bij de slavenhandel. We moeten dit deel van onze geschiedenis onder ogen zien en het gesprek daarover in alle openheid aangaan. Zodat we deze bladzijden uit onze geschiedenisboeken een plek kunnen geven in de stad, ook voor volgende generaties.”
Excuses
De gemeente Utrecht gaat op basis van de onderzoeksresultaten besluiten of Utrecht excuses gaat aanbieden voor de Utrechtse slavernijgeschiedenis. Nu de resultaten bekend zijn, kan dat proces beginnen. Naar verwachting wordt hierover in oktober een besluit genomen. In 2023 komt mogelijk ook een slavernijmonument in Utrecht.
Het boek is verschenen bij uitgeverij Walburg Pers en is daar en in de boekhandels verkrijgbaar vanaf woensdag. Het boek is ook in te zien bij de bibliotheken in Utrecht.
Gekoppelde berichten
Gemeente selecteert 3 onderzoekers om slavernijverleden van Utrecht in kaart te brengen
Drie onderzoekers gaan de komende tijd onderzoek doen naar of Utrecht een aandeel heeft gehad…
Moet Utrecht meer doen om het eigen koloniale verleden te duiden? Dat is de vraag
De gemeente is in gesprek met verschillende partijen over het koloniale verleden van de stad.…
46 Reacties
ReagerenOok excusses voor andere doelgroepen die het slachtoffer zijn geworden in naam vd gemeente Utrecht.
Mijn overgrootvader heeft vroeger ook een snoepje gestolen uit de snoepwinkel.
Moet ik mij daarvoor verantwoorden? Nee dus.
Waarom dan voor dit wel?
Wat er in die slavernij-periode gebeurd is kan misschien erg zijn. Maar gebeurd is gebeurd. Zand erover.
Juist omdat dit allemaal wordt opgerakeld en van alles (vooral geld) geëist wordt door de zogenaamde slachtoffers. Èn dat Nederlandse symbolen, tradities en geschiedenis het moeten ontgelden, heb ik steeds minder respect voor dit anti-slavernij-sentiment.
Excuses aanbieden? Waarom? Namens wie exact? En aan wie exact? Er leeft al heel lang geen enkel individu meer in Utrechtdat ooit bij Utrechtse slavernij betrokken is geweest. Makes no sense at all…
We spreken hier over honderden jaren geleden .
De betrokkenen zijn allang en breed overleden .
Waarom moeten wij ,die niet hebben meegedaan aan slavernij,onze excuses aanbieden ?
Het is voor hier gelukkig verleden tijd maar in het midden oosten word er vandaag de dag nog steeds slavernij bedreven .
Richt je pijlen daar maar op om het voorgoed achter ons te laten.
Met ”excuses” maken is de weg vrij voor schadevergoeding.
Blijkbaar heelt geld alle wonden.
Betekent het feit dat er geen reacties zijn, dat men hier niets over durft te zeggen?
Het is goed dat de geschiedenis inzichtelijk wordt gemaakt.
Ik geloof niet in excuses maken voor zaken die in een ver verleden hebben plaatsgevonden. Zeker niet door mensen die nu leven en geen enkele hand hebben gehad hierin.
Ik vraag mij zelfs af wat hier de waarde van is. Excuses maak je voor iets waar schuld aan hebt. Je kunt de waarde van deze handeling niet kapen.
Erkenning is daarentegen heel belangrijk en we kunnen het droevig, spijtig, naar, enz. vinden dat het is gebeurd.
Als de gemeente Utrecht in 2021 excuses voor het slavernijverleden van de stad gaat maken geeft het mij de indruk dat de gemeente Utrecht in 2020 het slavernijverleden van de stad nog niet zo erg vond.
Zelfkastijding krijgt een steeds grotere rol in de cultus van de politieke correctheid.
Slavernij in strikte zin is in de Westerse wereld afgeschaft, maar naargeestige uitbuiting is er nog volop. Kijk naar textiel wat in Utrecht vandaag de dag voor een habbekrats te koop is. Mensen staan ervoor in de rij. Tevreden als ze zijn met de afschaffing van de slavernij. Aan me hoela. Online bestellen, platformeconomie, gig economie. Het is uitbuiting van arbeid en een wissel op de natuur in binnen- en buitenland. Het neoliberale Westen voelt zich schoon en net. Voorzien als ze zijn van een goed gevoel, verzorgd door uitgekiende marketing en hersenspoelerij, Het is niet voor niks dat op het internet heel weinig foto’s van de fabrieken in o.a. Bangladesh en China te vinden zijn. Je zou eens – letterlijk – inzicht kunnen krijgen…..
Heeft Spanje eigenlijk al excuses en herstelbetalingen aangeboden naar aanleiding van de wrede onderdrukking door Filips 2 en andere Spaanse vorsten?
Kan 11 april een officiële feestdag worden omdat toen in 1713 de Vrede van Utrecht tot stand kwam en Nederland eindelijk veilig een soevereine staat kon zijn?
Wat een gezeur weer. Dit is eeuwen geleden. Goed dat er een boek over is gemaakt, maar daar mag het bij blijven. Dit is echt weer zo’n paradepaardje van policor Nederland. Nu gaan er zeker weer een paar mensen geld vragen van de gemeente, omdat 300 geleden iemand slachtoffer was…
Best wel vreemd dat de mensen die het onderzochten verrast waren dat Utrechtse ondernemers betrokken waren bij een in die tijd zeer lucratieve business.
De onderzoekers zullen eveneens verrast zijn wanneer ze de handel en wandel onderzoeken van ondernemers/ welgestelden in de tijd van de Spanjaarden.
Enorm veel vrouwen en kinderen van aan de honger gestorven of omgebracht in dit deel van Europa.
Families uit de betere klasse verdienden generatie op generatie veel aan de Spaanse bezetting.
Franse bezetting zelfde laken en pak.
Probleem met excuus aanbieden is wie het gaat doen.
Stel je voor dat je als bestuurder excuus aanbied voor misstanden in een periode dat je bloedverwanten zwaar hebben geleden in dit land onder bewind van dezelfde mensen die vermogens genereerde met slaven transport.
Uiteindelijk is het Vaticaan verantwoordelijk voor alle wantoestanden in die tijd.
De paus was de Xi Jingping, of Biden van die tijd.
Niet luisteren naar de Paus betekend een leger in je nek afkomstig van ‘diepgelovige’ opportunistische koningen en notabelen.
Excuus aanbieden terwijl de uitvoerders van de misstanden zelf werden onderdrukt door de paus.
Een nationale feestdag op 1 juli is welkom, feestje vieren is altijd gezellig.
Zeer juist benoemd JdV.
Het verleden van de slavernij en de bevrijding daarvan, Keti Koti, zijn na de zwartepiet discussie de nieuwe splijtzwam in de samenleving.
Kan dit College garanderen, dat alles wat verkocht en verhandeld wordt in de huidige stad ook slavernij-vrij gebeurt? Zo niet, zijn excuses dan ook op hun plaats (aan wie dan eigenlijk?) en legt het College dan beslag op de winkelpanden waarin winkelketens zitten die zich hier schuldig aan maken, bijvoorbeeld op basis van BiBob? Stel je voor zeg, wat er dan gaat gebeuren in Utreg…… Wat een quatsch is dit toch allemaal weer.
Al die mensen die hier zitten te huilen begrijpen het volgens mij niet helemaal. De gemeente kan geen excuses aanbieden namens de bevolking van de stad, dus ook niet namens jou. Het college kan wel excuses aanbieden voor zaken die door haar voorgangers zijn gedaan. Net zoals de NS decennia na de oorlog nog excuses kan maken. De mensen die verantwoordelijk waren voor misstanden zijn dood, maar de organisaties zelf niet. Ik heb trouwens op wat fringe activisten na eigenlijk nog niet gehoord van een oproep tot herstelbetalingen aan nazaten van slaven. Als er om geld gevraagd wordt gaat dit volgens mij in de eerste plaats vooral over bewustwording. Men wil onderzoek, onderwijs en erkenning. Is dat al te veel gevraagd? Verwijzingen naar moderne slavernij in China zijn ongepast. De nazaten van de slaven hebben hier niets mee te maken. Het is hetzelfde kapitalistische systeem wat tot uitbuiting in lagelonenlanden leidt, als wat verantwoordelijk was voor slavernij. Als je in bewustwording van het slavernijverleden de onderdrukking van de ‘witte man’ ziet heb je wel een hele dunne huid.
Asch van Wijck, is dat het landgoed Prattenburg bij Veenendaal waar nu nog de nazaten van die persoon leven?
Het zijn zeker niet de gewone burgers die ooit profijt zouden hebben gehad van slavernij. Het zijn de notabelen uit die tijd waarvan nog vele namen bekend zijn en nu nog steeds grote bezittingen, landhuizen, heerlijckheden enz. bezitten.
Misschien kunnen die mensen een gebaar maken en niet het stadsbestuur namens de hele bevolking die ook in die tijd al werden uitgebuit door de zogenaamde bovenlaag.
Verder vind ik het grote onzin om nu nog 300 jaar terug te kijken naar wat er toen gebeurde in een volkomen andere tijd. Gewoon geldverspilling van die groep onderzoekers.
Nog gekker zou een oproep tot herstelbetalingen zijn aan instanties of groepen van mensen die de slavernij in de verste verte niet hebben mee gemaakt.
Volgens mij waren het 2800 personenen uit Utrcht die over een periode van 100 jaar in dienst waren van de VOC. Dat is ca. 28 personen per jaar en dus 0,1% van de Utrechtse bevolking die in dienst was van de VOC. Dat wil nog niet zeggen dat deze personen zich bezig gehouden hebben met slavernij. Wel dat deze personen werkten voor een onderneming die betrokken was bij slavernij.
Wat @Nina zegt.
“Erkenning is daarentegen heel belangrijk en we kunnen het droevig, spijtig, naar, enz. vinden dat het is gebeurd.”
En er van leren, en de kennis doorgeven, en zorgen dat het nooit meer gebeurt, nergens
.
#BoycotQatar2022
Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor hetgeen mijn overoverovergrootvader honderden jaren geleden heeft uit lopen vreten in het verre oosten !
Bekend spreekwoord, wie naar het verleden blijft kijken, ziet de toekomst niet. Het was zeker geen fraaie tijd, dat wordt ook niet vergeten, elke tijd heeft zijn zwarte kant. Oude wonden openhalen,helpt ook niet.
Hoe zit het dan met de moderne slavernij?
Slavernij is echt niet uitgebannen omdat er officieel sinds 1863 niet meer in zwarte slaven wordt gehandeld.
Wie de onjuiste tekstdelen heeft ingevoerd maakt niet uit, onjuist zijn we echt wel.
Heerlijk dat ongebaseerde afzetten tegen zendingsverenigingen. Er staat niet bij wat die geacht worden fout te hebben gedaan.
Vervolgens als een paar zogenaamde onderzoekers in 12 maanden ruim 31 kilometer aan archiefstukken door hebben moeten spitten dan kan dat nooit gedetailleerd gedaan zijn.
En wat wordt bedoeld met “Hun onderzoek legt bloot dat onze tijd destijds formeel betrokken was …”? Dit is weer een klassieke contradictio in terminus: onze tijd is 21ste eeuw, destijds was enkele eeuwen terug.
Bovendien, de normen van tegenwoordig toepasbaar verklaren op voorgaande eeuwen is de reinste kolder, toen was de handel in slaven nog wettig. Tot slot, zodra bestuurders en politici de term “wij” in de mond nemen spreken ze zeker niet namens mij en ik voel me dan ook niet betrokken.
Pee, dat heb je duidelijk weer gegeven. Daar sluit ik me bij aan. Slavernij was vreselijk maar hoort gewoon in de geschiedenisles op school.
En geld maakt zeker niets goed, want daar help je de mensen van toen niet mee.
Of excuses helpen, weet ik ook niet. Maar we mogen ons best eens realiseren dat we hier in dit land nog steeds profiteren van de financiële voorsprong die de periode bood waarin het gruwelijke onrecht van slavernij en kolonisatie plaatsvond.
Pee, ik sluit me bij jou aan.
Je hebt het duidelijk verwoordt.
@F van wegen 1/7/2021 – 16:35
“Bekend spreekwoord, wie naar het verleden blijft kijken, ziet de toekomst niet.”
Maar om het heden te begrijpen moet je de geschiedenis kennen.
Kap aub eens met dat idiote geklets over excuus,150 jaar geleden afgeschaft,huidige generatie heeft er o,o ooit iets mee te maken gehad.het was gewoon een tijdsbeeld ,wereldwijd.met dank aan black matter!beelden en straatnaambordjes weghalen nog een historie vervalsing!
Excuses aanbieden doen burgemeester en wethouders maar op persoonlijke titel en niet namens een stad. Zodra een wethouder durft te beweren:“Het is pijnlijk om te lezen hoe zeer we betrokken waren” schiet menigeen in de contramine want wie is WE? Vele inwoners van Utrecht voelen zich niet aangesproken en hebben qua voorouderlinies geen donder te maken met slavernij. Importeer kwalijke historische gebeurtenissen niet naar de huidige tijd door er – met de bril van nu- een politiek correct sausje over heen te gieten.
@G. de Vries: het stadsbestuur blijft altijd bestaan, als een oneindige entiteit. Het wordt door de tijd alleen door andere mensen ingevuld. Daarom doen ze het juist namens de stad en niet namens hun persoon (of namens jou en mij). Daarom sluit ik mij verder ook aan bij wat Ihsan schrijft.
Het is denk ik goed je te realiseren dat er een fundamenteel verschil is tussen slavernij enerzijds en onderdrukking, armoede, mishandeling, uitbuiting, e.d. anderzijds.
Bij slavernij worden worden mensen letterlijk ontmenselijkt tot eigendom, tot handelswaar.
Juridisch, economisch, moreel, ethisch.
Goed onderwijs lijkt me in deze inderdaad wel nuttig:
Slavernij is niet eeuwen geleden.
Het is slechts enkele generaties geleden.
@Ton: ik heb een bepaald soort studiegenoten gehad dat gewoon was te zeggen: “Arbeiders moeten arm zijn, anders werken ze niet.” Het is dezelfde mentaliteit als die van degenen die in het verleden mensen tot slaaf hebben gemaakt. Nu hebben ze de mogelijkheid niet meer om dat te doen, maar de neoliberale roofkapitalisten maken optimaal van de mogelijkheden gebruik voor ontmenselijkende uitbuiting. Je hoeft het niet eens ver te zoeken: denk eens aan de behandeling van arbeidsmigranten in Nederland. En dan heb ik het nog niet over de maakindustrieën in met name een aantal Aziatische landen. Hiernaast vormt ook het zogenaamd communistische, extreem onderdrukkende systeem van China een steeds groter, wereldomvattend gevaar voor de vrijheid en de menselijkheid van het individu en zelfs voor de wereldvrede. Dat is voor mij de belangrijkste reden waarom slavernij en onderdrukking van welke vorm ook herdacht moet worden en er tevens achteraf ook schuld moet worden erkend.
En wat ook niet onbelangrijk is, denk ik:
De tot slaaf gemaakten zijn altijd de ‘anderen’; nooit ‘wij’.
Nooit van de eigen groep (familie, clan, stam, volk, natie)
De batavieren hadden geen Batavier als slaaf; griekse slaven waren geen Grieken; Javanen hadden geen javaanse slaven; Europeanen en Arabieren hadden Afrikaanse slaven; enz.
@Ton: u vergist zich. In tal van culturen werden door de eeuwen heen ook volks- of stamgenoten als slaven gehouden, nog los van andere grote verschillen die er in juridisch, economisch en sociaal opzicht tussen volks- en stamgenoten konden bestaan.
@Lexus
Dat blijf je bezig.
Heb je enig idee hoeveel mensen er door andere mensen door de eeuwen heen tot slaaf zijn gemaakt?
En, hoeveel mensen er in de toekomst nog door andere mensen tot slaaf zullen worden gemaakt?
Slavernij is werkelijke een heel naar karaktertrekje van Homo sapiens, en dat is dan mild uitgedrukt. Zelfs beesten hebben meer fatsoen onder hun vacht dan Homo sapiens.
Mark Twain had echt gelijk toen hij schreef: the more I know about humans, the more I like my dog….
Ik schaam me kapot voor de reaguurders hier. Het kinderachtige “maar zij doen het ook” geeft het niveau weer. Ga je nou een huilie-huilie doen omdat mensen durven toe te geven dat we destijds fout waren en zaten? Of was het alleen “de rest” en gingen je voorouders op de barricade om de handel en uitbuiting van mensen tegen te gaan?
En moderne slaverij moet ook stoppen. Fijn dat iedereen dat ook vindt. Of ondernemen jullie ook actie? Of liever niet “want de rest doet het ook niet”?
Wat gaat er mis in je leven als je altijd vindt dat je gelijk hebt, als individu en als groep, en nooit met spijt terugkijkt? En waarom meteen boos en verongelijkt? Een beetje inlevingsvermogen zou voor heel veel mensen prettig zijn.
In de kerkers van Utrecht zijn velen gemarteld en tot bekentenissen gedwongen. De kindersterfte en de vrouwensterfte bij geboorten waren onaanvaardbaar. Daar dienen excuses voor aangeboden te worden. Het is pijnlijk om je te beseffen dat wij daar bij betrokken waren.
De VOC heeft 2.000.000 straatarme Europeanen naar Zuidoost Azië gebracht. Daar zijn er welgeteld 300.000 van teruggekomen. De rest is ter plaatse overleden aan ziektes en geweld. Schandelijk dat wij zo massaal misbruik hebben gemaakt van die arme sloebers, kinderen nog vaak. Nederland is schatplichtig aan Duitsland, Frankrijk en al die andere landen wier sloebers wij van hen hebben afgenomen. Het is pijnlijk om te beseffen dat wij daar bij betrokken waren en dat er Utrechters zijn geweest die daar, zijdelings, hun brood mee hebben verdiend. Wat een walgelijk soort mensen zijn Utrechters eigenlijk.
Laten we dat elk jaar op 15 augustus herdenken. In Maria Hemelvaart gelooft toch niemand meer.
De reacties in dit forum zijn op een enkele uitzondering na vrijwel allemaal die van ‘de gebeten hond’.
Ihsan verwoordt hier heel goed, daarom vind ik het de moeite waard om die hier, met zijn of haar welnemen, integraal weer te geven. Lees!
Ihsan 1/7/2021 – 12:33
Al die mensen die hier zitten te huilen begrijpen het volgens mij niet helemaal. De gemeente kan geen excuses aanbieden namens de bevolking van de stad, dus ook niet namens jou. Het college kan wel excuses aanbieden voor zaken die door haar voorgangers zijn gedaan. Net zoals de NS decennia na de oorlog nog excuses kan maken. De mensen die verantwoordelijk waren voor misstanden zijn dood, maar de organisaties zelf niet. Ik heb trouwens op wat fringe activisten na eigenlijk nog niet gehoord van een oproep tot herstelbetalingen aan nazaten van slaven. Als er om geld gevraagd wordt gaat dit volgens mij in de eerste plaats vooral over bewustwording. Men wil onderzoek, onderwijs en erkenning. Is dat al te veel gevraagd? Verwijzingen naar moderne slavernij in China zijn ongepast. De nazaten van de slaven hebben hier niets mee te maken. Het is hetzelfde kapitalistische systeem wat tot uitbuiting in lagelonenlanden leidt, als wat verantwoordelijk was voor slavernij. Als je in bewustwording van het slavernijverleden de onderdrukking van de ‘witte man’ ziet heb je wel een hele dunne huid.
@ Lexus.
U hanteert blijkbaar een wat ruimere definitie van slavernij.
Ik doelde vooral op de klassieke slavernij, de bezitsslavernij (‘chattel slavery’), waarbij de eigenaar onbeperkte macht heeft en de tot slaaf gemaakte geen enkel zelfbeschikkingsrecht.
Dit lijkt me de meest wrede vorm van slavernij. Je hebt bovendien geen enkel uitzicht op een mogelijke bevrijding.
(Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld schuldenslavernij of economische uitbuiting.)
@Lexus.
Ik doel dus op die vorm van slavernij die mensenroof(!) en mensenhandel(!) impliceert.
@Koel Hoofd, Toine Goossens en Hans: “wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen” (George Santayana). Dat is voor mij de belangrijkste reden om met geschiedenis bezig te blijven, in het verleden toegebracht leed te willen blijven gedenken en waar nodig te erkennen en er verontschuldigingen voor aan te bieden. En dat gaat wat mij betreft uiteraard veel verder dan — @Ton — alleen maar een zeer beperkt gedefinieerde slavernij, maar betreft alle vormen van onderdrukking en uitbuiting.
@ Lexus
Uiteraard. Ken je geschiedenis en blijf uitbuiting en onderdrukking bestrijden.
Voor mij impliceert dat ook de onderscheidende kenmerken van verschillende vormen van onderdrukking te leren herkennen.
Hoe meer feiten (verschillen en overeenkomsten) we boven tafel halen, hoe meer we daaruit kunnen leren.
(Zonder de ene misdaad te willen wegstrepen tegen de anderen, zoals velen hier om de een of andere reden (!?) graag zouden willen.)
@Hans: de reactie van Ihsan is zo mooi omdat hij beloofd dat er geen algemene financiële compensatie agenda achter zou zitten. Een belofte die hij gemakkelijk kan maken en die anderen net zo makkelijk weer kunnen breken.
@Moniek: en hoe verklaar je de welvaart van Duitsland of Oostenrijk en Zwitserland? Ik ben trouwens blij dat jij er wel naar refereert. Ihsan beweert dat het helemaal los zou staan van financiële compensatie vraagstukken.
@Knuppel: waar mensen zich aan storen is hypocrisie. Als rechtse mensen de toestanden in Qatar zouden goedpraten in de zin van dat iedereen het doet dan zou je een punt hebben. Maar de hypocrisie is dat we nu gaan zwelgen hoe erg het vroeger was terwijl we (op een paar weigeraars na) net zoals in 1978 gewoon naar Qatar gaan kijken; ook in de Afrikaanse landen, en ook in Brazilië (denk aan de bevolkingssamenstelling daar).
De claims dat men graag wil leren van het verleden zijn op die manier erg ongeloofwaardig voor mij.