De gemeente Utrecht is samen met ProRail tot de conclusie gekomen dat de fietssituatie rond station Vaartsche Rijn momenteel niet goed is. Zo is uit onderzoek gebleken dat er tot 2040 nog 1.900 nieuwe parkeerplekken bij moeten komen.
Vorige maand publiceerde DUIC al een artikel waarin te lezen was dat voetgangers en fietsers elkaar stevig in de weg zitten bij station Vaartsche Rijn. Doordat fietsers hun rijwielen achterlaten op de stoep, pakken voetgangers het fietspad en moeten geïrriteerde fietsers bellend en zigzaggend langs de voetgangers.
Vlak daarna heeft Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie schriftelijke vragen gesteld. Ook heeft de gemeente maatregelen genomen. Zo zijn in de week van 14 november zogenoemde fietscoaches ingezet om mensen te wijzen op de openbare fietsenstalling onder het station. “We hebben de ervaring dat het inzetten van fietscoaches slechts kortstondig verlichting oplevert”, is te lezen in het antwoord op de schriftelijke vragen van Vasters.
Forse opgave
Daarnaast zegt het college dat uit het onderzoek dat samen met ProRail wordt uitgevoerd is gebleken dat er tot 2040 nog 1.900 extra plekken nodig zijn. Omdat de ruimte rond het station beperkt is, is dit volgens het college een ‘forse opgave’. Daarbij komt ook dat Vaartsche Rijn als ‘poort naar de stad’ in stand gehouden moet worden.
Daarnaast wordt ook naar andere mogelijkheden gekeken zoals het plaatsen van fietsenrekken onder het spoor en of de hub, waar momenteel onder meer deelbakfietsen staan, plaats moet maken voor rekken. In het tweede kwartaal van 2023 is meer duidelijk over de maatregelen die genomen gaan worden.
Gekoppelde berichten
Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Het is geen unieke situatie, maar exemplarisch voor veel plekken in Utrecht is het wel.…
D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie wil tot een oplossing komen voor de ‘fietsparkeersituatie’ bij…
Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken
Bij station Vaartsche Rijn in Utrecht is onlangs een tekst op de stoep aangebracht waarmee…
Fietsensituatie bij station Vaartsche Rijn in Utrecht (voorlopig) opgelost
De stoep bij station Vaartsche Rijn is weer (enigszins) vrij. De actie ‘Houd de stoep…
22 Reacties
ReagerenKnap dat de gemeente nu al tot die conclusie komt en midden volgend jaar aan een oplossing gaat werken. Check deze, kan er voor het eind van het jaar al liggen:
https://nl.dreamstime.com/redactionele-stock-foto-fietsparkeren-op-een-oude-reisboot-amsterdam-image70210508
Gemeente, begin toch gewoon direct met handhaven.
Beginnen met handhaven, veel beter dan plannen maken voor nota bene 2040.
Beste gemeente. 1 mailtje. Naar de afdeling handhaving. Met de opdracht: 3 x daags vrachtwagen plus personeel naar dit station. Verkeerd geplaatste fietsen verwijderen en afvoeren naar depot. Tot nader order.
In totaal 10 minuten werk. Dus medio 2023? Proest.
Het enige dat helpt is permanent toezicht en blijvend fietsen verwijderen ….
Vanaf het kabinet Lubbers I (CDA, VVD) — aangetreden in 1982, dus inmiddels al veertig jaar — heeft de rijksoverheid (VVD, CDA, D66, PvdA) zichzelf in toenemende mate door keihard rechts neoliberaal snoeibeleid kapot gemaakt. Daar plukken we nu op tal van terreinen de wrange vruchten van, vanzelfsprekend ook op het gebied van de handhaving. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden.
@Lexus: Helemaal goed. Het is de schuld van Lubbers dat de PvdA burgemeester van Utrecht (die toen nog niet eens geboren was meen ik) niet in staat is te handhaven. Duidelijk. Proest. Ik adviseer een medicatiebijstelling.
Dit tekent toch wel het failliet van de hedendaagse politiek. Onderzoek na onderzoek en dan tot de conclusie komen dat er problemen zijn. Vervolgens op de lange baan schuiven zonder concrete maatregelen te nemen. Hier zijn talloze ambtenaren / onderzoekers van externe bureaus en prorailers mee bezig geweest terwijl je er één keer langs had kunnen fietsen en tot dezelfde conclusie had kunnen komen. Sterker nog: je had niet eens achter je bureau vandaan hoeven te komen maar gewoon op duic kunnen kijken. Het enige wat hier helpt is zoals eerder gezegd drie keer per dag een opleggertje langs laten komen en de boel leeg halen. Binnen een maand staat daar geen fiets meer, hier hoeven we niet tot 2040 op te wachten.
De stad moest verlost worden van de auto’s. Een beleid waar ik het wel mee eens ben. Maar de overlast die fietsers de stad bezorgen is vele malen erger dan de auto’s. Ik geloof ook niet dat er een oplossing voor is. Het heeft iets te maken met mentaliteit, een woord uit de oudheid.
@JdV: u weet heel goed dat het hier om een langetermijnvisie gaat, maar dat komt u natuurlijk niet goed uit: rechts heeft in Nederland al meer dan veertig jaar de touwtjes stevig in handen en zal ze niet loslaten, integendeel. Zelfs uitspraken van de rechtelijke macht lappen ze aan hun laars en ondermijnen aldus voortdurend de rechtsstaat. Een deel van de voormalige aanhangers van gematigd links (PvdA) is inmiddels naar radicaal en extreem rechts overgestapt: PVV, JA21, BBB, FvD enzovoorts. Ik kan de woede en rancune van deze kiezers overigens wel begrijpen. Ze zijn door de PvdA in de steek gelaten.
Een andere kant van de toenemende verrechtsing is trouwens het propageren door partijen als de VVD en nog rechtser van het individualisme: ieder komt op voor zichzelf en voor zijn eigen belang; de samenleving doet er niet toe. Het is een soort omgekeerde moraal: goed is wat goed is voor mezelf en slecht is wat slecht is voor mezelf. “Gewoon jezelf zullen zijn,” was de VVD-leus. We zien nu dagelijks in de samenleving het verwoestende resultaat.
Die paar fietsen, als dat het probleem van Utrecht is, loopt het allemaal uitstekend. Dat is dan ook het geval in UUUU. Enkel onderin de DUIC kun je nog chronische klagers vinden die niet eens in Utrecht wonen en vooral graag iedereen met hun auto willen kunnen terroriseren.
Dat geklaag heeft overigens niets met ‘door de politiek in de steek gelaten’ te maken, maar vooral met een onredelijke wens om de medemens te mogen hinderen, want dat mocht in de jaren ’60 ook.
Even verderop bij Ledig Erf is het fietsenprobleem overigens groter dan bij Vaartsche Rijn. In de avonden, als de stad volstroomt met mensen die ohne auto van het stadsleven willen en kunnen genieten, dan hoopt er een boel op daar op het plein.
Het lijkt me een interessante opgave om 1900 stallingsplekken te realiseren vlak voor de trappen naar de perrons. Fietsers kunnen immers niet verder lopen dan enkele meters, zo blijkt overal in de stad waar trappen, stoepen en ingangen geblokkeerd worden. Hoe gaat men ervoor zorgen dat de bestaande vrije stallingsplekken voortaan wel benut worden? Fietscoaches omscholen tot handhavers leidt misschien tot meer verlichting, als je consequent handhaaft tenminste. Het ontmoedigen van autoverkeer lukt de gemeente aardig, maar wat is de visie op de fietsproblematiek? De stad raakt in snel tempo bedolven onder een zee van fietsen. Heeft men dat bij de gemeente voorzien, en ziet men het nu? Wordt het niet eens tijd voor een stevige aanpak voordat het nog verder uit de hand loopt? Worden de juiste vragen gesteld in de gemeenteraad?
De conclusie is dat het ontwerp niet deugd en de capaciteit te weinig is. En iederen hier schreeuwt om handhaving en wegslepen. Vreemd.
Dit geeft wel hoop.
Als de gemeente al niet in staat is om wat fietsers die fout parkeren aan te kunnen pakken, dan zijn ze natuurlijk helemaal niet in staat auto’s die niet betaald parkeren aan te pakken.
Daarmee cancellen ze dus eigenlijk hun hele plan om betaald parkeren te introduceren in utrecht. waarom ergens voor betalen, als de gemeente toch niet wil investeren in handhaving?
Of durven ze misschien geen fietsen aan te pakken, omdat ze anders bang zijn dat ze dan maar de auto pakken?
Utrecht heeft 2 grote problemen: ze snappen in het gemeentehuis niet hoe de vervoerskeuze van mensen werkt, en ze durven niet te handhaven. zolang deze problemen niet aangepakt worden, zal de chaos in utrecht alleen maar toenemen, ipv afnemen (wat wel het doel is van de gemeente)
@Lexus
Hoe kom jij er nou toch steeds bij dat door rechts komt.
Het is links die alles sloopt , en links dat al decennia lang de scepter zwaait.
@Pee: u hebt zich duidelijk nooit in de politiek en het politieke spectrum verdiept. Links is in Nederland op rijksniveau totaal gedecimeerd en kan en moet op provinciaal en gemeentelijk niveau proberen de scherven veroorzaakt door rechts op te ruimen, in veel gevallen zonder dat er een behoorlijke financiële tegemoetkoming tegenover staat.
uit onderzoek… Ik hoop dat ze niet allemaal dingen hebben opgetuigd maar gewoon iemand even 10 minuten hebben laten kijken.
@ Pee
Dus jij noemt CDA, VVD, D’66 links? Watdaf*k? Laat je eens nakijken man.
Ook de PvdA is sinds begin jaren negentig geen linkse partij meer.
Groen Links vertoond ook flinke liberale trekken (heer Klaver zou zo bij het dispuut hebben kunnen zitten).
Wat is er in godserenaam links aan al het beleid in het land ten dienste stellen van het bedrijfsleven en aandeelhouders? Ten kostte van de werkenden, arbeidersklasse en middenklasse? Wat is er links aan de rijken rijker maken, de het vermogen van de vermogenden laten groeien en de koopkracht van de werkenden te laten verkleinen?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aandeelhouders-eisen-steeds-groter-deel-op-van-nationaal-inkomen-ten-koste-van-werkenden~b80968c8/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR201ElmOh2m8mfQFjLv_NEgLkzjxWXk-hJhNWvln-DwL6aDavVAbLZIzpE#Echobox=1670487695-2
Vergis je niet, het is al sinds de jaren tachtig en Lubbers (doelbewust) beleid in Nederland om dit na te jagen, met name bedacht door CDA en VVD, geperfectioneerd door D’66 en zelfs PvdA en GroenLinks hebben delen van dit beleid gesteund.
De SP niet overigens.
Ook PVV en Forum steunen in grote lijnen de neoliberale koers. Niet voor niets worden beiden gesteund met flink wat donatiegeld vanuit het bedrijfsleven. De antimigratie-agenda is een mooie afleiding.
@Leon:
“die paar fietsen”? Tel nu eens echt. En be real: de fiets is onderweg de nieuwe auto te zijn, maar dan in zo ongeveer de totale openbare ruimte. Terrorisme komt in vele vormen.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@PeterH: al kunnen verkeerd gestalde fietsen en bepaald fietsgedrag vervelend zijn voor andere weggebruikers.
@Jozias: GroenLinks zou al onder Halsema graag meegeregeerd hebben, maar werd toen te links bevonden. Kun je nagaan… Ik denk wel dat het ze was opgebroken als het werkelijkheid was geworden. Ik adviseer gematigd links alleen mee te gaan regeren wanneer er werkelijk iets kan veranderen, anders worden ze opgevreten door rechts. De SP is de enige linkse partij die dat heeft begrepen, al zie ik ook de Partij voor de Dieren en Denk — althans sociaal gezien links — niet zo snel in een rechtse regering stappen.
@PeterH: al kunnen verkeerd gestalde fietsen en bepaald fietsgedrag vervelend zijn voor andere weggebruikers, om dat nou terrorisme te noemen… Dan weet ik er ook nog wel een paar.
@Lexus: In zijn bijdrage schrijft @Leon over “met hun auto kunnen terroriseren”, zonder verder inhoudelijk op die terreur in te gaan. Ik spiegel dat even aan fietsgedrag en -overlast en noem dat dan ook terreur.
Met vriendelijke groet,
PeterH