Gemeente Utrecht gaat Niels Bohrweg veiliger maken voor fietsers Gemeente Utrecht gaat Niels Bohrweg veiliger maken voor fietsers

Gemeente Utrecht gaat Niels Bohrweg veiliger maken voor fietsers

Gemeente Utrecht gaat Niels Bohrweg veiliger maken voor fietsers
Niels Bohrweg t.h.v. de kruising met de Maarssenbroeksedijk
De gemeente gaat de verkeersveiligheid op de Niels Bohrweg in Utrecht verbeteren. Uit een analyse bleek dat de weg met name voor fietsers onveilig kan zijn.

De gemeente gaat de verkeersveiligheid op de Niels Bohrweg in Utrecht verbeteren. Uit een analyse bleek dat de weg met name voor fietsers onveilig kan zijn.

Zo kruisen bijvoorbeeld de fietsers en andere voertuigen op de kruispunten met de Maarssenbroeksedijk en de Rutherfordweg, en wordt de snelheid van onder andere auto’s niet geremd door de inrichting. Daarnaast is het zo dat op Lage Weide veel zwaar verkeer rijdt, wat ook risico’s met zich meebrengt. In november vorig jaar vond er nog een dodelijk ongeval plaats op de Niels Bohrweg.

Vlakbij de kruising met de Maarssenbroeksedijk heeft MBO Utrecht een vestiging aan de Niels Bohrweg. “Wat de behoefte aan een veilige fietsverbinding vergroot”, aldus het college. Omdat de weg tot slot ook deel gaat uitmaken van een snelfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam, verwacht de gemeente dat het aantal fietsers in het gebied alleen maar toeneemt.

Korte termijn

Op korte termijn worden er op de Niels Bohrweg zogenoemde ‘smileyborden’ geplaatst die automobilisten moeten motiveren zich aan de maximumsnelheid te houden. Ook wordt de verlichting waar nodig gerepareerd en wordt het groen gesnoeid zodat weggebruikers een beter overzicht hebben.

Ondertussen wordt samen met parkmanagement Lage Weide en de Fietsersbond gewerkt aan structurele maatregelen. Dit zijn bijvoorbeeld betere oversteekplaatsen voor fietsers, het fietspad zichtbaarder maken bij inritten van bedrijven en ook moet onderzocht worden hoe fietsers veiliger langs het deel van de Niels Bohrweg waar geen fietspad ligt kunnen passeren.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Esrin W.

    Hoezo? Als je gewoon uitkijkt als fietser en niet op je telefoon zit te pielen om je Whatsapp of Insta te “checken” tijdens het oversteken kan er niks gebeuren.

  2. Len

    Verkeersdrempels wellicht, zoals ze zie hebben in Zuid-Amerika. Daar moet je wel stapvoets overheen, anders ligt je voor- en achteras keurig voor de drempel terwijl de rest van je auto een paar meter doorschiet. Ook geen verkeerd idee voor bijvoorbeeld de kanaalstraat e.d.

  3. Steve

    Jullie moeten duidelijker zijn.
    De meeste lezers hier weten niet waar de Niels Bohrweg is.
    Zeg gewoon dat o.a. UW werkbedrijf hier al jaren gevestigd zit.
    En aan het eind ( onder de spoortunnel) door de bocht de Kartfabrique.
    Dan gaat er bij meer mensen wel een lampje branden.

  4. Ihsan

    Eindelijk. Absurd dat dit soort zaken zo lang op zich moet laten wachten, en dat er letterlijk meerdere doden moeten vallen voordat de gemeente in beweging komt. Dat is precies tegenovergesteld van hoe het zou moeten gaan. Ik hoop dat er in het vervolg geluisterd gaat worden naar de gebruikers van wegen. Ik blijf de problemen daarom benoemen, in de hoop dat er actie wordt ondernomen vóór er een ernstig ongeluk plaats heeft. Graag ook op kort termijn een oplossing voor de bocht in de Vlampijpstraat. Vrachtverkeer + krappe 90° 50km/u bocht + geparkeerde busjes in de bocht + hekwerk en struiken in de bocht + afslaand fietsverkeer halverwege de bocht + auto’s die nog even extra gas geven om je ín de bocht in te halen + meerdere voorzieningen voor kinderen in deze straat = een zeer tragisch ongeluk dat staat te gebeuren.

  5. Realist

    Eerst fancy fietsstraten en regenboogfietspaden dan pas de echte problemen aanpakken. Dit is een zeer onveilige straat voor fietsers, hier had al veel eerder iets moeten gebeuren. Iets met verkeerde prioriteiten..

  6. MJ

    Ersin w.
    Helder standpunt
    Je kent de situatie daar?

  7. mees kees

    Too little, too late! OF in goed Nederlands: “Als het kalf verdronken is, dempt men de put”.

  8. Lombokker

    @Esrin W.
    Dat heeft in dit geval helemaal niets met telefoongebruik te maken.

    Lage Weide is al jaren één grote racebaan. Wanneer je daar als fietser of voetganger over wilt steken schrik je je regelmatig te pletter omdat die auto in de verte een stuk sneller bij je is dan je aanvankelijk had ingeschat. Als je er dan maar voor kiest om over te steken bij een van de weinige verkeerslichten moet alsnog goed uitkijken, want als jouw licht groen wordt komen er nog 5 tot 10 auto’s door rood jakkeren.

    Als je Utrecht woont en op Lage Weide werkt is dit qua afstand prima (en gezond) om op de fiets te doen. Helaas ook gevaarlijk, dus ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die daar niet aan durven te beginnen. De officiële maximumsnelheid is op Lage Weide 50 km per uur, ik schat dat de gemiddelde snelheid rond de 70 km per uur zal zijn. Nooit snelheidscontroles, dus pakkans bij overtreding 0,0. Allemaal brave huisvaders en -moeders, maar ja “iedereen* rijd hier zo hard”.

    *De vrachtwagens van Pauw rijden wel allemaal netjes 50, waarvan akte.

  9. isabelle

    Het gebied eromheen is ook superonveilig, men kan er ongehinderd racen met de auto, geen politie te zien in deze buurt. Wel veel jonge gastjes die plankgas over de Maarssenbroeksedijk scheuren. Is dat een officiële racebaan, heb ik iets gemist?

    Daarnaast is het inderdaad levensgevaarlijk om als fietser hier te rijden. Je moet om de -op het fietsstrookje- geparkeerde vrachtwagens heen slalommen. En in het donker een weg oversteken? Bijvoorbeeld van de Rutherfortweg naar de Kantonnaleweg? Vrachtwagens die rechtsaf willen slaan, gaan nog net niet over je heen als je rechtdoor wil oversteken met je fiets.

    Op deze kruispunten vallen ieder jaar doden. Goed dat er nu wat aan gedaan wordt, maar met flitscamera’s en regelmatige politiecontrole wordt het pas echt een stukje veiliger.

  10. Esrin W.

    Misschien is zo’n hippe fluisterstille E bike dan dé oplossing Lombokker. Je bent dan ook omgekeerd net zo irritant sneller dichterbij dan de ander kan inschatten. Things even out.

  11. PeterH

    Het parkmanagement en de fietsersbond werken aan structurele maatregelen. Bij een project is het gebruikelijk om alle stakeholders te betrekken. Ik mis in dit rijtje dus autobranche en vervoersorganisatie. Breder overleg geeft meestal een beter resultaat. Bizar dat de “gevaarlijkste partijen” , het personen-en vrachtvervoer- blijkbaar buiten dit overleg gehouden worden.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).