De gemeente Utrecht gaat de Sweder van Zuylenweg, Julianaparklaan en Adriaan van Bergenstraat in Zuilen herinrichten. De werkzaamheden gaan begin 2025 van start.
Energieleverancier Eneco heeft in het begin van 2024 een warmtetransportleiding in Zuilen gelegd. Daarna is een tijdelijk wegdek op de Sweder van Zuylenweg, Julianaparklaan en Adriaan van Bergenstraat gelegd. Nu wordt de tijdelijke bestrating vervangen voor een definitief wegdek.
De wegen worden 30 kilometer per uur en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. De fietspaden worden verder rood en de auto’s rijden op een grijs wegdek. Ook wordt extra groen toegevoegd aan de straten.
Drie fases
De werkzaamheden vinden plaats in drie fases. In de eerste fase, van januari tot en met maart 2025, start de herinrichting bij de Sweder van Zuylenweg tussen de kruising met de Amsterdamsestraatweg en het Berlageplein.
De tweede fase gaat van start in april en duurt tot en met juni volgend jaar. In deze fase wordt gewerkt aan de Adriaan van Bergenstraat, tussen Berlageplein en de kruising met de Pionstraat. Tot slot wordt van juli tot en met september 2025 gewerkt aan de Julianaparklaan, tussen de kruising met de Vlampijpstraat en de Amsterdamsestraatweg.
Tijdens de werkzaamheden zijn alle woningen te voet bereikbaar. Auto’s kunnen tijdens een deel van de werkzaamheden de straat niet inrijden en moeten daarom in zijstraten in de buurt parkeren.
26 Reacties
ReagerenDat is voor die warmtetransport leidingen van Eneco waarmee Eneco de inwoners van Utrecht wil dwingen hun winst percentage te laten betalen ?
Ziet er mooi uit!
Dat gaat ongetwijfeld weer parkeerplaatsen kosten.
Eneco gaat dus de stadsverwarming uit breiden en daar worden de mensen alleen maar armer van omdat het over bedragen gaat wat niet normaal is.
Daarbij maakt Eneco zelf uit wat de mensen moeten betalen omdat ze een monopoly positie hebben en geen concurrentie.
#elkereaguurderooit Lot was toch weg? Waar is het driebaans asfalt dan?
Nog meer verslechtering van de luchtkwaliteit door filerijdend verkeer dat meer uitstoot genereert.
Stop hiermee, gemeente Utrecht.
Het geld is op!
Hoe vaak zal het voorkomen dat daar maar 3 auto’s, 3 voetgangers en 2 fietsers te zien zijn? Niet echt realistisch deze impressie.
S v Zuylenweg is een drukke doorgaande weg …, de realiteit is anders dan de voorstelling, maar het ziet er wel mooi uit “op papier”
Super, wegwezen met dat hardrijdende verkeer door de Sweder van Zuylenweg en de talloze aanrijdingen. Geen doorgaande route dus geen files, wat een onzin.
Super. Hopelijk eindelijk een einde aan die hardrijders in de Sweder van Zuylenweg en vele ongelukken. File, schei toch uit, dit is geen doorgaande weg. Wat betreft parkeerplaatsen, bekijk eerst eens de plannen voor een oordeel, dit zijn er precies evenveel als voor de straat open lag.
Ik zie steeds meer file in de stad Utrecht, en dat is niet goed voor de inwoners van Utrecht.
Dankjewel Lot ……GL.
Momenteel zijn er 381 werkzaamheden in Utrecht bezig, de ASW ligt ook nog anderhalf jaar dicht richting centrum en dan dit nog erbij.
Gebied Rooie Brug en Ondiep duurt ook 2 jaar nog ivm riolering en bestrating, wat stil gehouden word vanuit de gemeente Utrecht.
Gooi dan ook maar ff meteen de Daalsetunnel tot en met de Graad van Roggenweg dicht, en de wegen rond Oog in Al richting Kanaleneiland, dan weet je zeker dat je nergens meer door komt.
En hoe wensdenkt men de enorme file aan auto’s weg, zoals nu al vaak rond ‘t Goylaan te zien is? Ook niet heel fijn om als scooteraar laat staan fietser doorheen te moeten slalommen als het een keertje niet vast staat.
Beste manier om niet in de file te staan: doe die auto weg! Ik ben heel blij met alle maatregelen die het moeilijker maken om met de auto door de stad te rijden.
Een autobezitter die zoveel mogelijk loopt of fietst.
Gruwelijk lelijk dat schreeuwende knal rood. Je zal er maar op uit kijken ! Weet niet wat er nu ligt. Als het mooie ouderwetse originele klinkertjes zijn laten liggen ! Daar heb ik in onze straat ook om verzocht toen ze het weg wilden halen en daar hebben ze gelukkig naar geluisterd. Update ; Zie dat er nu ook al asfalt ligt, maar dat heeft tenminste geen alarm rode kleur. Men mag toch wel een beetje rekening houden met het uitzicht en bestaande look van een buurt. Nu verwordt alles, ook de jaren 20 en meer monumentale wijken etc. tot een soort eenheidsworst
schreeuwerig plastic nieuwbouwwijkje. Ben wel benieuwd hoe je dat ervaart als je erop uitkijkt als het in je straat vervangen is, is het verschil erg opvallend, lelijk, de hele dag storend fel, over prikkelend, onrustig ?
Nog meer op de schop….pfffff
Als je denkt te vaak in de file te staan: laat je auto dan thuis, ga carpoolen of zo, op de fiets, andere werktijden, werk thuis! Maar nee: ikke, ikke, ikke, moet en zal persé dan, op dat tijdstip, op die route, in de autorij aansluiten.
Vooral een wat ‘eigen schuld, dikke bult’ gedrag. De autoluwe/autoloze stad is de toekomst!
Laat het ook maar helemaal vastlopen ook daar in die buurt. Er rijden ook frequent bussen en die houden bij de haltes hele rijen auto’s op. Heel Utrecht heeft inmiddels al een verkeersinfarct op de doorgaande wegen van welke het tijdvenster steeds groter wordt, eerst alleen tijdens de spits, inmiddels al beginnend om 15:00 durende tot ver na 19:00. Iemand van de bedenkers van deze ongein wel eens op die Van Tuyllkade en Prins Bernhardlaan geweest rond die tijdstippen? Blijkbaar niet.
Ik zie veel reacties van mensen die hier duidelijk niet wonen. Jammer dat dit nu de zoveelste keer in korte tijd is dat de sweder van zuylen open gaat voor langere tijd, had dit niet beter geregeld kunnen worden tussen de eneco, gemeente en ook stedin (die waren aan het begin van 2024 bezig toch? Misschien dat ik dat mis heb hoor).
Dat gezegd hebbende ben ik blij met dit plan. 80km/h+ werd hier met regelmaat gereden, ookal is het een kort stukje.
Mensen die zeuren over de ‘enorme files’ die hierdoor ontstaan hebben nog nooit het, goed werkende, ov in deze buurt gebruikt.
Wanneer iedereen een auto heeft is een land niet rijk, dat is het pas als alle rijken met het ov gaan. Dijksma lijkt dit te begrijpen, top!
De geplande herinrichting van de Sweder van Zuylenweg, Julianaparklaan en Adriaan van Bergenstraat in Zuilen is weer een typisch voorbeeld van gemeentelijk beleid dat de plank misslaat. Het idee om deze wegen om te vormen tot 30 km/u-zones met meer ruimte voor fietsers en voetgangers klinkt nobel, maar negeert de realiteit van het dagelijks verkeer in deze gebieden.
Verkeersveiligheid of verkeerschaos?
Het reduceren van de snelheid naar 30 km/u en het versmallen van rijbanen zal ongetwijfeld leiden tot opstoppingen en frustratie onder automobilisten. In plaats van de verkeersveiligheid te verbeteren, creëert de gemeente zo een recept voor verkeerschaos. Bovendien is het naïef te denken dat deze maatregelen automatisch zullen leiden tot een afname van het aantal ongevallen.
Fietsers en voetgangers als excuus:
Hoewel het belangrijk is om rekening te houden met fietsers en voetgangers, wordt hun welzijn hier gebruikt als excuus voor een beleid dat vooral gericht lijkt op het ontmoedigen van autogebruik. In plaats van een evenwichtige benadering te kiezen, kiest de gemeente voor een rigide anti-auto houding die geen recht doet aan de behoeften van alle weggebruikers.
Conclusie:
De herinrichting van deze wegen in Zuilen is een voorbeeld van slecht doordacht beleid dat meer problemen zal veroorzaken dan oplossen. In plaats van te luisteren naar de zorgen van bewoners en weggebruikers, drukt de gemeente haar eigen agenda door zonder rekening te houden met de praktische gevolgen. Het is tijd voor een realistisch en evenwichtig verkeersbeleid dat de belangen van alle Utrechters dient.
80 Miljoen in de min in Utrecht en we blijven maar doen of het geld tegen de plinten klotst.
En maar boulevards maken, en maar files creeren, en maar geld blijven uitgeven terwijl er een absurd hoog tekort is, die de burgers moeten ophoesten, en niet minder projecten! Wat een amateuristisch College hebben we toch.
En daar zijn ze weer….de autohaters….medeburgers die in de gelukkige omstandigheid zijn, thuis te kunnem werken, daar in de buurt wonen of werken etc.Maar medeburgers/haters…..er zijn heel veel medeburgers die buiten de stad werken, die de auto hard nodig hebben, het is niet 1950, maar 2024!
Als je rust wil of minder auto’s, ga dan verhuizen naar een klein dorp of gemeente.
Jullie Gemeente maakt de stad Utrecht groter en groter, dat is het probleem!
Wanneer wordt Burgemeester van Tuyllkade eens veilig , de stoep word gebruikt als fietspad ook regelmatig fatbike sjees erover , auto’s die 80 rijden , rennen om over te steken enz
Schitterend. Weer een partij geld wegpissen. Deze weg is al aangepakt voordat Eneco ging graven voor het warmtetransport. Dat is letterlijk in ’22 of ’23 gebeurd. Vervolgens in ’24 de Eneco werkzaamheden en nu in ’25 weer de herinrichting. Is het een keer genoeg gemeente? We krijgen de ene na de andere belastingverhoging om onze oren, omdat jullie niet goed een agenda kunnen beheren.
Ik heb er lange tijd gewoond en draag de hele buurt Zuilen een warm hart toe. Wat betreft het nieuwe wegdek denk ik dat het een doorgaande maar dwarse fietsroute moet worden van de tractieweg Zuilen in? Ben benieuwd naar het resultaat, het wordt vast weer een stukje mooier!
Het aantal wegwerkzaamheden in Zuilen e.o. loopt de spuigaten uit. Verder werken dit soort herinrichtingen alleen als auto’s daadwerkelijk 30 moeten gaan rijden door de weg inrichting. Daarvoor is alleen rood asfalt onvoldoende.
Op zich fraai hoor, maar dit is toch al de honderdste keer dat dit aangekondigd wordt? Ik heb het gevoel alsof ik dit al minstens drie keer gelezen heb