De gemeente Utrecht heeft een nieuwe huisstijl en daarmee ook een nieuw logo. Het ontwerp is aangepast om zo beter digitaal te kunnen gebruiken. De vorige huisstijl was zes jaar oud.
Volgens de gemeente was het nodig om de huisstijl aan te passen. Zo was het vorige logo te gedetailleerd voor digitale toepassing waardoor de manen van de beide leeuwen dichtliepen. Dit probleem deed zich ook voor als het logo gedrukt werd.
Ook waren verschillende onderdelen van de huisstijl niet te gebruiken in digitale middelen zoals de e-mailhandtekening, interactieve pdf’s en digitale nieuwsbrieven. Nog een reden was toegankelijkheid; het contrast in de huisstijl was niet handig voor slechtziende inwoners.
De nieuwe huisstijl wordt geleidelijk ingevoerd om verspilling tegen te gaan. Voor het drukwerk en stickers geldt daarom een overgangsperiode van twee jaar.


15 Reacties
ReagerenHet lijkt verdacht veel op het lettertype van Google.
Goed dat er weer een ton is uitgegeven om het oude logo te veranderen in iets wat bijna precies hetzelfde is. De gemeente zal er stukken beter van gaan functioneren.
Zes jaar geleden waren de toepassingen waarvoor nu een nieuw logo moet worden ingevoerd ook allemaal al aan de orde. Een nieuw logo voor een grote organisatie is een kostbare grap, hoe kan het dat men toen de problemen niet heeft kunnen voorzien?
@Jeroen,
Het lettertype is gewoon Arial.
Ik ben er erg blij mee. Ik ergerde me groen en geel aan dat oude logo…
@Gerard Brugman
Jij zoekt het probleem op het organisatorische en ambtelijke vlak, terwijl ik denk dat je het meer moet zoeken op het creatieve vlak.
De ene ontwerper is een betere ontwerper dan de andere.
Mooi en duidelijk open logo goeie compositie ! van het gemeente wapen.
@Frits: Lijkt in de verste verte niet op Arial. Wel op het lettertype van het Google-logo.
mooi, veel beterder dan het oude logo
ik hoopte dat die gekke omkering van de wapenkleuren, bij gebruik op donkere of doorzichtige achtergrond, nu zou vervallen. het is nergens voor nodig.
@Marco heb je het artikel gelezen?
Met minder inkt een helderder logo. Een verbetering.
Waarom hebben de leeuwen ipv klauwen nu palmbomen aan hun lijf zitten?
Ik vind de nieuwe uitvoering van het logo een welkome en geslaagde verbetering, vooral vanuit technisch oogpunt. De lijndikten zijn constanter en minder fragiel, en details zijn goed ‘open’ gehouden, waardoor een groezelig effect in digitale weergaven voorkomen wordt. Vooral in kleine weergaven bleef er vaak weinig over van die leeuwen, en leverden hun manen vaak een raar effect op, waardoor het leek alsof het schild vleugeltjes kreeg.
De keuze voor een frisse geometrische letter voor de tekst onder het wapen past bij deze nieuwe versie van het logo. Al vind ik het een raadsel hoe deze aan sluit op het schreefloze allegaartje van Lucida’s, Arials en (Neue) Helvetica’s voor de rest van de typografie in de nieuwe huisstijl.
Echt heel erg mooi, veel beter zo.