De gemeente Utrecht heeft tussen 30 januari en 11 maart 400 reacties gekregen op de plannen voor de nieuwe stadswijk in de Merwedekanaalzone. De gemeente gaat de reacties in de komende periode beantwoorden.
Bewoners konden gedurende anderhalve maand aan de gemeente duidelijk maken wat ze vinden van de plannen voor de autovrije stadswijk Merwede. De meeste reacties gingen over de nut en noodzaak van extra loop- en fietsbruggen over het Merwedekanaal.
Er is veel kritiek op de vijf geplande bruggen over het kanaal. Bewoners van de omliggende wijken zijn bang dat de bruggen zorgen voor grote stromen fietsers door hun straten. Verwachte verkeers- en parkeerdrukte is dan ook een probleem dat veel is aangekaart in de reacties.
Ook de hoeveelheid woningen is veel genoemd door omwonenden. Volgens de huidige plannen komen er tussen de zevenduizend en tienduizend woningen in de wijk Merwede.
Reactienota
De gemeente zegt de komende tijd alle reacties te gaan lezen. Vervolgens worden vragen die gesteld zijn, beantwoord in een zogeheten reactienota. Naar aanleiding van de reacties kunnen er nog dingen in de plannen veranderen.
De reactienota en eventueel veranderde plannen worden rond de zomer voorgelegd aan het stadsbestuur. Als het college akkoord gaat, krijgen mensen die gereageerd hebben op de plannen een e-mail met een link naar de reactienota. Uiteindelijk zal de gemeenteraad een besluit nemen over de plannen.
Gekoppelde berichten
Een rondje om de nieuwe stadswijk Merwede: Ruimte voor 12.000 inwoners in een autovrije wijk
Het wordt een wijk zoals er geen andere is in Nederland: Merwede. In deze groene…
Plannen voor Merwede bekend: Het wordt geen woonwijk maar autovrije stadswijk
Het plan voor Merwede, het gebied in de Merwedekanaalzone tussen de Balijeburg en de Socratesbrug,…
4 Reacties
ReagerenTussen de 7.000 en 10.000 woningen !?
Dat komt neer op tussen de 12.000 en 25.000 mensen.
Met gemiddeld 1.5 fiets per persoon i Nederland geeft dat een slordige 18.000 tot 50.000 fietsen. (sommigen hebben zelfs een stadsfiets, een ebike en een sportfiets)
Dat zijn er heel veel meer dan er in de megafietsenstalling van Utrecht centraal passen! Daar hebben ze bij de gemeente vast nog niet over nagedacht waar die allemaal gestald moeten worden….
Want mensen willen die fiets voor hun voordeur en niet 500m verderop in een megafietsenstalling waar ze zich dagelijks suf moeten zoeken om hun vehikel terug te kunnen vinden. Of moeten betalen voor de fietsen die ze niet gebruiken.
Het is tijd dat de gemeente eens van die gifgroene wolk afdaalt en weer eens in de harde realiteit van de begane grond terecht komt.
@Koel Hoofd
Heeft u het plandocument voor deze wijk wel gelezen? Daar heeft de gemeente dus wel over gedacht; veel appartementengebouwen zullen op de begane grond inpandige fietsenstallingen hebben voor bewoners en bezoekers. Dan hoeft men dus niet ver te lopen en staan ze niet op straat.
En staat in dit plandocument ook hoe al deze fietsers zich over de nu al te drukke fietspaden in de naburige wijken gaan verplaatsen. En wat het betekend voor de leefbaarheid als er nog eens 25.000 mensen in Utrecht geperst worden.
@don ze moeten allemaal binnenblijven dus no problemo