Gemeente Utrecht krijgt jaarlijks 15.000 klachten: vooral over afval en parkeeroverlast | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht krijgt jaarlijks 15.000 klachten: vooral over afval en parkeeroverlast | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht krijgt jaarlijks 15.000 klachten: vooral over afval en parkeeroverlast

Gemeente Utrecht krijgt jaarlijks 15.000 klachten: vooral over afval en parkeeroverlast
Uitpuilende afvalcontainers in Utrecht. Archieffoto: DUIC
De gemeente Utrecht kreeg vorig jaar ruim 15.000 overlastmeldingen binnen, het overgrote merendeel hiervan ging over verkeerd aangeboden afval en parkeeroverlast.

De gemeente Utrecht kreeg vorig jaar ruim 15.000 overlastmeldingen binnen, het overgrote merendeel hiervan ging over verkeerd aangeboden afval en parkeeroverlast.

Dagelijks zijn 200 gemeentelijke handhavers en inspecteurs bezig in de stad om te controleren of alles wel volgens de regels verloopt. Zij houden toezicht op straat en voeren controles uit gericht op de bouw, milieu, horeca en parkeren. De gemeente heeft vandaag het jaarverslag 2019 gepubliceerd.

15.000 meldingen

Jaarlijks komen er zo’n 15.000 meldingen bij de gemeente binnen over toezicht en handhaving. Utrechters melden het meest over: verkeerd aangeboden afval (6.710 meldingen), parkeeroverlast (6.008), overlast door gestalde fietsen (1.442) en hondenoverlast (496).

Er zijn vorig jaar zo’n 1.400 boetes uitgeschreven voor afvalovertredingen en 51.000 naheffingen voor parkeren. Daarnaast zijn er nog zo’n 11.200 boetes uitgeschreven voor foutparkeerders.

Burgemeester Jan van Zanen: “Ook in deze corona-tijd ziet iedereen hoe belangrijk het werk van de handhavers en politie is. De gemeentelijke handhavers en inspecteurs hebben een belangrijke verbindende rol: jaarlijks hebben ze zo’n 100.000 contacten met inwoners en ondernemers in de stad. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan een veilige, gezonde en leefbare stad.”

37 Reacties

Reageren
  1. HArry

    Kunnen we de uiterst duurzame tinnen vuilnisbakken weer terugkrijgen? Ieder huishouden 1 bakkie waar die de rest van de week mee moet doen. Het was zo simpel en effectief. En zoals zo vaak blijken goedbedoelde klimaatvriendelijke Ideetjes vaak ten koste gaan van hygiene, milieu en natuur en op kosten van de bewoners die hier allemaal niet op zitten te wachten maar wel met de gevolgen opgescheept zitten.

  2. MJPD

    “jaarlijks hebben ze zo’n 100.000 contacten met inwoners en ondernemers in de stad. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan een veilige, gezonde en leefbare stad.”

    Onze ex-burgemeester kan het mooi verwoorden… 100.000 “contactmomenten” zegt namelijk niets over een adequate opvolging en handhaving. Dat laatste is namelijk nogal schering en inslag.

    Mijn ervaring is dat meldingen in de regel niet tot nauwelijks worden opgevolgd, maar dat handhaving zich vooral bezig houdt met “wegkijken” en het binnen harken van parkeerboetes. Als dit wordt aangegeven aan een Wijkbureau, dan wordt er alleen maar benadrukt om toch vooral melding te blijven maken om “overlast in kaart te kunnen brengen”. Tenslotte moet een heel leger aan gemeenteambtenaren aan het werk worden gehouden om dit hele meldingssysteem en daarmee hun baan in stand te kunnen houden.

  3. Karla

    Waar kunnen we dit jaarverslag inzien? Ik kon het niet vinden op de site van de gemeente. Ik zie wel de Jaarstukken 2019, maar dan weer geen hoofdstuk over de meldingen. Of moet ik alle 345 pagina’s door? 🙂 https://utrecht.jaarverslag-2019.nl/

  4. Koel Hoofd

    Verkeerd aangeboden afval: wordt veroorzaakt door de gemeente (bezuinigingen).
    Overlast parkeren: wordt veroorzaakt door de gemeente (autowerend en plukze beleid)
    Overlast wildgeparkeerde fietsen: wordt veroorzaakt door: de mensen die op deze disfunctionele organisatie steunen.

    Wat doet de gemeente?
    Niet de problemen oplossen, maar boetes uitschrijven aan automobilisten die de linkse hobbies moeten betalen en het wangedrag faciliteren.
    Wat is er toch mis met onze democratie en bestuur?

  5. Pee

    Ik sluit me bij voorgaande reacties aan.

  6. Koel Hoofd

    @MJPD
    Dat is het verdienmodel van de gemeente.
    En door zoveel mogelijk onderzoek te laten doen is niemand verantwoordelijk…

  7. Bill

    Ik ook, ben benieuwd naar de complete lijst met overlastmeldingen. DUIC, hebben jullie een directe link naar de bron?

  8. Bromsnor

    Als Bromsnor een melding stuurt wordt er binnen een dag wat mee gedaan.

  9. Scherpschutter

    “Ook in deze corona-tijd ziet iedereen hoe belangrijk het werk van de handhavers en politie is. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan een veilige, gezonde en leefbare stad.”

    O ja? Ik zie het niet Jan… Ik zie vooral falende publieke organisaties die tegen jaarlijks hoger wordende premies steeds slechtere dienstverlening bieden aan haar betalende klanten. Het is dat ik mijn ‘abonnement’ niet op kan zeggen, want anders…

  10. M

    Ik vind 15.000 meldingen op 1.3 miljoen inwoners in de hele gemeente best meevallen. Mag altijd minder natuurlijk.

  11. Erwin

    @M: 1,3 miljoen inwoners…???

    Persoonlijk is mijn ervaring dat meldingen die worden gedaan via de app SlimMelden in 90% van de gevallen NIET worden opgepakt.
    Pak voor de grap de app er eens bij, en kijk hoeveel meldingen er al maanden open staan.

  12. HArry

    Is er inmiddels al een gemeentelijk loket waar je je niet opgepakte melding kan melden?
    Dat zou statistisch een enorme verbetering geven aan de inzichten over niet opgepakte meldingen. Mits eerlijk bijgehouden natuurlijk.

    Graag zou ik de Dag vd Falende Overheid instellen. Dan kunnen we 1 dag in het jaar even stilstaan bij de slachtoffers, de verspilling en incompetentie van alle overheden in ons land. Kunnen eventueel ook de doden als gevolg van overheids falen met 1 minuut stilte herdenken. Dat zou een enorme bijdrage zijn aan de verwerking van heel veel leed.

  13. Wim

    @ Erwin

    Of nog veel erfelijker: je krijgt een bericht dat de melding gesloten wordt omdat hij afgehandeld is, terwijl dat niet het geval blijkt te zijn.

  14. Jeanne

    Hallo M, ja als je uit gaat van 1.3 miljoen inwoners in de gemeente Utrecht valt het inderdaad mee. Er wonen echter ongeveer een miljoen inwoners in de gemeente minder dan jij zegt…

  15. Karla

    Gevonden, het gaat over het HiHaHandhavingsverslag van 2019: https://www.utrecht.nl/nieuws/nieuwsbericht-gemeente-utrecht/ruim-15000-meldingen-over-toezicht-en-handhaving-in-2019/

  16. Jan Vanel

    Wie is de schuldige bij uitpuilende afvalcontainers? De burger, of de gemeente die ze te weinig leegt…?

  17. Scherpschutter

    @Jan Vanel 4/6/2020 – 11:10

    Zonder enige twijfel: de burger. Niemand anders is verantwoordelijk voor het blijven uitbesteden van deze taak aan een hopeloos incompetent ‘bedrijf’ als een Gemeente.

  18. Wim Vreeswijk

    Men moet niet zo zeuren over parkeeroverlast want de ongesubsidieerde automobilist heeft jaarlijks een kostenpost voor motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en benzine van jaarlijks minstens 2 tot 3 duizend euro, terwijl het openbaar vervoer hier in Utrecht extreem verliesgevend is en voor rekening komt van de belastingbetaler.

  19. Rob H.

    @Wim Vreeswijk : Want die wegen en parkeerplekken voor het huis leggen zichzelf aan? Die worden door de automobilist zelf betaald?

  20. woutvr

    Ja wat is dat nou, heer van Zanen? Zo’n algemeen verhaaltje kan iedereen verzinnen. Graag hoor ik wat u aan die onvrede gaat doen.

  21. Berk

    @Scherpschutter Wat een flauwe reactie. Ik denk dat het ook een kwestie van fatsoen is om je troep niet naast een afvalcontainer te dumpen. Loop of rij gewoon naar de volgende, vaak past je zooi daar nog wel in. Er wonen gewoon net wat teveel asocialen in deze stad. Daarnaast zou de gemeente echt wel wat strakker mogen handhaven op dit soort lui.

  22. Bernhard

    Als je fout parkeert dan wordt dat door de gemeente razendsnel opgemerkt en beboet. Terecht, natuurlijk. Meldingen van overlast worden echter een stuk minder vlot opgepakt. Hanggroepen kunnen maandenlang ongestoord hun gang gaan, ook tijdens de coronacrisis. Dagelijks wordt de achtergelaten rotzooi door de gemeente opgeruimd, alsof het niets kost.

  23. Koel Hoofd

    @Rob H.
    Ooit gehoord van wegenbelasting? Automobilisten betalen dat, per auto.
    Fietsers niet, maar gemiddeld zijn er wel 1,5 fietsen per persoon..

    8,2 miljoen autos x €50 gemiddeld/mnd= grofweg €5 miljard. Daar kan je wel wat wegen en parkeerplaatsen voor aanleggen en onderhouden.
    Er zijn 26 miljoen fietsen, daar is nog wel een miljardje of wat voor de overheid aan te verdienen met een fietsbelasting en kentekenregistratie.

    Feit is, Utecht heeft een actief autowerend beleid. Dat betekend plukken en “ontmoedigen”. Dat laatste wordt gedaan door gebrek aan parkeerplaatsen en langere reistijden.

    @Jan Vanel
    De gemeente want die wil containers, de reinigingsdienst want die wel rendement met hoge marges, de mens want die wil gemak.
    Het laatst lacht de rat: een gratis rattenfestival omdat die alleen groen biologisch bestreden mogen worden.

  24. Bram de Goede

    Ik dacht dat de ondergrondse afval containers optijd geleegd zouden worden met internet der dingen.

  25. W

    ‘Klagen is Goud’!
    Dat was pas een goeie aktie bij de gemeente!
    Er was één telefoonnummer van de gemeente waar je je klacht kon melden. Die klacht werd dan genoteerd en de gemeente probeerde de klacht bijna direct op te lossen! Wethouder Mik(PvdA) ging zelfs zelf ergens de klacht over de stoeptegel oplossen! Dat waren nog eens tijden!
    Op de bussen, die door de stad reden, stond de tekst ‘Klagen is Goud’ en het klachtennummer van de gemeente dat gebeld kon worden!
    Top en servicegericht naar de belastingbetalende burgers!
    Kan dat niet terugkomen?

  26. Scherpschutter

    @W 4/6/2020 – 14:45

    Dat meent u niet, W? U betaalde een ‘bedrijf’, ze hadden in ruil daarvoor een telefoonnummer waar ze goed bereikbaar waren, adverteerden uitstekend, losten problemen direct op, de directeur is zelfs een keer naar een klant geweest en de klanten waren tevreden? Het is ongelofelijk…

    Dat zijn geen gouden tijden W. Dat is gewoon standaarddienstverlening die je mag verwachten van een Gemeente voor het geld dat je betaalt. Wij belastingbetalers zien het alleen (over het algemeen) niet meer, omdat we zo gewend zijn aan de ongelofelijk slechte en peperdure dienstverlening die de gemeente heden ten dag biedt…Gemeenten moet je toetsen aan dezelfde standaarden als bedrijven. Mogelijk zelfs hogere standaarden, want bij een bedrijf kun je nog opzeggen als het niet bevalt….

    Al zal reaguurder “Berk (13:32) dat ook vast wel weer een wat flauwe opmerking noemen. Die vind het prima om zaken te doen met organisaties die niets doen voor het geld waar je ze voor betaalt.

  27. Koel Hoofd

    @W
    Dat is ruim 20 jaar geleden!
    Vorige eeuw luisterde de gemeente nog naar haar inwoners, vroeger….waren sommige dingen soms wel beter.

  28. Bill

    De link naar het handhavingsverslag 2019: https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/043508f9-cdbb-4c70-869f-82df8a063613

  29. MB

    Heb veel respect voor de gemeente maar op het gebied van afvalscheiding laat de gemeente het echt uit de hand lopen. Plastic en papierbakken zitten vaak vol. Deel niet alleen boetes uit maar zorg er eerst voor dat de bakken voldoende worden geleegd. Ik zie om me heen steeds minder mensen afval scheiden.

  30. Berend

    Hier liggen de kapotgetrapte zakken al weer 2 dagen in de straat, morgen vuilnis. Of eigenlijk zaterdag vanwege 2e pinksterdag. Maar dat begrijpt ook de helft niet. Bizar toch, hoe breng je mensen dit aan het verstand? Onverschilligheid? Pretpark Nederland lost het wel op.

  31. Berk

    @Scherpschutter ik zeg alleen dat burgers zelf ook wel wat verantwoordelijkheid mogen nemen voor hun eigen omgeving en niet meteen met het vingertje naar de overheid zouden moeten wijzen. En als u het zoveel zoveel beter zou doen waarom begint u zelf geen commerciële vuilophaaldienst ipv hier te roeptoeteren dat het niet goed is. Lijkt een gouden markt te zijn als ik u zo hoor. Ben alleen bang dat binnen no time de prijzen enorm zijn gestegen, de dienstverlening verslechterd en het loon van de mensen die het werk moeten uitvoeren drastisch is gedaald, zoals wel vaker gebeurd wanneer een publieke taak van overheid naar commercieel verschuift.

  32. Sjaan

    Scherpschutter, gelukkig de tijden van privatisering liggen achter ons want het heeft ons alleen maar hogere prijzen, slechtere service en meer ongelijkheid gebracht. Mag ik je aanraden te verhuizen naar de VS of Dubai, of op zijn minst een VVD gemeente want als ik je zo hoor ben je echt doodongelukkig in deze stad, en dat gaat voorlopig niet veranderen vrees ik voor jou.

    Wim Vreeswijk, ongesubsidieerde auto? Jij denkt nog steeds dat een parkeerplek een recht is omdat je wegenbelasting betaalt? Dan mag die belasting wel wat opgeschroefd worden! Zie: https://decorrespondent.nl/8716/de-oplossing-voor-bijna-alles-duurder-parkeren/524365882084-012b1d1e

  33. Utrechtvoorutrecht

    Als de gemeente een bedrijf was, zouden ze waarschijnlijk een aantal reaguurders ontslaan omdat ze te weinig bijdragen aan de omzet.

  34. Scherpschutter

    @Berk 20:22

    Er is nog nooit een taak van de overheid terug naar de markt gevloeid, dus waar baseert u dat op? Een overheidstaak onderbrengen bij een private eniteit en dan heel hard privatisering roepen terwijl diezelfde overheid aan de touwtjes blijft trekken (en falen) is iets anders dan een totale terugtrekking uit een markt een vertrouwen op marktwerking….

    @Sjaan

    Privatisering (veranderen van entiteit) helpt natuurlijk niets als diezelfde overheidsincapabelen die voorheen de boel kapot maakten het bestuur over de private entiteit blijven uitrichten en geen marktwerking toestaan. Er is nog nooit ook maar 1 overheidstaak werkelijk geprivatiseerd…

  35. Miss

    @ Scherpschutter

    Vuilnisophaaldiensten zijn in veel gemeentes uitbesteed aan de markt, net als reïntegratietrajecten veelal uitbesteed zijn, of de thuiszorg.

    De kosten zijn veelal gestegen, de doelen worden minder gehaald. Personeel is vaak slechter af. Het goedkoopste personeel is het personeel wat vaak als eerste loonoffers moet brengen en vaak als eerste sneuvelt.

  36. Berk

    @Scherpschutter

    ‘Er is nog nooit ook maar 1 overheidstaak werkelijk geprivatiseerd…’

    Hoe weet u dan zo zeker dat het een goed idee is?

  37. trol

    mensen moeten hun zooi gewoon niet naast een bak zetten.
    Maar dan de handhaving. Ik zat gisteren eens buiten. Ik zag parkeerautotjes (3 verschillende), ik zag zeker 4 of 5 scootertjes..allemaal parkeerhandhavers. Terwijl de papierbakken uitpuilen en er vanalles naast stond. Je zou zeggen…zet die handhavers ergens anders voor in…maar zou het dan toch…zou het dan toch met geld te maken hebben. Een parkeerder beboeten is eenvoudiger, sneller en levert meer op. Terwijl er op de bol.com dozen gewoon een adres staat..maar goed.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).