‘Gemeente Utrecht laat fietsers vallen’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Gemeente Utrecht laat fietsers vallen’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Gemeente Utrecht laat fietsers vallen’

‘Gemeente Utrecht laat fietsers vallen’

Dat stelt de Fietsersbond in een persbericht van afgelopen vrijdag. ‘Al drie winters op een rij breken fietsers in Utrecht hun botten op fietsroutes die na een sneeuwbui spiegelglad zijn geworden. Afgelopen maandag bleek uit een brief van wethouder de Rijk dat de gladheidsbestrijding ook de komende winter niet zal verbeteren.’ De Utrechtse afdeling van de Fietsersbond vindt dit onverantwoord.

‘Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg’, stelt de Fietsersbond. ‘Sneeuw moet volgens landelijke richtlijnen binnen 3,5 uur van de fietsroutes worden verwijderd. Toch waren afgelopen winter de fietsroutes in Utrecht na drie dagen nog steeds slecht begaanbaar. In de ons omringende gemeenten waren de routes wél tijdig schoon, terwijl het daar echt niet minder heeft gesneeuwd.’ Voor de Fietsersbond is de maat nu vol. ‘In mei hebben we een noodkreet geuit richting de gemeenteraad’, aldus een woordvoerder. ‘Inmiddels zijn we vijf maanden verder en nog steeds heeft Utrecht de gladheidsbestrijding niet op orde. Het gebrek aan daadkracht staat in schril contrast met de wens van het college om van Utrecht dé fietsstad te maken. De gemeente wil de gladheidsbestrijding op zich wel verbeteren maar trekt er geen geld voor uit en maakt er geen haast mee. Voor ons is dat onacceptabel. Elke fietser die in het ziekenhuis belandt, is er een te veel.’

De Fietsersbond wil dat de gemeente de fietsroutes na sneeuwval vlot en goed schoonmaakt. Dit gaat uitstekend met borstelen, een techniek die ook op een oneffen wegdek goed werkt. Ook wethouder de Rijk zet in op borstelen, maar wil eerst een proef doen om inzicht te krijgen in de kosten. De Fietsersbond begrijpt hier niets van. Gegevens zoals rijsnelheid kunnen eenvoudig worden opgevraagd in steden die al ervaring hebben met borstelen. De Fietsersbond wil daarom dat de gemeente deze winter al begint met borstelen, ook als de planning daar nog niet helemaal op is voorbereid. Misschien lukt het de eerste keer nog niet zo goed om aan de norm van 3,5 uur te voldoen. Maar zelfs als de routes pas na 5 uur schoon zijn geborsteld, is dat al een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarbij de gemeente de routes weliswaar in 3,5 uur langsrijdt, maar er toch nog dagenlang sneeuw en ijs op die routes ligt.

Eind vorige week werd bekend gemaakt, dat de gemeente Utrecht aan de slag gaat met een duurzaam verwarmd fietspad om ijzel tegen te gaan. Het systeem werkt op warmte- koudewisseling en is ontworpen door ingenieursbedrijf Tauw. In de zomer is het asfalt vaak zo heet dat er niet met blote voeten op gelopen kan worden, terwijl het in de winter spiegelglad kan zijn. Het ontwerp maakt daar handig gebruik van door buizen gevuld met water onder het asfalt te plaatsen. Die buizen slaan warmte op om daar in koude periodes het fietspad begaanbaar mee te maken. De enige energie die daarbij wordt gebruikt komt van waterpompen. De Fietsersbond is enthousiast. Per jaar zijn er zo’n 9.200 ernstige ongelukken op de fiets waarvan er gedurende de winter 10 procent meer plaatsvinden. Vorige jaar waren tijdens de vier gladde winterweken 7.000 ongelukken. ‘Wij zien dit systeem als een mooie oplossing’, liet de Fietsersbond weten.

De Fietsersbond benadrukt dat fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Bij een valpartij belanden fietsers al gauw met gebroken ledematen in het ziekenhuis. Vooral voor ouderen kan zo’n valpartij het begin zijn van lang getob met de gezondheid. Naast het persoonlijke leed komen daar hoge ziektekosten bij, evenals de kosten van ziekteverzuim. De extra kosten van een betere gladheidsbestrijding komen volgens de gemeente neer op een kwartje per inwoner. De Fietsersbond hoopt dat de raad dat geld beschikbaar stelt in de begroting voor 2013, zodat de gemeente orde op zaken kan stellen. Vóór het begint te sneeuwen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).