De gemeente Utrecht lijkt het herhaaldelijke gebruik van het Stadspromotie logo in de Harrie-winkeliersactie onbestraft te laten. Dat meldt de anti koopzondagen campagne ‘Utrecht is geen Harrie’ in een bericht op haar website. Nadat winkeliers eerder door een gemeentewoordvoerder via Twitter was gewezen op het oneigenlijke gebruik van het logo is het misbruik in vervolguitingen gewoon doorgegaan. Ook tijdens het overhandigen van petitie en voorstel gisteravond aan het stadsbestuur wapperde het logo op de vlaggen.
Van alle dingen die mis zijn met de ‘Utrecht wil elke zondag open’-campagne is het niet het belangrijkste, stellen de actievoerders van ‘Utrecht is geen Harrie’, maar wel iets waar veel mensen vragen over hebben: het gebruik van het logo van Stadspromotie Utrecht. Dat een burgerinitiatief gebruik maakt van een door de gemeente ontwikkeld logo, bedoeld voor zaken die Utrecht als merk ondersteunen, is natuurlijk sowieso nogal curieus. AD/UN journalist Wouter de Heus heeft op 8 juni aan de gemeente Utrecht gevraagd hoe het zat met Harries gebruik van het logo, maar kreeg daar geen antwoord op. Uiteindelijk lukte het op 12 juni iemand toch om via Twitter antwoord te krijgen van een gemeentewoordvoerder: Harrie maakte oneigenlijk gebruik van het logo. Toch is ook daarna in advertenties op de voorpagina van Stadsblad Utrecht op 20 juni en 27 juni het bewuste logo nog gebruikt.
‘Utrecht op de kaart zetten doen we niet alleen, maar samen met u’, stelde het voormalige Programmabureau Stadspromotie op haar webpagina ‘samen promoten’ op utrecht.nl. Daar wordt melding gemaakt van een zogenaamde ‘Brandportal’, een website waar allerlei handige bestanden zijn te downloaden, zoals het Stadspromotielogo. Via een nieuwe corporate website neemt Toerisme Utrecht inmiddels het initiatief om een vernieuwde Utrechtse beeldbank breed toegankelijk te maken voor media, stakeholders en partners. Hiermee wordt het eenvoudiger om publicaties te voorzien van gewenst en kwalitatief goed beeldmateriaal. Verwacht wordt dat er in de loop van 2012 goed zicht is op bezoekerscijfers en -gedrag op de websites. Deze commerciële waarde wordt benut voor het verwerven van betaalde advertenties, banners en advertorials, als onderdeel van een partnerplan. Gebruik van het Stadspromotie logo impliceert dan ook terecht partnerschap tussen ‘Harrie030’ en Toerisme Utrecht van de gemeente Utrecht.
Dat de gemeente als doel heeft om Utrecht, mede door middel van het Stadslogo, te presenteren als ‘Stad van Kennis en Cultuur’ maakt het, volgens de initiatiefnemers van de anti Harrie campagne, nog iets erger. Want, zo vragen zij zich af, wat hebben grote winkelketens die wekelijkse koopzondagen willen te maken met kennis en cultuur? Daar komt bij dat het gebruik van het logo de suggestie wekt dat de gemeente Utrecht een hand heeft in het initiatief, of het in ieder geval van harte steunt. Voor wie denkt dat dat wel meevalt, is er bijvoorbeeld deze poll op LinkedIn: Gemeente Utrecht wil een wekelijkse koopzondag – bent u het hier mee eens? De Harrie-promoteams schijnen ook voor nogal wat verwarring te zorgen, met het Stadspromotie-logo prominent op de linkerborst. En ook tijdens het overhandigen van de petitie en voorstellen vanuit Harrie03 aan stadsbestuur gisteravond wapperde het Utrecht logo nog vrolijk op de vlaggen. Het herhaaldelijke misbruik van het logo is daarom nogmaals aangekaart bij de gemeente, maar vooralsnog zonder resultaat. Reactie vanuit de gemeente is tot nu toe uitgebleven. Overigens lijkt ook de gemeenteraad zich in grote meerderheid niet echt druk te maken over de kwestie.
1 Reactie
ReagerenWat mij ook stoor is dat je met het tekenen van deze petitie prijzen kunt winnen. De waarde van de petitie is dan twijffelachtig.