Gemeente Utrecht loopt 1,8 miljoen mis door openstaande parkeerboetes | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht loopt 1,8 miljoen mis door openstaande parkeerboetes | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht loopt 1,8 miljoen mis door openstaande parkeerboetes

Gemeente Utrecht loopt 1,8 miljoen mis door openstaande parkeerboetes
De gemeente Utrecht is tussen 2010 en 2013 rond de 1,8 miljoen euro misgelopen aan niet geïnde parkeerboetes. Dat blijkt uit de beantwoording door het college van schriftelijke vragen.

De gemeente Utrecht is tussen 2010 en 2013 rond de 1,8 miljoen euro misgelopen aan niet geïnde parkeerboetes. Dat blijkt uit de beantwoording door het college van schriftelijke vragen.

Volgens Sander van Waveren, fractievoorzitter van het CDA, geeft het niet innen van boetes een verkeerd signaal af naar overtreders en is het bovendien onrechtvaardig naar mensen die wel betalen.

Het blijkt dat buitenlandse bezoekers voor een derde van dat bedrag verantwoordelijk zijn. De raad sloot in maart 2010 een contract met een gespecialiseerd bedrijf om naheffingsaanslagen in België, Duitsland en Polen te innen. De helft van die boetes is volgens het stadsbestuur inmiddels binnen, maar voor overige landen bestaat er nog geen uitwisseling van kentekens.

De raad gaat monitoren of dergelijke mogelijkheden worden ontwikkeld in Den Haag en zal zich in dat geval hierbij aansluiten. Ook worden lobbymogelijkheden benut waar nodig om opsporing en inning te vereenvoudigen. Van Waveren vindt dat er meer actie ondernomen moet worden.

“Het gaat me allemaal wat langzaam. Vanuit Frankrijk krijgen mensen hier wel een boete toegestuurd, maar andersom worden ze niet geïnd. Dat geeft een onrechtvaardig gevoel”, aldus de CDA’er.

Wielklemmen

Het voorstel van de partij voor de invoering van wielklemmen is volgens de raad geen optie. De gemeente liet weten dat in verband met rechtsongelijkheid onderscheid tussen binnenlandse en buitenlandse auto’s niet mogelijk is. Dat hoeft volgens Van Waveren echter geen reden te zijn om wielklemmen niet te introduceren.

Ook als er een aantal openstaande boetes op een Nederlands kenteken staan zou er een wielklem geplaatst kunnen worden. “Het is weliswaar een arbeidsintensieve oplossing, maar dat weegt niet op tegen de bedragen die anders binnen zouden komen met het gebruik van wielklemmen.”

Het gemeentebestuur zal donderdag in de raadsvergadering verder ingaan op de vragen van het CDA.

6 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Wat een verschrikkelijk sadistische gedachte om die rampzalige wielklem terug te willen. Alleen maar om te voorkomen dat een buitenlander zijn boete niet betaald. Ten koste van de enorme ergernis van al die Utrechters die een keer te laat terug zijn bij de auto en geen saldo hebben op dat moment om hun auto terug te krijgen, terwijl de kinderen net opgehaald moeten worden van school.
    Nee, voor Sander is het belangrijker om belastingen binnen te harken dan om onnodige grijze haren en punthoofden bij de Utrechtse burger te voorkomen.

  2. Geenstijl@Utrecht.

    Als je een stad wil zijn voor toeristen, moet je het de toeristen niet moeilijker maken door nog eens een naheffing te sturen, is echt geen goede reclame voor Utrecht.
    Voer voor toeristen een parkeervignet in, die enkele dagen geldig is, en waarmee je overal kan parkeren in Utrecht, is een stuk vriendelijker dan zgn naheffingsbelasting, en voor toeristen geen rompslomp, en toeristen die niet betalen, wegslepen.

  3. Jiri

    Moet altijd wel schuddenbuiken als een politicus van het CDA het heeft over onrechtvaardig….

  4. Ernst

    Niet zo vreemd met de exorbitante tarieven en betaald parkeer tijden.

  5. Dus...

    Weet je wat pas onfatsoenlijk is? Meerdere keren per week in een WOONWIJK om 21.50 een brigade scooterparkeewarchten (op muisstille scooters) de wijk in sturen om mensen bewust op de bon te slingeren. Dit schiet zijn doel echt voorbij (10 minuten voordat de deadline verloopt) en levert de gemeente weet ik niet hoeveel inkomsten op.

  6. Marco Knol

    De gemeente roept maar wat over rechtsongelijkheid, het wordt in het geheel niet gemotiveerd. En zoals iedere beginnende rechtenstudent leert; ongelijke gevallen worden ongelijk behandeld. Bovendien mag geregeld van (europese) gelijkheidsregels afgeweken worden als dat een adequate en proportionele reactie is op een bestaand probleem. Ik zie dus niet zo’n probleem bij wielklemmen op auto’s met een buitenlands kenteken. Afslepen daarentegen lijkt me wat disproportioneel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).