Gemeente Utrecht mengt zich weer in ‘actief grondbeleid’, koopt percelen in Merwedekanaalzone Gemeente Utrecht mengt zich weer in ‘actief grondbeleid’, koopt percelen in Merwedekanaalzone

Gemeente Utrecht mengt zich weer in ‘actief grondbeleid’, koopt percelen in Merwedekanaalzone

Gemeente Utrecht mengt zich weer in ‘actief grondbeleid’, koopt percelen in Merwedekanaalzone
De gemeente Utrecht heeft op 21 juni voorkeursrecht gevestigd op stukken grond in de Merwedekanaalzone. Dat houdt in dat de gemeente als eerste partij mag zeggen of ze de grond wil kopen. Zogenoemd ‘actief grondbeleid’ door de gemeente was de laatste acht jaar maar sporadisch van toepassing. Fractievoorzitter Rick van der Zweth (PvdA) juicht de ontwikkeling in het grondbeleid toe.

De gemeente Utrecht heeft op 21 juni voorkeursrecht gevestigd op stukken grond in de Merwedekanaalzone. Dat houdt in dat de gemeente als eerste partij mag zeggen of ze de grond wil kopen. Zogenoemd ‘actief grondbeleid’ door de gemeente was de laatste acht jaar maar sporadisch van toepassing. Fractievoorzitter Rick van der Zweth (PvdA) juicht de ontwikkeling in het grondbeleid toe.

De gemeente heeft voorlopig voorkeursrecht gevestigd op een aantal percelen in het oostelijke deel van deelgebied 6 in de Merwedekanaalzone. Dit betekent dat de eigenaar van de grond de gemeente voorrang moet geven bij het verkopen van de grond. De gemeente kan hiermee meer grip krijgen op de grondmarkt. Dat wil zeggen: torenhoge grondprijzen zouden kunnen worden tegengegaan.

Een ‘positieve ontwikkeling’, volgens Van der Zweth. “De laatste acht jaar was het vrijwel niet meer van toepassing, op een enkele uitzondering na. In de nieuwe coalitie hebben we afgesproken dat we het weer kan, dit is het eerste bewijs.”

Met dit actief grondbeleid kan de gemeente als grondeigenaar meer sturen; ze kan zelf een bestemmingsplan en een exploitatieplan opstellen. Ook maakt de gemeente de grond bouwrijp. Aan de andere kant kunnen gemeenten ook meer risico lopen met actief grondbeleid, omdat grondaankopen ook grote investeringen kunnen betekenen.

7 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    “Dit betekent dat de eigenaar van de grond de gemeente voorrang moet geven bij het verkopen van de grond. De gemeente kan hiermee meer grip krijgen op de grondmarkt. Dat wil zeggen: torenhoge grondprijzen zouden kunnen worden tegengegaan.”
    Voorrang geven wil niet zeggen dat ze ook voorrang krijgen, als er in de toekomst een marktpartij een veel hogere prijs biedt omdat ze dat kunnen doen, dan heeft de gemeente alsnog het nakijken.
    Zaken doen is en blijft echt iets heel anders dan politiek bedrijven.

  2. JdV

    Positief nieuws. Put your money where your mouth is. Dus nu kan de gemeente de grond opkopen en vervolgens laten ontwikkelen waarbij de lagere grondprijs ook een lagere huur of koopprijs als gevolg heeft. Want het zal toch niet zo zijn dat de gemeente de grond met torenhoge winst verkoopt aan een projectontwikkelaar die die torenhoge grondprijs doorberekend in de huur of verkoopprijzen?

  3. Scherpschutter

    Iedereen met een half gram verstand heeft zijn vastgoedposities in Utrecht al lang gesloten. Een extreemlinks stadsbestuur in combinatie met een monetaire crisis, economische crisis, grondstofcrisis, bouwcrisis, stikstofcrisis, woningmarktcrisis en moraliteitscrisis (de overheid is op hol geslagen), dat kan uiteraard maar op één manier eindigen…Op z’n Pyongyangs.

    Heerlijk om van een afstandje zo de komende jaren te gaan genieten van de onvermijdelijke implosie van de socialistische mini-heilstaat genaamd Utrecht. Links gaat weer de boot in. Als altijd. Als overal.

  4. Fred

    Ohohoh, dit gaat zo gruwelijk fout aflopen. De overheid gaat het wel even fixen, yeah right. Want wat gaat de gemeente doen met die grond? Niet bebouwen in elk geval, want dat kunnen ze niet zelf. Verkopen dan? Dat zal zijn aan de hoogste bieder. Zelfde resultaat, alleen dan via een omweg. En dan moet de vastgoedcrisis nog komen. Dit wordt een molensteen om de nek van de gemeente.

  5. Stuurvrouwtje aan wal

    De landelijke politiek had nooit moeten aandringen op het beëindigen van het actieve grondbeleid van gemeenten.

    In de financiële crisis daalde de waarden van de grondposities. Dat gaf verliezen in de boekhouding. En toen is het actieve grondbegrip gestopt.
    (Bij mijn weten)

    Dit had nooit moeten gebeuren. Toen gestopt, dus verkocht in laagconjunctuur tegen bodemprijzen. En nu weer opstarten in hoogconjunctuur. Precies verkeerd om dus 🙁

    Grondbeleid is m.i. Per definitie iets waar de overheid actief mee bezig moet zijn.

    Nederland is maar klein, dus grond zal altijd zijn waarde behouden op lange termijn. En alleen met eigendom kun je bepalen wat het beste is voor de maatschappij om met de grond te doen.

  6. Herman

    Waarom is dit in de afgelopen 8 jaar niet toegepast?

  7. Wim Vreeswijk

    Het voorkeursrecht is juridisch ondergeschikt aan het eigendomsrecht, dus dat recht gaat niet op. Dat hebben we gezien aan de grondeigenaar W.Oostveen die vele hectares grond in Leidsche Rijn op zijn naam had staan. Zijn de weduwe kon na zijn overlijden vele miljoenen cashen uit de gemeentekas. Toen ik als burger navraag deed over deze miljoenen bleek de gemeenteraad een zwijgplicht opgelegd te hebben van het college over de bedragen gemeenschapsgeld die na 20 jaar procederen uitbetaald moesten worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).