Gemeente Utrecht neemt maatregelen om fietsoversteek bij ’t Goylaan overzichtelijker te maken Gemeente Utrecht neemt maatregelen om fietsoversteek bij ’t Goylaan overzichtelijker te maken

Gemeente Utrecht neemt maatregelen om fietsoversteek bij ’t Goylaan overzichtelijker te maken

Gemeente Utrecht neemt maatregelen om fietsoversteek bij ’t Goylaan overzichtelijker te maken
Er kan een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan de veelbesproken kwestie rond ’t Goylaan. De gemeente Utrecht komt met een plan om de fietsoversteek bij het verkeersplein te verbeteren. Automobilisten klagen dat fietsers bij de oversteek met de Constant Erzeijstraat niet altijd goed zichtbaar zijn en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

Er kan een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan de veelbesproken kwestie rond ’t Goylaan. De gemeente Utrecht komt met een plan om de fietsoversteek bij het verkeersplein te verbeteren. Automobilisten klagen dat fietsers bij de oversteek met de Constant Erzeijstraat niet altijd goed zichtbaar zijn en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

De verkeersveiligheid is al sinds de oplevering van het verkeersplein op de kruising van ’t Goylaan, de Constant Erzeijstraat en de Hooft Graaflandstraat onderwerp van discussie. In 2017 lag er een gloednieuw verkeersplein, maar omwonenden en gebruikers klaagden vanaf het begin over de onduidelijke situatie. De gemeente besloot uiteindelijk om het plein nog een keer aan te pakken. Begin 2020 werd het ontwerp bekendgemaakt en in oktober van dat jaar waren de werkzaamheden afgerond.

Wat volgde was een extra onderzoek, waaruit bleek dat er tussen 1 januari 2020 en 31 december 2022 nog altijd relatief veel ongelukken gebeurden. Met zeventien ongevallen waarbij schade aan bijvoorbeeld voertuigen werd veroorzaakt en vier ongelukken waarbij gewonden zijn gevallen, stond het verkeersplein op de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat bovenaan.

De gemeente plaatste vorige zomer een week lang camera’s om het aantal (bijna-)ongevallen op de fietsoversteek met de Constant Erzeijstraat in beeld te brengen. Dat is de plek waar de meeste ongelukken gebeuren. “Het is hier druk en fietsers komen hier uit vijf verschillende richtingen. Ook is de snelheid van passerende (brom-/snor)fietsers hoog en ziet het gemotoriseerd verkeer de fietsers pas laat, omdat ze uit onverwachte hoek komen of slecht zichtbaar zijn door bebouwing of ander verkeer”, aldus de gemeente.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Markering

De gemeente concludeert op basis van de onderzoeken dat er meer maatregelen nodig zijn. Daarom wordt binnenkort de markering op het voorrangsplein aangepast. Er komen pijlen op het fietspad om te benadrukken dat fietsers uit twee richtingen komen en er komen haaientanden. Ook wordt de bocht aangescherpt om te voorkomen dat fietsers met een te hoge snelheid oversteken. Automobilisten moeten de fietsers daardoor ook eerder zien aankomen.

Meer ‘ingrijpende’ maatregelen

De gemeente onderzoekt verder of er meer ‘ingrijpende’ maatregelen mogelijk zijn, zoals het aanleggen van een groenstrook tussen de parkeerplaats van het winkelcentrum en de Constant Erzeijstraat, het aanleggen van een nieuwe fiets- en voetgangersoversteek waardoor de drukte op het voorrangsplein vermindert en het verlagen van de snelheid. Daar gaat de gemeente de komende tijd verder over nadenken.

Het weghalen van de tweerichtingen-fietsoversteek is volgens de gemeente geen oplossing. “Fietsverkeer zal hier gebruik van blijven maken (spookfietsen), omdat het de snelste route is van en naar het winkelcentrum én de snelste en meest directe route is voor het doorgaande fietsverkeer.”

Uit het onderzoek volgden ook twee mogelijke maatregelen die de gemeente niet doorvoert. Het gaat om het plaatsen van fluorescerende borden en knipperende led-lampjes in het fietspad. “Uit ervaring weten wij dat deze maatregelen weggebruikers juist kunnen afleiden en daarmee niet het gewenste effect hebben”, zegt de gemeente.

Linschotensingel en Marnixlaan

De gemeente besloot eerder ook al de kruising bij ’t Goylaan en de Linschotensingel opnieuw in te richten. In de spitsperiode staat het verkeer regelmatig stil op het voorrangsplein. Dit komt vooral door filevorming vanaf het nabijgelegen kruispunt met verkeerslichten met de Linschotensingel. Daardoor ontstaat er al snel verkeersdrukte op het voorrangsplein, wat ook bijdraagt aan de onveiligheid daar.

De gemeente deed verder onderzoek naar het voorrangsplein op de Marnixlaan, van Egmondkade en Royaards van den Hamkade. Het voorrangsplein is hier nagenoeg hetzelfde als die op ‘t Goylaan, maar volgens de gemeente is het plein ruimer ingericht en overzichtelijker waardoor automobilisten fietsers beter zien aankomen. De gemeente ziet op basis van dit onderzoek daarom geen reden om maatregelen te treffen op de voorrangspleinen op de Marnixlaan. Wel worden er verdere onderzoeken gedaan.

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. UW NAAM

    Als fietsers niet zichtbaar zijn moeten automobilisten misschien hun ogen open doen.. zelfde geld voor voetgangers de automobilist stop daar vaak op het zebra pad ipv ervoor.

    En ja er zijn veel fietser en voetgangers, dat is ook logisch.. dat zijn de effectieve manieren om te reizen.

    Maar je kan niet effectief en snel willen reizen en in een auto gaan zitten..

  2. Uuu

    Gaan we weer…..

  3. de Kreek

    Op het ’t Goylaan ging het vroeger altijd goed, tot deze zittende linkse gemeenteraad het op de schop gooide en er een puinhoop van maakte en de doorstroming nog nauwelijks te doen was voor de automobilist. Nu voor de zoveelste keer dat het ’t Goylaan op de schop moet, ik weet wel waar die 85 miljoen euro waar die is in gaan zitten!!!!!!!

  4. JdV

    “Fietsverkeer zal hier gebruik van blijven maken (spookfietsen), omdat het de snelste route is van en naar het winkelcentrum én de snelste en meest directe route is voor het doorgaande fietsverkeer.”
    Hiermee is eigenlijk alles gezegd. We maken geen regels voor fietsers ondat we nu al weten dat ze zich er toch niet aan houden. Dan heb je je overgegeven aan de wetsovertreders. Het morele failiet van een overheid die handhaving als ongewenst beschouwd en daarom op haar rug gaat liggen en de hoop opgeeft. Ontluisterend. Arm Utrecht. Nog 2 jaar tot de volgende verkiezingen.

  5. WvR

    Eigenlijk kan je daar niet anders dan diep respect voor voor hebben.

    Een kruispunt zo ontzettend slecht opnieuw inrichten dat het 6 jaar na dato nog steeds slechter is dan het was. En dat je dan voor de 3e of 4e keer aan aanpassingen gaat doen om het weer enigszins op het niveau van weleer te brengen. Zelfs terug gaan naar de oude situatie, en dan nog eens goed kijken was inmiddels goedkoper geweest.

    Lot:
    Niks anders dan respect, een bui-ten-ge-woon staaltje bestuur.

  6. Statler

    De verkeersdeskundigen van de gemeente en de wefhouder zelf praten blijkbaar met zo ongeveer iedereen, behalve met automobilisten of hun vertegenwoordigers. Als in de ontwerpfase van een project een deel van de belanghebbenden doodleuk overgeslagen wordt is dit soort correcties te verwachten. Dit gepruts is ineffectief en kostbaar..

  7. Chef Plongeur

    De fietspaden krijgen een scherpere knik, zodat ze minder hard doorrijden. M.a.w.: een obstakel extra, in plaats van een obstakel mínder. Vlek-op-vlek zeg maar.

  8. JJ

    Het is maar een ideetje: die ovonde vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. Bijkomend voordeel is dat voetgangers die ‘t Goylaan willen oversteken, geen levend Frogger meer hoeven te spelen maar de tijd krijgen om aan de overkant te komen.

  9. Koel Hoofd

    Dit gezeik duurt al 7 jaar… 7 JAAR!!!
    En het is nog niet opgelost maar wordt wel steeds gevaarlijker met die 32.000 extra inwoners er bij.
    De verantwoordelijke wethouder stapelt hier fout op kostbare fout op fout terwijl er ongevallen door gebeuren.
    Dat is ideologisch spelen met mensenlevens, daar heeft ze het mandaat niet eens voor want haar taak is iets heel anders.

    Wanneer mogen we hier weer naar de stembus, 2026?
    Ik ga de maanden afstrepen…

  10. Wim

    Dit is gewoon heel erg. Astronomische kosten voor een niet werkend project en een totaal verkeersinfarct. En de gemeenteraad zit erbij en kijkt ernaar. Bahbahbah.

  11. Chris

    Ook de westelijke stadsboulevard is één groot fiasco. We hebben hier ook al een ongeluk gehad en zijn vliegend over het fietspad met de auto in de middenberm belandt omdat een auto die van rechts kwam ons niet zag aankomen en plotseling invoegde. Daarnaast staat het verkeer continue vast omdat de helft van alle rijbanen is weggehaald. Er was hier nooit een probleem en nu hebben ze er deze hellse situatie van gemaakt. Ik woon hier om de hoek en moet er dagelijks langs om naar mijn werk te komen, er is geen andere route mogelijk. Welke idioot dit bedacht heeft echt… Wat een verspilling van ons belastinggeld.

  12. Pee

    Als je vanaf de marnixlaan de nieuwlichtstraat in wil met de auto dan is het bijna onmogelijk om fietsers aan te zien komen.
    Ondertussen hou je het verkeer achter je op.
    Vanaf Overvecht de marnixbrug over gaan is vanaf half 5 in de avond haast niet te doen en staat er regelmatig een flinke file.
    Met als gevolg dat hulpdiensten er niet door kunnen.
    Over het fietspad gaan geeft alleen maar extra risico voor de fietsers.
    De oude situatie was veel beter.
    Niet iedere verandering is een verbetering.

  13. Mojoman

    Het wordt erger en erger.
    Oorzaak veel mensen die daar langs moeten, moeten zeg.
    Logisch dus dat als je de doorstroming belemmerd door versmalling en er opstoppingen ontstaan. Dat is echt heel erg logisch en te voorzien.
    De raad heeft daarvoor ook gewaarschuwd.
    De wethouder en haar verkeers’on’kundigen zijn van een andere planeet. Ze hebben het over het bevorderen van de doorstroming.
    Mensen het is heel simpel.
    Versmallingen terugdraaien!

  14. Johnny

    Nou, Utrecht verdient de bestuurders die ze verkiezen. Ik verwacht dat ze klimaatneutrale asfalt van houtsnippers and koffiedik gaan inzetten.

  15. Herman

    Wanneer worden er eens maatregelen genomen regen de verantwoordelijk persoon, de wethouder?

    Deze heeft al vele blunders op haar naam staan, maar maatregelen blijven uit.

  16. Inez

    Zet ook eens camera’s op de hoek Platolaan Weg tot de Wetenschap: daar is met een extra fietspad op een onoverzichtelijke hoek een krankjorum situatie aangelegd waar je de vreemdste verkeerscapriolen ziet doordat allerlei verkeer kris kros over de weg schiet.

  17. Katja

    Kruispunt, verkeerslichten, klaar.
    Oh nee, dat gaat werken, net als voorheen, dat moeten we toch miet willen ?

  18. IIB

    Had nooit moeten veranderen … diegene die het bedacht had was niet 1 vd slimste!
    Zoals het vroeger was was het het beste punt uit.

  19. Henk

    #Herman: tegen het (wan)beleid van de verantwoordelijke wethouder (Lot van Hooijdonk) is meerdere keren een motie van wantrouwen in stemming gebracht. “Helaas” heeft ze deze “maatregelen” evenzoveel keren overleeft bij gebrek aan een meerderheid van de oppositiepartijen en onverwaardelijke steun uit haar eigen cluppie. Net als “Koel Hoofd” kijk ik uit naar de eerstvolgende verkiezingen voor de Gemeenteraad.

  20. R. Jansen

    Ja het is toch echt schuld van de automobilist die past zich niet aan, dit verkeersplein is verder prima volgens de wethouder dan, het is dus niet haar schuld dat automobilisten er een puinhoop van maken, ik vraag me af of ze ooit nog een meeting gaan doen wat betreft luchtkwaliteit en geluidsoverlast op ‘t Goylaan of durft de wethouder dit niet aan en is bang voor de uitkomst.

    Trouwens in 2015 waren er al twijfels van buurtbewoners over dit verkeersplein maar er is toen niet geluisterd ( zoals gewoonlijk ) het is in de wind geslagen want een verkeerspsycholoog ( namens de gemeente ) vond dat dit verkeersplein rust brengt in de wijk.

  21. WJM

    En binnenkort ovonde aan de Maliebaan!!
    Als de Goylaan al 7 jaar aan het plannen, verbouwen en wijzigen is…..

  22. Wim

    @ Wjm

    Inderdaad, het volgende geld verkwistende drama-project is alweer in aantocht.

  23. Toine Goossens

    Lot van Hooijdonk heeft lak aan uw meningen. Zij heeft de grote broek aan in het college van B&W. Met steun van D66, PvdA, en CU schendt zij de waarschuwing tegen ‘de dictatuur van de meerderheid’ geformuleerd door de Tocqueville, de grondlegger van de westerse democratie.

    Dat de partijen die in het college zitten dit over hun kant laten gaan is betreurenswaardig.

  24. wollie

    “Automobilisten klagen dat fietsers bij de oversteek met de Constant Erzeijstraat niet altijd goed zichtbaar zijn en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.”

    Hoe dan, staan die automobilisten op het fietspad te klagen?

  25. Robert

    Kijk aan, het was alweer even geleden dat de “Lot van Hooijdonk wel maar toch niet rotonde” in het nieuws was, je zou het bijna gaan missen.

    Zo lang de automobilist in Utrecht niet meegenomen wordt als belangrijke en bovendien onmisbare belanghebbende in de verkeersplannen, met net zoveel rechten (en plichten) als elke andere weggebruiker, blijven we oplossingen maken (en betalen) die gewoon niet werken.

    Idem als we ambtenaren en wethouders die keer op keer onkundig en nalatig blijken te zijn om (partij-interne) politieke belangen blijven beschermen.

  26. Wim

    Hier op de Langerakbaan zelfde gelazer. Overheid zet goed werkende stoplichten uit en denkt dat het dan veiliger wordt. Ze doen een proef – met de gezondheid van verkeersdeelnemers- om te zien of beter kan. Inmiddels vliegen de hardrijders in hun auto over de Langerakbaan en zijn voetgangers en fietsers vogelvrij.

  27. S

    He @chris je bent zelf onderdeel van het probleem met je auto.

  28. Lisa

    Als de lokale democratie niet functioneert en deze wethouder niet in staat is om haar ambtenarenapparaat zodanig aan te sturen dat niet werkende, geld verkwistende projecten, die structureel niet doen wat ze beloven te doen en herhaaldelijk (tot in den treure) over en over opnieuw aangelegd moeten worden (waar alleen de aannemers beter van worden), doorgang blijven vinden, zonder ingrijpen en consequenties, dan is het zaak dat mensen zichzelf als belangenroepen oerganiseren en juridische stappen ondernemen en uiteindelijk bij de hoge raad terecht komen.

    Ook kan er natuurlijk geschakeld worden met de ministeries die uiteindelijk betrokken zijn bij de zaken waar het hier om gaat (financiën, verkeer, etc..) en kan de journalistiek (Kassa, RADAR, Zembla, Nieuwsuur, Tegenlicht, Hart van Nederland, RTL Nieuws, de talkshows + de landelijke en regionale kranten) opgezocht worden. Ook dient de landlijke ombudsman hierbij betrokken te worden (en gecontacteerd te worden).

    De fietsersbond heeft onevenredig veel invloed op verschillende lokale besturen in Nederland, door allerleid pressiemiddelen die de fietserbond loslaat op lokale wethouders en burgemeesters, zoveel dat het ongezond is. Bijna alle gemeenten in Nederland (!!!) voeren plannen tegenwoordig alleen nog maar uit op basis van door de fietserbond aangedragen onderzoeken en via aan de fietserbond gelieerde wetenschappers en planologen, terwijl de fietserbond helemaal geen mandaat heeft en geen democratisch orgaan is (!!!).

    Ik heb niks tegen het voorrang geven aan de fiets, niets tegen snelfietspaden, niets tegen fietsstraten in wijken en buurten, niets tegen met de fiets naar je werk of station gaan, maar in Utrecht worden de planne gewoon structureel verkeerd uitgevoerd, met zeer ernstig gevolgen van dien (en zelfs zwaar gewonden en dodelijke slachtoffers, DANKZIJ onduidelijke verkeerssituaties). Alleen maar, omdat er minder zwaargewonden in andere verkeerssituatiees vallen, rechtvaardigd dit het huidige beleid niet. Iedere gewonde (of dode) is er eentje te veel.

    Daarnaast worden in Utrecht hoofdroutes, interwijkverbindingen zo aangepast, dat zij die functie verliezen, zonder dat er alternatieven voor in de plaats komen. Je gelooft toch niet dat in andere steden waarbij de fiets belangrijk gemaakt is (Kopenhagen, Parijs, Wenen), hoofdroutes voor auto’s tussen wijken en stadsdelen, volledig van de kaart geveegd zijn zonder alternatieven? Parijs heeft wel doorgaande wegen in het centrum (let op, alleen in het centrum) voor auto’s ongeschikt gemaakt (heeft het niet gedaan op interwijkniveau) maar Parijs heeft tegelijkertijd Miljarden geïnvesteerd in nieuwe Metrolijnen en upgrades van metrolijnen, tot ver in de voorsteden en voordorpen en heeft ook heel veel nieuwe tramlijnen geopend, als verbinding tussen voetganger, bus, regiobus, metro en trein. Het hele OV plaatje wordt compleet gemaakt. Maar Utrecht is natuurlijk geen wereldstad, en moet ook niet dat beleid gaan kopiëren. Het moet beleid maken dat bij HAAR stad past.

    Het heeft geen zin om alleen maar hier (op DUIC of via andere media) negatief te zijn over de wethouder en haar beleid, want je verandert er niets mee. In het gemeenteapparaat en ambtenarenapparaat wordt zij gebackuped en ook haar collega wethouders en haar eigen partij steunen haar. Je zult dus als burger zelf in actie MOETEN komen, dat is jouw burgerplicht. Probeer in gesprek te gaan met individuele leden van haar partij, zonder vooringenomen te zijn, zonder de harde aanval te voeren, maar laat wel je zorgen weten. Het is niet zo dat alle leden van Groen Links onredelijke mensen zijn. Ga met ze in gesprek en probeer ze aan jouw kant te krijgen. Dit kan zo niet langer. Het probleem op de Croeselaan bestaat dadelijk al 10 jaar en we zijn straks al 4 aanpassingen verder (die niet werken).

  29. Tommas Miller

    Daar gaan we weer!

  30. Utrechtse Jantje

    Helemaal eens met jou hoor @ de Kreek , vroeger waren er nooit echte problemen , toen daar nog gewoon verkeerslichten stonden ……Wat had je voor al die miljoenen toch allemaal goeie dingen kunnen doen voor de omgeving in Hoograven !!!

  31. Toine Goossens

    @R. Jansen,

    De overlast van geluid en luchtkwaliteit bestaat alleen in uw hoofd. Kijk mee naar naar de laatste openbare kwartaalrapportage van de vrijwillige snuffelfietsers van de MCU.
    https://mcu.nl/wp-content/uploads/2024/04/Kwartaalrapportage_Snuffelfiets_2023_Q2.pdf

    Het MCU rapporteert op vrijwel alle routes fijnstof waarden die onder de maximumgrens liggen van de WHO. Aan de EU grenswaarden voldoet de hele stad.

    Stop met het verspreiden van onwaarheden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).