De gemeente Utrecht gaat tijdelijke maatregelen nemen om de verkeersveiligheid van de Sweder van Zuylenweg te verbeteren, tot de straat wordt heringericht. Omwonenden klagen al langer dat de straat onveilig is en ook de PvdA Utrecht stelde al eens vragen over de kwestie.
Bewoners van de buurt en de Ludgerschool op de Sint Bonifaciusstraat gaven in 2019 al aan dat op de Sweder van Zuylenweg vaak te hard wordt gereden en dat het moeilijk is om de straat over te steken. De wethouder is destijds met de omwonenden in gesprek gegaan over de situatie.
Omwonenden, scholen en het wijkplatform dienden vorig jaar ook nog een petitie in bij de gemeente. Daarmee hoopten ze te bereiken dat de straat verkeersveiliger wordt, vooral voor voetgangers en fietsers. Dat gaat dus uiteindelijk gebeuren met een herinrichting, maar die werkzaamheden laten nog even op zich wachten.
Tijdelijke maatregelen
Wanneer de herinrichting precies begint, is nog niet bekend. Eneco gaat in het najaar van 2023 leidingen van het warmtenet vervangen en daarna kan de herinrichting van de straat beginnen.
De gemeente wil de verkeersveiligheid op de Sweder van Zuylenweg toch al zo snel mogelijk verbeteren en neemt daarom eerst tijdelijke maatregelen. De gemeente heeft een lijst opgesteld met korte-termijn-maatregelen, waarbij per maatregel is aangegeven wat de voor- en nadelen ervan zijn.
Voorkeur
Maatregelen die de gemeente kan nemen zijn bijvoorbeeld het aanbrengen van lijnen of andere kleuren op de weg, het verbeteren van het zicht, het plaatsen van borden of het verbreden van fietsstroken. Omwonenden kunnen aan de gemeente laten weten welke maatregelen hun voorkeur hebben, schrijft de gemeente in een wijkbericht (pdf).
Wie de lijst met mogelijke maatregelen wil ontvangen, kan een mail sturen naar [email protected]. Omwonenden kunnen vervolgens tot woensdag 26 januari per mail aangeven welke maatregelen ze graag willen. De gemeente beslist mede op basis van die reacties welke maatregelen er uiteindelijk genomen worden. Dat moet gaan gebeuren in het voorjaar.
Gekoppelde berichten

Weinig geld om verkeersveiligheid Sweder van Zuylenweg aan te pakken; snelheid gaat wel naar 30 km/h
De gemeente Utrecht erkent dat de verkeerssituatie op de Sweder van Zuylenweg aandacht nodig heeft,…

PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’
De Sweder van Zuylenweg in de Utrechtse wijk Zuilen is te onveilig en moet worden…

Eneco start volgend jaar met grootschalige werkzaamheden aan het warmtenet in Utrecht
Energiemaatschappij Eneco gaat in het najaar van 2022 in Utrecht beginnen met grootschalige werkzaamheden aan…
8 Reacties
ReagerenWat dacht de gemeente van handhaven ipv aanpassen belijning of fietsers te gebruiken als levende obstakels.
@ De count: zolang de meeste snelheidslimietovertreders hun boetes fluitend kunnen aftikken vanwege een florerende drugsmarkt gaat ook handhaving niet veel zoden aan de dijk zetten.
Waarom niet handhaven? Omdat de politie belangrijkere dingen te doen heeft dan 24-7 een enkele straat in de gaten te houden. ‘Voorkomen is beter dan genezen’ etc
Handhaven op de 50 km zou realistisch zijn simpel met een flits camera. De 30 km is een onrealistische snelheid en ook niet aan te houden op zo’n weg.
Flitsen kost geen politiecapaciteit. Bij recidive boetes verhogen. Bij niet betalen deurwaarder beslag laten leggen op auto. Zal niet alle hardrijders veranderen in modelbestuurders, maar groot aantal hopelijk wel
Ik ben benieuwd welke maatregelen de gemeente gaat treffen. De Prinses Irenelaan en de Pionstraat zijn in 2020 ook als 30-zone ingericht maar daar wordt nog steeds erg hard gereden. Enige tijd geleden hing er een paar weken een digitaal snelheidsbord van de gemeente die weer is weggehaald. Effectieve en structurele maatregelen zijn nog niet genomen.
Misschien toch inzetten op die mobiele flitspalen. Die zou ik ook nog wel een maand in mijn straat willen hebben staan.
En de ASW…