Gemeente Utrecht ontevreden over bijdrage Rijk aan bereikbaarheid van de stad | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht ontevreden over bijdrage Rijk aan bereikbaarheid van de stad | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht ontevreden over bijdrage Rijk aan bereikbaarheid van de stad

Gemeente Utrecht ontevreden over bijdrage Rijk aan bereikbaarheid van de stad
Archieffoto Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
De gemeente Utrecht is teleurgesteld over de bijdrage die het Rijk levert aan het mobiliteitsvraagstuk van Utrecht en het Science Park. Wethouder Lot van Hooijdonk maakte zich eerder hard voor forse investeringen.

De gemeente Utrecht is teleurgesteld over de bijdrage die het Rijk levert aan het mobiliteitsvraagstuk van Utrecht en het Science Park. Wethouder Lot van Hooijdonk maakte zich eerder hard voor forse investeringen.

De gemeente stelde het actieprogramma ‘U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht’ samen. De gemeente en provincie vragen daarin om grote investeringen van het Rijk om de groei van de regio te faciliteren.

Miljarden zouden nodig zijn om een tweede intercitystation te bouwen, ergens in de zuidoostelijke hoek van de stad. Station Lunetten zou kunnen worden opgewaardeerd, maar het zou ook een ander treinstation kunnen zijn of zelfs meerdere.

Naast een tweede intercitystation moet er ook een nieuwe openbaar vervoerring rond Utrecht komen. Dit moet een dure snelbus- of tramlijn worden. Van Hooijdonk zei eerder: “We willen niet zo’n metropool worden als je elders in de wereld ziet, waar al het verkeer vaststaat. Misschien heeft Utrecht in de toekomst wel een metro nodig.”

Nationaal belang

De gesprekken met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken hebben inmiddels plaatsgevonden. De gemeente heeft daarin gepoogd te laten zien dat de mobiliteitsopgave van de regio Utrecht complex, omvangrijk en van nationaal belang is.

Het Rijk stelt echter voorlopig niet de bijdrage voor Utrecht beschikbaar die de gemeente graag zou zien. De minister schrijft: “Onderdeel van de afspraken over het programma is om nu te starten met een aanpak voor de korte termijn, waar wij en de regio voor 2018-2019 een bedrag van totaal 15 miljoen euro voor reserveren, volgens een verdeling 50-50.” Daarnaast wordt een plan van aanpak voorbereid voor een breed gebiedsgericht MIRT-onderzoek ‘Wonen, Werken, Bereikbaarheid en Leefbaarheid in de MRU’ en wordt de OV-bereikbaarheid van Utrecht Science Park aangepakt.

Vergroten en versnellen

“Gezien de ongekend grote vraag naar woningen en werklocaties in de stad, is deze bijdrage ontoereikend. Daarbij stellen de bewindslieden een toezegging voor verder onderzoek uit. Dit past wat ons betreft niet bij het beeld dat in het Regeerakkoord wordt geschetst over de aanpak van de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park en de wens van het Rijk om de woningbouwproductie in Utrecht te vergroten en versnellen”, aldus wethouder Van Hooijdonk.

Van Hooijdonk sluit af: “We willen dat het Rijk haar beloften inlost uit het Regeerakkoord inclusief de toezeggingen van de minister en staatssecretaris op moties en vragen van Tweede Kamerleden.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Robert

    “Van Hooijdonk zei eerder: “We willen niet zo’n metropool worden als je elders in de wereld ziet, waar al het verkeer vaststaat…”

    Ten eerste, Utrecht een metropool? Misschien binnenkort een keer op reis en even een nieuwe referentie zoeken van wat een metropool is elders in de wereld?

    En daarnaast, hoewel het absoluut zaak is dat het Rijk de beloftes nakomt, lijkt me Lot van Hooijdonk de laatste persoon die stelling mag nemen voor een bereikbaar Utrecht. Niet alleen een beter milieu, maar ook een betere bereikbaarheid begint bij uzelf, mevr. Van Hooijdonk.

  2. Ties

    Misschien had het internationale treinverkeer wat prominenter in de plannen naar voren gebracht moeten worden. Dan had je zo een paar honderd miljoen euro te pakken zoals met Amsterdam zuid is gegaan.
    Je zou Utrecht namelijk kunnen zien als een “gare de l’Est” vd Randstad. Rotterdam is feitelijk al “gare du Sud” en Amsterdam Zuid straks “gare du Nord”.

  3. Angelique

    “Dit moet een dure snelbus- of tramlijn worden. “. Het moet natuurlijk wel duur zijn. “En misschien wel een metro.” terwijl we nu pas 2 tramlijnen hebben. Of dan die eerder voorgestelde kabelbaan! Oh man man man, politici en realiteitszin…
    Sander! Kom er alsjeblieft in voor een stukje inhoud.

  4. Katja

    Zeg tegen het kabinet “we hebben miljarden nodig voor nieuwe wegen” en je hebt het zo voor elkaar bij dit vroemvroem kabinet…en dan lekker investeren in (gratis) OV. Dát was pas mooi geweest !

  5. JdV

    Een wethouder die er alles aan doet om de stad zo onbereikbaar mogelijk te maken ga je natuurlijk geen geld geven dat kan worden verkwanseld aan nog meer stadsboulevards of ter dekking van mega-overschrijdingen van ov-hobby projectjes. Groot gelijk dus.

  6. Descartes

    @ JdV.

    Goed punt: eerst dat geld voor die onbereikbaarheidsprojecten omlabelen naar het bereikbaarheidsprogramma.
    Die 30 mln voor versmallen Cartesiusweg als eerste.

  7. Cico

    Mensen zijn heel snel kritisch op Van Hooijdonk, omdat verkeer ons allemaal aangaat. Maar het geeft mij juist vertrouwen dat ze zich hard maakt voor de stad voor een langer termijn (!). Serieus, de meeste politici zijn hooguit bezig met de komende 4 jaar of partij belangen.
    Die verkenningen naar een metro, stations en een verkeersring getuigen daarvan, want Utrecht zal ongetwijfeld doorgroeien. Qua verkeersintensiteit doet het zeker niet onder aan een metropool en lapwerk is het laatste wat we nodig hebben.

  8. Willem

    2 vragen:
    1. Waarom een 2de intercity station?
    2. Waarom niet zelf financieren?

  9. Bert

    Dus mevr. Van Hooijdonk maakt er eerst een zooi van qua bereikbaardheid, liegt vervolgens alles en iedereen voor over kosten en planning en gooit uiteindelijk anderen voor de bus (pun intended) om daarna verbaasd te zijn dat anderen haar geen geld geven.

    Overigens is er nog geen enkele stad met meer dan een miljoen inwoners in Nederland, dus over metropool problemen en aspiraties hoeft ze zich nog lang niet drukte maken.

  10. Toine Goossens

    Juist JdV. Van Hooijdonk is stevig op haar nummer gezet. De mega OV ambitie is gehonoreerd met een aalmoes.
    Dat is ook logisch. Het MIRT gaat namelijk over het gehele vervoer, dus ook automobiliteit. Van Hooijdonk wordt nu niet meer serieus genomen in Den Haag.

    Dat worden geen verdiepte kruispunten in de Noordelijke Randweg. Utrecht wordt wel heel mooi met die stadsboulevards zoals een GL raadslid mij toevertrouwde. Dat mag wat kosten, maar schone lucht voor Overvecht is taboe.

  11. Henk

    @ Toine

    Ik weet niet of je dat ironisch bedoelt, die opmerking over dat mooie Utrecht met die stadsboulevards. Ik hoop het wel. Want het is natuurlijk een horroscenario, al die rijen stilstaande auto’s op wegen met veel te weinig capaciteit.

  12. Mic

    Volledig terecht, Van Hooijdonk c.s. zijn alleen maar bezig mobiliteitsproblemen te veroorzaken, burgers onnodig op kosten te jaren, de gemeenteraad te misleiden met te goedkope OV-projecten, de dientengevolge enorme kostenoverschrijdingen op anderen af te schuiven en een kostbare symboolpolitiek te bedrijven i.p.v. realistische oplossingen te geven.

  13. Toine Goossens

    @Henk, Zeer ironisch kan ik zeggen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).