Gemeente Utrecht ontving in 2020 bijna 4.100 meldingen over niet naleven coronamaatreglen Gemeente Utrecht ontving in 2020 bijna 4.100 meldingen over niet naleven coronamaatreglen

Gemeente Utrecht ontving in 2020 bijna 4.100 meldingen over niet naleven coronamaatreglen

Gemeente Utrecht ontving in 2020 bijna 4.100 meldingen over niet naleven coronamaatreglen
Archieffoto Handhaving Utrecht
De gemeente Utrecht ontving vorig jaar 4.099 meldingen over situaties waarin de coronamaatregelen niet werden nageleefd. Ook is het aantal meldingen van burenoverlast gestegen in 2020.

De gemeente Utrecht ontving vorig jaar 4.099 meldingen over situaties waarin de coronamaatregelen niet werden nageleefd. Ook is het aantal meldingen van burenoverlast gestegen in 2020.

Er kwamen vorig jaar ruim 22.000 meldingen over de openbare ruimte binnen bij de gemeente Utrecht. De meesten (8.035 meldingen) gingen over verkeerd aangeboden afval en op plek twee staat parkeeroverlast (7.484 meldingen).

Daarna gingen ruim 18 procent van deze meldingen over het niet naleven van de coronamaatregelen (4.099). Dit ging bijvoorbeeld over winkels die toch de deuren openden, gasten die dansten bij een horecazaak of te grote groepen die bij elkaar kwamen. Vanaf begin april 2020 konden Utrechters hierover via Slimmelden bij de gemeente aan de bel trekken.

Op plek vier staat de overlast door gestalde brommers en fietsen, hierover kwamen vorig jaar 823 meldingen binnen. De top vijf wordt afgesloten door meldingen over wrakken van auto’s of andere voertuigen (381 meldingen).

Overlast

Daarnaast kreeg de gemeente ook meldingen die niet over de openbare ruimte gingen. Zo zijn vorig jaar 6.200 overlastmeldingen gedaan. Meer dan andere jaren gingen deze over bouwwerkzaamheden of burenoverlast. “Hoewel dit niet is onderzocht, ligt een relatie met de coronacrisis en het thuiswerken voor de hand”, is te lezen in een verslag van de gemeente.

Alle bovengenoemde meldingen werden opgepakt door handhavers en inspecteurs van de gemeente Utrecht. Dagelijks zijn er zo’n 300 ambtenaren met deze functie aan het werk. “Ik heb grote waardering voor het werk van de handhavers en inspecteurs, zeker nu in coronatijd”, zegt burgemeester Sharon Dijksma. “Het handhaven van de coronamaatregelen komt bovenop het reguliere werk. Handhaving speelt een belangrijke rol in het bewaren van de veiligheid en leefbaarheid van Utrecht.”

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. Joey

    Gadver wat laag!

  2. Lombokker

    Het zou fijn zijn als er in de betreffende app van de gemeente een categorie wordt toegevoegd om asociaal verkeersgedrag te melden. Hier in de wijk is het de laatste weken weer flink toegenomen. Auto’s, (motor)scooters en quads die als idioten rondscheuren; meestal voorzien van een uitlaat de veel te veel decibels produceert.
    Elders in het land worden complete dijkwegen afgesloten vanwege hetzelfde verschijnsel, de gemeente Utrecht negeert deze overlast liever. Of ze verwijzen naar een verkeersplan met eenrichtingsverkeer, waarvan in nu al durf te voorspellen dat het weinig uit zal gaan maken.

  3. Koel Hoofd

    7.484 meldingen over parkeeroverlast in coronatijd in een nagenoeg leeg Utrecht zonder vermaak of enig beleving??

    hmm…
    Er zijn in Utrecht een aantal bewust door de gemeente geschapen parkeer ‘probleem zones’. Bijvoorbeeld Oog in Al met Rachmaninoff appartementen zonder parkeerplekken maar met lege parkeerplaats omdat de gemeente het belachelijk vind dat inwoners een auto hebben.
    Hoeveel van die 7 duizend parkeerklachten komen er van ooginallers omdat de gemeente in gebreke blijft?

    6.200 overlastmeldingen over bouwwerkzaamheden of burenoverlast?
    Dankzij uitbreiding door inbreiding zal dat aantal burenoverlastklachten in de nabije toekomst nog veel hoger worden. Gewoon, omdat zoveel mogelijk mensen op elkaar proppen een stad onleefbaar maakt. Dit is het eerste signaal ervan. Ben benieuwd wat onze gemeente daarmee gaat doen, haar eigen zin blijven door drijven of enige vorm van zelfreflectie toepassen?

    We weten intussen allemaal dat Rutte dat niet kan en dat Kaag dat niet boeit en Klaver ook alle groene principes overboord gooit om maar te kunnen meeregeren, en… Utrecht haagse politici produceert.
    Wat is er toch aan de hand met dat machtspluche dat het gezond verstand vernietigd?

  4. Erwin

    “ Alle bovengenoemde meldingen werden opgepakt door handhavers en inspecteurs van de gemeente Utrecht. Dagelijks zijn er zo’n 300 ambtenaren met deze functie aan het werk.”
    Wat een gotspe. Een ieder die een blik werpt in de app Slimmelden, zal zijn dat hònderden meldingen niet opgepakt worden en al maanden of jaren openstaan!!
    Veel meldingen staan opeens op “afgehandeld” terwijl de gemeente NIETS gedaan heeft.
    Met name verkeersmeldingen worden NIET opgepakt.
    Ik geloof er helemaal niets van dat 300 ambtenaren zich hier mee bezig houden!!!

  5. Esrin W.

    In dat getal zitten er 32 van mij bij alleen al over één studentenhuis bij mij in de straat wat nog steeds niet door heeft hoe het werkt. Ik vind het getal 4.100 echt aan de lage kant.

  6. Scherpschutter

    Geen gebrek aan het soort volk dat je aan autoriteiten verlinkt in Utrecht….Ik sluit me aan bij Joey.

  7. Katja

    @Lombokker : Hier op de ASW hetzelfde gelazer.

  8. Katja

    4100 meldingen, maar hoeveel niet gemeld ?
    Een veelvoud.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).