Gemeente Utrecht reageert op artikel milieuzone: “Gegevens niet correct” | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht reageert op artikel milieuzone: “Gegevens niet correct” | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht reageert op artikel milieuzone: “Gegevens niet correct”

Gemeente Utrecht reageert op artikel milieuzone: “Gegevens niet correct”
De gemeente Utrecht laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de conclusies die te lezen zijn in een artikel over de milieuzone in de Volkskrant. In die krant werd gesteld dat de allernieuwste diesels zo vervuilend zijn dat ze het centrum van Utrecht eigenlijk ook niet in zouden mogen. Maar dit is volgens de gemeente niet correct.

De gemeente Utrecht laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de conclusies die te lezen zijn in een artikel over de milieuzone in de Volkskrant. In die krant werd gesteld dat de allernieuwste diesels zo vervuilend zijn dat ze het centrum van Utrecht eigenlijk ook niet in zouden mogen. Maar dit is volgens de gemeente niet correct.

Auto’s als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan volgens de limiet is toegestaan en mogen dus niet in de Utrechtse milieuzone komen. Dat concludeerde de Volkskrant gisteren op basis van cijfers van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E). Uit een steekproef van het T&E blijkt dat niet alleen diesels van Volkswagen veel vervuilender zijn dan gedacht, maar ook de nieuwste personenauto’s van veel andere merken overschrijden de strengste Europese norm voor vervuiling fors.

De gemeente laat echter weten dat de Utrechtse milieuzone gebaseerd is op onafhankelijke metingen door TNO, zogeheten praktijkemissies. “Hiervoor is gekozen omdat dit de meest betrouwbare manier is om de uitstoot van voertuigen te bepalen”, aldus de gemeente.

De gemeente zou al langer weten dat de opgaven van de fabrikanten vaak een te rooskleurig beeld geven. “Daarom heeft de gemeente Utrecht al in de voorbereiding van de milieuzone besloten om de gemaakte keuzes door TNO te laten onderbouwen met eigen praktijkemissies en niet met de fabrieksopgaven. Alle rapporten en beslissingen in Utrecht zijn dan ook gebaseerd op TNO-berekeningen met praktijkemissies. De huidige berichtgeving bevestigt de gemeente in deze keuze.”

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Bas

    “Alle rapporten en beslissingen in Utrecht zijn dan ook gebaseerd op TNO-berekeningen met praktijkemissies”

    Ha! En uit die berekeningen kwam dat alle dieselmotoren geleverd na 01-01-2001 schoon genoeg zijn, ook al zijn ze eerder gefabriceerd en zijn ze al jaren in productie? Laat me niet lachen.

    Er is toch niemand die de besluitvorming in GroenLinksSpeeltuin Utrecht over verkeer serieus neemt. Dat een woordvoerder bovenstaand citaat nog uit zijn strot kreeg na al die jaren kronkelen om een falend willekeurig beleid recht te praten.

  2. R.A.F

    En wisten ze bij TNO dan dat de desbetreffende auto,s 10 tot 21 keer meer uitstoot hebben .
    En blijven ze met die 10 tot 21 keer meer uitstoot dan nog steeds onder die grens of is die grens later aangepast naar boven zodat die autos als nog de stad in kunnen .
    En als TNO dan weet van de veel hogere uitstoot waarom hebben ze dan nooit aan een bel getrokken , want er is heel veel subsidie/belastinggeld mee gemoeid

  3. Frank

    @R.A.F.: In ieder geval hebben ze het onderzocht. En als je de rapporten leest, wisten ze in mei dit jaar in ieder geval dat een deel van de auto’s onder praktijkomstandigheden vele malen meer uitstoot had dan op de rollenbankmetingen.
    Zie

    https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/schone-mobiliteit/uitstoot-van-stikstofoxiden-en-fijnstof-door-dieselvoertuigen/

    en de daar genoemde rapporten als .pdf bestand

  4. Frank

    Saillant detail: dit zijn onderzoeken o.o.v. Het minsterie. De gespeelde verontwaardiging van de minister (eer)gisteren had dus eigenlijk al in mei te zien moeten zijn als echte verontwaardiging.

  5. Frank

    o.o.v. = i.o.v.

  6. pcmans

    Fiets heel vaak achter een nieuwe diesel, geen pretje, net als de oude 2-takt brommertjes en hoop dat die snel ook weg willen blijven uit de stad. Waarom zou je zelf een vieze diesel of brommer willen rijden wanneer er minder long belastende vervoermiddelen zijn en moet de gemeente ons tegen ons zelf beschermen?

  7. @pcmans

    Omdat het die tokkies op brommers geen reet kan schelen dat jij die vieze gassen inademt. Daarom dient de gemeente ons tegen hen te beschermen.

  8. pimper

    van groen links kwekkers is absolute onzin te verwachten,zowel in Utrecht als landelijk,ze zijn gelukkig bijna uitgestorven !

  9. Willem

    @pimper: helaas voor jou, vrind. GroenLinks en PvdD en aanverwanten groeien als kool. Als rechts-conservatieve middelbare man ga je nog een lastige tijd tegemoet.

  10. Frank

    @Willem: Praat niet zulke onzin. Je kwaakt hetzelfde als starters die roepen dat ze een omzetgroei van 100% gerealiseerd hebben, maar vergeten te vermelden dat ze nog steeds niet levensvatbaar zijn omdat dat een groei van 10K naar 20K was. Groenflinks gedraagt zich als een muis die samen met een olifant over de brug loopt en roept: wat stampen we he?
    Het is een onbeduidende partij die voortdurend een te grote broek aantrekt.

  11. Willem

    @Frank: over onzin gesproken… Pak de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2014 in Utrecht er anders nog even bij voordat je GL een onbeduidende partij noemt.

  12. Frank

    @Willem: Dat is lokaal. Landelijk hebben ze nog steeds niks in de melk te brokkelen. En gezien de kreupele manier waarop een aantal zaken tot nu toe in Utrecht geregeld is geworden zal de afbraak de komende verkiezingen ongetwijfeld weer volledig zijn.

  13. Willem

    Ja lokaal ja, we hebben het hier over lokale zaken op deze lokale nieuwssite. Lees anders het bericht nog even door.

  14. Jaap

    Dat GL in Utrecht zo groot is komt vooral door de studenten. Deze zijn meestal helemaal niet op de hoogte van de lokale politiek. Net zoals vele andere kiesgerechtigden stemmen ze op de partij waar ze ook voor de 2e Kamer op stemmen.

  15. Bas

    @Willem

    GL telt in Utrecht helaas nog wel mee ja. Van 10 naar 9 zetels de afgelopen verkiezingen.

    Interessanter is het dat het GL maar niet lukt om de luchtkwaliteit dan ook echt te verbeteren. Het enige wat al die jaren GL in het College heeft opgebracht is meer vertraging voor alle verkeersdeelnemers en meer vieze lucht. Een ontwikkeling die in Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld wel de goede kant op gaat. Zonder GroenLinks.

    De hypocriete GL instelling (dubbelglas in het hoofdkantoor?) werkt nu eenmaal niet als je ook echt besluiten mag nemen. Het is net zo’n schreeuwende oppositiepartij als de PVV en de PvdD, veel gescheer en weinig wol.

  16. kees van oosten

    Dat het effect van de milieuzone berekend zou zijn op praktijk emissies is aantoonbaar niet waar. Op 28 mei 2013 werd door TNO aan de gemeenteraad een grafiek getoond van emissies stikstofdioxiden Euro 1,2,3,4,5 en 6 (gebruikt voor berekening van het effect van de milieuzone), waaruit moest blijken dat de emissies met grote Euro sprongen afnamen. Zie http://www.stopluchtverontreiniging.nl.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).