De gemeente Utrecht heeft een huurcontract afgesloten voor een monumentale kantoorvilla aan de Plompetorengracht. De afdeling Erfgoed gaat hier naartoe verhuizen. Volgens de gemeente was het eigen vastgoed niet geschikt en bleek na een lange zoektocht dit gebouw wel te voldoen. Het gaat om de huisnummers 15A en 17, wat Rijksmonumenten zijn.
De afdeling Erfgoed van de gemeente Utrecht was op zoek naar een nieuw onderkomen. Het werd namelijk te druk in het stadhuis. Een woordvoerder laat weten dat het een lastige zoektocht was.
Zo werd er gezocht naar een gebouw in het centrum met de mogelijkheid om te laden en lossen. Archeologische vondsten worden namelijk naar deze plek gebracht, om gewassen, geconserveerd en verder onderzocht te worden. Daarom moet er een spoelruimte kunnen komen en zijn er faciliteiten nodig om vondsten te onderzoeken en te bewaren. Tevens moet er een ruimte komen waar een stabiel binnenklimaat kan heersen, om botresten goed te kunnen opslaan.
Volgens een woordvoerder was het eigen vastgoed van de gemeente niet geschikt en zijn er vele panden onderzocht. Uiteindelijk bleek de locatie aan de Plompetorengracht als beste uit de bus te komen. Het gebouw is zo’n 700 vierkante meter groot en heeft vier eigen parkeerplaatsen.
Expositiekasten
Het gebouw wordt vooral een kantoor en werkplaats. Wel komen er een aantal expositiekasten waar kleine groepen op uitnodiging kunnen komen kijken. In de kasten komt een kleine selectie van vondsten uit de Utrechtse archeologische en bouwhistorische collectie. In de archeologische werkplaats kunnen op uitnodiging studenten en schoolklassen komen kijken.
Het grootste deel van de archeologische collectie wordt overigens bewaard in het depot. Ook worden vondsten regelmatig tentoongesteld in openbare gebouwen op de plek waar ze gevonden zijn, zoals bibliotheken, buurthuizen, scholen en musea.
Wie een keer binnen wil kijken in het Rijksmonument kan op 14 september langskomen tijdens Open Monumentendag.
22 Reacties
ReagerenEn wat is er mis met een pand op een bedrijventerrein in bijv. Lage Weide of Overvecht? Waarom moet dit in zo’n duur pand op een triple A locatie?
Zitten hier geen werfkelders onder die last kunnen hebbenvan zwaar verkeer?
Fraai, een passende locatie voor deze afdeling!
Dat is toch wel raar. Eerst wordt er een enorm nieuw Stadskantoor gebouwd (en deels verhuurt aan andere partijen) en een paar jaar later gaan afdelingen toch weer elder zitten.
Te druk op het Stadhuis? En het kon niet in het Stadskantoor, want daar is ruimte te over. Misschien moet je er een entresolletje maken, maar ruimte zat. Kun je de spullen mooi per trein laten aanvoeren.
We mogen er toch wel van uit gaan dat dit pand een bekend energielabel heeft, en wel A of beter? Toch?
Laden en lossen op de Plompetorengracht? Alleen met kleine wagens en niet te zwaar, er is daar een vrachtwagenverbod.
Kortom, ik vind dit echt erg raar. Alle gemeentediensten moesten geconcentreerd worden, hetzij in Stadhuis hetzij in Stadskantoor, en nu gaan we dat weer loslaten en nog wel voor een poepsjiek pand op een A1 lokatie in de binnenstad. En ja, ik bemoei me er mee want het is ook mijn geld, hè.
Mooie locatie die de afdeling erfgoed verdiend! Hopelijk kunnen ze eindelijk meer over de prachtige geschiedenis van onze stad laten zien. Ik kom graag een keer kijken!
Ze geven geld uit, wat er niet is.
Lekker makkelijk, word alles weer verhaald op de burger.
Kon de Dienst erfgoed niet hier terecht. ? Genoeg ruimte en Parkeeplek
https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-koopt-voor-ruim-20-miljoen-euro-lap-grond-voor-opslag-van-onder-meer-stoeptegels-en-speeltoestellen/
De soep wordt nooit zo heet gegeten als..
@binnenstadbewoner
Het werkgebied van erfgoed (voorheen monumentenzorg) en archeologie bevindt zich vooral binnen de singels, vandaar een locatie in het centrum nabij het stadhuis.
Dat scheelt een hoop tijdverlies dus mijn inziens ook met het verkeer. De huurprijs is eveneens netjes.
@Catharijne
Energielabel A, tegen A+ aan.
Die labels zijn ook online te vinden, bijv op ep.online.nl!
Het kan niet duur en sjiek genoeg voor de medewerkers van de gemeente Utrecht.
Complete waanzin, waarom niet gehuisvest in één van die veel goedkopere prachtwijken als Overvecht of Kanaleneiland?
En sinds wanneer wordt auto- en vrachtverkeer voor en door ambtenaren in de binnenstad van Utrecht gestimuleerd?
En de gemeente heeft net op Lage Weide een terrein van 20 miljoen euro gekocht voor de opslag speeltoestellen. Was er niet een stukje van de loods beschikbaar voor de archeologische dienst van de gemeente?
Huh, @ Robbert. De huurprijs is netjes? Hoe weet jij wat de huurprijs is. Ben je de verhuurder? Ben je de huurder? En wanneer is netjes dan netjes? Mij komt het voor dat het geen pas geeft dat een dienst van een gemeente die in financieel zwaar weer zit, zo’n duur pand betrekt.
Sober en doelmatig is een mooie overheidskreet als het om kosten gaat, dat is hier vast niet van toepassing.
De gemeente heeft toch een deel van het stadskantoor verhuurd omdat ze ruimte over hadden. En nu gemeente geld tekort komt gaat ze zelf in een duur pand zitten.
@ Robbert
Je vergeet nog twee drogredenen te pareren:
@Catharijne
‘Laden en lossen op de Plompetorengracht’.
Laden en losse gaat achterom via de Ridderschapsstraat/Molenstraat en het gaat om bestelbusjes .
@Lage Weide
Dat zou pas verspilling zijn. Dan zijn die ambtenaren de helft van hun werktijd bezig met heen-en-weer reizen naar de binnenstad.
‘Zo werd er gezocht naar een gebouw in het centrum met de mogelijkheid om te laden en lossen.’
Misschien kunnen de spullen per boot worden aangevoerd via de gracht; milieuvriendelijk en de werfkelders (erfgoed 🙂 worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld.
@ Robbert en Ton : wat een flauwekul. De gemeente wil graag goede sier maken en daarom moet de dienst in een prestigieus pand zitten. De dienst zelf vindt dat ook natuurlijk. De inwoners/ belastingbetaler moeten dit betalen. Veel werk is online. Men hoeft niet steeds in de binnenstad te zijn om bij opgravingen o.i.d. aanwezig te zijn. Overvecht of Lage Weide zijn voorbeelden, Dergelijke afstanden zijn zo afgelegd met een (elektrische) fiets of scooter. In en rondom centraal station zijn ook nog leegstaande kantoorverdiepingen waar men zo in kan, en waarschijnlijk veel voordeliger. Maar ja dat heeft geen uitstraling.
Een ‘nette huurprijs’ binnen de singels ben ik nog nooit tegengekomen.
een industrieterrein voor een afdeling die moet wassen en reinigen, lijkt mij een passende plek voor een afdeling van monumentenzorg dat gefinancierd wordt met publiek geld. Iets waar de gemeente een tekort aan heeft. Wellicht passender locaties met een passend budget voor een begroting met een flink tekort. Zo voorkomt onze iets te linkse gemeenteraad dat elke inwoner en hun bezoekers dit soort uitgaven moeten sponsoren met een parkeerbelasting?
Men moet kunnen laden en lossen, en daarom koos men voor een locatie aan de Plompetorengracht ????
De gemeente Utrecht ziet het ravijn en en alle ambtenaren zoeken naar het gaspedaal.
Jemig, wat een zure reacties. Waarom mogen gemeentelijke ambtenaren niet op een mooie plek zitten? Is dat voorbehouden aan dure advies- en advocatenkantoren? Zoveel impact op wat wij als burger er voor betalen heeft het nou ook weer niet. Niet zo flauw doen, mensen. De ambtenarij is essentieel en dat mogen we best laten zien door onze ambtenaren zo’n plek te gunnen. Ik ben geen ambtenaar trouwens.
@binnenstadbewoner
Aan wie vraagt u dat ? Uw opmerkingen worden gelezen door 34 vaste volgers. Ik heb het antwoord niet. Vraag het de gemeente raad is ?