Slimme fietssensoren voor de kruising van de Biltstraat en de Kruisstraat registreren straks het aantal en de snelheid van fietsers, en stuurt deze informatie vervolgens naar het verkeerslicht. Hierdoor spring dat licht mogelijk eerder op groen. Het gaat vooralsnog om een proef, maar als het succes blijkt komen deze sensoren op meerdere plekken.
Momenteel worden de fietsers geteld met zogenoemde detectielussen. Dit zijn draden in het wegdek die een fietsers detecteert wanneer deze over de lus rijdt. De nieuwe sensoren herkent individuele fietsers, groepen en ook de snelheid.
De sensor komt 6 meter boven het fietspad te hangen. Volgens de gemeente maakt het systeem gebruik van geblurde beelden om verkeersdeelnemers te herkennen. “De beelden worden zodanig vervaagd dat het niet mogelijk is om details van personen en voertuigen te herkennen”, aldus de gemeente.
Pilot
Het systeem kan onderscheid maken tussen bijvoorbeeld voetgangers, fietsers, personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens of bussen. Deze informatie wordt vervolgens doorgestuurd naar het verkeerslicht en daarna worden de beelden weer verwijderd.
Het gaat dus om een proef. Als deze pilot succesvol blijkt worden dezelfde ook sensoren opgehangen op vier andere locaties bij de Biltstraat.
33 Reacties
ReagerenWederom alles voor de fietsers.
De voetganger mag weer wachten of moet het zelf maar weer uitzoeken?
Geachte mevrouw van Hooijdonk, graag meer aandacht voor meer loopruimte en veiligheid voor de voetgangers in deze stad.
Zeker mbt oversteken op fietspaden in de binnenstad!!
Hoog tijd dat de fietsers zelf eens mee gaat betalen voor al die faciliteiten.
Wegenbelasting, parkeervergunning, bpm op een nieuwe fiets, verplichte jaarlijkse APK en WA-fietsverzekering bijv.
@Jantientwintig: wanneer een dergelijke techniek goed ontwikkeld wordt, lijkt zij mij in het belang te zijn van een goede doorstroming van het verkeer in het algemeen. Iedereen die deelneemt aan het verkeer, weet hoe vaak je nu staat te wachten voor lege kruispunten, terwijl op andere tijden met name de automobilisten elkaar voortdurend staan te hinderen.
@Jantien20: Helemaal mee eens
@Jantien
Helemaal mee eens. Probeer maar eens de Biltstraat en moeilijker nog, het Janskerkhof als voetganger over te steken.
Aan één mininale eis voor voetgangers zou toch voldaan moeten worden. Overal loopruimte met een kinderwagen of een rollator, niet gehinderd door een hobbelig trottoir, uit de hand gegroeide geveltuinen, op de stoep geparkeerde auto’s en last not least slordig neergekwakte fietsen.
Onze wethouder mag dan wereldberoemd zijn in Utrecht als fietsstad, voor openbaar vervoer en voor voetgangers is ze een ramp.
Ik zou het ook op prijs stellen als er aandacht zou worden besteed aan de overal lukraak neergepleurde fietsen.
Misschien een idee om dan gelijk de weersomstandigheden mee te nemen? Bij regen, fietsers eerder groen… En bussen waar alleen een chauffeur in zit en geen passagiers mogen ook best wachten op fietsers. Ik zie in Vianen regelmatig dat die het hele schema van de verkeerslichten in de war gooien, soms zo erg dat je als fietser gewoon wordt overgeslagen.
Een beetje fietser stopt toch niet voor een rood verkeerslicht?
Dus waar heeft dit nu weer voor nodig?
Altijd maar die fietsers
Ja ik fiets ook maar Tjongejonge wat een gedoe en aandacht en vooral wat een geld wordt er ingestoken.
Snelfietsroute naar Hilversum. Uh hoeveel mensen doen dat.
Fietstunneltje extra, waarom in godsnaam.
Speciale fietswegen, speciale megalomane fietsenstallingen. Gekkenwerk.
Fietsen is echt niet zo duurzaam als je al dat soort zaken ook meerekend hè 😉
@nina: ik denk dat je de plank mis slaat. Auto’s horen in deze tijd i.p. niet meer in de binnenstad thuis. Dit soort initiatieven zijn super om het fietsen nog meer te stimuleren. Ga je het allemaal belasten, dan gaan mensen weer de auto in.
@JH: het idiote is dat al die tunneltjes en fietsroutes vaak leiden tot enorme afstanden omrijden. Vroeger fietste je rechtstreeks van stad naar stad en van dorp naar dorp. Door de toename van het aantal auto’s kwamen er steeds meer autowegen en werden al die tunneltjes en extra voorzieningen noodzakelijk. Het gevolg: voor fietsers vele kilometers omrijden om van A naar B te komen.
@nina Volgens mij sla je de plank mis. Autorijden in de binnenstad moet tegenwoordig ontmoedigd worden. Dit soort initiatieven zorgt dat fietsen aantrekkelijk wordt gemaakt. Het belasten van fietsers gaat daar niet bij helpen.
@JH Soms moet je investeren in dingen die later zijn vruchten gaat afwerpen. Mensen gaan steeds vaker op de fiets, e-bike en speed pedelec. Snelfietsroutes worden steeds populairder. Het aanleggen van de dingen die jij noemt zijn investeringen en zijn altijd nog veel duurzamer dan al dat asfalt en verbredingen van snelwegen voor auto’s. En als mensen door dit soort initiatieven hun auto vaker laten staan, verdient het zich ook weer terug 😉
De RSU2040 zet in op lopen omdat dat de minste ruimte in de stad inneemt, vooralsnog zijn alle maatregelen (Weerdingel, Oostpoort en ook deze) allemaal gericht op het faciliteren van de fiets. Omdenken duurt lang bij de gemeente.
@Nina
Parkeervergunning voor fietsen. OK, maar dan wel graag strict op aangewezen parkeerplaatsen. Alles daarbuiten meteen en onverbiddelijk een wielklem.
APK invoeren. OK, maar dan vooral streng op verlichting.
@ Nina
Je idee om het fietsen financieel aan alle kanten te belasten gaat nooit realiteit worden hoor. Afgezien van de totale onwenselijkheid van zo’n vreemd idee (het jaagt de mensen van de fiets af met alle gevolgen voor milieu en gezondheid van dien) zijn er stomweg teveel fietsers en die zullen zo’n dwaas plan in hun stemgedrag nooit steunen. Vrijwel iedereen in Nederland heeft namelijk een fiets. En juist omdat we met zijn allen fietsen is het faciliteren van het fietsen heel verstandig en iets wat terecht een groot draagvlak heeft. Dat daar collectieve middelen voor ingezet worden is dus niet meer dan logisch. Collectieve middelen zijn gelden uit de opbrengst van belastingen, in die zin betaalt iedere volwassen fietser allang eerlijk mee aan dit soort voorzieningen, zoals gezegd via reeds geheven belastingen.
Je idee is niet meer dan een gevoelseruptie, je zult het nooit rationeel kunnen onderbouwen, laat staan het voor elkaar krijgen om er ook maar een fractie van te laten uitvoeren.
Ik kom te vaak figuren op de fiets tegen die in het donker geen licht voeren , donker gekleed zijn pak dat nou eens harder aan en niet met een controle 1 keer per jaar ergens achteraf.
Als ik iemand van zijn fiets rijd die aan de genoemde feiten voldoet dan ben ik als automobilist toch fout.
Zelfde geldt ook voor door het rood fietsen en je knalt er tegenaan.
Die regel mogen ze ook wel eens veranderen.
Verder eens met @NINA
Wegenbelasting , kenteken plaatje zodat er ook flitsers bij fiets verkeerslichten geplaatst kunnen worden.
En wat scooters betreft een APK invoeren want er deugen er maar weinig die op de openbare weg rijden , zonder verlichting of een bouwlamp die iedereen verblind voorop , opgevoerd etc.
Kijk eens op https://schwung.nu. Daar zijn geen extra camera’s voor nodig.
Wat dit mogelijk zal verminderen is het aantal mensen dat door rood fietst.
Veel fietsers bij kruispunt Weg tot de wetenschap/Weg naar Rhijnauwen lappen die rode licht aan hun hoogopgeleide laars.
Iedereen die tegen dit soort maatregelen is kijkt alleen naar het togenaamde onrecht dat hem of haar wordt aangedaan, en verliest het grote plaatje volledig uit het ook. De stad moet in veweging blijven, en dat kan alleen als we zoveel mogelijk de meest efficiente en ruimtebesparende vervoerswijzen kiezen. De automobilisten zouden de vele fietsers in Utrecht eeuwig dankbaar moeten zijn: als alle fietsers een auto zouden gaan rijden zou er uberhaupt niet meer met de auto gereden kunnen worden in de stad. Wees dus maar blij dat dit soort proeven er zijn
Vreemd dat mijn reactie van vanmorgen niet is geplaatst; mag je dan niet zeggen dat die bestaande detectielussen helemaal niet werken?
@stefan: fietsgebruik vergelijken met snelweggebruik is waanzinnig. Maar goed, logisch denken is vaker niet aanwezig bij de fietskerk.
Als er sensoren komen waardoor fietsen eerder groen krijgen omdat ze anders stil staan in de regen, dan wil ik dat als motorrijder ook
Ik in de regen, dan jullie ook
Belasting voor fietsen, doe normaal zeg. Waar haal je het vandaan. 😂 Fietsen is gezond en niet slecht voor het klimaat. Relatief goedkoop ook nog qua infrastructuur. Auto is zeker lekker, maar niet voor ritjes in de stad.
Zou mooi zijn als fietsers zonder verlichting in het donker dan ook eindeloos voor rood licht mogen blijven wachten, haha…
Valt me dit jaar op hoe ontzettend véél mensen geen licht op hun fiets hebben – en lang niet alleen bleue studentjes die nog niet snappen hoe gevaarlijk ze bezig zijn, ook veel volwassenen van leeftijden waarop je toch echt beter zou moeten weten.
Zelfs als medefietser zie ik ze slecht en laat. Kunnen we daar niet weer eens zo’n ouderwetse ‘dikke vette boete voor fietsers zonder licht’-fuik voor kunnen opzetten?
@wies: als fietsen zo gezond is zouden we dus geen fietstunnels etc aan moeten leggen. Des te langer mensen op de fiets zitten des te gezonder dus vooral omrijden en geen rechtstreekse routes.
Slim bestaat niet, is gewoon geprogrammeerd.
Pierre heeft geen fiets. Pierre loopt. En in zo’n provinciestadje als Utrecht kun je vanuit het gros van de wijken prima overal naar toe lopen. Fietsen is voor luie mensen. En verder helemaal eens met @Licht aan en @Pee. Een fietser die zonder licht door het donker fietst is de meest asociale burger die er maar bestaat (zeker als ze door rood fietsen, controleer in godsnaam eens en verhoog de boetes). Ik gun deze mensen heus geen enkeltje bumper. Maar als het gebeurt, is het toch echt hen/haar/hullie eigen schuld.
Ach gut, weer wat voor de fietsers, u weet wel, degene die links en rechts u voorbij rijden, vaak door rood rijden etc
Misschien een goed idee om de stoplichten voor auto’s eens goed af te stemmen? Bij 30 km een groene zone instellen ,zodat auto’s niet onnodig lang moeten wachten in de stad( mi nder fijnstof,iedereen blij…..
Of…..
@G.H je mag het vast zeggen, maar het is wel incorrect. Die detectielussen doen zeker wel wat. De meeste kruispunten hebben een standaardrichting die groen is. Andere richtingen blijven op rood tot er iemand aankomt. Dat bewijst vrij duidelijk dat die lussen wel degelijk werken
Fietsen ontmoedigen, iedereen met de auto? Wat een goed idee…
@Katja – Ik denk dat je gelijk hebt, maar hopelijk toch iets minder dom dan nu vaak het geval is.
Zijn er nog mensen die het vrachtverkeer voor het bevoorraden van horeca en de pakketdiensten en aannemersbusjes terug willen dringen , hoor er niemand over.
De gemeente Utrecht is kampioen in het uitreiken van ontheffingen voor vracht en werkverkeer.
Wat ik als voetganger annex fietser zo graag zou willen in heel Utrecht, is normaal werkende verkeerslichten. Gewoon een rood / groen-cyclus zonder dat er op knoppen gedrukt hoeft te worden of binnen bereik van een sensor gestaan. Momenteel is dat er alleen voor auto’s, waarom?
Wie in de politiek maakt zich daar hard voor?