Gemeente Utrecht start test met parkeren op afstand in Rivierenwijk en Europalaan-Noord Gemeente Utrecht start test met parkeren op afstand in Rivierenwijk en Europalaan-Noord

Gemeente Utrecht start test met parkeren op afstand in Rivierenwijk en Europalaan-Noord

Gemeente Utrecht start test met parkeren op afstand in Rivierenwijk en Europalaan-Noord
Bewoners in Rivierenwijk en het gebied Europalaan-Noord kunnen vanaf 1 mei deelnemen aan een test om hun auto met korting te parkeren in P+R Westraven. Iedereen die deelneemt ontvangt een tegoed dat kan worden ingezet voor deelmobiliteit en openbaar vervoer. Via deze test onderzoekt de gemeente Utrecht onder welke voorwaarden het voor bewoners aantrekkelijk is om hun auto op afstand te parkeren.

Bewoners in Rivierenwijk en het gebied Europalaan-Noord kunnen vanaf 1 mei deelnemen aan een test om hun auto met korting te parkeren in P+R Westraven. Iedereen die deelneemt ontvangt een tegoed dat kan worden ingezet voor deelmobiliteit en openbaar vervoer. Via deze test onderzoekt de gemeente Utrecht onder welke voorwaarden het voor bewoners aantrekkelijk is om hun auto op afstand te parkeren.

De test met parkeren op afstand start vanaf 1 mei en duurt een jaar. Op 1 mei wordt dan ook in het westelijk deel van Rivierenwijk betaald parkeren ingevoerd. Vooral bewoners die bijvoorbeeld hun auto weinig gebruiken of bewoners die op de wachtlijst staan voor een parkeervergunning, kan deelname aan de test volgens de gemeente interessant zijn.

De gemeente Utrecht werft ongeveer 50 deelnemers in Rivierenwijk en het parkeerrayon Europalaan Noord, dat ten noorden van de Beneluxlaan ligt. De gemeente heeft ervoor gekozen om daar deelnemers te werven vanwege de beperkte afstand tot de P+R Westraven, de invoering van betaald parkeren in het westelijk deel van Rivierenwijk en de verkeershinder op de wegen naar Rivierenwijk door wegwerkzaamheden.

Inhoud van de test

De mensen die aan de test deelnemen leveren tijdelijk hun parkeervergunning of plek op de wachtlijst in, maar behouden dezelfde rechten. In ruil daarvoor ontvangen de deelnemers een P+R abonnement voor 2 euro per maand waarmee ze zeker zijn van een overdekte plek in de parkeergarage Westraven. Daarnaast krijgen de participanten een tegoed van 240 euro per jaar in een app waardoor ze gebruik kunnen maken van bus, tram of deelvervoer.

Verder mogen zij per maand vier uur gratis voor de deur parkeren. Wel moeten de deelnemers drie keer aanwezig zijn bij een gesprek dat de gemeente Utrecht organiseert met andere deelnemers en bewoners.

Realistisch

Met de test van het parkeren op afstand kan de gemeente onderzoeken of de prijs realistisch is, welke kwaliteitseisen bewoners aan de parkeergarage stellen en hoe zij reizen van en naar de garage. Na de pilot kunnen deelnemers hun parkeervergunning weer terugvragen.

Eind februari ontvangen bewoners van de wijk Rivierenwijk en het gebied Europalaan-Noord een wijkbericht over de test. Op donderdag 16 maart organiseert de gemeente Utrecht een online bijeenkomst over de pilot parkeren op afstand.

29 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Klinkt als een werelddeal. De bewoners staan vast massaal in de rij om deel te nemen aan dit vrijwillige levenskwaliteitverschralingsexperiment…LOL

  2. John

    Ik vind dat geen fijne garage. Vooral niet gedurende de donkere uren.

  3. Fam H

    Uhm, willen niet velen uit de Rivierenbuurt sws wel voor 2euro per maand in die parkeergarage staan als er betaald parkeren wordt ingevoerd? Wie elke ochtend de auto nog heeft voor werk betaald wss liever voor vergunning, maar de rest gaat al op gewone dagen op de fiets? Zulke goedkope parkeergarages aan de rand zijn idd een mooie oplossing als je minder autos in de straten wil zien. Die toelage voor electrische huurfietsen lijkt me dubieus, sws overdreven en raar t.o.v. autolozen. Is het trouwens een voucher, welk verhuurbedrijf profiteert daar dan van? (Zelfs nog dubbele petten?). Of krijgt men het zo? Benieuwd naar visies van anderen.

  4. Jankanerwatvan

    Waarom eerst een “test”? Waarom niet direct de rivierenwijkers verbieden hun auto in hun wijk te parkeren? Dan kunnen toekomstig merwedekanaalzoners hun auto ten minste in de buurt kwijt.

  5. Binnenstadbewoner

    Dat is inderdaad een werelddeal. Slechts 2 euro per maand (= feitelijk gratis) en daar bovenop nog eens 240 euro kado voor ov tegoed. Regulier tarief voor een parkeergarage bedraagt minimaal 1.100 euro per jaar. De vraag zal heel groot zijn.

  6. Gbrie

    En wordt je dan met gratis taxi thuisgebracht als oudere inwoner van deze wijk?

  7. pascal

    De autogebruiker wordt weer flink gepamperd en krijgt extra’s om lokkertjes als deze mooier te maken. Er zijn ook mensen zonder auto en met te weinig inkomen om met OV te reizen- blijkbaar zijn er nog genoeg potjes om hopelijk ook aan niet-autobezitters te denken

  8. Gerard

    Lijkt me een goed idee om dit veel breder te gaan uitrollen in Utrecht.

    Vermoedelijk zijn er heel veel bewoners die enerzijds graag minder geparkeerde auto’s in de straten zouden zien maar anderzijds hun auto niet weg willen doen. Je auto voor een significant lager bedrag dan een parkeervergunning centraal parkeren in een goede en veilige parkeergarage is dan toch een goed compromis?

  9. Rose

    Je auto afschaffen (als die optie vanwege werk etc. reëel is) scheelt veel kosten, maakt het experiment overbodig en levert geen verschraling van het leven op.

  10. Kloek

    Dit werkt: als bewoners daar voor veel minder geld kunnen parkeren dan een vergunning kost (en dat is met 2 euro per maand zeker zo) en wanneer zij daar “gratis” (of voor 1 euro) met het OV naartoe zouden kunnen (en het OV dan wel iedere 5 a 10 minuten vanuit die wijken naar deze garages gaat). Ook werkt dit als bezoek hier goedkoop kan staan (euro-2,50 per weekenddag) en OV voor een euro.

    Ook werkt dit wanneer de parkeergarages gerenoveerd worden een een prettig, veilig, licht en schoon karakter zouden hebben (nu niet) en er 24 uurs beveiliging zou zijn met meerdere medewerkers en als er een overdekte warme, schone en inpandige fietsenstalling zou zijn waar je zo naar binnenfietst, waardoor je binnen 2 minuten vanaf je fiets in de auto zit.

    Echter gaat dit experiment mislukken, omdat de gemeente (en provincie) Utrecht deze basisvoorwaarden niet wil garanderen, want dan moeten ze serieus geld uit geven aan dit experiment.

  11. Kloek

    Als je dan een supermarkt bij/ naast/ in de parkeergarage maakt bespaart dit de mensen die gebruik maken van dit experiment serieus veel tijd!

  12. Koel Hoofd

    De zoveelste proeftuin in Utrecht.
    De proef betreft de bewoners van die woonbloktorens bij het city campus MAX gebouw en Rivierenwijk. Die moeten dan hun auto 1 a 2.5 km (over de weg) verderop gaan zetten. Dus minimaal een kwartiertje lopen of fietsen (half uur met OV) om bij hun auto te komen, hun autoverplaatsing gaat dus ook minstens een half uur langer duren. Hun auto, privébezit wat ze veel meer dan een paar tientjes per maand kost (lease is ander verhaal), die ze op een unheimische plek zonder sociale controle moeten achterlaten, een plek die je zeker ‘s avonds liever vermijdt dan opzoekt.
    Ben heel benieuwd of ze 50 proefkonijntjes kunnen vinden.

    @Fam H
    Geld is hier een heel veel dubieuzere kwestie dan de toelage huurfiets.
    Mensen die het geld hebben zullen voor de vergunning betalen, mensen die het niet hebben zullen uit noodzaak de goedkoopste (meest tijdrovende en kwetsbare) optie kiezen. Dat is al een heikel punt.
    Zet dat eens in een grotere context. We zitten in een land wat niet groter wordt maar wel steeds meer inwoners krijgt terwijl er vanwege stikstof geen huis meer gebouwd kan worden. NB!! Dit groeiend aantal inwoners ligt niet eens aan asielzoekers, maar aan migratie binnen de EU! Zie link CBS
    https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84974NED/table?ts=1676458972984

    En dat is niet te stoppen zonder een nexit wat gewoon geen optie is voor een open economie zoals Nederland. Dus zelfs al stijgt de hypotheekrente, ook woningprijzen zullen blijven stijgen omdat er toenemende schaarste is. Dus die minder vermogenden die afhankelijk zijn van hun auto maar het bezit ervan in Utrecht dankzij de ‘groene sociale’ politiek niet meer kunnen betalen, kunnen ook niet uit de stad vertrekken omdat ze elders geen woning kunnen krijgen. Dan worden dingen echt heel erg dubieus.

  13. Mark

    @Fam H, nou nee. Hier incidentele autogebruiker die niet happy zou worden van de oplossing. Als ik om 2 uur ‘s nachts thuis kom na een verjaardog of feestje dan heb ik echt geen zin om nog een heel end te moeten fietsen van mijn auto naar mijn huis. De garage is naar en desolaat om die tijd en de route naar mijn huis toe is rond die tijd alles behalve veilig en prettig.

    het idee ansich vind ik goed, maar maak dan parkeerhubs in de wijken zelf. Aan de rand van de stad is gewoon een brug te ver. Overdag is het dan al vervelend. ‘s nachts is het helemaal niet te doen. Dan betaal ik liever 50 euro per kwartaal aan parkeervergunning.

  14. S

    Vreemd genoeg wordt dit nu aangeboden aan bewoners die al een parkeerplaats hebben, maar niet aan bewoners van de nieuwe “autoluwe” wijken waar geen parkeerplaatsen zijn. De bureaucratische reden daarvoor is dat als je in een wijk woont met gratis parkeren, je geen parkeervergunning hebt, en die dus niet kan inleveren in ruil voor zo’n op afstand parkeren deal. Gevolg is dat bewoners uit de nieuwe wijken in de omliggende wijken gaan staan, met alle ruzies die dat oplevert.

  15. Eleonora

    Het probleem ligt niet bij de autobezittende Rivierenwijkers, maar bij de ‘buitenwijkers’ die gratis komen parkeren in de toch al smalle straatjes. Bewoners betalen de tol, parkeren hun auto vaak al vele straten verderop en moeten straks zelfs naar een P&R gaan? Beetje verdacht … Waarom? Omdat externe parkeerders straks meer geld in het laatje brengen dan bewoners met parkeervergunningen.
    Ergo, deze pilot zou daarom ook naar omliggende wijken uitgebreid moeten worden. Soms staan totaal onbekende vehikels weken- tot maandenlang de plaats in te nemen van de extreem schaarse plekken voor bewoners. Een van de mogelijke oplossingen: een strategische ondergrondse parkeergarage IN de wijk ALLEEN en GRATIS voor geregistreerde Rivierenwijkers. OF precies het omgekeerde: alleen voor externe parkeerders, zodat de wijk voor de Rivierenwijkers beschikbaar blijft. Nummerbordregistratie en een betaalapp zijn de sleutel. Er zal bijna geen Rivierenwijker te vinden zijn die zijn/haar auto bij Westraven gaat neerzetten om een tijdrovende en omslachtige bus/tram rit naar huis te maken. Met alle tassen, jassen, kinderen en andere zooi. Gedoemd te mislukken, dit plan.

  16. HenQ

    @Koel Hoofd @Mark mensen uit de buurt kunnen hun auto sowieso nu nog gratis parkeren aan de Eendrachtlaan / industrieterrein en in Rivierenwijk, of bijv bij de bouwmarkt als je met de openingstijden gaat. Misschien als het 100% totaalparkeerverböt er straks is, maar waarom zou je idd nu al moeilijk gaan doen in een grimmige donkere parkeergarage die op 20 min lopen zit en waar je snachts niets aan het OV hebt, en ook niets aan de ‘deelfiets’ hebt omdat je met een klein kind, hond of spullen bent.

    Had idd liever een mega parkeerhub gezien die straks 2-4 verdiepingen onder de hele (Merwede) wijk loopt waar ook Rivierenwijk kan parkeren. Onder parkeren, boven een autovrije wijk. Dát was innovatie geweest..

  17. Calvin W

    Als ze toeristen verkeer eens aansporen te parkeren in de garages. In plaats van de bewoners aan te sporen. Dagelijks kunnen bewoners hun auto niet kwijt in verband met autos die staan geparkeerd door personen die in de stad werken. Deze personen plaatsen hun auto in een niet betaald parkeren gebied, en stappen vervolgens op de fiets. Ik betaal liever een vergunning dan dat ik mijn auto een paar kilometer verderop moet gaan neerzetten zodat anderen meer plek hebben.

    Ik zeg per direct betaald parkeren toewijzen in rievierenwijk.

  18. Luuk Upuuk

    Is dat de enige manier om zo’n P+R vol te krijgen? Om daarna vol tevredenheid over het suk6 van die P+R dingen te kunnen oreren?

  19. Nina

    Wie wonen in de stad kan betalen, heeft vaak een (lease)auto nodig om het inkomen te genereren om dat te kunnen betalen. Je wilt als gemeente deze mensen koesteren en dus moet je parkeren faciliteren. Met alleen bijstandsgerechtigden loopt de gemeentekas heel erg snel leeg:

    “Uw gemeente beoordeelt uw recht op bijstand en betaalt de uitkering. Zo staat het in de Participatiewet.” “Als u naar een andere gemeente verhuist, krijgt u geen bijstand meer van de gemeente waaruit u vertrekt.”
    Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/regels-voor-bijstand

  20. Utrechter

    Ruimte maken voor de auto’s van de mensen uit de autoloze Merwedekanaal zone wijk ?.

  21. JdV

    @pascal: voor mensen met een laag inkomen is er de u-pas, gratis fiets en korting op van alles en nog wat. Succes er mee.

  22. Pascal

    @jdv ja, en voor de grote verdieners en (foute) bedrijven is er veel belastingvoordeel. Ik had het trouwens over het OV maar dat heb je misschien niet kunnen lezen. Succes er mee.

  23. JdV

    @pascal: geen geld voor OV? Gratis fiets.

  24. WvR

    @Pascal:
    Kostte me één google:
    Je kunt je U-pas tegoed ook gebruiken voor het opladen van je OV kaart.
    Maar dat heb je waarschijnlijk niet onderzocht.

  25. Rottebert Peermans

    Zo zo, wel vier uur per maand dat je auto voor je eigen huis mag staan! Kus m’n bil.

  26. GeeWee

    Ik snap dat mensen de P+R Westraven ‘s avonds niet zo’n prettige plek vinden. Maar als je zo laat thuis komt met je auto dan kun je toch sowieso gratis in je wijk parkeren? Althans, ik ga uit van betaald parkeren van 9:00 tot 21:00u. Voor de meeste incidentele ritjes met je auto is het dus een prima oplossing. Dan verzet je de auto gewoon de volgende ochend.

    Qua sociale veiligheid: als de P+R meer gebruikt gaat worden investeer dan in enkele huismeesters/beveiligers die toezicht houden van ‘s avonds negen uur tot 3 uur ‘s nachts.

    Verder: mooie proef maar, zoals door anderen gezegd: de 240 euro per jaar voor gratis OV en Tierfietsen staat niet in verhouding tot de 24 euro per jaar die je ervoor betaalt.

  27. Koel Hoofd

    @Nina
    Er zitten nog een paar lagen boven die bijstandsgerechtigden (die participatie wet werkt bijstandsgerechtigden de stad uit vanwege financieel gewin) en onder mensen met een leasebak. Ze hebben in de loop der jaren diverse namen gekregen zoals werkende armen of essentiele beroepen en noodzakelijke -ambtelijke- dienstverleners (zorg, onderwijzers, politieagenten) maar ook pensioengerechtigden. Deze proef is er op gericht om die groepen de vervoersarmoede in te duwen, zogenaamd vanwege het milieu maar in werkelijkheid vanwege de centen. Zoals andere reacties haarfijn duidelijk maken.

  28. Mark

    @GeeWee. Ik weet niet hoeveel uur jij slaapt, maar als ik om 2 uur ‘s nachts thuis kom heb ik geen zin om mijn auto om 9 uur al weer in de P&R geparkeerd te hebben. Waarschijnlijk slaap ik dan nog.
    Verder is er meer dan de sociale veiligheid van de P&R alleen.

  29. JdV

    @koel hoofd: dus dat leike stel buren, de agent (40k per jaar) en die zorgmedewerkster (30k per jaar) die 2 x modaal binnenharken met zijn 2tjes ( nog zonder kindertoeslag etc). lijden armoede? Proest.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).