De gemeente Utrecht gaat 300.000 euro uittrekken voor maatregelen om de veiligheid op de Vleutenseweg te verbeteren. De maatregelen worden genomen na het dodelijke ongeval dat in maart vorig jaar gebeurde.
Op de Vleutenseweg in Utrecht gebeurde op 24 maart 2023 een ongeluk waarbij een zevenjarig meisje om het leven kwam. Haar broertje van 7 raakte zwaargewond. Het ongeluk leidde tot veel verdriet in de buurt en buurtbewoners overhandigden een petitie aan de gemeente. De omwonenden vroegen daarin om een onafhankelijk onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg en dat onderzoek kwam er.
De resultaten van het onderzoek werden in oktober vorig jaar gepresenteerd. De conclusie van het adviesbureau was niet mals: de Vleutenseweg zou alleen verkeersveilig kunnen worden als de weg van gevel tot gevel opnieuw ingericht wordt.
Maar die herinrichting komt er nu niet. Volgens de gemeente gaat het om een ‘groot, ingrijpend en kostbaar project’, waar zo’n 20 tot 30 miljoen euro mee gemoeid zou zijn. Dat geld is er niet en komt ook niet beschikbaar, omdat ‘de aankomende Voorjaarsnota in het teken zal staan van grote bezuinigingen’.
300.000 euro
Uit het onderzoek kwamen ook een aantal aanbevelingen, die inmiddels door de gemeente zijn onderzocht. De gemeente trekt 300.000 euro uit voor een reeks maatregelen. Een aantal van die maatregelen zijn al doorgevoerd, maar er staan er nog meer op de planning.
Voor de eerste helft van dit jaar gaat het om zes maatregelen, zoals het invoeren van 30 kilometer per uur op het beginstuk van de parallelweg tussen de kruising Thomas à Kempisweg en Vleutenseweg. Verder wordt foute markering bij fietsoversteken aangepast en wordt een aantal parkeerplaatsen bij oversteekplaatsen tijdelijk opgeheven om het zicht bij het oversteken te verbeteren.
Planning
Niet alle maatregelen kunnen al in de eerste helft van dit jaar worden uitgevoerd. De gemeente is nog bezig met de planning voor een reeks andere. Het gaat dan onder meer om het vergroten van opstelruimte voor fietsers bij verkeerslichten en het verbeteren van voorzieningen voor mensen met een beperking. Op de kruising Vleutenseweg/Groeneweg moeten rood-groene voetgangerslichten komen bij de busbaan. Daar staat nu alleen een waarschuwingslicht.
De hele lijst met maatregelen is te zien in deze raadsbrief. Daarin staan ook aanbevelingen uit het onderzoek die niet worden overgenomen, zoals het aanpassen van de kleur van de busbaan en het plaatsen van buswaarschuwingslichten bij de oversteekplaatsen. Volgens de gemeente zouden die lichten leiden tot onduidelijkheid, omdat mensen ze niet begrijpen.
Tot slot zijn er nog maatregelen die verder onderzocht moeten worden, zoals het asymmetrisch neerzetten van de bushaltes en het opheffen van de bushalte Van Koetsveldstraat.
Gekoppelde berichten
Vleutenseweg in Utrecht volgens rapport zonder herinrichting onveilig, maar voorlopig geen grote veranderingen
De Vleutenseweg in Utrecht krijgt voorlopig geen volledige herinrichting, ook al is dat wel de…
Vijf vragen over het onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg in Utrecht
De Vleutenseweg in Utrecht kan alleen écht verkeersveilig worden als de weg van gevel tot…
Onderzoek naar dodelijk ongeluk op de Vleutenseweg in Utrecht: écht veilige situatie kan enkel met volledige herinrichting
De Vleutenseweg in Utrecht kan alleen écht verkeersveilig worden als de weg van gevel tot…
Gemeente Utrecht zegt extra onafhankelijk onderzoek toe naar verkeerssituatie Vleutenseweg
De gemeente Utrecht komt tegemoet aan de wens van omwonenden van de Vleutenseweg om een…
Buurtbewoners Vleutenseweg overhandigen petitie na dodelijk ongeval en pleiten voor onafhankelijk onderzoek
Omwonenden en andere betrokkenen rond de Vleutenseweg hebben donderdagochtend een petitie aangeboden aan wethouder Lot…
Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval
De gemeente gaat vanwege het dodelijke ongeval op de Vleutenseweg in Utrecht onderzoek doen naar…
Meisje (7) overleden en jongetje (5) ernstig gewond bij aanrijding met stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht
Bij een ongeluk met een stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht is vrijdagochtend een 7-jarig…
27 Reacties
ReagerenEn 30 km/uur op de busbaan invoeren, in ieder geval bij kruisingen?
Als je die volstrekt overbodige aanpassingen van de Maliebaan en de Weerdsingel zou schrappen heb je al het begin van een budget voor dit hoognodige project.
Helemaal mee eens, Kees Truijens.
Helemaal mee oneens , Kees Truijens
Wat dacht u van stoplichten gemeente? Dan kun je namelijk veilig oversteken. En dan zowel voor weg als busbaan natuurlijk. En ook leuk, dan gaat men vanzelf al langzamer rijden omdat als het druk is de stoplichten geregeld tot vaak op rood staan.
Inderdaad Kees!
@nico: het zijn verkeerslichten. En of die het gewenste effect hebben is maar helemaal de vraag. Mensen die ze negeren, gewoon doorlopen of fietsen ook al staan de verkeerslichten op rood. Op het mobieltje kijken, oortjes in en gaan. Totdat de volgende onvoorzichtige voetganger of fietser op de grond ligt. Waarom geen slagbomen of sirenes? Niks is opgewassen tegen domme of onvoorzichtige verkeersdeelnemers.
Ter info: de betrokken kinderen waren pas kort in Nederland, en niet gewend aan (druk) verkeer. Dat maakt het ongeluk niet minder erg, maar geeft wellicht wat meer duiding.
@lombokker: wat voor duiding precies?
Onbegrijpelijk dat dit soort reacties geplaatst worden btw.
De lijnbussen komen nog steeds met 60 km per uur vanaf de kruising Thomas à Kempisweg de Vleutenseweg in denderen, daarbij soms de verkeerslichten negerend. Zonder handhaving zijn de maatregelen dan ook zinloos.
Er is niks mis met de oversteekplaats. Gewoon niet op je telefoon zitten te appen als je oversteekt en uit je doppen kijken. Aangereden worden door een stadsbus, geboeid afgevoerd worden na meerdere volwassen waarschuwingen van agenten, laat ik het zo zeggen: ik heb het nooit.
Wat dacht de gemeente van gewoon eens een boom snoeien die stoplichten al jaren in de zomer compleet onzichtbaar maakt tot de laatste kleine metertjes.
Echter de claim “de Vleutenseweg zou alleen verkeersveilig kunnen worden” is pure misleiding.
100% Verkeersveiligheid, zoals hier à raison de 20-30 miljoen euries, wordt geimpliceerd, bestaat namelijk niet omdat mensen nu eenmaal irrationele en ook domme dingen doen. Dat doen ze vooral ook met fietsen die tegenwoordig harder kunnen dan auto’s op 30km/u wegen mogen…
‘de aankomende Voorjaarsnota in het teken zal staan van grote bezuinigingen’.
Er worden miljoenen bezuinigd op de uitgaven voor de zorg voor de zwakste mensen in onze gemeente, maar er gaat nu wel 3 ton naar cosmetische verbetering om debielen op de weg ruim baan te geven.
Daar zouden die echte zorgbehoevenden heel blij mee zijn geweest.
@Sj
Wat is er dan volgens jou mis aan die reactie ?
Lombokker heeft gewoon gelijk.
@Thijs:
zonder handhaving is fietsen zonder licht, over een trottoir of door een voetgangersgebied pedaleren welliswaar een fysieke bedreiging voor voetgangers, maar door hypocriet beleid en gebrek aan handhaving ook een vrijwel onbestrafte en dus massaal bedreven overtreding.
Na een verschrikkelijk ongeluk, gesprekken met bezorgde aanwonenden en belanghebbenden en een (maximaal) advies voor van gevel tot gevel herziening wordt gekozen voor een minimale interyentie met een kostenplaatje van 3 ton. Als tegenhanger wel 15 miljoen reserveren voor een totaalverbouwing van het Ledig Erf en omstreken. Daar is weliswaar nogal wat protest tegen, maar is overduidelijk onderdeel van een masterplan van de verantwoordelijke wethouder. Ik vraag me dan ook (retorisch) af waar de wethouders prioriteiten liggen.
@Sj
Volgens mij niet zo heel veel mis met de reactie van Lombokker, ik lees in ditzelfde draadje wel lompere reacties (over appen, op je mobiel kijken, uit je doppen kijken, etc).
De duiding: het ligt wellicht niet per se (alleen maar) aan de verkeerssituatie. Het betrof hier jonge kinderen (soms doen die nu eenmaal onverwachte dingen) die waarschijnlijk niet gewend waren aan het drukke verkeer in een Nederlandse stad. Hoe verschrikkelijk dit ongeluk ook was, je kunt risico’s in het leven nu eenmaal niet allemaal wegnemen. Zelfs als de weg met de genoemde 20 à 30 miljoen helemaal opnieuw wordt ingericht (wat blijkbaar dus niet gaat gebeuren) dan is dat geen garantie dat op de Vleutenseweg nooit meer een ongeluk zal gebeuren.
Bussen rijden veel te hard- zet aub flitspalen neer op die racebaan!
Er is vast nog wel wat geld te vinden door bepaalde plannen niet uit te voeren. Laat die Pissende Ijsbeer maar aan een andere stad, de herinrichtingen (oplossingen voor niet-bestaande problemen) van Maliebaan en vele andere straten/wegen, misschien kan de burgemeester een reisje minder doen, enzovoorts. Wanneer komt het Voorjaarsbudget? Ik ga wel schrappen.
@JdV@Claire Obscur, gewoon je kop in het zand steken en het onderzoek over de te hoge snelheid op de busbaan ontkennen en de schuld neerleggen bij de kinderen die maar beter moeten opletten.
@Statler, ook daar moet op gehandhaafd worden maar als de maatregel die dit jaar zou zijn ingegaan al niet wordt gecontroleerd wat heeft het dan allemaal voor zin?
Lijnbus 38 zojuist de kruising Thomas à Kempisweg en Vleutenseweg gepasseerd terwijl mijn verkeerslicht op groen springt.
@lombokker: volgens mij kwamen die kinderen uit Addis Abeba, een stad van bijna 3 miljoen inwoners met navenant druk verkeer. Dus ik snap je opmerking niet goed.
Maar interessante theorie. Kun je ook even duiding geven aan het dodelijke ongeval op de biltse rading? Dat betrof twee kinderen uit Voordorp. Ben benieuwd
@Thijs:
u heeft helemaal gelijk, er had daar al gehandhaafd moeten zijn. Het maakt allemaal een wat lakse indruk.
Zelfs plaatsing van flitspalen lijkt een brug te ver.
Prima straat! Inderdaad niet veilig om kinderen los te laten maar dat is het op veel plekken in een grote stad niet. Jammer dat ons geld nutteloos wordt opgemaakt.
Het is elke keer verschrikkelijk wanneer mensen(kinderen) het slachtoffer zijn van ons verkeer. Ik ben blij met een gemeenteraad die verkeersveiligheid belangrijk vindt, maar heb ook respect voor de moeilijke afweging nu niet (echt) te investeren in de vleutenseweg. Hopelijk helpen deze maatregelen al iets en wordt ons stadje in de loop der jaren steeds iets veiliger.
@bart
Vergeet niet dat de Taxis over die baan mogen, dat doen ze z lfs midden in de nacht zonder verkeer op de gewone rijbaan omdat het zo lekker scheurt! Misschien dat eens gaan verbieden, ondanks nog geen dodelijk ongeluk is dat weldegelijk levensgevaarlijk en die doen andere dingen dan gemiddelde buschauffeur
100% veiligheid is een illusie. De menselijke factor speelt keer op keer de voornaamste rol in de ongelukken die daar zijn ontstaan en niet de inrichting van de weg. 20-30 miljoen voor een complete gevel-tot-gevel herinrichting van deze vrij overzichtelijke weg lijkt mij niet zachtgezegde niet de meest effectieve besteding van ons gemeenschapsgeld. 300.000 is dan een stuk beter te rechtvaardigen, nietwaar?