Gemeente Utrecht test dit najaar autoloze ‘schoolstraten’ bij verschillende basisscholen Gemeente Utrecht test dit najaar autoloze ‘schoolstraten’ bij verschillende basisscholen

Gemeente Utrecht test dit najaar autoloze ‘schoolstraten’ bij verschillende basisscholen

Gemeente Utrecht test dit najaar autoloze ‘schoolstraten’ bij verschillende basisscholen
Begin dit jaar werden er in Oog in Al klaar-overs ingezet voor schoolgaande kinderen. Foto: Bas van Setten
De gemeente Utrecht gaat dit najaar proeven doen met autovrije schoolstraten bij basisscholen in de Staatsliedenbuurt en Lunetten. Gedurende de tijden dat ouders hun kinderen brengen en halen zijn de straten afgesloten voor gemotoriseerde voertuigen.

De gemeente Utrecht gaat dit najaar proeven doen met autovrije schoolstraten bij basisscholen in de Staatsliedenbuurt en Lunetten. Gedurende de tijden dat ouders hun kinderen brengen en halen zijn de straten afgesloten voor gemotoriseerde voertuigen.

De proef begint op 9 november en duurt zes weken. De proefschoolstraten komen bij de Dr. Bosschool aan de Nolenslaan in de Staatsliedenbuurt en een cluster van drie scholen, De Klim, De Spits en Op Avontuur, aan de Eifel in Lunetten.

Gedurende de ochtend en de middag worden de straten voor ongeveer een halfuur afgesloten. Een persoon van de gemeente is erbij om te monitoren wat de effecten van de autoloze schoolstraten zijn.

Volgens de gemeente voelen ouders, kinderen en omwonenden zich regelmatig onveilig in het verkeer rondom de school. “Dit komt vooral doordat ouders hun kinderen met de auto brengen. Dit leidt tot onveilige situaties van ouders die tot aan de schooldeur rijden, dubbel parkeren en de deur van de auto opengooien om hun kind uit de auto te laten, en ouders die te hard rijden”, schrijft de gemeente Utrecht.

Autoverbod

De straten worden afgesloten door middel van een hek. Een verkeersregelaar of een ouder van de school moet ervoor zorgen dat de afsluiting goed verloopt. De gemeente roept ouders op om hun kinderen het liefst lopend of fietsend naar school te brengen, of de auto verder weg te parkeren.

Het autoverbod geldt in principe ook voor de bewoners van de Nolenslaan en de Eifel. Alleen als het echt niet anders kan, kunnen zij de verkeersregelaars vragen het hek opzij te zetten.

Na afloop van de proeven in de Staatsliedenbuurt en Lunetten gaat de gemeente evalueren met de scholen, ouders en omwonenden. Daaruit moet een plan voor het vervolg van de schoolstraten komen, plus een plan voor een stadsbrede aanpak.

22 Reacties

Reageren
  1. Rolf

    Je zal maar naar je werk moeten… Het bekende automobilistje pesten van GL en D66…

  2. Lombokker

    De gemeente Utrecht heeft weer iets nieuws bedacht om auto’s te pesten.
    Wat een gotspe om daarvoor ‘verkeersveiligheid’ als excuus te gebruiken.

    Als ze die veiligheid echt zo belangrijk vinden moeten ze eerst maar eens gaan controleren op alle doorgaande wegen, -lanen en -dreven, en natuurlijk de Kanaalstraat. Want hoe er daar, met name ‘s avonds en ‘s nachts, wordt gereden levert veel meer gevaar op dan het ochtendverkeer in de buurt van scholen.

  3. Pee

    het probleem ligt bij de ouders die hun kind met de auto naar school brengen.
    die zorgen voor een chaos en onoverzichtelijke situaties.
    het liefst rijden ze de school binnen om hun kind af te zetten.

  4. Koel Hoofd

    Wat een geneuzel. In de jaren zeventig waren ouders die hun kinderen met de auto naar school brachten ook al een probleem voor andere ouders die dat ook deden. Toch gebeuren er al die decennia echt opvallen weinig ongevallen bij die scholen, juist omdat je NIET HARD KAN omdat er overal auto’s of grote/kleine mensen rondlopen..

    Dus inderdaad, het bekende automobilistje pesten van GL en D66 die zich nu verschuilen achter kleine kinderen en hun verkeersveiligheid.

    How low can you go, want diezelfde kleine kinderen moeten opzouten van GL en D66 als het om (bak)fietsers op zeer hoge snelheden op rood asfalt gaat.

  5. Nina

    Daarmee verleg je het probleem naar andere straten. Het lost niets op.

  6. Dirk lombok

    Doe dat eens op de laan van nieuw guinea dan!

  7. Nina

    Dan kun je als bewoner in die straten niet vertrekken of aankomen met je auto op die tijdstippen. Dan moet je bijv. ‘s avonds je auto weg gaan zetten om ‘s ochtends tijdens de bloktijd naar je werk te kunnen vertrekken.

    Ook fijn voor de bewoners van de omliggende straten die daar nu de overlast krijgen.

    Verder moet je als je in de afgezette straten woont monteurs, tuinmannen of anderszins een half uur betaald laten wachten.

    Dit werkt natuurlijk alleen bekeken door de roze bril van Groenlinks.

  8. Een ouder van de DrBosschool

    Voordat er hier nog meer mensen gaan roepen dat de gemeente met dit project auto’s wil gaan pesten: bij onze school loopt dit project op verzoek van ouders en van de school, niet op verzoek van de gemeente.

    De bedoeling van de proef is om kinderen (4-12 jaar) veilig naar school te kunnen laten gaan, zonder dat ze net voor hun school per ongeluk worden aangereden door een auto. Op de breng- en haaltijd is het bij onze school altijd al erg druk in de straat met lopende en fietsende kinderen. Daar wil je met je auto helemaal niet doorheen. En toch zijn er sommigen die het blijven proberen. Om ook deze mensen over de streep te helpen is deze proef. En ook voor alle andere kinderen en ouders, om allemaal te kunnen ervaren hoe het is zonder auto’s in de straat bij het halen en brengen. En voor de mensen die met de auto brengen, bijvoorbeeld omdat ze daarna door naar werk moeten, om te ervaren dat je de auto ook ietsje verderop kan parkeren en het laatste kleine stukje kan lopen. Met de bedoeling dat het halen en brengen dan voor iedereen fijner gaat. Zowel voor de kinderen die komen lopen, de kinderen die komen fietsen, als de kinderen die met de auto gebracht worden.

    Daarom wordt er een klein stukje van de straat afgesloten. Alleen een half uurtje bij het brengen. En een half uurtje bij het halen. En alleen op schooldagen. Het is niet dat hier een of andere hoofdroute voor auto’s wordt dichtgezet. Het is een straatje, in een woonwijk, met twee basisscholen er aan.

    Van andere ouders van onze school hoor ik trouwens veel positieve reacties. Men is erg benieuwd naar hoe de proef gaat uitpakken. En dat is ook het mooie van dit traject: het is een proef. Het wordt geëvalueerd. En als het niet werkt kan het ook weer weg. Vooralsnog ben ook ik in ieder geval erg enthousiast!

  9. Stuiter

    Heel goed plan! Als je je kind naar school brengt (of als ze alleen fietst) zijn al die auto’s niet alleen irritant maar ook echt gevaarlijk. Het zijn er te veel en ze willen allemaal zo dicht mogelijk bij de ingang staan. Vaak ook nog in die lompe dikke suv’s. En het is zo niet nodig. Geen enkel huis in Lunetten is verder dan 5 minuten fietsen van de scholen. Als ik zelf voor mijn werk met de auto wegmoet, breng ik ze eerst met de fiets en pak de auto als ik terug ben. Want een school, daar heeft een auto niks te zoeken. Met uitzondering misschien van een paar schrijnende gevallen die zich alleen met auto kunnen verplaatsen. Daar kunnen we wel een uitzondering voor maken. Het overgrote merendeel van al die auto’s kan prima met de fiets komen. Daar gaat dit voorstel hopelijk voor zorgen. Ik ben heel benieuwd…

  10. Koel Hoofd

    Vandaag heeft de 2e kamer een voorstel van GL en SGP aangenomen om 30km/u als standaard in de bebouwde kom in te voeren.
    “Kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen en lopen. Richt het verkeer in met kwetsbare deelnemers als uitgangspunt”, zegt GroenLinks-Kamerlid Kröger.
    https://nos.nl/artikel/2354090-tweede-kamer-30-kilometer-in-bebouwde-kom-als-standaard.html

    Goh zeg, de 2e kamer neemt een voorstel aan van GL terwijl GL de effecten van die stelling nu nog moet onderzoeken, terwijl er corona heerst wat de uitslag zal beinvloeden!
    Ik wens de minister veel wijsheid toe want de ‘onderdegordelemotie’ kaart is als joker gespeeld

  11. Rob H.

    Je zal maar schoolgaande kinderen in gevaar brengen door te hard te rijden, dubbel te parkeren, of door ongecontroleerd deuren open te gooien…

    Andere mensen in gevaar brengen is dus al automobilistje pesten…

  12. JdV

    Als je de veiligheid bij scholen wil verbeteren zou ik starten met strenge controles op de horde fietsende ouders en kinderen die zich zonder ook maar van enige verkeersregel iets aan te trekken kriskras over straat bewegen. Ik durf te wedden dat het overgrote deel van de gevaarlijkste situaties rondom scholen ontstaat door bellende, op de stoep, tegen het verkeer in, door rood rijdende, zonder verlichting, zonder richting aangevende fietsers, zowel ouders als kinderen.

  13. Tja...

    Maak ze vooral ook fietsvrij…

  14. Uuutje

    @ Nina

    Of je plant er omheen als je dit weet. Alles valt of staat met tijdig plannen.

    @ Koel Hoofd en JdV

    “blalbla, calimero, kleuter, peuter, bladibla”

  15. Anja

    Waarom alleen de Eifel afsluiten? Dan neemt de overlast in andere omringende straten toe, waar het nu ook al erg druk is met dergelijk kinderen naar school brengend en van school halend autoverkeer. Verplaatsing van het probleem. Lost zo niets op.

  16. mikel

    het zijn altijd dezelfde types die hun kinderen met de auto naar school brengen.

  17. JdV

    @mikel: ik gok op mensen met kinderen. Het is maar een gok uiteraard.

  18. Angelique

    Ik zou m’n kinderen niet willen laten wennen aan straten zonder auto’s, ze kunnen beter vroeg leren om op te passen bij het oversteken. Het is niet alsof de auto’s over de stoep rijden, kom zeg.

  19. Toine Goossens

    Wat is het doel van deze maatregel?
    Is dat het tegemoet komen aan onveiligheidsgevoelens of is het doel het vergroten van de veiligheid?
    Ik zie nergens doelen om te veiligheid in getallen te vergroten. Blijkbaar gaat het dus alleen maar over de gevoelens van bepaalde ouders jegens andere ouders die met de auto naar hun werk gaan.
    De vraag of die ouders een alternatief hebben speelt geen rol; GIJ ZULT FIETSEN.

  20. Pee

    Ook we aardig dat ze aan de omwonende hebben gedacht.
    Ik denk dat het nog wel eens uit de hand kan gaan lopen .
    Het grootste probleem zijn toch echt die ouders zelf.

  21. Thuisblijver

    Verzoek aan alle ouders:
    Ik woon ook bij zo’n school in de buurt en als ik om acht uur naar week rij zie ik (deze week weer begonnen) kinderen fietsen zonder licht, met daarbij (ervoor – kind er achteraan – dan ben je echt een sukkel) een ouder – ook zonder licht. Nu heb ik een goed gezichtsvermogen, dus ik zie ze wel en houd er rekening mee. Maar er rijden ook koekwousen die met beslagen ramen de hoek om zijlen.
    Dus het verzoek aan zo’n ouder met z’n Volvo – da’s zo’n veilige auto – is: kan je niet zelf een fietslichtje repareren, laat het dan doen door de vakman.

  22. Nina

    @JvdV
    🤣

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).