Gemeente Utrecht treft direct maatregelen bij plek van dodelijk ongeval Biltse Rading Gemeente Utrecht treft direct maatregelen bij plek van dodelijk ongeval Biltse Rading

Gemeente Utrecht treft direct maatregelen bij plek van dodelijk ongeval Biltse Rading

Gemeente Utrecht treft direct maatregelen bij plek van dodelijk ongeval Biltse Rading
De gemeente Utrecht heeft borden en hekken geplaatst bij de oversteek van de Biltse Rading waar vorige week een dodelijk ongeval plaatsvond. Het gaat om tijdelijke maatregelen. De gemeente onderzoekt of het recente ongeluk aanleiding is om versneld permanente maatregelen uit te voeren.

De gemeente Utrecht heeft borden en hekken geplaatst bij de oversteek van de Biltse Rading waar vorige week een dodelijk ongeval plaatsvond. Het gaat om tijdelijke maatregelen. De gemeente onderzoekt of het recente ongeluk aanleiding is om versneld permanente maatregelen uit te voeren.

Vrijdag stak een 66-jarige vrouw uit Woerden met twee kinderen de Biltse Rading over. De vrouw en een van de kinderen werden aangereden door een automobilist en zij bezweken allebei aan hun verwondingen. Het andere kind bleef ongedeerd.

Een groep omwonenden is naar aanleiding van het ongeluk een petitie gestart die met name met buurtbewoners en andere betrokkenen is gedeeld. Ze zeggen dat ze zich al langer zorgen maken over de verkeersveiligheid van de locatie. De gemeente zegt ook al langer aandacht te hebben voor de verkeerssituatie aldaar.

De gemeente heeft nu direct enkele maatregelen genomen. Er zijn borden geplaatst langs de autoweg en er worden vandaag nog tekstkarren geplaatst. Ook zijn er hekken geplaatst tussen de bushalte en de voetgangersoversteek om te voorkomen dat mensen bij de bus oversteken. Ook verwijzen tekstborden naar de tunnel die zo’n 200 meter verderop ligt. De toegang tot de tunnel gaat verbeterd worden. Verder onderzoekt de gemeente of het recente ongeluk aanleiding is om versneld permanente maatregelen uit te voeren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tot die tijd zijn deze tijdelijke maatregelen genomen.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Len

    Borden en tekstkarren. De auto’s zijn tegenwoordig zelf allemaal tekstkarren, dus ik denk dat een strategische drempel meer effect heeft.

  2. Nina

    Waarom wordt niet per direct de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 50 km? Dat je daar tussen de rotonde Kardinaal Alfrinkplein tot viaduct A27 nu 70 km mag rijden, voegt helemaal niks toe.

  3. Jes

    Tja, wrang. Heb wat moeite met het woord ‘direct’, aangezien de omwonenden letterlijk al jaren vragen om wat aan de onveilige situatie te doen. Als ‘direct’ vervangen zou worden door ‘eindelijk’ klinkt het logischer.

  4. Ponsianus

    Is de oorzaak van het ongeluk nu al bekend ?
    Ik heb de berichten gelezen maar snap nog niet wat er nu gebeurt is. Op de foto zie ik een oversteekplaats met verkeerslichten. Deden die het niet? Staan ze verkeerd afgesteld? Reed de auto door rood?
    Ik lees alleen veel emoties maar geen feitelijke informatie.

  5. Henk

    “Verder onderzoekt de gemeente of het recente ongeluk aanleiding is om versneld permanente maatregelen uit te voeren om de verkeersveiligheid te verbeteren.” Gemeente, stop met onderzoeken en kosten maken, de oplossing ligt er al: de tunnel!

  6. Charles

    Bushalte richting tunnel verplaatsen lijkt mij het een logische gedachte

  7. Geert

    De gemeente kan (en zal wel) de máx snelheid verlagen, maar ik dnek niet dat het daar veiliger van wordt. Het is een drukke weg met ook nog afritjes, een tankstation en een groot verkeersplein aan de ene kant en een drukke oprit aan de andere kant. Aangezien er al een tunnel ligt: sluit die oversteek af en maak de tunnel aantrekkelijk en sociaal veilig. Dat levert veel meer verkeersveiligheid op dan (alleen) de max snelheid verlagen.

  8. WJM

    Maak er toch gewoon 50 km van! En doe dat ook met de Sartreweg, dan zijn automobilisten er vanaf de Berenkuil aan 50 km gewend!
    De tunnels zijn niet prettig voor vrouwen/meisjes en gewoon onveilig voor vrouwen en meisjes! Misschien kan een vrouwelijke verkeersambtenaar een paar alléén door deze tunnel gaan, maar dan ook echt alléén! Ook de tunnel onder de Waterlinieweg graag.
    Een paar keer svp, op diverse tijden en in schemer!
    En wellicht kan Verkeerszaken svp meteen het verkeerslicht bij verkeersplein Sartreweg- Kardinaal de Jongweg wijzigen c.q. aanpassen!! Zeer gevaarlijke situatie!!! En simpel op te lossen, lijkt mij!
    Al een paar keer heb ik aan mijn rechterkant bijna een auto binnen gekregen! Héél vervelend en gevaarlijk ook!!
    Komend van de Berenkuil sta ik voor stoplicht verkeersplein Kardinaal Alfrink richting Herculesvelden/Brandweer sta ik dan in rechtse rechtdoor rijbaan.
    Er zijn twee rijbanen/stoplichten die rechtdoor aangeven en één rijbaan/stoplicht voor verkeer rechtsaf naar Bilthoven/A27!
    Nu zijn er bestuurders(met rijbewijs!?), die denken dat het stoplicht rechtsaf ook geldt! voor afslagje naar Hercules/Brandweer! En dat is fout en erg onveilig!
    Graag nu eindelijk aandacht ook voor dit punt! Dank!

  9. Scherpschutter

    Jongens en meisjes, accepteer gewoon dat niet iedere dode te voorkomen is. Er zullen altijd voetgangers zijn die niet opletten bij oversteken, er zullen altijd automobilisten zijn die door rood rijden en hoe roekeloos fietsers en bromfietsers zijn weten we allemaal.

    Het heeft geen enkele zin om de halve stad te verbouwen. Accepteer die paar verkeersdoden per jaar gewoon. Het zijn er al zo ongelofelijk weinig.

  10. Pien

    Goed dat er tijdelijke maatregelen zijn getroffen. De testkar aan de kant waar het ongeluk gebeurde staat alleen op een onhandige plek. Ik rijd regelmatige vanaf die kant de Voorveldse polder in. Het zicht op tegemoetkomend fietsverkeer wordt me nu ontnomen met een nieuw risico op ongelukken tot gevolg.

  11. Jan

    Te weing, té laat.
    Slechte planning logistieke infrastructuur.
    Joost mag weten wat ons voor de toekomst nog meer staat te wachten.
    Het mag duidelijk zijn dat de KENNIS ontbreekt en het wordt er niet beter.
    Het bekende verhaal, als het kalf verdronken is . . . . . .

  12. wollie

    ik rij daar bijna dagelijks en vind de situatie er niet duidelijker op geworden; wat een drukke bedoening. wie daar niet bekend is begrijpt pas waarvoor er aandacht wordt gevraagd, als je de oversteekplaats al voorbij bent.

  13. wollie

    in Nederland zijn we over het algemeen erg goed in het kiezen van een weginrichting die past bij de gewenste snelheid op die plek. veel beter dan in bv Amerika, waar uit de bocht vliegen en aanrijden van gebouwen dagelijkse kost is.

  14. Leon

    Gelukkig tijdelijke maatregel en weinig decoratief. Ziet er een beetje over the top uit om te waarschuwen voor een stoplicht. Het is niet alleen van belang dat de automobilist ziet dat er een stoplicht staat maar ook dat voetgangers goed uitkijken voordat ze oversteken. Je krijgt voorrang zei mijn rijinstructeur altijd en hebt geen recht op voorrang. Als voetganger kun je ook wel inschatten of iemand te hard rijdt of niet van plan is te stoppen, dan kun je beter niet oversteken.

  15. Katja

    Versmallen naar één rijbaan. Auto’s hebben lang genoeg de dienst uitgemaakt.

  16. Koel Hoofd

    @Katja
    Denk je dat je met fietsen verder komt?
    Heb nieuws voor je, omdat de mensheid steeds grotere afstanden met steeds minder moeite in steeds minder tijd kan overbruggen zijn we tot dit welstandsniveau gekomen.
    Dat principe ligt zelfs ten grondslag aan innovaties als de hyperloop en hetgeen waar Elon Musk mee bezig is…
    Het is de reden waarom er nu zoveel buitenlandse studenten en expats in Utrecht zijn.
    Dat heet progressie.
    Het is ook bewezen dat landen/regio’s die niet zo mobiel zijn, om wat voor reden dan ook, meer dan last hebben van armoede, achterstand en zelfs inteelt juist omdat ze zo geisoleerd zijn.

    Terug naar ‘de fiets’ komt neer op regressie naar isolationisme juist omdat je er helemaal niet ver mee komt. En daarmee ligt ook de reputatie die Utrecht had in de periode tussen de Vrede van Utrecht en 1e station NS weer direct om de hoek op de loer: “een stad van achterlijkheid en inteelt, valt niets te beleven.”
    Zeker niet mijn woorden maar die van een Nederlandse schrijver uit die periode die Utrecht toen bezocht. Weet zijn naam niet meer, (van/in) ‘t hart, (van/in) ‘t veld, v lennep??

  17. Steve

    @Katja toch, ga toch lekker fietsen meid.
    Komend vanaf het Kardinaal Alfrinkplein richting de oversteek ,kan je rechtsaf richting de Manege en Hotel Mitland .
    Die zgn. tekstkar staat daar zo hinderlijk dat je niks kan zien ,wat er van het fietspad komt vanaf het viaduct van de A27.

  18. Statler

    De ” maatregelen” leiden de aandacht af van waar het om gaat: verkeerslichten en oversteekplaats. Bovendien is de oversteekplaats uit het zicht door het hoog opgeschoten raapzaad. M.i. geen veiliger situatie.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).