Gemeente Utrecht treft maatregelen na snelheidsmeting Malie- en Tolsteegsingel | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht treft maatregelen na snelheidsmeting Malie- en Tolsteegsingel | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht treft maatregelen na snelheidsmeting Malie- en Tolsteegsingel

Gemeente Utrecht treft maatregelen na snelheidsmeting Malie- en Tolsteegsingel
De gemeente Utrecht gaat maatregelen treffen om hardrijders op de Maliesingel en Tolsteegsingel aan te pakken. Vorige maand bleek uit de data van 244.913 metingen dat er namelijk regelmatig te hard wordt gereden door het autoverkeer. De VVD vroeg daarop om opheldering bij de gemeente.

De gemeente Utrecht gaat maatregelen treffen om hardrijders op de Maliesingel en Tolsteegsingel aan te pakken. Vorige maand bleek uit de data van 244.913 metingen dat er namelijk regelmatig te hard wordt gereden door het autoverkeer. De VVD vroeg daarop om opheldering bij de gemeente.

Van 12 januari tot en met 24 februari zijn door snelheiddisplays op de Malie- en Tolsteegsingel 244.913 metingen verricht. Op de weg mag 30 km per uur gereden worden, de gemiddelde snelheid was 32 km per uur. Dat is echter inclusief fietsers die zulke snelheden bijna nooit halen.

Uit de gegevens blijkt ook dat meer dan 29 procent van de weggebruikers 37 km per uur of harder rijdt. De gemeten maximumsnelheden liggen in bijna elk dagdeel boven de 70 km per uur, regelmatig boven de 90 km per uur en een enkele keer zelfs 108 km per uur.

Maatregelen

Voor de VVD waren de meetgegevens reden om opheldering te vragen bij de gemeente Utrecht. De partij ziet graag dat de snelheidsduivels aangepakt worden en riep de gemeente op om maatregelen te nemen. De gemeente kondigt nu ook verschillende maatregelen aan.

Zo gaat er in gesprek met omwonenden gekeken worden of er zogeheten plateaus – een soort drempels – geplaatst kunnen worden. Daarnaast is de gemeente in gesprek met de politie voor extra controles en gaat de gemeente opnieuw metingen verrichten, ook in relatie tot eventuele maatregels.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Chantal

    Grappig dit! Op de Adelaarstraat worden geregeld snelheden van 80 km/h of meer gehaald, maar daar wordt niks aan gedaan. Hoe komt dat gemeente?!

  2. Piet

    Gemeente graag ook extra controles op de Kapteynlaan. Zelfde probleem zelfde uitdaging.

  3. Bas

    Kunnen ze dit ook op de Amsterdamsestraatweg doen?
    Daar rijden ze ongeveer allemaal te hard

  4. Lombokker

    Niet alleen daar, maar in heel de stad wordt structureel te hard gereden. Niet zo verwonderlijk als er niet wordt gehandhaafd. Maar dat levert de gemeente geen geld op (boetes gaan naar het Rijk), en de politie heeft de handen al vol aan andere zaken.

    Verkeersdrempels zal allicht iets helpen, maar daar laten de echte diehards zich niet door afschrikken. Die gaan er gewoon volgas overheen met hun huur-, lease- en bedrijfsauto of 7e-hands barrel. Degenen die wel remmen en vervolgens weer optrekken zorgen trouwens voor extra fijnstof en brandstofverbruik.

    In Franrijk is men momenteel bezig om de flitscontroles te privatiseren. Dat is namelijk goedkoper dan het inzetten van dure politiemensen. Het zal mij niet verbazen als het hier binnen enkele jaren dezelfde kant op gaat.

  5. Berend

    Permanent mobiel flitsen met onopvallende kastjes die elke dag ergens anders staan. Verkeershufterij is een heel groot probleem in Utrecht. Overal tuig in Golfjes en Polo´s (en andere auto’s van met name Duitse makelij) dat meent dat de openbare weg een racebaan en/of speeltuin is. Adelaarstraat, ASW, Marnixlaan+Einsteindreef, Talmalaan, Draaiweg, Royaards van den Hamkade, Laan v. Chartroise, zomaar wat straten waar men veel en veel te hard rijdt. Ook tijd voor een keerverbod op de ASW.

  6. Johan

    Heb vorige week 1 uurtje op de amsterdamse straatweg gestaan. Deze straat wordt door een bepaalde doelgroep als racebaan gebruikt,en het zijn steeds dezelffe voertuigen. Ook wordt de verkeerde kant van de oversteek plaatsen genomen. Ik ben verbolgen over hetgeen hier plaatsvind.

  7. Leon

    Laat ze inderdaad ook maar eens het Westplein aanpakken.. en de wegen die daaraan verbonden zijn.. en blijkbaar gewoon de rest van de stad. De politie maakt er hier echt een potje van.. aanpakken die handel! Als ik 30 rijd op een 30 weg, dan lijk ik gewoon asociaal bezig, omdat het de doorstroom lijkt te verhinderen.. echt ongelooflijk hoe mensen hier rijden .. wauw.. ik word er zelf best vaak boos over

  8. BdV

    Ja, inclusief fietsers, maar geldt de maximum snelheid van 30km/u ook voor e-bikes? En scooters?

  9. Mozzer

    Al net zo krom als dat foutparkeren niet gehandhaafd wordt buiten de betaald parkerenzone omdat de boetes naar het Rijk gaan. Handhaven hoort te gebeuren ongeacht of dit iets oplevert. Lijkt me niet de bedoeling dat handhavers hun eigen salaris terug moeten verdienen. Als dat zo nodig is dan is er een makkelijkere oplossing: verhoging boetegelden of privatiseren.

  10. cas

    Dus uit een meting die zo algemeen is dat je er maar 1 conclusie uit kan halen (dat het gemiddelde op 32 ligt), weten ze precies welke specifieke groep deze snelheid overschrijd?
    Ik vind dat heel knap. Misschien moeten ze nu eerst een goede meting doen ipv van schreeuwen, roepen en gelijk allemaal vage maatregelen bedenken.

  11. Robert

    Verkeershandhaving heeft als primaire doel het garant stellen van veilige verkeersdeelneming. Als automobilist die regelmatig in en rond de binnenstad te vinden is kan ik vanuit de praktijk niets anders concluderen dat onveilige situaties en (bijna) ongevallen met name voorkomen door de compleet vogelvrije status die fietsers en scooters voor zichzelf verworven gehebben, geholpen door een compleet gebrek aan handhaving. Pijnlijk dat juist de VVD zich nu de voorvechter maakt van het neerdrukken van de automobilist, naar aanleiding van deze vluchtige en niet grondig onderbouwde metingen en door de gevonden extremen als norm aan te nemen. Mag ik de Utrechtse afdeling van de VVD uitnodigen om een keer daadwerkelijk op deze wegen te komen kijken en ze als automobilist te ervaren, in plaats van deze linkse stemmingmakerij uit te voeren op basis van deze beperkte metingen?

  12. Dirk

    De oplossing is inderdaad flitscontroles privatiseren. Geef private partijen een gebied (en niet slechts een straat) en laat ze daarbinnen zo veel controleren als ze willen om dit winstgevend te maken.

  13. @UtrechtseSjoerd

    Als handhaving wistgevend wordt, dan gaat handhaving er voor zorgen dat er meer overtredingen gebeuren. Lijkt mij geen goed plan. Het doel van handhaving moet veiligheid blijven en niet geld verdienen.

  14. Zonnewende

    Gemeente; alsjeblieft géén drempels!

    Het is een heerlijke weg om rustig te rijden. Met drempels wordt het vreselijk, ook voor de goedwillende verkeersdeelnemers. Ook worden fietsers er de dupe van. En het milieu; telkens afremmen en weer optrekken.

    Flitsen is de ideale methode om alleen de kwaadwillende verkeersdeelnemers te straffen.

    Alsjeblieft denk hierover na!

    En ja; dit geldt voor vele plekken in de stad…

  15. Sjors

    Maak er maar een fietsstraat van. En dan eentje uitgevoerd met een verkeersdrempel over de hele lengterichting. De klinkers die er nu liggen zijn toch al verzakt of kapot, dus opnieuw bestraten moet toch.

    @Robert Je hebt helemaal gelijk dat veel fietsers zich niet aan de verkeersregels houden, maar dat geldt net zo goed voor automobilisten. Als intensief gebruiker van een balkon aan de singel, kan ik concluderen dat de fietsers zich vrijwel altijd aan de maximum snelheid houden en netjes op het fietspad blijven (ze mogen de onderbroken lijn passeren). Als de scholen uitgaan dan komt er wel eens een groepje fietsende pubers langs die zich nergens wat van aantrekt, dat levert soms gevaar op. Heel veel automobilisten echter rijden te hard, vooral ook om nog even een fietser(s) in te halen, met alle risico’s van dien. Daarbij ligt de telefoon heel vaak in de hand van de automobilist. Ik ben zelf bijna aangereden doordat een automobilist met zijn telefoon bezig was en mijn voorsorteren niet had opgemerkt, een hondenuitlater zag dat die automobilist niet aan het opletten was en kon mij net op tijd waarschuwen. Gelukkig hield die automobilist zich op dat moment wel aan de 30km/u.
    Ook fietsers moeten niet met hun telefoon bezig zijn tijdens het fietsen en vooral de regels in acht nemen, maar als een automobilist de regels niet in acht neemt en het gaat mis, dan stapt de automobilist uit om te kijken hoe erg zijn auto beschadigt is terwijl de fietser per ambulance afgevoerd wordt…

    Aan alle naysayers: ga eens een kwartiertje aan de singel staan en kijk wat er allemaal aan je voorbijtrekt, trek dán pas je conclusie.

    Handhaven, overal, stadsbreed!

  16. Jacques

    Lessing/Haydnlaan; Als er geen file staat dan gaan we racen tussen Utrecht Zuid en Noord. Waarom geen flitspalen op de een aantal plekken plaatsen op deze route?

  17. isabelle

    Bilstraat dan ook maar! Gewoon ouderwetse politiecontrole in plaats van alle wegen rond/bij binnenstad weer overhoop voor verkeersdrempels.

    Sowieso leuk om weer eens politiemensen op straat te zien in de late namiddag/avonduren.

    Geel en blauw, ik mis jou!!!

  18. Frits

    @Robert,
    Jouw opmerking vind ik ronduit lachwekkend.

    Even kort samengevat: Jij schrijft dat automobilisten best massaal te hard mogen rijden, dat er zelfs niets van gezegd mag worden, omdat JIJ constateert dat er veel fietsers zijn die de regels overtreden.

    Begrijp je zelf wat je nu zegt?

    Ik heb voor mezelf ook een vrijbrief: ik constateer dat er voortdurend automobilisten zijn die regels aan de laars lappen, gevaar veroorzaken en zich als asomobilist gedrgen: dus ik heb een vrijbrief in mijn zak om zonder licht te fietsen.

    Dank je, Robert, voor dit inzicht. Heerlijk dat ik me nooit meer druk hoef te maken over mijn verkeersovertredingen, omdat grote groepen andere weggebruikers ook verkeersregels overtreden.

  19. Kees Truijens

    Een gemakkelijk verbeterpunt is duidelijker, beter geplaatste en herhaalde 30 km borden. Veel automobilisten hebben m.i. niet eens in de gaten dat er een snelheidsbeperking geldt.

  20. Cico

    Fietsers rijden geen mensen dood. Auto’s wel. Dat is een belangrijk onderscheid. Maar toegegeven, het merendeel van de fietsers hebben een Amsterdamse mentaliteit tegenwoordig en het is flink drukker geworden op de fietspaden de laatste jaren. Met name het door rood rijden en tegen het verkeer in fietsen is levensgevaarlijk, als automobilist moet je geregeld vol in de ankers (als je ze al ziet zonder verlichting).

  21. Robert

    @Frits Wel nee, dat zeg ik helemaal niet? Uiteraard dient excessief te hard rijden aangepakt te worden, daar zal niemand iets op tegen hebben. De genoemde piekmetingen van enkele tientallen kilometers per uur boven het maximum zijn natuurlijk een groot probleem voor de verkeersveiligheid. Maar dat zijn wel de extremen, niet de norm.

    Met de (prima) inrichtingskeuze van deze wegen (een hard nodige tweerichtingsweg, ingericht als eenbaansweg maar met uitloop naar twee banen gedeeld met fietsers) wordt snelheid automatisch een flexibeler begrip. 30 is een prachtig bord om langs de kant te zetten, maar in de praktijk rij je vaak langzamer dan dat (als je achter fietsers rijdt in geval van een tegenligger) en soms harder dan dat om fietsers in te halen en daarna weer in te voegen om de weg weer tweebaans beschikbaar te maken. Dat is een samenspel tussen auto en fietsers wat zeer mooi werkt en waarbij de snelheid veilig kan en moet variëren tussen fietssnelheid en gerust 50km/u. Het maakt daarom metingen en/of controles/verkeersdrempels op bepaalde vaste punten op zo’n weg niet alleen zinloos maar zelfs contraproductief.

    Nogmaals, snelheden van boven de 50 a 60 zijn niet acceptabel. Maar een continue maximale snelheid van 30 is ook niet realistisch of zelfs wenselijk in dit concept. Snelheid is ook maar één van de veiligheidsfactoren in dit spel. Respect voor elkaar hebben, ‘leven en laten leven’ en elkaar de ruimte geven zijn nog veel belangrijkere factoren om deze oplossing veilig te maken. En daar komt voor de fietser ook voorrang geven, niet fietsen met telefoon in de hand of oordoppen in, rijden met licht en niet principieel zo (breed) gaan fietsen om auto’s te blokkeren (ik maak het vaak genoeg mee) bij kijken. Maar dit onderzoek, waarvan de onderzoekers zelf al gezegd hebben dat het slechts een indicatie is en niet direct bruikbaar bij het maken van beleidsbeslissingen, kijkt weer als zo vaak in Nederland gebeurt alleen naar de automobilist en alleen naar snelheid. Om vervolgens piekmetingen te gebruiken voor de krantenkoppen. En politici, nota bene van de VVD van wie redelijkheid naar de automobilist verwacht mag worden, die meteen gaan roeptoeteren zonder nuances. En dat is ronduit belachelijk.

  22. cas

    @ cico, oh nee??? en 6 maart 2018 in limburg dan…??

  23. Mic

    Sneu dit. Deccennia lang was 50 geen probleem en ook nauwelijks ongelukken. Volledig met Robert eens!

  24. Cico

    @cas: waar heb je het over? Ben ik je verjaardag vergeten soms?

  25. wollie

    @Robert: inhalen met 50, waarom? wat snap je niet aan het begrip maximumsnelheid?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).