Gemeente Utrecht vraagt hulp om Westplein tijdelijk aantrekkelijker te maken | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht vraagt hulp om Westplein tijdelijk aantrekkelijker te maken | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht vraagt hulp om Westplein tijdelijk aantrekkelijker te maken

Gemeente Utrecht vraagt hulp om Westplein tijdelijk aantrekkelijker te maken
Foto: CU2030
Het duurt nog jaren voordat de definitieve plannen voor de herinrichting van het Westplein rond zijn en de eerste schop de grond in gaat. Tot die tijd wil de gemeente Utrecht de plek, waarvan de naam in de toekomst wordt gewijzigd naar het Lombokplein, zo aantrekkelijk mogelijk maken.

Het duurt nog jaren voordat de definitieve plannen voor de herinrichting van het Westplein rond zijn en de eerste schop de grond in gaat. Tot die tijd wil de gemeente Utrecht de plek, waarvan de naam in de toekomst wordt gewijzigd naar het Lombokplein, zo aantrekkelijk mogelijk maken.

Nu staan er bijvoorbeeld al gele picknickbanken en de zogenoemde Kroon voor Lombok, een kunstwerk wat tegelijkertijd dient als zitbank. Daarnaast zijn graafmachines nu oude grond aan het weghalen. Wanneer dit is voltooid, wordt er gras ingezaaid en een wandelpad aangelegd. Het grasveld wordt vanaf begin oktober afgebakend door middel van een hekwerk met klimop aan de ene kant, en neergelegde boomstammen aan de andere kant.

Kroon voor Lombok. Foto: CU2030

De gemeente Utrecht geeft aan dat er op het Westplein nog genoeg ruimte over is voor vergelijkbare projecten. Mensen met ideeën kunnen contact opnemen met de gemeente via stadslab@utrecht.nl. Meer informatie over het toekomstige Lombokplein is te vinden op de website.

Uiteindelijk komen er op het Westplein woningen, veel groen en de Leidse Rijn wordt doorgetrokken. Ook komt er een brug die het centrum gaat verbinden met het gebied.

17 Reacties

Reageren
  1. paul

    wat dachten jullie van een tunnel om het verkeer van het plein af te halen en er echt iets moois als poort naar de kanaalstraat van te maken?

  2. Utrechter

    @Paul: dat is dus waarom het nog jaren duurt voordat er écht wat verandert. Het is even wat anders dan je eigen tuintje opnieuw betegelen.

    Een goed begin zou al zijn om het verkeer minder snel te laten rijden, over smalle/minder rijstroken.

  3. R

    Dus….ze hadden bijvoorbeeld – ik noem ff iets geks – prima die natuurtuin en Paviljoen PoP kunnen laten staan?! Bizar dat zo’n creatieve en gezellige locatie, gerund door superlieve vrijwilligers het veld moet ruimen, zodat het terrein daarna nóg eens jarenlang tijdelijk opgevult moet worden. Niet te rijmen dit.

  4. Don

    @Paul Uitstekende suggestie misschien moeten we hier een stemming over houden kijken of meer mensen dat een goed idee vinden. Of hebben we dat al een keer eerder gedaan en heeft de gemeente zich daar niets van aangetrokken.

  5. Katja

    Hoop dat we ooit van al dat gebouw verlost raken…

  6. Jasper

    Zo lang er op zo’n chaotische wijze zoveel auto’s voorbij blijven halen is er inderdaad weinig eer te behalen aan het Westplein

  7. Kees Truijens

    @Paul: prima idee, maar het is al jaren terug afgeschoten. Ten onrechte!

  8. J

    @R Paviljoen Pop wilde zelf weg geloof ik, de vergunning liep op zn eind en kon voortgezet worden, alleen Paviljoen pop wilde zelf iets anders doen. Ben benieuwd wat er nu komt! Groen is sowieso beter dan de fietsenstalling die er stond.

  9. Tim

    Naar wat ik heb begrepen, is dat de tunnel niet doorgaat omdat dat te veel verkeer zou aantrekken, waarmee je Paardenveld en Catharijnesingel enorm zal belasten. Ook bleek een tunnel te duur en ingewikkeld. Daarom probeert de gemeente autoverkeer te ontmoedigen door de wegen bewust smal te houden. Ben verder benieuwd wat voor”aantrekkelijks” er komt. Een parkje of paviljoen op de plek van de verdwenen fietsenstalling zal wel voor de hand liggen.

  10. Hans Versnel

    Wat als er op het plein uitvoerig aandacht wordt gegeven aan Lombok, de nieuwe naam van het plein. Het eiland heeft een heftige geschiedenis niet alleen met vulkanen en aardbevingen. De geschiedenis aanplanten!
    dan weten toekomstige generaties ook wat Lombok betekent.

  11. Berend

    Een torenhoog geluidscherm!

  12. JR

    @ Tim

    Je kaat je verkeerd voorlichten cq indoctrineren. B&W kiezen ervoor heel veel geld vrij te maken voor het afknijpen en onbereikbaar maken van de westelijke stadsbinnenring.
    B&W hebben ook ervoor gekozen de ondertunneling van het Westplein af te wijzen met het argument dat dit te duur is. Dit is een gotspe als je ziet hoeveel geld er gestoken wordt in die autopestmaatregelen. Er is geld genoeg maar het wordt anders aangewend.
    Bovendien is dit een affront aan de Utrechters die indertijd in het referendum gekozen hebben voor ondertunneling.
    Het versmallen in plaats van ondertunnelen van het Westplein is een autopestmaatregel en heeft niets te maken met te weinig geld.
    #utrechtonbereikbaar

  13. Jo met de banjo

    Als of ik op dat plekje utrecht zou willen recreeren . Wat een sneu idee ! De ronde bank ,weggegooid geld!.gooi er een laag grond over met een mooi wildmengsel goed voor de bijtjes en hommeltjes , geen onderhoud 1 keer maaien in het najaar ,vervolgens een groepje haltjongeren ,ook ruim voorradig in deze hoek van Utrecht om de gas patronen te ruimen. En dat doen we volgend jaar gewoon weer .

  14. Inez

    Het is een leuk idee om er veel groen aan te leggen. Maar dit is alleen leuk voor het aanzicht, want het is door de auto’s en bussen een totaal ongezonde plek om te gaan zitten. Veel te veel luchtvervuiling!
    Net als bij het Paardenveld. Maak het groen, maar ga er niet zitten.
    Ik maak me ook zorgen om de mensen die langs deze drukke wegen moeten wonen.

  15. Stephan

    Plant er bomen, gebruik het desnoods als bomenbank.
    Verder inzaaien met zaad van bijen en vlinder vriendelijke bloemen.

  16. Rinke Doornekamp

    Maak er een groot meer van met een haventje en een aanlegplaats voor bootjes. Ooit was er een binnenhaven op de plek die nu Smakkelaarsveld wordt genoemd, maar toen Leidscheveer heette omdat de trekschuit Utrecht Leiden daar zijn ligplaats had. Een levendig gebied met café’s hotelletjes en winkeltjes,er was ook een soort schiereiland waar huizen op stonden. Dit zou zo vertaald kunnen worden naar het Westplein. Auto’s er onderdoor via een tunnel en woningen op een eiland in of langs het meer. De leidscherijn wordt weer doorgetrokken richting Oog in Al wat toch al de bedoeling is. De leidseweg loopt langs het meer richting station voor de fietsers. Kijk naar ansichtkaarten uit 1900 dan zie je wat ik ongeveer bedoel.

  17. Cico

    Die tunnel komt er niet omdat het autoverkeer stimuleert, wat nou juist 100 meter verderop weer wordt afgeknepen naar langzaam verkeer (toekomstige Croeselaan, Catharijnesingel, Weerd). Dus dat wordt stilstaan in een tunnel met draaiende motor, gaat niet werken.
    Bovendien probeert het huidige college juist een cultuuromslag te maken dat het woon-werkverkeer en de dagjeslui nou eens het OV gaan gebruiken ipv auto’s met 1 persoon en 4 lege stoelen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).