‘Kosten rond Uithoflijn jarenlang bewust verzwegen’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Kosten rond Uithoflijn jarenlang bewust verzwegen’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Kosten rond Uithoflijn jarenlang bewust verzwegen’

‘Kosten rond Uithoflijn jarenlang bewust verzwegen’
De nieuwe tram die gaat rijden op de Uithoflijn.
De provincie en gemeente Utrecht hebben bewust informatie achtergehouden over het duurder uitvallen van de Uithoflijn. Dat schrijft de NRC, enkele uren voor een spoeddebat over de lijn.

De provincie en gemeente Utrecht hebben bewust informatie achtergehouden over het duurder uitvallen van de Uithoflijn. Dat schrijft de NRC, enkele uren voor een spoeddebat over de lijn.

Eind januari werd duidelijk dat de Uithoflijn niet dit jaar, maar pas eind 2019 volledig in gebruik zal zijn. Bovendien kost het miljoenenproject nog eens 84 miljoen euro extra. De opgelopen kosten waren reden voor een pittig debat in zowel de provincie als de gemeenteraad. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof trad af, na verwijten van gebrekkige regie vanuit de provincie.

De NRC schrijft nu dat topambtenaren stellen dat bedragen naar beneden zijn bijgesteld of buiten de begroting gehouden om uit te komen op een ‘politiek aanvaardbaar’ budget. Dit zou blijken uit het niet begroten van de ‘voorbereiding exploitatie en beheer’, een kostenpost van 20 miljoen euro. Deze kosten zouden expres zijn verzwegen uit opportunisme. De gemeente Utrecht lijkt daar een hand in te hebben gehad. Bronnen rond de Uithoflijn stellen dat de trambaan niet politiek haalbaar was geweest als alles netjes zou zijn berekend.

“Achter de nette verdeling van tegenvallers die de vrouwen publiek maken gaan jaren van twist en conflicten schuil. Het ging al mis in 2012, toen het besluit tot de aanleg van de trambaan werd genomen”, blijkt uit onderzoek van NRC.

Conflicten

In het artikel van de krant wordt geschetst hoe de conflicten tussen de gemeente Utrecht en de provincie zijn ontstaan. Er zou onder meer animositeit zijn ontstaan door een financiële meevaller voor een busbaan rond de bouw van de Uithoflijn van 7 miljoen euro voor de gemeente. Dit werd in eerste instantie echter niet teruggestort in het project. Ook zou de gemeente het exploiteren van de tram een taak van de provincie vinden.

De gemeente en provincie stellen in een verklaring dat de voorbereidingskosten niet eerder zijn meegenomen omdat de exacte kosten niet duidelijk waren. Ze zouden niet zijn overvallen door deze kosten van 20 miljoen euro.

Het spoeddebat over de Uithoflijn in de gemeenteraad staat voor vandaag gepland. Later is er ook nog een spoeddebat in de provincie, na vragen over medewerkers van de projectorganisatie en hun relatie met het bouwbedrijf BAM.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. duik

    Onthoud even dat de grote politieke partijen allemaal verantwoording hebben: VVD, PvdA, D’66, SP, Groen Links.

    Handig voor een stem bij de verkiezingen. Laten we de grote landelijke jongens maar eens buiten het college laten!

  2. JdV

    In de provincie is de verantwoordelijke al opgestapt. Hopelijk worden er ook in de stad nu eens eindelijk consequenties verbonden aan het bewust verkeerd informeren (weglaten van kosten om het project politiek binnen te kunnen slepen) van burgers en raad. De wethouder van Verkeer kan maar beter de eer aan zichzelf houden, dit probleem gaat echt niet weg.

  3. Harry

    Hier het hele verhaal. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/07/te-duur-dan-laten-we-het-wel-weg-a1594844

    En ja, weer een voorbeeld van onnodige miljoenen verloren aan onzinnige groene onzin projecten. Groen Links (Lot van Hooijdonk) heeft zooooo gefaald in dit Dorp. Wakker worden mensen! Stop de verspilling!

  4. Anton

    Wat hier is gebeurd lijkt mij een vorm van fraude. Achterhouden en verdraaien van informatie waarover raadsleden geïnformeerd hadden moeten worden. Welke advocaat ziet hier een mogelijkheid om gemeente en/of provincie een proces aan te doen?

  5. Scherpschutter

    @JdV 8/3/2018 – 11:01

    Ik denk dat u het zelfreinigende vermogen van het lokale politieke kartel zwaar overschat. Mevrouw van Hooijdonk gaat hier zonder enige directe kleerscheuren mee wegkomen. Geen probleem. En de volgende keer dat iemand anders van het kartel er een bende van maakt, dan zal mevrouw van Hooijdonk op haar beurt er vooral niet teveel stampij over maken. You scratch my back…

    Alleen een genadeloze afstraffing door de kiezers zal haar wellicht tot een vertrek kunnen bewegen. Maar ja: de gemiddelde GroenLinks stemmer wel eens bekeken? Te jong, naïef, zweverig en vooral idealistisch om haar op rationele gronden af te serveren als de absolute wanbestuurder die ze is.

    Glas, plas en mevrouw van Hooijdonk is nog precies waar ze was.

  6. Anthony B.

    Waar ik nu zo bang voor ben, is dat eenieders aandacht op het verleden, de politiek en de centen is gericht, waardoor de infrastructurele problemen doorsudderen. Gezien de nu al volop merkbare knelpunten die de trambaan heeft ten opzichte van het overige verkeer en met name de jaarlijks aanzwellende fietsersstroom, is een realistische lange-termijn visie op de verkeersstromen onontbeerlijk. Liever vroeger dan later dient de trambaan via het centrum doorgetrokken worden. Bedenk immers dat de geplande transformatie van Rijnsweerd to woon-werkgebied ook een zware stempel gaat drukken op de mobiliteit.

  7. Katja

    Trolleybussen was een betere oplossing geweest.
    Maar waar maakt men zich druk om ? Politici doen gewoon wat ze altijd deden. Integere politici zijn te vinden, maar dan wel op een andere planeet.

  8. Sjraar

    We hebben alleen een raad in Utrecht die haar raadstaken niet serieus neemt.

    Zij hebben een controlerende functie van de macht, maar ze houden liever vast aan partijdiscpline, dus ze zullen hun corrupte topmensen altijd dekken. Hierdoor zal er ook na dit spoeddebat niets veranderen. Dat debat wordt alleen voor de bühne gevoerd.

    Dat geldt voor alle grote landelijke partijen, die er in Utrecht al sinds mensenheugenis een bende van maken; lees: de vastgoedsector is de echte baas in Utrecht en doet er alles aan om de politici voor zich te laten werken. Daarom maakt het ook geen fluit uit wanneer je d’66, VVD, Groen Links SP,, PvdA, of CDA stemt. Die vertonen hetzelfde gedrag en zijn het inhoudelijk vaak redelijk eens meer elkaar.

    Al is de VVD toch wel de ergste boevenpartij.

  9. Harry

    Even voor de GroenLinks idealisten. Om 85 miljoen Euro (Uithoflijn debacle) terug te verdienen moeten heel veel mensen heel veel uren en heel lang werken en forensen. Dit vertaalt naar klimaatopwarming is heel veel CO2 en fijnstof uitstoot en vernietiging van de aarde.

    Dus die politieke 85 miljoen debacle veroorzaker (Van Hooijdonk) is schuldig aan de vernietiging en opwarming van de aarde.

  10. remco

    @harry: dus jouw oplossing is om iedereen in bus12 in de file te laten staan? Veel geblaat, weinig wol die reacties van jou.

  11. arbeider

    Het lijkt me duidelijk dat het zoveelste financiele debacle, het gekonkel met cijfers, achterhouden van informatie en de verkeerchaos in de stad verkeerswethouder van Hooiydonk moet opstappen.

    Laat dit mee wegen bij uw stem, dit College zit er voor eigen eer en glorie niet voor U!

  12. Wim Vreeswijk

    Het wordt tijd dat er eens een flink aantal bestuurlijke koppen gaan rollen, zodat ze ooit eens wat voorzichtiger gaan worden met het promoten van allerlei abjecte megalomane miljoenen kostende plannen waar de gewone burger de dupe van is. Het willens en wetens verzwijgen lijkt mij een strafrechterlijk feit. Wanneer gaat dat eens gebeuren! !

  13. Laurens

    Misschien kan iemand me hier antwoord op geven: als een dergelijk project zoveel duurder uitvalt en als de oplevering een jaar uitgesteld moet worden dan ligt de verantwoordelijkheid hiervan toch gewoon (deels) bij de aannemer? Waarom moeten overheidsinstanties altijd opdraaien voor kostenoverschrijding als er zaken mis gaan in de bouw? Zou het niet veel beter zijn om als instantie gewoon consequent 10% hoger bieden op een contract maar dan wel in het contract op nemen dat dat het geld is waar een aannemer het moet doen. Mocht het niet lukken moeten ze er zelf voor opdraaien. Dat zal die aannemers ook leren om gewoon eens realistische prijs indicaties op te stellen en misschien wel wat minder optimistisch te zijn..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).