Gemeente Utrecht wijst zeven mogelijke locaties voor nieuwe woonwagenstandplaatsen aan Gemeente Utrecht wijst zeven mogelijke locaties voor nieuwe woonwagenstandplaatsen aan

Gemeente Utrecht wijst zeven mogelijke locaties voor nieuwe woonwagenstandplaatsen aan

Gemeente Utrecht wijst zeven mogelijke locaties voor nieuwe woonwagenstandplaatsen aan
De gemeente Utrecht heeft in de stad zeven plekken aangewezen die mogelijk geschikt zijn om nieuwe standplaatsen voor woonwagens aan te leggen. De plekken kwamen naar voren in een onderzoek dat eind vorig jaar is afgerond. Het gaat om locaties aan de Augusto Sandinostraat, Weg naar Rhijnauwen, Amsterdamsestraatweg, Mereveldseweg, Musketierlaan, Vaartscherijnstraat en de Van Lieflandlaan.

De gemeente Utrecht heeft in de stad zeven plekken aangewezen die mogelijk geschikt zijn om nieuwe standplaatsen voor woonwagens aan te leggen. De plekken kwamen naar voren in een onderzoek dat eind vorig jaar is afgerond. Het gaat om locaties aan de Augusto Sandinostraat, Weg naar Rhijnauwen, Amsterdamsestraatweg, Mereveldseweg, Musketierlaan, Vaartscherijnstraat en de Van Lieflandlaan.

In 2019 stelden de fracties van D66, GroenLinks en de PvdA in Utrecht al schriftelijke vragen over het toevoegen van extra standplaatsen in de buurt van de huidige woonwagenlocaties in de stad. De gemeente heeft vervolgens onderzoek gedaan naar de behoefte aan extra woonwagenstandplaatsen in Utrecht. Er zijn onder meer gesprekken gevoerd met woonwagenbewoners om na te gaan op welke plekken standplaatsen toegevoegd zouden kunnen worden.

Het onderzoek dat nu is afgerond, is een vervolg op het onderzoek uit 2019. De gemeente heeft nu gekeken naar concrete mogelijkheden voor het toevoegen van een aantal extra woonwagenstandplaatsen. En die blijken er te zijn. Op twaalf locaties in Utrecht is het ‘in principe mogelijk om een extra woonwagenstandplaats te realiseren’, blijkt uit het rapport. Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Niet op alle twaalf die plekken zullen woonwagenstandplaatsen komen.

Openbaar groen

De nieuwe woonwagenstandplaatsen zouden namelijk op verschillende plekken ten koste gaan van openbaar groen, de openbare ruimte of parkeermogelijkheden. Volgens het college van B&W is het ‘niet wenselijk’ om standplaatsen te maken op plekken waar de ‘hoofdgroenstructuur’ zou worden aangetast. Dat is op vijf van de twaalf plekken het geval, namelijk aan de Daalseweg, Himalaya, Kapteynlaan, Moezeldreef, en de Montevideodreef. Die plekken vallen dus af en daarmee blijven er zeven mogelijke plekken voor extra standplaatsen over.

Die locaties zijn dan weer op te delen in twee groepen: op twee locaties – aan de Augusto Sandinostraat en aan de Weg naar Rhijnauwen – passen de extra standplaatsen binnen de bestemmingsplannen. Voor de andere locaties – Amsterdamsestraatweg, Mereveldseweg, Musketierlaan, Vaartscherijnstraat en Van Lieflandlaan – zouden bestemmingsplannen moeten worden aangepast.

Twee extra plaatsen

Op de Augusto Sandinostraat en de Weg naar Rhijnauwen kunnen dus op relatief korte termijn twee extra standplaatsen worden aangelegd. Het college van B&W gaat Woonwagenexploitatie B.V. – opgericht door corporaties Mitros, Portaal en Bo-Ex – vragen om die twee standplaatsen te realiseren. Voordat de locatie aan de Weg naar Rhijnauwen er komt, moet er wel eerst meer duidelijkheid komen over de precieze plannen voor een voetgangers- en fietsersbrug die in het gebied moet komen.

Op de andere vijf geschikte locaties die in het rapport naar voren kwamen, is eerst een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Daar moet in de begroting geld voor worden vrijgemaakt. Het college laat het aan het nieuwe college om beslissingen hierover aan de gemeenteraad voor te leggen.

Familieverband

Als de nieuwe standplaatsen er eenmaal zijn, kunnen kandidaten die op de wachtlijst voor een plek stonden laten weten of ze interesse hebben in de nieuwe standplaatsen. De kandidaten met de meeste wachttijd worden voorgedragen aan de bewoners van de woonwagens die er al staan. Zij bepalen wie de nieuwe standplaats krijgt. “Op deze manier wordt tegemoetgekomen aan het wonen in familieverband, een belangrijk onderdeel van de cultuur en tradities van woonwagenbewoners”, stelt het college.

Op de overige woonwagenlocaties in de stad is volgens de gemeente geen ruimte om het aantal standplaatsen uit te breiden. Dat heeft onder meer te maken met ruimtelijke ontwikkelingen in gebieden rondom de woonwagenkampen. Op een klein aantal locaties zijn er problemen op het gebied van handhaving en veiligheid; die locaties zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Top. Ik hoop dat de Amsterdamsestraatweg zeker zal worden geselecteerd, past echt prima bij de bevolkingssamenstelling daar.

  2. Majado

    Ik ga er van uit dat we uit angst deze mensen een eigen lijstje van plekken geven om een huis te bouwen? Beste man die twee verdiepingen achter zijn wagen trekt.

  3. Lombokker

    Heeft de gemeente ook al bedacht wat ze gaan doen als die bewoners straks de weg langs hun woonwagens gaan blokkeren omdat ze vinden dat er teveel fietsers langs komen. En wat als ze de openbare weg gebruiken om hun handeltjes op te slaan.
    Of krijgt Utrecht we er gewoon 7 vrijstaatjes bij?
    https://www.duic.nl/algemeen/politie-krijgt-zeker-acht-meldingen-van-bedreiging-gelinkt-aan-blokkades-kanaalweg/

  4. Don

    Mooi riant vrijstaand huis oh sorry woonwagen geen jaarlijks verhoogd OZB belasting. Als ik wat wielen in de kruipruimte leg kan ik daar dan ook voor in aanmerking komen.

  5. N.

    Wat ik hier op de foto zie (en op plekken waar reeds groepen van deze woningen staan) zijn — zo lijkt me — geen (verplaatsbare) woonwagens, maar gewone aard- en nagelvaste niet echt mooie woningen. Ik denk dat er veel andere mensen zijn, die voor zich ook wel een uitbreiding van de plekken voor meer van dergelijke woningen willen, waarbij de ‘woonwagencultuur’ — hoezeer misschien inmiddels op de lijst van immaterieel erfgoed gezet — achterwege kan blijven.

  6. [email protected]

    Ook voor deze mensen moet er ruimte zijn in de stad Utrecht,het heeft te lang geduurd.
    Ik hoop wel dat er inderdaad echte woonwagenbewoners op de nieuwe standplaatsen komen,dat wil ook nog wel eens niet kloppen.

  7. Cees Groenendaal

    Ik lees dat gegadigden worden voorgedragen aan de huidige woonwagenbewoners, en dat zij beslissen wie een standplaats krijgt. Dit lijkt sympathiek, echter de kans dat dit tot onrust, onvrede of tot nog erger leidt is zeker niet ondenkbaar! Het is prima als bij de toewijzing de zittende bewoners worden geraadpleegd, worden geïnformeerd enz. Maar de beslissende toewijzing dient door de gemeente c.q. de woningcorporatie gedaan te worden! Behoed Uzelf en de woonwagenbewoners voor ellende.
    Met hartelijke groet,
    Cees Groenendaal

  8. Jan

    Nee hoor op de Augusto Sandinostraat zijn geen problemen met handhaving en veiligheid. Daar staat een WW al driekwartjaar uitgebrand te staan en als er niks aan de hand is zou dat toch niet nodig zijn. Juist bij een tekort aan plaatsen zou je denken dat men haast maakt.

  9. Woonwagenbewoners Utrecht

    Het klinkt erg mooi,maar dit is gewoon een kortzichtig flut onderzoek geweest.
    GroenLinks wethouder Kees Diepeveen, verdient een prijs voor het over de balk gooien van gemeenschapsgeld.

  10. Anne Marie ten Berge

    Het college van B&W heeft besloten om Woonwagenexploitatie B.V. – opgericht door corporaties Mitros, Portaal en Bo-Ex – te vragen om de twee terreinen voor standplaatsen aan de Augusto Sandinostraat en de Weg naar Rhijnauwen te realiseren. met andere woorden: als ik daar ingeschreven sta voor een plaats met mijn eigen woonwagen wat ben ik dan kwijt aan staanplaatshuur? En dan is mijn Wob-vraag: Heeft de Woonwagenexploitatie B.V. de grond gekocht of in pacht gekregen van de Gemeente? Waren er ook andere gegadigden die de grond co2 vrij wilden maken. Want daar gaat het om: Bouwen is milieu belastend en een woonwagen terrein exploiteren niet.

  11. Marcel

    Het meest krankzinnige wat er gebeurd. Woonwagen? Zijn complete huizen. De gemeente en zelfs CWM weet hier alles van en er wordt niks tegen gedaan. Hoezo politiek betrouwbaar? Bouw is 10 cm te hoog? Doe is dakkapel 1 pan te breed? Doe is 10 cm teveel aanbouw? etc etc. En ik moet gaan stemmen? Op dat misselijk makende raadsspelletje? Wethouders die niet capabel zijn? 20 partijen die elkaar het leven onmogelijk maken? Lachende 1ste is het college. Doen wat ze willen. Ga maar lekker stemmen. Ofwel blijf massaal thuis. Maar doe iets anders dan wat je normaal doet. O ja, en de partijen gaan minimaal nog 4 jaar emmeren over bouw in de polder. Succes!!

  12. Wim

    En hoeveel plaatsen voor bomen gaat dit kosten speciaal bij de weg naar Rhynauwen
    Laat die mensen ook gewoon in een huis wonen !!

  13. Binnenstadbewoner

    Lekker dan, de bewoners mogen zelf bepalen wie er komen wonen. Dat zou men in een volksbuurten als Sterrenwijk met eigen gewoontes en cultuur ook wel graag willen.

    Ja, en dan die misleidende term ‘woonwagens’ … . Het gaat hier om vrijstaande villa’s met stuk grond er omheen. Grondprijzen die sky high zijn.

  14. RABE

    Dit vind ik grote onzin. Het heeft niks meer met woonwagens te maken. Het zijn gewoon huizen, dus kunnen deze mensen ook in een gewoon huis. Ze willen allemaal bij elkaar wonen en dat zorgt voor getto vorming. Ik wil ook bij mijn familie wonen, maar wij krijgen echt geen deel van een straat, dus waarom zij wel????

  15. Utrechtse kampbewoner

    Wat grappig al die zure reacties, van mensen die zwaar gefrustreerd zijn omdat zij blijkbaar zijn ….. hahaha.

  16. Gekke Henkie

    Ik vind dat woonwagenbewoners alleen in woonwagens mogen wonen.
    Pipo de Clown had zo’n wagen.
    Die zag er heel anders uit dan die vrijstaande villa’s

  17. Massegast

    Ja, mensen. Pipo de Clown met zijn eenvoudige woonwagen. Das war einmal. En die reisde tenminste nog: ‘Reizen recht door zon en regen
    Langs de wijde wereldwegen’. Voor een vaste plek had ie z’n wipneusje opgehaald….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).