Gemeente Utrecht wil 10.000 elektrische auto’s in 2020 | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht wil 10.000 elektrische auto’s in 2020 | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht wil 10.000 elektrische auto’s in 2020

Gemeente Utrecht wil 10.000 elektrische auto’s in 2020
De gemeente Utrecht zet de komende vier jaar hoog in op elektrisch vervoer. Het doel is om 2020 in Utrecht 10.000 elektrische auto’s op de weg te laten rijden. Zo probeert de gemeente bij te dragen aan de doelstelling van de Rijksoverheid om over vijf jaar 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben.

De gemeente Utrecht zet de komende vier jaar hoog in op elektrisch vervoer. Het doel is om 2020 in Utrecht 10.000 elektrische auto’s op de weg te laten rijden. Zo probeert de gemeente bij te dragen aan de doelstelling van de Rijksoverheid om over vijf jaar 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben.

“We streven naar het hoogste aantal elektrische voertuigen per inwoner in Nederland”, laat wethouder duurzaamheid en verkeer Lot van Hooijdonk weten. Zij ziet een centrale rol voor Utrecht in de verdere ontwikkeling van elektrisch vervoer. Om de 10.000 elektrische auto’s in Utrecht te kunnen laten rondrijden, wordt het laadnetwerk op openbaar en privaat terrein verder uitgebreid. Ook wil de gemeente initiatieven van bewoners en bedrijven voor schone en duurzame mobiliteit ondersteunen.

Het plan van de 10.000 elektrische auto’s sluit aan bij het Actieplan Goederenvervoer Utrecht 2015-2020. Met dat actieplan wordt gebundeld en schoon goederenvervoer gestimuleerd. Daarnaast heeft de gemeente Utrecht als doel de binnenstad in 2020 en de hele stad in 2025 emissieloos (vrij van de uitstoot van schadelijke stoffen) te bevoorraden. De ambities van de gemeente Utrecht zijn om de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren, het verkeerslawaai te reduceren en om in 2020 een CO2-reducatie van minstens 30 procent te hebben bereikt. Daarnaast wil Utrecht in 2030 een klimaat-neutrale stad zijn.

14 Reacties

Reageren
  1. Walter van Tiel

    Ik heb er aan één genoeg. Dus kom maar door.

  2. Lauk

    Prima plannen! En nu graag ook de brom- en snorfietsen of scooters! Kan prima electrisch (met een geluidje voor veiligheid). Nu trekken ze een staart van herrie en stank achter zich aan. Hoeft niet…

  3. Martijn

    @lauk Veel bezorgers rijden al electrisch scheelt al een stuk.

    Blijkt echter wel dat ik me soms kapot schrik als er ineens zo’n stille scooter naast me rijdt..

  4. LotvH

    Elektrische auto’s hebben een grotere ‘ecologic footprint ‘ en zijn dus veel milieubelastender dan reguliere auto’s. Maar probeer dat die hypocrieten van de linkse kerk met boter op hun hoofd maar eens uit te leggen.

  5. Berend

    Eerst die smerige stinktaxi’s maar eens elektrisch maken. En die vieze scooters van het fietspad halen.

  6. Jiri

    Heeft milieugekkie Lot van Hooijdonk ook een idee HOE dat moet gebeuren? OZB omhoog, zodat linkse hobby’s weer betaald kunnen worden? Druppel op gloeiende plaat, begin eerst maar eens de 4 snelwegen rondom Utrecht aan te pakken, in plaats van vervelend en frustrerend te zijn naar je lokale bevolking!

  7. Toine Goossens

    Op dit moment wordt 10% van de elektrische auto´s binnen een jaar doorverkocht naar het buitenland. Dat levert schijnbaar voldoende winst op.

    Ik wed dat dat percentage hard gaat stijgen. Zo wordt BPM weggegooid en de gemeente moet laadpalen blijven bouwen. Als het verkooplek niet wordt gestopt dan wordt dit een dure zaak.

  8. Henkie Flits

    @LotvH:

    1. Kom je met bronnen of overtuigende argumenten over die ‘egologic footprint’?
    2. Dat we ongeveer al onze elektriciteit nog met kolen produceren komt door rechtse keuzes. Ik neem aan dat jij daar van harte achter staat als ik je angst voor links zo zie, dat van die ecologic footprint is dus deels aan jou te danken.
    3. Dit gaat over auto’s in de stad, minder uitstoot in de stad is voordelig voor alle fijnstof-inademers die daar leven. Misschien geloof je niet in dat fenomeen als rechtse rakker, dat mag, dan is dit niet op jou van toepassing.
    4. Wat tanken je kinderen straks eigenlijk in hun ‘reguliere’ auto’s? Elektriciteit of andere nieuwerwetse aandrijving gebruiken mag vast niet van rechtse pappa.

  9. Jeroen

    Mogen alle stads- en streekbussen dan alsjeblieft eerst elektrisch?

  10. @jiri

    @jiri: Hoezo vervelend naar lokale bevolking? Speak for yourself jongen, maar niet voor mij! Ik vind het namelijk een topplan!

  11. andreas

    Mooi zulke doelstellingen en op zich goed om bepaalde zaken te stimuleren. Maar wat nu als in 2020 er nog geen 10.000 elektrische auto’s in Utrecht rijden? Want er is geen regelgeving om dit af te dwingen. Enigszins luchtfietserij van onze milieumensen.

  12. [email protected]

    Niks mis met dit plan, alleen moet de stroom ook weer van een groene bron komen, dus niet van een windmolen met een ecologische milieu ramp neodymium magneet als leverancier.

    http://www.groenerekenkamer.nl/…/De-dodelijke-keerzijde-van-windenergie.p...

  13. Allart

    Qua burgertje pesten ga ik volledig met je mee Jiri, maar elektrische auto’s zijn schoner dan brandstof auto’s gedurende de gehele levensduur:
    http://www.ucsusa.org/publications/ask/2014/lifecycle-emissions.html#.VW1FD1meDGc
    De gebruiker mag best een beetje geholpen worden maar niet ten koste van de rest van de burgers.

  14. Han

    Was pas in New York, daar rijden veel hybride taxi’s, dat scheelde enorm met al die stoplichten daar in de vervuiling. Alleen rijden daar nog wel vrachtwagens zonder roetfilter… Dat pakte Utrecht al eerder aan met de milieuzone die nu ook voor oude dieselauto’s geldt. Vooral in de binnenstad helpt uitstootloze auto’s. Qua kosten zijn de investeringen hoog, maar de exploitatie laag. Dat valt dus heel erg mee. Zeker als je alleen in de stad rijdt, dan is je verbruik aan brandstof zo een litertje hoger.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).