Gemeente Utrecht wil Catharijnesingel afsluiten voor doorgaand verkeer | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht wil Catharijnesingel afsluiten voor doorgaand verkeer | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht wil Catharijnesingel afsluiten voor doorgaand verkeer

Gemeente Utrecht wil Catharijnesingel afsluiten voor doorgaand verkeer
Bij de herinrichting van de Catharijnesingel zou de auto minder ruimte moeten krijgen.
De gemeente Utrecht is van plan om een knip te maken op de Catharijnesingel zodat de weg niet meer gebruikt wordt voor doorgaand verkeer. Hierdoor wordt het niet alleen rustiger op de singel, maar ook op de Amsterdamsestraatweg en het Lombokplein (nu nog Westplein).

De gemeente Utrecht is van plan om een knip te maken op de Catharijnesingel zodat de weg niet meer gebruikt wordt voor doorgaand verkeer. Hierdoor wordt het niet alleen rustiger op de singel, maar ook op de Amsterdamsestraatweg en het Lombokplein (nu nog Westplein).

De gemeente wil het aantal auto’s in het noordwestelijke deel van de stad terugschroeven om daarmee de leefbaarheid te verbeteren. Hiervoor zijn een aantal maatregelen verzonnen waaronder de knip op de Catharijnesingel.

Zo’n knip zou ervoor zorgen dat er dagelijks ongeveer 9.000 auto’s over de Amsterdamsestraatweg rijden in plaats van 11.000. Dit is volgens de gemeente overigens niet genoeg om de weg om te dopen tot fietsstraat waar auto’s maar 30 km/h mogen rijden. “Hierdoor is het niet mogelijk gebleken om wezenlijk meer ruimte voor fietsers en voetgangers te creëren en om daarmee het verkeersveiligheidsvraagstuk op te lossen.”

Oversteken

Met zo’n knip wordt het ook rustiger op de Catharijnesingel zelf. “Dat geldt met name voor de oversteken voor fiets en voetganger bij Smakkelaarsveld en Vredenburg, en de Moreelsebrug en Mariaplaats”, aldus de gemeente.

Op het Lombokplein moet het aantal auto’s teruggebracht worden naar 15.000 per dag. Dit wil de gemeente onder andere doen door de weg opnieuw in te richten en door de verkeerslichten op de Graadt van Roggenweg anders af te stellen.

“Dit betekent dat zowel in de spits- als dalperiodede instroom van verkeer begrensd wordt.” Ook de knip op de Catharijnesingel draagt volgens de gemeente bij aan het doel om het aantal voertuigen op het Lombokplein te verminderen.

Gevolgen

De gemeente verwacht dat de knip geen grote gevolgen heeft voor de drukte op andere wegen. Ook de parkeergarages bij Hoog Catharijne blijven ook bereikbaar.

Het voorstel voor de knip op de Catharijnesingel maakt onderdeel uit van het Mobiliteitsplan 2040. Belangstellenden kunnen naar verwachting na de zomer reageren op de voorstellen in het plan.

59 Reacties

Reageren
  1. Willem

    “Ook de parkeergarages bij Hoog Catharijne blijven bereikbaar”. Niet dus, tenzij je een eindeloos geduld hebt. Het autopesten woekert voort.

  2. Alex

    Oh god. Weer een knip. Werkt al heel goed op de Westsingel….. Ben zelf geboren, en woonachtig in Wijk C. Heb hier in het centrum ook mijn eigen bedrijf gehad. Toen was het al een crime om je met de auto te verplaatsen in de binnenstad. Het wordt zo langzamerhand schier onmogelijk. Begrijpen ze bij de gemeente niet dat auto’s een noodzakelijk kwaad zijn voor een leefbare stad? Hou verkeer van buiten de stad uit het centrum, en geef bewoners een pasjes systeem om toch nog normaal naar huis te kunnen.

  3. Bernhard

    Goede zaak. Ik ben automobilist, maar eigenlijk heb je daar gewoon niks te zoeken met je auto.

  4. Gabriel Witteveen

    Ga alleen met openbaar vervoer als het echt noodzakelijk is. Dat wordt nu dus wel een stuk moeilijker. Wie verzint zoiets onzinnigs. Zo jaag je dus iedereen weg, de parkeergarages staan straks leeg en wat kost dat niet allemaal. De mensen komen dus niet meer in de stad. Winkels gaan steeds meer leeg staanden vertrekken.over leefbaar gesproken.

  5. Hans

    Een goede ontwikkeling. Autoverkeer in steden moet, omwille van de leefbaarheid zoveel mogelijk ontmoedigd worden.

  6. Wim

    Deze plannen maken dat het dus onmogelijk wordt op een nette manier van de ene wijk naar de andere te gaan.
    Weten ze niet dat ook de Croeselaan al dicht

  7. Gerard vd Vecht

    Het is toch al 1 April geweest. Gerard.

  8. Ed

    Nee, ik geloof ook niet dat je van Amsterdam naar Den Bosch over de Catharijnesingel hoeft te rijden zoals zeventig jaar geleden …

  9. Ruben

    Super idee! De Catharijnesingel zou net zo mooi kunnen worden als alle andere (rustige) delen van de singel. Wat een vooruitgang voor alle bewoners van de stad en met name de buurtbewoners. (Ik werk er alleen maar, maar kom uiteraard met de fiets.)

  10. claudia

    en fietsers gaan die ook zigzaggend door de stad dan? En zal de druk op het gebied aan de Marnixlaan door omrijden buiten om bij t Julianapark en burg van Tulkade toenemen. Die mensen wonen nu al in een snelweg.

  11. Katja

    @Willem “autootje pesten ? Joekel van een parkeergarage EXTRA gemaakt voor 1000 (!) auto’s onder het Vreeburg en een flyover bij het 24 Oktoberplein zodat men ongehinderd vanaf de A2 de stad in komt. Hou eens op.

  12. Joas

    @Willem

    Dit is echt geen nieuw beleid hoor. Deze plannen zitten al minstens 20 jaar in de pijplein en waren al lang zichtbaar bijv. in de macqeutte van het nieuwe stationsgebied in het stadskantoor. Iedereen die zich een beetje heeft laten informeren weet dit er al heel lang aan zit te komen.

  13. Rob Huibers

    Het is geen autopesten. Je kan beter zeggen dat auto’s mensenpesten zijn. De stad heeft op dit gebied eigenlijk geen keus. Auto maken veel slachtoffers (doden en gewonden door aanrijdingen, luchtvervuiling en gebrek aan beweging), ze kosten naar verhouding enorm veel ruimte (ten koste van andere gebruikers van de stad), ze maken lawaai en leveren een stad als Utrecht daardoor vooral veel problemen op.Het is dus alleen maar positief dat het autoverkeer wordt teruggedrongen. Het zou wat sneller moeten, dat zou voor iedereen beter zijn.

  14. Henk

    Ik zie wel veel meer scooters voorbij scheuren en stinken. Daar wordt de stad ook niet echt veel leefbaarder van. Wanneer worden die geweerd?

  15. Ton

    @ Willem. Wel dus. Vanaf twee kanten. De bezoekers van de parkeergarages hoeven de weg dan niet meer te delen met doorgaand verkeer. Misschien worden de parkeergarages daardoor juist beter bereikbaar.

  16. Joris

    Een bizar idee zonder een goed alternatief. De Croeselaan is afgesloten, de onder doorgangen bij het spoor bij Westerkade en Oosterkade zijn dicht. Als je van Utrecht Noord naar bijvoorbeeld de Hartingstraat wil dan moet je zo’n beetje over stadion Galgenwaard rijden. Alsof het milieu gediend is met zo’n omweg. Stel de Ooster- of Westerkade weer open.

  17. Rinke Doornekamp

    Ik ben absoluut voorstander van minder auto’s op de Catharinesingel en het Lombokplein, want als fietser ben je je leven niet zeker als je daar moet oversteken.
    Het probleem is echter waar gaan al die auto’s naartoe, die zoeken een andere route en dan ontstaat het zogenaamde luchtbed effect. Als je aan de ene kant drukt gaat het ergens anders omhoog. Met andere woorden als je bijv. een knip maakt (afsluit) op de Catharijne singel gaat men misschien via de Croeselaan of door Kanaaleiland rijden met alle nadelen voor bewoners van die buurten. Het verkeer blijft komen of je moet de hele stad afsluiten, het is als water wanneer je aan de ene kant een dam opwerpt zoekt het water vanzelf een andere weg.

  18. BramD

    . Dit is volgens de gemeente overigens niet genoeg om de weg om te dopen tot fietsstraat waar auto’s maar 30 km/h mogen rijden. “Hierdoor is het niet mogelijk gebleken om wezenlijk meer ruimte voor fietsers en voetgangers te creëren en om daarmee het verkeersveiligheidsvraagstuk op te lossen.”

    Toch jammer dat de gemeente het niet in één keer goed aanpakt…

  19. Bromsnor

    Bromsnor is blij met de knip. Met de auto door de binnenstad is niet meer van deze tijd.

  20. Ben

    Dat werd tijd, veel verkeer in dit deel van het centrum is ‘meet and greet’ en zodoende ongewenst en onnodig. De parkeergarages stammen uit en ander tijdperk en zijn alleen maar uitgevoerd omdat de gemeente er contractueel niet onderuit kon, met dank aan o.m. Kleppière.

  21. Angelique

    Pffff, lekker slecht gepland weer, het is aan de andere kant op de Croeselaan al doorgeknipt, op deze manier hou je geen normale routes meer over. Zal ik dan maar mijn route over de Oudegracht zoeken naar het Noorden?
    Omrijden is toch ook niet goed voor de uitstoot….

  22. mgeld

    @Henk graag gewone scooters weren; ze stinken verschrikkelijk. Electrische scooters kunnen natuurlijk wel.

  23. Scherpschutter

    @Joris

    Het gaat dan ook helemaal niet om het milieu. Het gaat in werkelijkheid om het immobiliseren van de bevolking van Utrecht. Links wil u op lange termijn qua vervoersopties totaal afhankelijk maken…van links. Links is stapje voor stapje aan het toewerken naar een stad met inwoners zonder individuele snelle transportmiddelen, zoals auto’s en motoren.

  24. Trol

    Allemaal leuk en aardig. Maar het is verplaatsen van problemen….zie de file bij bijvoorbeeld de monicabrug. Heeft geen verbetering van lucht kwaliteit opgeleverd. Het idee is natuurlijk dat er omgereden gaat worden….maar dan mag de infrastructuur om de stad wel eens verbeterd gaan worden . Maar daar is ook iedereen weer op tegen of te duur. Je moet het alternatief dan wel verbeteren. OV, los van dat het nu niet gebruikt mag worden, anders dan strikt noodzakelijk is in Utrecht natuurlijk een lachertje. Die paar volle, niet frequent en tergend langzame bussen.

  25. Lachgas

    Waarom niet gelijk de fietsen verbieden?Zet daar de boa’s eens op.
    En als ondernemer in de binnenstad zou ik me terugtrekken. Geen droog brood meer te verdienen.

  26. Herman

    Goed plan, niemand heeft die weg als doorgaande route nodig. Is alleen maar nodig als aan- en afvoerroute voor winkelend publiek.
    Op naar autoluwe stad, Utrecht is bijna klaar voor 2025.

  27. JdV

    Alle millieuargumenten kunnen de prullenbak in. In 2040 zijn alle auto’s elektrisch. Geluidsoverlast 0,0. Luchtverontreiniging 0,0. Wees nou eens eerlijk en zeg gewoon dat iedereen op de fiets of met het OV moet omdat auto’s vrijheid geven en de bestuurders op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau bang zijn voor vrije en mobiele burgers

  28. Rob

    Idioot plan. In het centrum wonen ook gewoon mensen, waaronder ik. Als dit stuk wordt afgesloten voor doorgaand verkeer moet ik flink omrijden om bij mijn werk te komen. Samen met een grote hoeveelheid anderen. Dit levert voor het milieu alleen maar meer vervuiling op, en zorgt – door verslechterde doorstroming – op andere plekken voor meer opstopping en vertraging. De Catharijnesingel daar ontwijken in de ochtend (zoals een paar keer moest wegens afsluitingen) levert op andere plekken echt flinke opstoppingen op. Hier is niet goed over nagedacht.

  29. Utrechter

    De gemeente verwacht dat de knip geen grote gevolgen heeft voor de drukte op andere wegen. En waar verwacht de gemeente dat de auto’s dan naar toe gaan en de leefbaarheid aantasten. Waar is die de verwachting op gebaseerd de gebruikelijke naïviteit van de gemeente of in dit soort mobiliteit vraagstukken. Of gaat de gemeente straks ontkennen dat het probleem zich verplaatst heeft.

  30. Binnenstadbewoner

    Slecht plan. De binnenstad is ook een woonwijk. De binnenstad wordt zo steeds onbereikbaarder voor autoverkeer. Er zijn binnenstadbewoners die net als andere Nederlanders een auto nodig hebben en zo nog moeizamer de wijk in en uit kunnen. Dan heb je nog de vele pakketbezorgers en verkeer voor bevoorrading van de vele winkels en horeca, schilders etc. dat hier nog meer last van gaat krijgen. De hoeveelheid verkeer zal hetzelfde blijven maar verplaatst zich alleen. Niemand die voor zijn lol met de auto door de binnenstad rijdt.

  31. Ton

    Als je je vrij en ongebonden wilt verplaatsen in een stad gaat er toch niets boven een fiets ?

  32. Robertjc

    Domstad.

  33. bawang putih

    @Rob 30/5/2020 – 14:44
    ik woon ook in t centrum, pak de fiets naar uw werk!

  34. woutvr

    Prachtig plan! Wat is de gemeente Utrecht bezig zeg.

  35. Lombokkert

    FANTASTISCH! Echt de auto verpest veel qua schone lucht en veiligheid in de stad. Alles om verkeer van het westplein en lombok vandaan te houden. Het verkeer zit echt al jaren aan de max daar.

  36. Koel Hoofd

    Ons stadsbestuur is compleet losgezongen van de realiteit en leidt aan het plattelandsdorp syndroom.
    Ze willen van Utrecht een wereldstad maken, maar als een boerendorp inrichten, alleen geschikt voor de groen elitaire bubbel.

    Geef het nog een paar jaar en Utrecht is weer failliet en een onleefbare stad voor normale mensen die willen werken voor hun geld maar dat niet in Utrecht kunnen doen. Dat staan al die peperdure nep duurzame flats te verkrotten en worden gekraakt door massaal binnengehaalde knuffel kanslozen die de vertrokken elite moest bedienen. Progressief links is regressie naar achterlijkheid en discriminatie.

  37. Barbara

    Geweldig! Kan niet wachten. Groetjes van een binnenstadbewoner die aan de Catharijnesingel woont en gek wordt van de luidruchtige motoren. Fiets & OV is het nieuwe normaal 🙂

  38. André

    De Croeselaan (parallel aan de Catharijnesingel aan de zuidkant van het spoor) is even geleden ook al ‘geknipt’. Welke $%&!#-politicus bedenkt dat knippen van wegen goed is voor de doorstroming?? Hoe is het mogelijk om te geloven dat omrijden -meer kilometers, meer uitstoot- goed is voor de leefbaarheid??
    Uiteindelijk willen ze waarschijnlijk dat we buitenom over de ring gaan, en díe doorstroming is nu al zwaar ruk en de uitbreidingsplannen van de N230 en A27 worden tegen gewerkt. Snelwegen zijn niet bedoeld als alternatief voor lokaal verkeer

  39. Willem

    Onze steden, en zeker ook Utrecht zijn gebouwd in een tijd zonder auto. Ze zijn gemaakt voor mensen. Zonder master plan, zonder urban city development. Er is nooit plek gemaakt voor auto’s en toen we die plek gingen creëren ging dat rechtstreeks af van de plek die we hadden voor leefbaarheid. Neude, Janskerkhof, Vredenburg… alles stond vol met auto’s. Ik denk niet dat iemand terug wil naar die situatie. Dit is gewoon een stap in datzelfde proces. De binnenstad is niet “gewoon” een woonwijk. Het is een wijk ingericht voor schepen, trekschuiten, sloepjes, voetgangers en paard en wagen. We doen recht aan de stad als daar de onzin auto verdwijnt. De discussie die ons rest is ‘wat is een onzin auto?’

    Wat we weten is dat binnen een Europese stad minder auto verkeer zorgt voor meer sociaal contact, meer winkelend publiek, meer mensen die naar elkaar omkijken, meer ruimte voor kinderen om op te groeien, meer veiligheid. Auto’s zijn ideaal voor heel veel zaken maar je mag na dik 100 jaar auto gebruik toch wel concluderen dat in het in steden niet de leefbaarheid ten goede komt. Denk alleen al aan al die stellen die zodra ze kinderen krijgen de binnenstad ontvluchten. Dat zegt iets over de leefbaarheid.
    De autoluwe Nederlandse binnensteden worden overigens geroemd om de leefbaarheid. Expats (vooral uit de VS) weten niet wat ze meemaken als ze in Europa komen om hoe leefbaar onze Europese steden zijn. En de verbazing over onze autoluwe steden komt daar nog eens dik boven op.

    Auto’s hoeven niet weg uit de binnenstad, ze moeten alleen proportioneel aanwezig zijn en die verdeling is anders dan in Leidsche ‘Rijn of Overvecht. (Hoewel die wijken over 100 jaar wellicht net zo autoluw zijn als de binnenstad nu)

  40. Froco

    Yep, en straks zeuren dat ze geld te kort hebben!
    Geen auto’s = geen parkeergeld = begrotingstekort = WOZ en gemeentebelastingen verhogen!
    Links of rechts om, genaaid word je toch!

  41. Wim

    Ja Barbara, heeeel fijn voor je hoor. Maar het gaat niet om jou.
    Je hebt uit vrije wil ervoor gekozen op die plek te gaan wonen.

  42. wollie

    2026:

    catharijnesingel wordr fietsstraat. ondergrondse tunnels van berenkuil, blauwkapelseweg en en vondellaan naar parkeergarages in de binnenstad.

  43. Koel Hoofd

    @ Lombokkert, je bent niet helemaal bij de tijd.
    Het verkeer is daar sterk afgenomen in verhouding tot 10 jaar geleden.

    @JdV je beschrijft een totalitair regime? Je hebt gelijk, het gaat niet om het milieu, maar om het gepeupel tot een geloof bekeren. Deze vervolgens aflaten te laten kopen en hun resterende geld te laten ‘doneren’ aan de kerk van de planeet waar de corpuleuze priesters vervolgens groene vingers krijgen van het centjes tellen. Het religieuze verdienmodel van de 21e eeuw. Er verandert ook nooit iets, de geschiedenis blijft zich herhalen met dezelfde tools in een ander jasje.

  44. Utreg bereikbaar

    SCHANDE

    Het definitieve failliet voor de ondernemers in de binnenstad!

    Precies in het hart vd stad de doorgang van Noord naar Zuid afsluiten is de doodsteek

    Bewoners van deze eens zo mooie stad moeten nu een route gaan zoeken om op hun plek te komen. In het westen is de Croeselaan al afgesloten en in het westen gaan ze de Maliebaan kapot maken, wat rest is omrijden en in de file gaan staan.

    Bezoekers voor de binnenstad komen ook in de file om in een veels te dure parkeergarage te mogen parkeren.

    Kortom…de stad word definitief onbereikbaar voor auto’s en Groen Links en D’66 hebben hun zin met hun dromen die gebouwd zijn op onwaarheden.

    Het echte probleem in de binnenstad zijn de asociale fietsers die hier staan te juichen.

    Ondernemers en binnenstad bewoners kom in actie anders kunnen jullie wel opdoeken.

  45. Katja

    @Barbara, zo komen er juist minder motoren en auto’s !

  46. karla

    @bawang puti Er zijn ook binnenstadsbewoners die niet op de fiets naar hun werk kunnen. Om diverse redenen.

  47. Pee

    Veel auto haters hier .
    “dan ga je toch gewoon met de fiets”
    Niet iedereen kan dat door bijvoorbeeld lichamelijk beperkingen .
    Bakfietsvolk en groenlinks aanhang moeten zich eens achter het oor krabben en afvragen waarom groenlinks biomassacentrales steunt maar een auto vervuilend vind.
    Ja,zoek het maar eens op over die biomassacentrales.
    Voor de camera zegt groenlinks die centrales niet te steunen maar achter de schermen hebben ze wel overal mee ingestemd .
    Denken ze nu echt dat die huizen die overal uit de grond gestampt worden ,allemaal bewoond gaan worden door mensen zonder auto?
    Het falen van het beleid gaat nog wel duidelijk worden maar dan is het al te laat.

  48. Joas

    @ Utreg Bereikbaar

    Tegelijkertijd is de tevredenheid van de autobezitter over de bereikbaarheid van het centrum met de auto alleen maar toegenomen (omdat het niet noodzakelijk verkeer er dus tussenuit is gefilterd).

    https://www.utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto
    Daarnaast lees je daar dus, itt wat de reaguurders beweren, dat het het aantal parkeerplekken de afgelopen jaren enorm is toegenomen (met 400 stuks). Feiten liegen niet.

    Er is ook in het nieuwe plan (nog steeds) autoverkeer in en nabij het centrum mogelijk (voor bewoners en bestemmingsverkeer), alleen het doorgaand verkeer wordt om de stad heen geleidt via meerdere verbindingswegen die daarvoor bedoeld zijn. Niks aan het handje dus. Ook liggen er velen nieuwe grote parkeergarages om het centrum heen, van waaruit het centrum makkelijk te voet te bereiken is.

    Juist steeds weer optrekken autoverkeer (gas, stil, gas, stil) is funest voor de luchtkwaliteit, omdat de lucht in smalle straten, tussen relatief smalle en hoge panden blijft hangen. Leidt je rijdend verkeer om, dan is dat beter voor de luchtkwaliteit, ondanks dat de afstand iets groter is.

    Ook heb je rondom het centrum trechters, waar het doorgaand verkeer zich dus altijd in vast zal rijden. Zeker als er nog steeds meer auto’s bijkomen in Nederland.

    Het enige juiste plan dus. Alleen mensen die niet lezen, op de hoogte zijn of zich niet informeren, daarvoor is dit een rode lap.

  49. Ed

    Gaat de Croeselaan dan weer open? Of hoe kom je dan ooit nog vanuit Hoograven naar de Amsterdamsestraatweg? Belachelijk deze knip gedachte. Blijf toch een gezond boeren verstand gebruiken dat inwoners zich normaal moeten kunnen verplaatsen naar familieleden en mede stadsbewoners. Moet ik straks echt buiten ons eigen Utreg om via Groningen naar Turkije om dan een keer bij mijn kinderen op bezoek te kunnen? Doe normaal en gebruik de wegen om doelen te kunnen bereiken. Door veel meer om te moeten rijden wordt het millieu nog verder aangetast. Denk nu toch eens na voordat je onzin uitkraamt!

  50. Ton

    @ Ed. Hoograven – > Straatweg via Catharijnesingel: 20 minuten. Idem via Beneluxlaan: 19 minuten. Fiets: 21 minuten (Bron: Google)

  51. Koel Hoofd

    Onze gemeente is al vele jaren compleet losgezongen van de realiteit.
    En vele Utrechters zijn goedgelovig en gaat met dat groene lofzang mee.
    Een leefbare stad is een bereikbare stad waar men kan wonen, werken en leven.
    Dat betekend dat mensen zich moeten kunnen verplaatsen.
    De huidige doelstelling van de gemeente is om al het gemotoriseerd verkeer over de stadsboulevard te laten rijden (extra reistijd, overlast voor die omwonenden en milieuvervuiling) of via de ring (met zijn allen in de file gezellig het milieu nodeloos vervuilen). Langere reistijd met hogere kosten betekend minder tijd voor sociale activiteiten en minder geld te besteden, dat drukt keihard op de economie. Immers, economie is mensen en niet politieke drogredenaties.

    Wat men echter vergeet is dat hulpdiensten hier ook slachtoffer van worden.
    In geval van nood telt elke seconde, er worden nu expres vele minuten aan de aanrijd tijd toegevoegd. Dus je huis is al afgefikt of er zijn al doden gevallen voordat de hulpdiensten er zijn.

  52. Frans Geurtsen

    Het is niet maakt onderdeel uit. Het is onderdeel van of maakt deel uit van! Let daar nou eens op.

  53. arbeider

    @Joas

    Hoe moet ik vanuit Hoograven/Rivierenwijk, Utrecht Zuid dus , rijden om bijvoorbeeld In Overvecht of Zuilen te komen? Maliebaan gaat ook al dicht, blijft over de Ringweg….gaat hem niet worden in de spitsuren…

    Hoe moet ik vanuit Hoograven/Rivierenwijk naar de Astraatweg komen? via de Beneluxlaan las ik, gaat hem niet worden als er een Beurs is….

    Kortom….dat word motortje draaien in de file, met alle fijnstof en uitlaatgassen etc.

    Het woord auto is voor de Groen LInkse en D’66 bende een rode lap, maar veel mensen hebben gewoon een auto nodig, anders ga je toch lekker de stad uit en in een dorp wonen, waar trouwens ook auto’s rijden.

    Welkom in de 20e eeuw….ik ga niet fietsen met mijn boodschappen in de regen,sneeuw of windkracht 8, dat laat ik aan de studenten en yuppies over die later als ze groot en uitgestudeerd zijn, wonen in dure huizen met een Tesla voor de deur!

  54. Joas

    @ Arbeider

    Aangezien op de snelwegen en ringwegen het doorgaand verkeer en het korte afstandsverkeer steeds meer gesplitst wordt klopt je argumentatie steeds minder. Daarom zijn er bijvoorbeeld al die werkzaamheden aan de snelwegen rond Utrecht geweest de afgelopen jaren; en staan er nog een aantal werkzaamheden te wachten.

    Daarnaast heb je het in de praktijk dus kennelijk al heel lang niet gedaan in tegenstelling tot mijzelf, dat rijden via binnenring en buitenring. Dan zou je namelijk weten dat het gebruiken van de binnenring, of de buitenring, in tijd daadwerkelijk sneller is. Ik gebruik de Waterilinieweg heel vaak om van Noor/Oost naar Zuid/West te rijden en daar zitten ook vaak stukjes snelweg tussen. Gaat eigenlijk altijd snel en soepel, in tegenstelling tot wanneer ik dwars door de stad richting spoor beweeg.

    Ik heb even een googlemaps link met route voor je (en voor iedereen) gemaakt via snelweg en waterlinieweg.De route die jij in je voorbeeld beschrijft, van ‘t Goylaan naar Overvecht. Die is met 9.6 km om de stad heen wel iets langer dan de 7,3 km dwars door de stad, hoe jij graag wil rijden, maar met 11 minuten totale reistijd dik 9 a 10 minuten SNELLER dan de dik 20 minuten (zonder opstoppingen en verkeerslichten) dwars door het centrum. Zie link:

    https://www.google.nl/maps/dir/Wezerdreef,+Utrecht/”t+Goylaan,+Utrecht’/@52.0876419,5.0654419,12z/data=!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x47c66f269c3803a5:0x35e95af2cf36a14e!2m2!1d5.1233764!2d52.1174965!1m5!1m1!1s0x47c665e5ba04d1b1:0x4a49b72d06ecf271!2m2!1d5.1207072!2d52.066039!3e0!5i1

    Het doorgaand autoverkeer wordt uit het centrum geweerd, omdat het niet meer kan. De opstoppingen, ook zonder maatregelen, zijn te groot. Het wachten te lang. De roetuitstoot door al die wachtende auto’s te hoog. De straten zijn simpelweg te smal. Dat kan je zelf ook bedenken.

    Dat is niet per sé links of groen beleid, maar gewoon logisch beleid. Het kan niet. Zeker als een deel van die route gebruik gaat worden voor extra woningbouw; iets dat hard nodig is in Utrecht. Je kan nu namelijk helemaal geen huizen daar bouwen, door te veel verkeer en te hoge uitstoot van uitlaatgassen. Woningbouwprojecten mogen daar door wet- en regelgeving nu helemaal niet gebouwd worden. Doe je dit wel kan je als opdrachtgever rechtszaken aan je broek krijgen en kan de bouw, tijdelijk of permanent stil gelegd worden. Dan zal het woning- en huizentekort in Utrecht alleen maar verder stijgen.

    Het beleid in Utrecht is geen specifiek Groen Links of D’66 beleid, maar wordt door zo’n beetje de hele gemeenteraad unaniem gesteund, ook een flink deel van de oppositie.Je ziet dit beleid ook terug in alle grote steden ter wereld. Veel plannen om het doorgaand verkeer uit het centrum weg te leiden, dateren al uit de jaren negentig en veel van deze plannen zijn onder VVD-wethouders tot stand gekomen.

    Zo was Jan van Zanen als wethouder daar deels bij betrokken en hebben we, meen ik in 2009, ook een VVD-wethouder op verkeer gehad. Deze plannen doen er 10 a 20 jaar over om uitgevoerd te worden. Dit D’66 en Groen Links college voert dus gewoon vaak oude plannen, door hele ander partijen gemaakt, uit. Weliswaar aangevuld met de kennis en mogelijkheden van nu.

  55. Willem

    Beste Joas, wat een óntzettend geklets.
    1. Die reistijd door de stad is bijzonder negatief beïnvloed door het autopestbeleid van jouw GL-vrienden.
    2. Die reistijd buitenom is het ideale scenario zónder spits.
    Met andere woorden, je vergelijking slaat nergens op.

  56. cas

    @ Rob Huibers…. Eerst even checken voordat je gaat roepen.

    https://www.ad.nl/utrecht/brom-fietsers-en-jongeren-vaak-de-klos-bij-ongevallen~a53a93db/

    Verder is dit natuurlijk echte een onbegrijpbaar plan.

  57. cas

    @ willem, de catherijnesingel is juist gebouwd voor de auto… Iets met buiten de singels… Daar binnen ligt het deels anders.

  58. Camiel

    Verkeersbeleid in onze stad is waterbedbeleid.
    Hier aan de Blauwkapelseweg denderen de vrachtwagens, bussen en auto’s onafgebroken door de straat. Wij zijn een inprikpunt. Jazeker. Fijn voor andere wijken. Echt. Voor ons, bewoners aan de Blauwkapelseweg, is het niet te harden.
    Nog meer gerommel aan wegen gaat onherroepelijk leiden tot nog meer overlast.
    Dus alsjeblieft stop met die onzalige waterbed plannen en neem je burgers serieus.

  59. Camiel

    Verkeersbeleid in onze stad is waterbedbeleid.
    Hier aan de Blauwkapelseweg denderen de vrachtwagens, bussen en auto’s onafgebroken door de straat. Wij zijn een inprikpunt. Jazeker. Fijn voor andere wijken. Echt. Voor ons, bewoners aan de Blauwkapelseweg, is het niet te harden.
    Wij zijn hier het afvoerputje van gemeentelijk vervoersbeleid.
    Nog meer gerommel aan wegen gaat hier onherroepelijk leiden tot nog meer overlast.
    Dus alsjeblieft stop met die onzalige waterbed plannen en neem al je burgers serieus.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).