Gemeente Utrecht wil meer groen en minder parkeerplaatsen op de Ooster- en Westerkade | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht wil meer groen en minder parkeerplaatsen op de Ooster- en Westerkade | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht wil meer groen en minder parkeerplaatsen op de Ooster- en Westerkade

Gemeente Utrecht wil meer groen en minder parkeerplaatsen op de Ooster- en Westerkade
Foto: Gemeente Utrecht
De Ooster- en Westerkade in Utrecht gaan op de schop. In het eerste plan is te lezen dat er meer groen, meer ruimt voor voetgangers en fietsers, en minder auto’s komen.

De Ooster- en Westerkade in Utrecht gaan op de schop. In het eerste plan is te lezen dat er meer groen, meer ruimt voor voetgangers en fietsers, en minder auto’s komen.

De gemeente Utrecht heeft samen met bewoners een ondernemers een plan gemaakt voor de herinrichting van beide kades. Het doel is om de straten tussen het Ledig Erf en station Vaartsche Rijn aantrekkelijker te maken met meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

In het voorlopige ontwerp staat dat de Ooster- en Westerkade opnieuw bestraat worden, en nieuwe lantaarns en meubilair krijgen. Ook worden de kades een stuk groener. Naast de bomen komen er onder andere geveltuintjes en groen aan de gevels. Daarnaast moet de trap naar het water een stuk breder worden.

Parkeren

Om ruimte te maken voor voetgangers en fietsers verdwijnen er 35 parkeerplaatsen. Ook wil de gemeente maatregelen nemen om de parkeerdruk in het gebied te verminderen. Zo wordt onder andere gedacht aan bewonerskorting op een abonnement bij een parkeergarage. Uiteindelijk wil de gemeente dat er helemaal geen auto’s meer aan de waterkant geparkeerd staan.

Op 13 juli zijn er informatiebijeenkomsten waarin het plan wordt toegelicht. Na de zomer wordt het ontwerp verder uitgewerkt.

17 Reacties

Reageren
  1. JJ

    Als je overal bomen zet, zie je vaak de leuke geveltjes niet meer. Een heel verschil met een stad als Gent bijvoorbeeld, met zijn grachten en singels. Met minder bomen oogt het geheel stadser en vallen mooie geveltjes veel beter op. Ik vind de Wester-en Oosterkade, zo zonder bomen eigenlijk heel wat hebben. Ik zou het dus niet zo gaan volplanten zoals op de artist impressioen is te zien.

    Ik snap dat bomen ook goed zijn om de temperatuur in een stad omlaag te krijgen en goed zijn voor de vogelpuopulatie, maar dat dus 😉

  2. Hadjememaar

    Ik vind dat de kades enorm in ontwikkeling zijn, ik weet alleen niet of dat goed of slecht is. Het was een allegaartje, typisch rafelrandje aan de stad met oude vervallen panden en ruimte voor kunstenaars en niet al te commerciële ondernemers. De panden worden nu opgeknapt, de prijzen gaan omhoog en de “gentrification” slaat toe. Ik denk wel dat die ontwikkeling past bij het gebied en dat meer bomen en minder parkeerplaatsen daar ook bij passen. De rafelrandjes schuiven op richting Rotsoord en zelfs verder.

  3. MJPD

    In de artist impression zijn nog niet alle Swap-fietsen en overige fietsobstakels ingetekend. Ik zie vijf fietsen keurig geparkeerd staan, dat is niet realistich… 🙂

  4. Dorine

    Lees: meer horecaterrassen en meer fietsen. Waar kennen we dit toch van? O ja, van bijna elke andere straat.

    Gelukkig is Utrecht bijna af en is dit het laatste probleem dat nog opgelost moet worden…

  5. Scherpschutter

    Waarom organiseert een organisatie die claimt deze plannen met de buurtbewoners in kwestie gemaakt te hebben op 13 juli een buurtbijeenkomst voor diezelfde buurtbewoners waarin de plannen uitgelegd zullen worden? De vraag stellen is hem beantwoorden…

    Enfin. De kades kunnen worden toegevoegd aan het groeiende lijstje herstelwerkzaamheden nadat het totaal op hol geslagen linkse college ontheven is van haar taken. De rekening loopt op en op…In het nu en over een paar jaar. Wie de linkse puinhopen in de toekomst mag gaan opruimen is niet te benijden…

  6. Angelique

    Die lantaarns aan de gevel op het plaatje zien er prachtig uit! zouden die er echt komen?
    Ik vraag me ook af waarom er altijd nog zo’n rij auto’s op de Oudegracht moeten staan… Zou ook wel vervangen kunnen worden door een bescheiden ondergrondse P.

  7. Toine Goossens

    Dit college bouwt de stad helemaal dicht. Kijk naar het Zijdebalen project, kijk hoe Merwede er straks uit gaat zien. Tja, dan doe aan een soort natuurcompensatie en plant je wat boompjes en plantjes aan de Wester- en Oosterkade.

    Voor grootschalig groen moeten Utrechters de stad uit. Zeker in deze Coronatijd. De oude parken zijn net genoeg om je hond en kinderen uit te laten, tenminste totdat de verplaatsbare tap en barbecue werden uitgevonden.

    En ondertussen zeiken over het groen dat bij de A27 verloren gaat, en zéér grootschalig elders wordt gecompenseerd.

  8. Barend

    Eh.. parkeerdruk verlichten en parkeerplaatsen verminderen? De gemeente als Tita Tovenaar.

  9. JJ

    @ Scherpschutter

    We hebben geen links college, want er zit maar 1 linkse partij in. De andere twee partijen zijn een liberale middenpartij (economisch rechts van het midden) en een conservatieve chistelijke partij.

    Ook de gemeenteraad kent verder geen specifiek linkse samenstelling. Het blok VVD-D’66 in de raad is groter dan het (echt) linkse blok in de raad bijvoorbeeld. Misschien ook de verkiezingsuitslag nog eens er op na slaan. Je kan niet alles wat je persoonlijk niet aanstaat maar links noemen,zeker als er zelfs midden- en rechtse partijen voor (mede-) verantwoordelijk zijn.

  10. Koel Hoofd

    @JJ
    Jij je zin, een linkse top down partij die het geld met bakken verspild en samen werkt met een kapitalistische top down partij die keigoed verdient aan die linkse verspilling.
    De oppositie in de Raad verweet slechts een paar dagen geleden het college nog in hele nette en zeer politiek correcte bewoordingen een links kapitalistisch totalitair regime na te streven. Of heb je dat gemist omdat je liever het links populisme op Twitter geloofd?

  11. JJ

    Linkslinkslinks……

    Zucht. Nogmaals. Pak de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing er eens bij. Het niet-linkse blok is met 64% van de stemmen en zetels groter dan het linkse blok. De oppositie zou dus gemakkelijk een blok kunnen vormen tegen het college, dat ook al niet alleen links is. Slechts 1 vd 3 partijen kan je typeren als links. Precies zoals gemeentepolitiek hoort te werken. Dat ze dat niet lukt ligt aan de oppositie zelf. Het is niet zo en zou niet zo mogen zijn dat 1 partij de dienst uit maakt, wat ook niet zo is, aangezien veel plannen door de gemeenteraad (toetsing en controle beleid college) goedgekeurd worden. Daar zijn alle partijen zelf bij.

  12. Wim Vreeswijk

    De autohaters zijn weer bezig !

  13. John

    Daar gaat een van de weinige plekken in Utrecht waar je nog even snel kon parkeren ale je bv kort in de Twijnstraat moest zijn.
    Vooral de middenstand gaat dit in hun omzet merken, terwijl je je kan afvragen wat de echte winst voor de fietsers is.

  14. Stadsbogie

    Voor mensen die uitgenodigd zijn voor deze inspraak, wil ik nog wat (ongevraagde) adviezen geven. De woorden ‘verblijven’ en ‘ontmoeten’ betekenen vaak ‘horeca’. Is natuurlijk niets mis mee, tenzij er te veel van het goede komt. De verbreding van de trappen is geweldig, maar ervaring leert dat dit zúlke gezellige ontmoetingen geeft dat mensen ‘s nachts jolig ‘doortrekken’. En water en harde kademuren zijn geluidversterkers
    Enfin, het zal in het begin zo’n vaart wel niet lopen, maar een gewaarschuwd mens et cetera.

  15. Pieter

    Groen is groen links de autohaters!!
    Tja utrecht jullie hebben op deze idioten zelf gestemd,nu zitten jullie op fe blaren

  16. erwin

    @Twan: want Zijdebalen was een prachtig natuurgebied natuurlijk, midden in de stad…
    Oh nee, er stond een vieze oude Gamma en een houtbedrijf… Sjongejonge

  17. JJ

    @ Pieter

    De meerderheid van de inwoners zit niet echt op de blaren, alleen maar een kleine minderheid die nogal schreeuwerig aanwezig is op verscheidene sociale media, want een meerderheid van de stemmers is het daadwerkelijk eens met het auto-ontmoedigingsbeleid, vandaar ook dat Groen Links al jaren veel stemmen trekt bij de gemeenteraadsverkiezingen (en D’66 ook trouwens), overigens is het auto-ontmoedigingsbeleid onder een VVD-wethouder begonnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).