Gemeente Utrecht wil minder parkeerplaatsen in nieuwbouwwijken - De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht wil minder parkeerplaatsen in nieuwbouwwijken - De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht wil minder parkeerplaatsen in nieuwbouwwijken

Gemeente Utrecht wil minder parkeerplaatsen in nieuwbouwwijken
Archieffoto
De gemeente Utrecht wil dat nieuwbouwwijken minder parkeerplaatsen krijgen. De parkeernorm moet omlaag om de leefbaarheid van de stad te verbeteren en leegstand van parkeergarages te voorkomen.

De gemeente Utrecht wil dat nieuwbouwwijken minder parkeerplaatsen krijgen. De parkeernorm moet omlaag om de leefbaarheid van de stad te verbeteren en leegstand van parkeergarages te voorkomen.

De plannen zijn onderdeel van een nieuwe parkeernota, een document waarin onder andere de hoofdlijnen van het parkeerbeleid van de gemeente staan. Begin 2019 moet er een conceptversie zijn van deze nieuwe parkeervisie.

Naast het verlagen van de parkeernorm wil de gemeente ook elektrisch rijden stimuleren en het aantal parkeerplaatsen op de Oudegracht en aan het Janskerkhof verminderen. De gemeente kijkt momenteel naar alternatieven zoals deelauto’s en garages en wil daarnaast ook, zodra dat wettelijk mogelijk is, parkeertarieven af laten hangen van de milieuklasse van de auto.

Toevoeging huidige nota

Daarnaast stelt de gemeente voor om in de huidige parkeernota een aantal bouwprojecten op te nemen waarbij alvast afgeweken mag worden van de parkeernorm. Hierdoor hoeven ontwikkelaars niet meer parkeerplaatsen aan te leggen dan wenselijk is. De huidige parkeernormen zouden namelijk soms belemmeringen vormen bij het realiseren van sociale- en middenhuurwoningen.

Het gaat onder andere op voor de bouwprojecten bij de Merwedekanaalzone, Smakkelaarsveld en Beurskwartier. De gemeente wil tot 25% van de parkeernorm af kunnen trekken bij woningen van meer dan 55m2. De maatregel moet sociale en middenhuurwoningen financieel haalbaarder maken.

Met de toevoeging aan de huidige parkeernorm wil de gemeente voorkomen dat bouwprojecten vertraging oplopen. Anders zou er namelijk gewacht moeten worden op de nieuwe parkeernota.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Bizar. De gemeente? Welke bestuurslaag gaat dit regelen? Staat dat in een verkiezings programma? Mag iemand daar tegen zijn? Of weten onze bestuurders al wat wij willen en wat goed voor ons is? Referendum? Inspraak?
    Ik vind het compleet belachelijk dat niemand in dit standpunt, parkeer nota, gehoord wordt. Welke partij steunt dit? Kan Duic ff onderzoekje doen? Graag aub?

  2. GeeWee

    De parkeernorm pas verlagen als er daadwerkelijk rondom een nieuwe wijk veel lege parkeervakken zijn. Rond Merwedekanaalzone zijn volgens mij weinig lege plekken. Als men daar nieuwbouwt met weinig parkeerplaatsen zullen veel auto’s geparkeerd worden in Transwijk. In feite verleg je het probleem dus. Ik denk niet dat bewoners zullen denken ‘ik kan niet in m’n straat parkeren, nu verkoop ik m’n auto want eigenlijk had ik hem alleen maar voor de lol’.

    Wat me ook opvalt: woningen van meer dan 55m2 zullen vaak door 2 mensen bewoond worden, ik zie niet waarom je juist daarbij de norm 25% omlaag wilt brengen.

  3. bee

    ze moeten en zouden die auto afpakken van de mensen.

  4. Ihsan

    Graag ook de parkeernorm voor reeds bestaande wijken verlagen. Ik heb niets aan die lege parkeerplaats voor mijn huis. Ik wil er een nette fietsbox plaatsen, of een mooie bloembak.

  5. cas

    Elektrisch rijden stimuleren… krijg iedereen een cadeaubon waarvan een elektrische auto van minimaal 50.000 euro gekocht kan worden?

  6. Angelique

    Zo maar even een heel wild idee: een overheid die faciliteert wat de burger zelf wil.

  7. Max

    Is het niet een idee om een aantal parkeergarages te bouwen in de buiten wijken van Utrecht?
    Als inwoner van Vogelenbuurt zou ik het helemaal niet erg vinden dat ik mijn auto niet meer iedere keer in de straat parkeer maar bijvoorbeeld ergens langs de Kardinaal de Jongweg.
    Dat zou het verkeer in de wijk verminderen, wat de veiligheid en luchtkwaliteit ten goede komt. En ik kan na een korte fiets rit met de auto naar mijn werk zonder dat de woon wijken daar iets van merken.

  8. Sander

    En wie wil zien hoe dat eruit ziet moet maar eens komen kijken bij Neerlandia in de wijk Hoograven. (ook aan de Merwede)

    Twee parkeergarages, en enkele plekken buiten. Parkeergarages zijn voor veel mensen te duur, plekken buiten staan zo vol dat men in de berm, op grasvelden, op stoepen, langs straatkanten etc. parkeert. Niet alleen geen gezicht, ook nog eens onveilig vanwege gebrek aan overzicht.

    Minder parkeerplekken zijn een leuk idee, maar wat je echt moet doen is rekening houden met het aantal mensen dat een auto gaat gebruiken, en daar je parkeerplekken op af stemmen. Plus nog wat extra plekken voor bezoek. En als je inderdaad de bevolking zover weet te krijgen dat ze minder auto’s hebben, dan kun je minder plekken aanleggen. Anders resulteert het maar in 1 ding en dat is chaos.

  9. Geenstijl@Utrecht

    Weer typische besluiten van politici die totaal niet in de realiteit verkeren van de samenleving en mensen die met de auto moeten werken, je weet wel mensen die belasting betalen zodat politici kunnen strooien.

  10. Henk

    De gemeente kan zoveel willen, maar ondertussen hebben nog heel veel mensen een auto. Ook in nieuwbouwwijken. In Veemarkt is de parkeernorm ook ‘lekker laag’ gehouden door de gemeente. Resultaat: de mensen hebben er de grootste moeite een parkeerplekje te vinden. Hou gewoon rekening met het feit dat mensen die kiezen voor een dergelijk nieuwbouwproject juist wel een auto willen parkeren en pas die ontwerpen dan zodanig aan dat er verplicht tenminste 1 parkeerplaats per appartement moet worden opgeleverd. Tweede auto per huishouden zou ik wel proberen aan te pakken als ik de gemeente was door hiervoor een hoger tarief te rekenen. Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat op een plek als Smakkelaarsveld je van te voren duidelijk communiceert dat er vanwege de centrale ligging geen plek voor je auto is. Maar bij zo’n merwedezone lijkt mij dat al niet haalbaar.

  11. Bertus

    @Sander: Is het probleem bij Neerlandia dan niet dat die parkeergarages te duur zijn? Het is natuurlijk raar dat een projectontwikkelaar door de parkeernorm gedwongen is een parkeergarage aan te leggen, maar daar vervolgens de hoofdprijs voor mag vragen, zodat mensen alsnog op straat parkeren. Eigenlijk zou de gemeente die prijzen moeten kunnen reguleren (maximaal 5% van de huur/koopsom?), anders schiet het niet op natuurlijk.

  12. Henk

    Wat willen ze hier mee bereiken? Er is niemand die zijn auto zal wegdoen omdat het lastig is om te parkeren. In plaats daarvan zal het in de omliggende wijken nog drukker worden.

    De steden worden steeds minder aantrekkelijk voor mensen die de auto nodig hebben voor hun werk (bijna iedereen).

  13. Fred

    Er wordt alleen gesproken over parkeerplaatsen voor auto’s? En wat wil men dan gaan doen tegen die overmaat aan fietsen waar je bijna overal over struikelt?

  14. Toine Goossens

    Dit is een oproep voor protest door gele hesjes. Mensen die alleen nog maar met eisen worden geconfronteerd en die daar tabak van hebben.
    Gemeente, begin eerst eens uit te onderzoeken en uit te leggen hoe vol, ca leeg, parkeergarages van bestaande complexen zijn. Het gaat er niet om om dwangmatig normen op te leggen. Essentieel is hoe de huidige bewoners met de openbare ruimte omgaan. U hebt daar geen enkel inzicht in.
    Bewoners zonder kinderen kunnen redelijk zonder auto, maar met kinderen en 2 banen, dan zijn er al snel 2 auto’s nodig. Die burgers u hebben geen tijd om voor hun mening op te komen. De fietsende hoog opgeleide volwassenen wel, en die hebben alleen oog voor zichzelf. Verder kijken dan hun neus lang is, is niet aan hen besteed.

  15. Piet

    @Henk, klopt dat in Veemarkt het parkeren al een probleem is. Maar dit heeft ook te maken met alle bouwvakkers die nog rondlopen en dat mensen die in de binnenstad hun auto niet kwijt willen vanwege de hoge tarieven. Dus maak op Veemarkt gewoon betaald parkeren en pak Voordorp gewoon ook mee want daar begint de overlast van vreemdparkeerders ook behoorlijke vormen aan te nemen.

  16. Sander

    @bertus

    Eigenlijk is het probleem dat de huren van appartementen voor starters zo hoog zijn (700-800 euro voor 35-50m2 als je geluk hebt) dat zelfs die extra 5-10% huur voor een parkeerplaats al teveel wordt. En al zou je het kunnen betalen, dan is er altijd nog het bezoek dat ook ergens moet parkeren.
    Als je daarnaast een restaurant in een woonwijk plaatst, zonder rekening te houden met dat het bezoek hiervoor met de auto komt…..

    Minder parkeerplekken lijkt een goed idee, maar als je ziet hoe mensen zich gedragen als ze de auto niet kwijt kunnen levert het alleen maar chaos op. Juist deze chaos aanpakken is iets dat de gemeente niet wil of kan doen. dan moet je ook niet de chaos creeeren.

  17. Harry

    Gewoon al die Tesla en Hybride rijders aan de laadpaal in de transferia. Die mogen dan gratis in het openbaar vervoer. Scheelt weer bakken met geld aan lokale laadpalen. Meeste fijnstof komt tegenwoordig van de banden en rem slijtage dus maakt de soort auto ook niet meer uit.

  18. Tim

    Minder parkeerplaatsen helpt alleen als je voor goede alternatieven zorgt, zoals OV. En daar is Utrecht ook nogal nalatig in.

  19. Piet

    @ Harry, dat van die fijnstof is al jaren bekend het gaat wel om de co2 uitstoot
    Maar het opwekken daarvan is ook niet altijd positief dus al die belastingvoordelen kan men maar beter aan iets anders besteden bijvoorbeeld zoals @Tim schijft investeer dit in beter OV,

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/positieve-effecten-elektrische-auto-op-luchtkwaliteit-overschat~b76420f4/

  20. cas

    @ Harry, gratis ov bestaat niet. je kan beter mensen de volle pond laten betalen voor het ov, er zit nu nog veel te veel subsidie in.

  21. katja

    Dat je een auto hebt en het niet kwijt kunt is je eigen probleem. Het in een nadere wijk dumpen is jouw probleem opzadelen bij iemand anders.

  22. bee

    men moet en zal de mensen uit hun auto halen door autorijden flink duurder te maken.
    de gevolgen hiervan heeft men niks mee van doen ,als hun opdracht maar slaagt.

  23. cas

    @ Katje, en hoe ontstaat dat probleem…??

  24. Geenstijl@Utrecht

    Minder, minder, minder, ambtenaren, en meer parkeerplaatsen in Utrecht voor de mensen die moeten werken om hun rekeningen te betalen, en geen tijd hebben om te bakfietsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).