Gemeente Utrecht wil van Socrateslaan een stadsboulevard maken | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht wil van Socrateslaan een stadsboulevard maken | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht wil van Socrateslaan een stadsboulevard maken

Gemeente Utrecht wil van Socrateslaan een stadsboulevard maken
De Socrateslaan
De Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk gaat op de schop. Zowel de leefbaarheid als de verkeersveiligheid moeten volgens de gemeente worden verbeterd.

De Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk gaat op de schop. Zowel de leefbaarheid als de verkeersveiligheid moeten volgens de gemeente worden verbeterd.

De gemeente wil net zoals bij ’t Goylaan een stadsboulevard maken van de Socrateslaan. Dit betekent dat er per rijrichting één rijstrook verdwijnt en er meer ruimte komt voor voetgangers, fietsers en groen.

Ook moet er in het midden tussen beide wegen een groene strook met bomen komen. Na de werkzaamheden zou het makkelijker zijn om de Socrateslaan over te steken. Dit is volgens de gemeente een wens van onder andere omwonenden.

Capaciteit

In het verlengde van de Socrateslaan liggen ’t Goylaan en de Beneluxlaan. ’t Goylaan is in 2016 al onder handen genomen. Vanwege een gebrek aan capaciteit is de herinrichting van de Socrateslaan toen niet opgepakt.

De Beneluxlaan moet uiteindelijk ook worden aangepakt. Hier wordt echter nog mee gewacht omdat de gemeente dit wil afstemmen met de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone.

De gemeente is van plan om eind dit jaar het definitieve plan van de Socrateslaan te presenteren. Wanneer de werkzaamheden beginnen is nog niet bekend.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Symbool politiek… de enige reden dat er twee banen zijn is voornamelijk zodat men kan voorsoorteren om af te slaan… Het stukje vanaf ‘T Goylaan richting de rotonde kan overigens idd prima naar 1 baan… De rest hebben de banen gewoon functies.

    Overigens zie je nu al soms dat vanaf de rotonde tot het Goylaan bijna helemaal vast staat omdat het 1 baan is (door de busbaan) om dat een deel van het verkeer linksaf de rijnlaan in moet, en een deel rechtdoor moet. Dus het komt voor dat rechtdoor vaststaat met groen omdat linksaf volstaat en andersom.

    Maar misschien verzinnen ze hier een goede oplossing voor?

  2. UtrechtseSjoerd

    De gemeente bouwt onder leiding van Groenlinks niet naar de behoefte, maar naar de wens. Ze willen de auto de stad uit hebben, dus gaan ze wegen versmallen en opdoeken. En gezien het feit dat Groenlinks al bijna 15 jaar de touwtjes in Utrecht in handen heeft, is dat ook de wens van de Utrechtse bevolking.

  3. herman

    Goed hoor!
    En dat allemaal door een college waar naast Groen Links ook de VVD meedoet. Samen zorgen deze ervoor dat Utrecht klaar is voor de toekomst. Daar is veel minder ruimte voor de auto.

  4. Natte Otter

    @Herman VVD doet al een tijdje niet meer mee. Het huidige college van B&W is GL, D66 en CU.

  5. Koel Hoofd

    Onze gemeentebestuur is gek op verkeerskundig hobbyisme en bijbehorende verkeersveiligheid risico’s en nodeloze milieuvervuiling.
    Maar dat mag de pret niet drukken, Utrecht moet en zou het wereldklimaat gaan redden!

  6. Pee

    Puur om het de automobilist zo moeilijk mogelijk te maken.
    Om het milieu gaat het niet anders had groenlinks ook niet moeten juichen toen de biomassa centrale in werking werd genomen.
    Ja,groenlinks is voor biomassa maar doet in het openbaar of ze tegen zijn.
    Ik weet waar ik dus niet op moet stemmen de volgende keer.

  7. Rob H.

    Uitstekend idee. We moeten af van de volstrekt absurde en ronduit asociale druk die de auto en het autoverkeer op de openbare ruimte legt. We moeten de stad terugclaimen.

  8. Ties

    Een smalle groenstrook in het midden zoals bij ‘t-Goylaan is helemaal niet bruikbaar voor het langzaam verkeer. Waarom dus niet dat groen aan de zijkanten? En met een richel kan makkelijk voorkomen worden dat er ingehaald wordt op het weggedeelte.

  9. Angelique

    Ik vind dat UtrechtseSjoerd het mooi verwoord.
    Maar de auto blijft toch wel, zeker als ie straks zonder uitstoot en zonder chauffeur rondrijdt.

  10. Jacobson

    Herman, binnen 3 seconden gevonden: ” Het dagelijks bestuur van de stad heet het college van burgemeester en wethouders. GroenLinks, D66 en ChristenUnie vormen samen het college van Utrecht.”
    Kennis wordt zwaar overschat (?)

    Verder trouwens prima dat die asfalt jungle daar wordt weggehaald.

  11. Lachgas

    En wanneer volgen de fietspaden?

  12. Eric

    Prima plan, deze is ook heel logisch. Ik ben benieuwd wanneer de echte monsterkruisingen en wegen zoals in Overvecht worden aangepakt icm woningbouw 😉

  13. Barend

    Mijn hemel. Wegens gebrek aan succes geprolongeerd zeg maar.

    De herinrichting van de Goylaan is compleet mislukt.
    Ten koste van miljoenen moet dit hersteld worden.
    De gemeente komt overal geld tekort.
    Maar… het stadsboulevard dystopisch wensdenken moet en zal worden voortgezet.

    Ten koste van alles. Wie stopt nu eindelijk eens deze gekkigheid?

  14. Barend

    Oh ja, beste Herman: je kletst uit je nek.
    De VVD zit niet in dit college.
    Zinloze bijdrage dus.

  15. wollie

    goed idee. hoop dat bewonersklachten over reeds ingerichte fietsstraten worden meegewogen in het ontwerp. tunneltje van europaplein naar waterlinieweg zou ook leuk zijn.

  16. Lachgas

    @Angelique
    Blik in de toekomst. Geen eigen auto meer. Je belt nummer oid en er rijdt een koekblik voor, zonder chauffeur en brengt je van A naar B. Zal zijn weerslag hebben op wegen, maar mogelijk ook op trein, alleen nog vrachtvervoer. En wat te denken van kanalen, kost klauwen met geld, maar als je daar het aantal schepen ziet wat er gebruik van maakt?
    Misschien tijd om hier een discussie over te gaan houden en waar geen enkele mening wordt betwist.

  17. D'n Jos

    @ Barend; alleen een paar, steeds dezelfde reaguurders, roepen een beetje hard dat het mislukt is. Dat is wat anders dan dat het mislukt is. Alleen dat voormalige kruispunt is echt mislukt. Waarschijnlijk door een menseljjke fout.

  18. Herman

    @Jacobson en Koel hoofd, is al heel lang bezig met fietsvriendelijk maken van de stad. De VVD werkte in vorige colleges ook mee aan dit beleid.
    En waarom ook niet, anno 2020 is de auto passe in de binnenstad.

  19. Hans

    Uitstekende actie van de Gemeente Utrecht. Het autoverkeer is sinds de jaren zestig veel te ruim gefaciliteerd binnen stedelijk gebied. Denk maar eens na over het ruimtebeslag van de auto in de openbare ruimte. Dat hoeven we niet perse meer okay te vinden, want dat is het niet. Het is buitenproportioneel. Het gaat te koste van de leefbaarheid en gezondheid van grote groepen inwoners van Utrecht. Het heeft tevens kinderen van hun buitenspeelruimte beroofd, eerst, in de jaren vijftig sluipenderwijs, toen steeds brutaler. Het zijn immers gigantische lappen asfalt in de bebouwde en bewoonde omgeving waar dagelijks veel en veel te veel gemotoriseerd verkeer overheen dendert. Dat daar hier en daar, hetzij schoorvoetend – verandering in komt is een heel goede zaak. De respondenten op dit forum die hier vanuit hun vaste reflex tegen ageren voeren – jammer voor hen – een achterhoedegevecht. Het tijdperk van de vanzelfsprekende dominantie van auto’s in steden loopt op zijn einde. De meerderheid van ons democratisch gekozen stadsbestuur doet daar, met het mandaat van hun kiezers, nu gelukkig iets aan, nog voorzichtig en met veel consideratie met de verstokte automobilist, maar toch…

  20. Ongeloof

    Goylaan is geen super prettige plek om te zijn. Ook niet verschrikkelijk. Maar die middenberm voegt weinig toe en vangt vooral afval. Ik vraag mij dus af of dit de inspiratie moet worden voor dit project. Voorkeur zou zijn om de groen-voetganger-fietser gedeeltes juist aan de weerszijden van de hoofdweg te maken. Maar goed, het is niet aan mij. Wel is de intentie goed om het daar wat leefbaarder te maken voor fietsers en bewoners. Nu is er veel asfalt.

  21. Wim

    @Jos

    Klopt, helemaal mee eens. Die menselijke fout is het desastreuze besluit van de verantwoordelijke wethouder.

  22. Wim

    Ach over 10 jaar wanneer het licht is geworden gaan deze wagen weer omgeturnd naar 2×2 banen omdat het verkeer gewoon vastloopt.
    Is goed busseniss voor de aannemers

  23. Scherpschutter

    @Wim 14:52

    Het is vooral slechte business voor de belastingbetaler, die enerzijds mag opdraven voor de kosten van het aanleggen van dit waanzinnige GL/D66 pretpark en anderzijds voor het weer laten afbreken ervan…

  24. Sjaak

    @ Wim

    Het is niet alleen deze wethouder (voor de 10000e keer); maar het zijn minstens 2 voorgaande wethouders die bewind voerden tijdens de ontwikkeling en tot standkoming van deze plannen. Daarnaast bemoeit de wethouder zich niet in details met de plannen, maar geeft slechts de hamerklap en maakt in grote lijnen beleid.

    De fout bij het verkeersplein is gemaakt door een aantal planologen/ verkeerskundigen, niet de wethouder. Fouten maken gebeurd ons trouwens allemaal on oms werk.

  25. Karla

    Gelukkig zijn alle echte problemen in Utrecht inmiddels opgelost, zodat we weer tijd en geld hebben voor dit soort weliswaar nuttige, maar ook niet superbelangrijke projecten.
    Oh wacht…

  26. Koel Hoofd

    @Herman’
    Laat mij even buiten je onzinnige uitspraken.

    @Rob H,
    Wat bedoel je met “we moeten de stad terugclaimen”?
    Bedoel je alle autobezitters en bezoekers met auto de stad uit? Dan is Utrecht binnen de kortste failliet. Want die armoedige kale kippen op de fiets leveren geen geld op, die kosten alleen maar geld.

  27. cas

    @ Lachgas, Alle mensen die werken of weg moeten bellen een auto op nagenoeg het zelfde tijdstip….. En tadaa alles staat gewoon vast. Niet iedereen is een werkeloze kunstenaar of uitkeringstrekker met groene idealen…

  28. Vak K

    @
    Zo is het Cas,

    Er is een nieuw soort Nederlander aan het ontstaan die ons bepaald hoe we moeten rijden,in wat voor vervoersmiddel, welke grap leuk is,wat we wel of niet mogen zeggen, wie er wel of niet een racist is….kortom Gutmenschen die ‘ toevallig ” vooral bij Groen Links en D66 zitten, D66 de partij die een paspoort wil waarin niet meer staat of je een jongetje of meisje bent

    ‘ welkom” in het nieuwe Nederland!

  29. Lombok

    @hans: uw emotionele betoog doet niks af aan het bewezen feit dat dergelijke boulevards niet leiden tot het gewenste resultaat. Uw op emotie gebaseerde mening kost de gemeenschap echter wel vele miljoenen, met veel overlast tot gevolg voor alle groepen in de samenleving!

  30. SJAAK

    @ lombok

    Graag bewijs dat de stadsboulevards niet tot resultaat leiden, incl. bronvermelding. Wie iets roept, komt met argumenten.

    Juist de hetze tegen stadsboulevards, de wethouder, GL , etc. wordt gevoerd vanuit emotie en politieke kleur. Ik zie geen weinig echte deugdelijke argumentatie van de tegenstanders van de stadsboulevards langs komen. Daarnaast wordt het beleid van het college/ de gemeente inzake auto-ontmoediging (mbt verbindingswegen dwars door de stad) al meerdere perioden breed gedragen door een ruime meerderheid van de kiezers. De gemeente/ het college heeft dus het mandaat om deze plannen door te voeren, ook al is een kleine minderheid het er, (voornamelijk vanwege eigenbelang) niet mee eens.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).