De gemeente Utrecht wil verkeershinder die ontstaat bij bijvoorbeeld werkzaamheden anders aanpakken. Zo moeten voetgangers en fietsers zoveel mogelijk worden ontzien en ook moeten weggebruikers eerder en beter op de hoogte worden gebracht.
Wethouder Lot van Hooijdonk zegt dat er de komende tijd verbeteringen worden doorgevoerd. Eén van de belangrijkste maatregelen die wordt genoemd is dat er per project gekeken gaat worden welk verkeer er moet worden omgeleid.
“Als verkeer moet worden omgeleid zal in principe worden gekozen om gemotoriseerd verkeer om te leiden en fietsers en voetgangers direct langs het werk te leiden. Hierbij hanteren we als randvoorwaarde dat de verkeersveiligheid en de veiligheid op de bouwplaats niet in het gedrang komen”, aldus Van Hooijdonk.
Informatie
Projecten die een grote impact hebben op de bereikbaarheid van de stad worden behandeld door het Kernteam Tijdelijke Verkeersmaatregelen Utrecht (KTVU). Om hinder te beperken gaat het KTVU in de toekomst eerder aangeven wat de omleidingsroutes zijn.
Ook wordt de tekst op deze omleidingsborden voor de leesbaarheid zo kort mogelijk gehouden. “Hierdoor kunnen verkeersdeelnemers tijdig een goede, alternatieve route kiezen”, aldus de wethouder.
Als het aan de gemeente ligt komen er wel meer borden bij werkzaamheden. Zo wil de wethouder dat er bij projecten duidelijk is wat er precies wordt gedaan. “We vragen aan projecten om vaker via bebording of op andere wijze kenbaar te maken waarom bepaalde werkzaamheden plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld door een afbeelding van het ontwerp van een project op een bord te laten zien”, zegt Van Hooijdonk.
Praktijk
Binnenkort vinden er in Utrecht twee grote bouwprojecten plaats die grote verkeershinder veroorzaken. De busbaan Dichterswijk wordt aangelegd en de Galecopperbrug wordt afgesloten voor onderhoud.
Bij beide projecten komen er maatregelen om verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Bij de Galecopperbrug wordt dit onder andere gedaan door ‘vroegtijdige communicatie richting weggebruikers’.
De aanleg van de busbaan Dichterswijk start in november. “De gemeente heeft als opdrachtgever voor dit project de aannemer uitgedaagd om met slimme faseringsvoorstellen te komen, zodat tijdens de aanleg van de busbaan de verkeershinder zoveel mogelijk beperkt blijft”, aldus de wethouder.
Gekoppelde berichten
Laatste deel van snelle busbaan naar Utrecht Centraal wordt aangelegd: Busbaan Dichterswijk
De aanleg van de busbaan Dichterswijk is gestart en daarmee is ook het laatste deel…
Wekenlang zeer ernstige verkeershinder Utrecht door werkzaamheden Galecopperbrug
Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zal er zeer grote verkeershinder rond Utrecht zijn vanaf vrijdag…
6 Reacties
ReagerenAannemers zijn commerciële ondernemers die alleen belangstelling hebben voor de winst en hun eigen agenda . Ik vrees dat elegante formuleringen als “uitgedagen om met slimme faseringsvoorstellen te komen” en “vragen om vaker via bebording of op andere wijze kenbaar te maken waarom bepaalde werkzaamheden plaatsvinden” aan deze qua sociale vaardigheden niet bepaald handige beroepsgroep niet echt besteed zijn. Duidelijke voorschriften met strafkortingen bij overtreding worden waarschijnlijk beter begrepen. Maak de aannemer duidelijk dat de weggebruiker zijn ‘klant’ is die goed moet worden behandeld in plaats van een hindelijke voorbijganger die je weg kan duwen!
de gemeente is klant bij de aannemer en de burger klant bij de gemeente. ofwel, gemeente moet afzetting/bewegwijzering zelf regelen of beoordelen en pas daarna plaats delict vrijgeven aan de aannemer. als je je badkamer laat verbouwen informeer je toch ook zelf de buren over aanstaand lawaai? daar heeft de aannemer niets mee te maken…
@Gerard Brugmans, helemaal mee eens. Bij een groot bouwproject hier in de wijk doet de aannemer “er alles aan” om overlast voor de buurt te voorkomen. Ik heb regelmatig contact met de projectleider. Ik geloof hem oprecht! In de praktijk blijkt echter dat het werk voorgaat op zorg voor de omgeving. Ondanks de goede bedoelingen en het overleg gaat het dagelijks mis. Spreek je de aannemer er op aan, dan wordt het probleem meteen gefikst, dus uit de buurt niks dan goeds over deze aannemer, toch is het een behoorlijke puinhoop. Je mag niet verwachten dat aannemers hun eigen belangen ondergeschikt maken aan het algemeen belang.
In deze heeft de gemeente een nadrukkelijke rol in het maken van afspraken met uitvoerders en het handhaven van die afspraken. Hier in de buurt is de gemeente in geen velden of wegen te vinden. Dat is jammer.
Dit raakt wel weer aan de vraag, wat verwachten we van de gemeente/overheid en welke offers zijn we zelf berijd om te brengen. Alleen klagen over de gemeente en vervolgens klagen over de belasting heeft geen zin. Of we verwachten wat en betalen daarvoor of we betalen niets en verwachten niets.
In plaats van de aannemer uitdagen, lijkt het me goed als de verkeersdeelnemers VOORAF input kunnen geven op de voorgenomen maatregelen. Vooral bij de busbaan dichters wijk is er best wel wat te verzinnen.
Of we verwachten wat, betalen belasting en krijgen vervolgens niets….
@Joop Gerritse, ja, dat kan ook.