Gemeente Utrecht zet ‘snuffelfietsen’ in om luchtkwaliteit te meten | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht zet ‘snuffelfietsen’ in om luchtkwaliteit te meten | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht zet ‘snuffelfietsen’ in om luchtkwaliteit te meten

Gemeente Utrecht zet ‘snuffelfietsen’ in om luchtkwaliteit te meten
Foto: Bas van Setten
De gemeente Utrecht gaat snuffelfietsen inzetten om de luchtkwaliteit rondom fietspaden te meten. Vanaf medio oktober krijgen 75 Utrechtse fietsfanatici meetapparatuur op hun fiets. Met behulp van deze snuffelfietsen wordt uitgezocht hoe gezond de fietsroutes in Utrecht zijn.

De gemeente Utrecht gaat snuffelfietsen inzetten om de luchtkwaliteit rondom fietspaden te meten. Vanaf medio oktober krijgen 75 Utrechtse fietsfanatici meetapparatuur op hun fiets. Met behulp van deze snuffelfietsen wordt uitgezocht hoe gezond de fietsroutes in Utrecht zijn.

De fietskastjes hebben sensoren waarmee onder andere fijnstof, vluchtige organische stoffen, temperatuur en onregelmatigheden in de weg gemeten worden. Daarnaast worden bepaalde gewoonten van de fietsers bijgehouden om te identificeren of er op bepaalde drukke plekken nieuwe fietspaden nodig zijn.

Mick van Reem, community manager van initiatiefnemer Snuffelfiets, vertelt dat het interessant wordt of het mogelijk is om met een grote groep vrijwilligers goede data te verzamelen. “Voordat de data echt bruikbaar is, zijn we zeker een jaar verder. Dan moet nog blijken of de data een rol kan spelen in de beleidsvorming.”

Van Reem is hoopvol dat de snuffelfietsen nuttig kunnen zijn. “Als het project succesvol blijkt te zijn, kunnen we ook gaan kijken naar andere typen van fietsgedrag. We kunnen bijvoorbeeld fietspaden die nauwelijks worden gebruikt of veel te druk zijn verder analyseren.”

Het pilootproject werd in mei opgeschaald naar de hele provincie. Er worden in de hele provincie 550 snuffelfietsen ingezet. In totaal doen er 12 gemeenten mee aan het project.

16 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Hopelijk fietsen ze niet alleen tijdens de spits op bekende drukke verkeersaders.
    En daarnaast zou die fiets ook moeten registreren: passerende voertuigen inclusief brandstof, snelheid en op welke de afstand; windsnelheid en turbulentie; temperatuur en luchtvochtigheid; aanwezigheid groen; afstanden tussen de gevels. Dus eigenlijk een totale omgevingsscan moeten maken. Als dat niet gebeurd is het een leuk initiatief voor het zoveelste waardeloze onderzoek met als doelstelling de politiek en volk te misleiden.

  2. M.

    Ik ben het in zoverre met Koel Hoofd eens dat het het zoveelste waardeloze onderzoek is. Het staat allang vast dat de luchtkwaliteit boven Utrecht belabberd is en dat daar veel mensen grote last van hebben en voortijdig aan sterven. Wat het gemeentebestuur te doen staat, is vanzelfsprekend het verregaand terugdringen van het gemotoriseerde verkeer. Maar daar durft het gemeentebestuur natuurlijk niet aan, omdat veel mensen maar al te verslaafd zijn aan hun lawaaiige, stinkende, kankerverwekkende vervuilertjes, denken dat ze niet zonder kunnen en massaal in opstand zullen komen wanneer ze te veel in hun mobiliteit belemmerd worden. Verder onderzoeken dan maar naar wat we allang weten… Zo sust het zogenaamd groene gemeentebestuur zijn hypocriete geweten.

  3. Wim Vreeswijk

    Intensief en veel fietsen veroorzaakt veel darmactiviteiten, dus veel CO2 uitstoot hetgeen m.i. slecht is voor het leefmilieu in onze stad.

  4. Kadoendra

    @Wim Vreeswijk

    Darm activiteiten vinden plaats door het eten van voedsel, maar misschien eet u veel fietsen.

  5. Kadoendra

    M.

    Waar veel gemeentebesturen en ook het Utrechtse gemeentebestuur in vooroplopen is het werk maken van het handhaven van de Europese wet in zaken luchtverontreiniging in o.a de stedelijke gebieden.

    Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa voldoen de meeste grote steden niet aan de Europese luchtverontreiniging wet, met andere woorden niet alleen in Nederland, maar in heel Europa hebben de meeste grote steden te veel luchtverontreiniging.

    Daar het dus alle grote Nederlandse steden aan gaat is het dus ook een landelijk probleem en daar hoor je dus naar de regering in Den Haag te wijzen en als je op het ogenblik “de Vroemvroem partij” hoort piepen over het verlagen van de maximumsnelheid dan weet je dat een Utrechts gemeentebestuur niet groots kan uitpakken voor een echte schone lucht in de stad.

    Het weren van oude diesels en oude brommers is op zich niet alleen goed voor de luchtkwaliteit in steden, het is ook een zeer krachtig ingrijpen van gemeentebesturen van steden, want landelijk gezien kunnen die oude diesels zich nog gewoon verplaatsen buiten de steden daar de Tweede Kamer deze voertuigen niet verbied.

    Dat er in veel steden geen oude diesels meer naar binnen mogen laat ook een verschuiving zien van macht, de steden passeren de Tweede Kamer.
    Dus iedereen die zo dom is om nu nog een nieuwe dure dieselauto/benzineauto te kopen zal over een paar jaar gaan zien dat hij/zij hem slechts buiten de steden kan parkeren.

  6. anna

    Luchtkwaliteit wordt verziekt door houtstook. Daar is veel winst te behalen maar dit gezellige ‘heilige’huisje mag je niet aankomen. Ook de uitstoot van een goede pelletkachel veroorzaakt zeer fijne uitstoot van deeltjes waar we goed ziek van kunnen worden. Longfonds, Houtrookvrij noem maar op maar deze gemeente richt zich op die ene argeloze dieselrijder in plaats van de kachels die gelijk staan aan vier ronkende diesels op een dak per kachel te beperken. Laat me niet lachen milieu het gaat allemaal om belangen waar geld mee is gemoeid of er lekker gescoord wordt. leuk idee snuffelfietsen maar duidelijk is dat slecht is gesteld met de lucht en uiteindelijk is dan de vraag wat gaan we dan echt doen om grotere winst te behalen?

  7. Toine Goossens

    @M,

    U kletst uit uw nekvel. Alle stoffen blijven in Utrecht op alle meetpunten beneden de maximum waarden. Met één uitzondering. De stikstof concentratie boven de noordelijke tunnelmond van de A2 tunnel.

  8. Toine Goossens

    Ik ben reuze benieuwd hoe snuffelfietsen fietsgedrag gaan waarnemen. Met GPS worden alleen routes en fietsfrequentie in kaart gebracht. Mogelijk zijn ook plekken te duiden waar lang voor oversteken of een stoplicht wordt gewacht.
    Maar verstorend fietsgedrag blijft buiten de waarneming.

    Hoe drukker het op de paden is, hoe belangrijker opstel- en afslagvakken zijn. En hoe belangrijker het voorrang geven aan verkeer van rechts is.
    Doordat de paden op de zeer drukke routes domweg te smal zijn, is het vrijwel niet mogelijk om op je gemak te reageren op een fietser die af wil slaan, of die gaat passeren. Dat gaat ons lelijk opbreken. Snuffelfietsen lossen dat niet op. Waarneming ter plekke en een dikke portemonnee wel.

  9. Koel Hoofd

    @ kadoendra
    Wim Vreeswijk heeft gelijk. Fysieke activiteit verbeterd de darmfunctie, maar ook de voedingsconsumptie. Geen biologie gehad op school?

  10. Scherpschutter

    Het toont maar weer eens aan hoe volkomen deze hele discussie van de realiteit en wetenschap is losgerukt.

    Een paar doorlopend in beweging zijnde fietsers die met incidentele momentopnames moeten vaststellen hoe hoog de stikstofconcentratie op fietspaden is….?! LOL!

    Kan het eigenlijk wel minder zuiver wetenschappelijk als je je uiterste best zou doen? Het enige dat volgens mij nog minder wetenschappelijk zou zou zijn is om een of ander heldervoelend figuur geblinddoekt lukraak concentraties te laten verzinnen. Volkomen krankjorem, maat dat lijkt helaas de mentale staat van de totale politiek (minus Baudet, en nee, daar stem ik niet op) wel te zijn…

    De Gemeente Utrecht. Je zou soms bijna denken dat ze de ‘wetenschappelijke’ methodes van het IPCC kopieren.. 😉

  11. Raphaël

    En nu is het maar te hopen dat de overvliegende vliegtuigen de metingen niet al te sterk zullen beïnvloeden. Zo een straalmotor verbruikt best wel wat kerosine, dacht ik. Het beste is misschien het kastje uit te zetten als er een vliegtuig over geweest is. Dan zal de meting wel redelijk betrouwbaar kunnen worden.

    Óf men zou de luchtvaart juist moeten meewegen! Dat zou nóg mooier zijn. Dan moet het kastje ook geluiden opnemen en moet men dit bij het onderzoek betrekken.
    Dus men hoort dan later ook wat voor ding het is. (Vrachtauto, gewone auto, brommer, vliegtuig, boot, enzovoorts.)

    Ik denk daaraan omdat men gewoon bijna geen foto meer maken van de oer-Hollandse lucht.
    Op de foto ziet men wel hoeveel van de gassen er in een soms vreemd-vaal gekleurde lucht blijft hangen.

  12. M.

    @Toine Goossens: die maximumwaarden liggen ook veel te hoog. Dat heeft niets met kletsen te maken. Ga eens met de huisartsen praten.
    @Anna: inderdaad gaan de vele Utrechters die problemen hebben met met de luchtwegen weer een heel beroerde periode tegemoet.
    Ik weet waar ik het over heb.

  13. Toine Goossens

    @M.,
    Ook dat is kletspraat. De Eu normen zijn op basis van medisch wetenschappelijk inzicht vastgesteld.
    Huisartsen die beweren dat een longziekte door de kwaliteit van de lucht ontstaan, maken zich er gemakkelijk vanaf.

    PS Ik ben in de loop van de tijd volledig van mijn COPD klachten vrij verklaard. Met dank aan de betere luchtkwaliteit.

  14. M.

    @Toine Goossens: misschien is het goed om de gemeente Utrecht zelf te citeren:

    “Na roken (13%) is een ongezond milieu (6%) de belangrijkste oorzaak van ziekte. In grote steden zoals Utrecht ligt dat zelfs tussen de 8 en 12%. Vervuilde lucht speelt daarin een grote rol. Elk jaar overlijden in Nederland 12.000 mensen te vroeg door luchtvervuiling.
    Luchtvervuiling draagt bij aan onder andere:
    luchtwegklachten, zoals hoesten, piepen en kortademigheid
    oogklachten, geïrriteerde of geprikkelde ogen
    hart- en vaatziekten
    longkanker
    vroegtijdige sterfte
    Extra gevoelig zijn kinderen, ouderen en mensen met hart- en vaatziekten of longaandoeningen.”

    Wie kletst hier nu uit zijn nek?

  15. Toine Goossens

    @M.,

    De gemeente Utrecht baseert zich op WHO rapporten. Ik schreef al eerder waarom de gegevens in die rapporten achterhaald zijn. De WHO staat aan de top van een piramide waarbij individuele onderzoeksrapporten worden samengevat en getotaliseerd. Dat gebeurd elke 5 jaar.
    1. De onderzoeksgegevens van individuele rapporten zijn al snel 5 jaar oud.
    2. Na 5 jaar verschijnt een Nederlandse samenvatting
    3. Na 5 jaar verschijnt een Europese samenvatting.
    4. Na weer 5 jaar komt de WHO met haar conclusies.

    Dan zijn we 20 jaar verder. In de tussentijd is de echte situatie aanmerkelijk verbeterd.

    Vooroverlijden varieert van 1 dag eerder tot een jaar eerder overlijden. Bij 12.000 personen is er dus spraken van een verlies van 6000 levensjaren.
    In 2018 overleden 153.363 mensen in Nederland. In 2017 werden die gemiddeld 78.4 jaar oud (2018 nog niet bekend).

    Het aantal levensjaren van de overledenen komt dan uit op 12.023.659. Het verlies aan levensjaren door voortijdig overlijden komt dan uit op 0,05%.
    U ziet door te denken dat 6.000 een heel groot getal is, en dat niet in verhouding tot de werkelijkheid te zetten, maakt u van een mug een olifant. Althans de gemeente Utrecht doet dat, en u gelooft dat.

    Ook het vooroverlijden is dus te rangschikken bij de bagatel problemen. Dat is zeer ernstig. Het steeds weer opnieuw benadrukken van bagatel problemen, leidt af van de enig reële bedreiging waar wij voor staan. De zeespiegelstijging als gevolg van de toenemende CO² concentratie.

    Laat dat eens goed tot u doordringen.

  16. Co v.Hemert

    Meten is weten . Ik vind het een goed initiatief om snuffel fietsen in te zetten. Het zal goed zijn om de metingen op het Utrechtse stadsdeel Rijnsweerd en Uithof in de spits te doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).