Gemeente Utrecht zet vol in op mobiliteit om stad leefbaar te houden | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht zet vol in op mobiliteit om stad leefbaar te houden | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht zet vol in op mobiliteit om stad leefbaar te houden

Gemeente Utrecht zet vol in op mobiliteit om stad leefbaar te houden
Normale spits bij het Vredenburgknooppunt in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Om Utrecht als snel groeiende stad leefbaar en bereikbaar te houden moet er volgens de gemeente iets gedaan worden aan de manier waarop inwoners zich verplaatsen. Zo moet er meer gebruik gemaakt gaan worden van het openbaar vervoer en van de fiets, maar bijvoorbeeld ook van deelauto’s.

Om Utrecht als snel groeiende stad leefbaar en bereikbaar te houden moet er volgens de gemeente iets gedaan worden aan de manier waarop inwoners zich verplaatsen. Zo moet er meer gebruik gemaakt gaan worden van het openbaar vervoer en van de fiets, maar bijvoorbeeld ook van deelauto’s.

De gemeente zegt ‘voorrang te geven aan schone en gezonde vervoersmiddelen die zo min mogelijk ruimte innemen’. Ook moet de doorstroom van verkeer door de stad worden verbeterd. In een actieplan worden verschillende voorbeelden genoemd die hieraan moeten bijdragen.

Zo wordt in april in Leidsche Rijn en Vleuten de pilot van Mobility as a Service (MaaS) reisapp gelanceerd. De app laat de gebruiker zien welke vervoersmiddelen er genomen kunnen worden om de bestemming te bereiken. De reiziger maakt dan vooral gebruikt van het ov en deelauto’s en deelfietsen. De pilotperiode duurt tot eind 2021.

Samenwerken

Ook gaat de gemeente samenwerken met werkgevers. “Werkgevers hebben grote invloed op mobiliteitsgedrag van werknemers en bezoekers. […] Samen met werkgevers analyseren we het mobiliteitsgedrag, brengen we alternatieven in kaart en ondersteunen we indien gewenst bij uitvoering van maatregelen.”

(Tekst loopt verder onder afbeelding)

Daarnaast is ook de zogenoemde doelgroepenaanpak onderdeel van het plan. Als voorbeeld worden reizigers genoemd die dagelijks met de auto een afstand van maximaal 15 kilometer afleggen. “Voor deze doelgroepen zijn alternatieven beschikbaar. We brengen de doelgroep in kaart, komen met ze in contact en stimuleren ze om mee te denken en/of gebruik te maken van meer duurzame reisalternatieven.”

Doorstroom

Ook zijn er plannen gemaakt om de doorstroom door de stad te verbeteren. Zo worden de komende jaren zo’n tachtig bestaande verkeerslichten omgebouwd tot intelligent verkeerslicht. Deze verkeerslichten communiceren met elkaar en kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een druk plein niet vast komt te staan.

Ook wordt de bewegwijzering aangepast. In het centrum en het stationsgebied krijgen de bordjes voor voetgangers een update en ook de bewegwijzering voor auto’s wordt aangepakt.

Deelmobiliteit

De gemeente zegt voorstander te zijn van deelmobiliteit. “Het delen van mobiliteit bespaart ruimte en het gebruik is vaak nog duurzamer en gezonder ook. Bovendien kan een deelfiets of deelauto een belangrijk onderdeel zijn van een op maat gemaakt reisaanbod van deur-tot-deur door een MaaS-dienstverlener.”

(Tekst loopt verder onder afbeelding)

Ondanks dat Utrecht het hoogst aantal deelauto’s per 100.000 inwoners heeft is het volgens de gemeente nog niet genoeg. “Relatief gezien is het gebruik van deelmobiliteit nog beperkt.” Eind januari is in de Grifthoekgarage aan de Wittevrouwensingel een zogenoemde deelhub geopend en vorig jaar is de gemeente een samenwerking met Donkey Republic gestart met deelfietsen.

Naast de bovengenoemde maatregelen zijn er nog een aantal manieren waarop de gemeente reizigers wil beïnvloeden. Zo wordt er getest met een parkeerverwijssysteem, wordt er een techniek ontwikkeld die groepen fietsers detecteert en vinden er gesprekken plaats met naastgelegen gemeenten, de provincie Utrecht en Rijkswaterstaat.

Gekoppelde berichten

38 Reacties

Reageren
  1. Rob Huibers

    Het gemeentebestuur heeft het hier niet over de rijksoverheid. Wordt daar ook mee overlegd? Er ligt een duur en zeer schadelijk plan om de A27 aan de oostkant van de stad uit te breiden. 1200 miljoen euro met een open einde! Uitvoering daarvan zou meer autoverkeer naar de stad zelf brengen, terwijl actieve bewonersgroepen alternatieven aandragen voor andere en zeer bruikbare en minder vervuilende vormen van mobiliteit. Ook zullen de jarenlange werkzaamheden aan de weg en de toename van het autoverkeer door de bredere weg de leefbaarheid in Utrechtse stadswijken in gevaar brengen. Het gaat om Lunetten, Hoograven, Rijnweerd, De Uithof, Voordorp, Veemark en andere delen van Utrecht-Oost. De achtertuin van Utrecht, Bunnik en Zeist, de monumentale landgoederen Nieuw- en Oud-Amelisweerd, Rijnauwen, Oostbroek en Vollenhoven worden beschadigd, bedreigd en minder bruikbaar door deze plannen. Rijkswaterstaat weigert onder aanvoering van Cora van Nieuwenhuizen te luisteren naar de argumenten en alternatieven van tegenstanders van de weg. Utrechters, Zeistenaren, Bunnikkers(?) verzet je actief tegen plannen voor nog meer snelweg in je leefomgeving! Gemeentebesturen van Utrecht, Bunnik en Zeist, ga druk uitoefenen op het kabinet om op te houden met het schaden van de gezondheid van je inwoners! Kies de juiste prioriteiten!

  2. Isabelle

    Als je wilt dat meer mensen gebruik maken van bussen, waarom is dan de afgelopen jaren het busnet systematisch uitgedund door de Provincie????

    Haltes worden overgeslagen, bustrajecten opgeheven, en nu mensen de bus injagen? Wat een hypocrisie!

  3. Jeanine Haarbrink

    De MaaS reisapp is volkomen overbodig, We hebben al een reisapp van ov 9292. Al jaaaaaren. En deelauto’s kun je al vanaf 1995 gebruiken via Greenwheels. De werkgevers zijn ook al jaaaaaaaaren actief in het participeren de mobiliteit met duurzame oplossingen aan te bieden.
    De belastingdienst heeft juist met ingang van dit jaar weer een fantastische duurzame mobiliteits actie.
    De MaaS reisapp is een verspilling van gelden en geen toevoeging. Ik hoop dat de gemeente Utrecht niet heeft bijgedragen aan deze reisapp , middels een subsidie.
    Een intelligent stoplicht?. Bestaat niet, is een domme sensor die slechts beperkt inzetbaar is.
    Daar ga je fietsgedrag niet mee verbeteren, Zoals het inhalen door over de stoep te fietsen, opstellen bij stoplichten van stoeprand tot stoeprand en verkeer gevaarlijk belemmeren. Ouders die fietsen met kleine kinderen kunnen nog amper veilig deelnemen aan het fietsverkeer , Zonder fietsverlichting fietsen, Rustig fietsen om ouderen ook de gelegenheidd te geven aan het fietsverkeer te kunnen blijven deelnemen.
    Laten we hopen dat het weer geen samenlevingsgelden heeft gekost, die zijn ingezet door de wethouder van verkeerd.

  4. JdV

    @rob huibers: onzinverhalen. Stemmingmakerij en de gebruikelijke milieuleugens. Er is geen enkel bewijs dat de leefbaarheid in Utrechtse wijken in gevaar komt. Evenals de sprookjes die worden opgehangen over beschadiging van monumentale landgoederen. Indoctrinatie, leugens en stemmingmakerij. De feiten zijn heel anders en die worden niet genoemd. De A27 is een belangrijke verkeersader van zuid naar noord. Een landelijke snelweg, die echt niet meer bezoekers naar Utrecht gaat brengen omdat er een paar rijbanen bijkomen en files en luchtverontreiniging aanzienlijk afnemen. Iets waar juist veel Utrechtse wijken van gaan profiteren. Kortom, minder luchtverontreiniging, minder geluidsoverlast en betere bereikbaarheid zijn juist de grote voordelen van dit plan waar hopelijk onmiddelijk mee kan worden begonnen.

  5. Erwin

    Misschien dat de gemeente wat bredere fietspaden kan gaan aanleggen. Langs de catherijnesingel bijv. Die fietspaden zijn veeeel te smal met vaak lange fietsfiles op de rijbaan tot gevolg. Levensgevaarlijk

  6. Jan Erik

    Ik mis altijd weer aandacht voor voetgangers. Zelf loop ik bijvoorbeeld van Utrecht Centraal naar Wilhelminapark of Oog in Al (mits het niet plenst van de regen!). Maar op veel plaatsen is de stoep veel te smal, en staan er fietsen of auto’s op geparkeerd. Als je wilt oversteken dan ben je je leven niet zeker omdat in Utrecht vreemd genoeg zebrapaden niet doorlopen over de fietspaden, zodat je door de voortjakkerende nietsontziende fietsers van de sokken gereden wordt (vooral op het Vredenburg….). Bevorder het lopen, het is nog gezond ook!
    Wat de doorstroming van het fietsverkeer betreft zou Utrecht eens moeten kijken in mijn tegenwoordige woonplaats ‘s Hertogenbosch: in Utrecht sta je minutenlang voor Jan met de korte achternaam te wachten voor een fietserslicht, in Den Bosch reageren de verkeerslichten binnen een minuut op de ‘druk op de knop’ en laat het aftelsysteem zien hoe lang je nog moet wachten.

  7. Erwin

    @jvd: een verbreding naar 7 rijstroken met ”…. minder luchtverontreiniging, minder geluidsoverlast en betere bereikbaarheid“. Yeah right. Over stemmingmakerij en leugens gesproken.

  8. Berend

    Fietssnelwegen boven de weg bouwen voor een paar logische routes. En autorijden heeft ook een status, dus daar zou je wat mee kunnen doen. Een lesprogramma op de basisscholen over afval, verwerking en vervuiling zou ook goed helpen. En een verbod op plastic zakjes en statiegeld op blikjes. Utopia lijkt het wel.

  9. Wim Vreeswijk

    Jan [email protected] Mits het niet regent…….daar zeg je wat. Februari was volgens het KNMI de meest regenachtige maand van de afgelopen 120 jaar. Ben ik ff blij dat ik nog altijd automobilist ben.

  10. Cico

    Ik ben heel benieuwd wat de prijzen gaan worden voor de deelauto’s. Want de commerciele varianten zijn behoorlijk prijzig. Handig voor 1x, maar niet als je vaker een auto wilt delen. Een auto huren is vaak net zo duur en zo mis je het doel.

    Ben het er ook mee eens dat naast fietsers ook meer aandacht moet komen voor voetgangers. De Utrechtse binnenstad moet ook toegankelijk zijn voor oa ouderen en alle andere mensen die niet even een sprintje kan trekken om door een lange stoet fietsers heen te komen. Het is immers echt waanzinnig druk geworden, pakweg de laatste 10 jaar.

  11. Proefballon

    Gelukkig hebben we weer allemaal plannen, beleidsteksten, en pilots erbij gekregen! Het meest tasbare/concrete middel dat genoemd wordt in deze tekst is een app.

    De app: dat klinkt als een proefballon voor iets wat m.i. al bestaat (ik noem: 9292, rijdendetreinen, NS app, Greenwheels).
    De doelgroepenaanpak: zal wel niet van de grond komen, want dat is een uitvoerende taak en ambtenaren kunnen dat meestal niet goed vormgeven. Daarbij komt dat de gemiddelde woon-werk reiziger heus wel onderzocht heeft wat zijn of haar meest efficiënte route naar het werk is.
    Deelmobiliteit: de Donkey Republic fietsen bij station Lunetten hebben, wederom als pilot, maandenlang stilstaand regen staan happen. Die fietsen zijn namelijk veel te duur. Ik vermoed dat met name één partij iets aan deze pilot heeft gehad.

    Next dus.

    Hoe moet het dan wel? Doorgaan met investeren in OV én wegen, fietspaden nog beter en slimmer maken en de aansluiting fiets-OV nog beter vormgeven. De aandacht is nu veel te veel gericht op vage nieuwe ideetjes, terwijl mensen gewoon lekker willen fietsen/autorijden/treinen.

  12. Kees Truijens

    @Isabelle, @Jan Erik, @Cico
    Door omstandigheden kan ik niet meer autorijden en fietsen.
    Ik ben geschrokken door de kwaliteit van het openbaar vervoer en door hindernissen die je ontmoet als je je te voet door de stad wilt verplaatsen.
    Het openbaar gevoel wordt geplaagd door de funeste beslissing om het busstation naar de westkant van het station te verplaatsen, met als enige reden om nog meer winkelruimte aan de oostkant te kunnen exploiteren. Beduidend meer omrijden, vaker overstappen en langere reistijden als gevolg.
    De nieuwe tramlijn heeft het transport tussen CS en de Uithof ongetwijfeld sterk verbeterd, maar door beperking van busdiensten ook voor heel veel verbindingen in de rest van de stad de reistijden verlengd. En dan de belachelijke toegang tot die tram 22. Komend van het Moreelsepark zie je hem al geparkeerd staan en dan moet je nog enkele honderden meters lopen voor je via de stationsingang aan de noordkant kunt instappen. Hetzelfde als je van de Croeselaan komt over de RABO-brug.

    Te voet: lange wachttijden bij stoplichten, automobilisten die de oversteekplaatsen blokkeren en fietsers die door rood rijden. Stoepen zo smal dat ze geblokkeerd worden door geparkeerde fietsen.

  13. Willow

    Alle privé auto’s moeten verbannen worden binnen de singels. Zodoende komt er genoeg ruimte voor voetgangers en fietsers. Als je loopt of fietst bijvoorbeeld vanuit de de Wittevrouwenbrug naar het Neude is het een groot hindernisbaan. Fietsen met kleintjes is bijna niet te doen door de aso’s die gaan wiet halen bij de koffieshops, en met een rollator op de stoep is het ook niet te doen. Ik snap best dat er bewoners zijn die tegen zijn, en winkeliers ook, maar het centrum was gewoon niet gebouwd voor auto’s.

    En de plannen voor het herontwikkelen van de voorstraat lijken gespitst op meer ruimte voor cafe’s dan op veiligheid, gezien de aparte fietspad de stad uit vervalt.

  14. JdV

    Sorry dat ik zulke grote woorden gebruikte als onzinverhalen, stemmingmakerij, milieuleugens, indoctrinatie, leugens en stemmingmakerij. En dat ik beweerde dat meer autoverkeer tot minder luchtvervuiling leidt. Zoiets kan je niet eens meer een leugen noemen, want iedereen met ogen kan zien dat het klinkklare onzin is. Dat de De A27 een belangrijke verkeersader is van zuid naar noord kan je natuurlijk geen feit noemen, daar trapte ik met veel geraas een open deur in. Ik neem alles weer terug, mee naar huis, met de fiets.

  15. Marcel

    Gelukkig weten we het allemaal beter dan het bestuur van Utrecht. Nu dat bestuur daarvan nog overtuigen. Denkt u dat dat lukt?

  16. Toine Goossens

    De reactie van Cees Truijens is een belangrijke. Die laat zien wat er gebeurt als fietsfanaten de niet mobiele burger volledig links laten liggen.
    Nog nooit heb ik in de discussies iedereen voorbij zien komen waarbij er serieus op de mobiliteit van ouderen en niet mobielen wordt ingegaan.

    De EXclusieve stad ten voeten uit. Fietsfanaten vegen hun achterwerk af aan de passage van dit college over ‘ Ruimte voor iedereen’.

    In mobiliteitsdiscussies staat ‘ van deur tot deur vervoer’ op de 1e plaats. Zie je vanuit de fanatieke fietshoek ook geen enkele aandacht voor.

    De A27, de A28 en de A12 vormen het hart van het Nederlandse snelwegennet. Natuurlijk zijn lokale belangen dan ondergeschikt aan de landelijke. Het verzet tegen de verbreding is lokaal NIMBY gedrag.
    Alle mobiliteit neemt elk jaar met 3% of meer toe. Wen er maar aan. Stel dat we straks 6 of 8 sporen naast elkaar nodig hebben? Als het aan de Utrechtse NIMBY’s over laten, zal dat nooit gebeuren. Railvervoer is de snelst groeiende mobiliteit in Nederland.
    Daarom ontkomt Utrecht niet aan een metro tussen CS en de Uithof. Het ‘ Wiel met spaken’ is een desastreuze afleidingsmanoeuvre.

    Mooie foto Robert. Die laat zien waarom ouderen zich niet meer op de fiets in de stad wagen. Die zijn bang om van de sokken te worden gereden door fietsers die niet voor rood stoppen of nog even voorrang boven ieder ander nemen. Dat gedrag maakt de stad onveilig, komt niet in de statistieken, maar wel in het onderzoek onder ANWB leden naar voren.

    Een leefbare stad is alleen mogelijk als iedereen de kans krijgt om mobiel te zijn.

  17. Wim Vreeswijk

    [email protected] (ongesubsidieerde) privé-auto’s moeten van jou verbannen worden binnen de singels? Hoe denk je dan over minder validen, ouderen e.a. kreupele vereenzaamde Utrechters? Mogen die van jou allemaal geen sociale contacten meer? Fraai is dat !

  18. Gerard Cats

    @toineGoossens:
    U schrijft
    “De A27, de A28 en de A12 vormen het hart van het Nederlandse snelwegennet. Natuurlijk zijn lokale belangen dan ondergeschikt aan de landelijke.”
    Dit is een frame. Op de Ring Utrecht is 2/3 van het verkeer lokaal of regionaal (cijfers rijkswaterstaat). Dus het landelijk belang van de Ring is ondergeschikt aan het lokale.

    U schrijft ook:
    “Alle mobiliteit neemt elk jaar met 3% of meer toe.”
    Dit betreft niet de automobiliteit in de regio Utrecht. . Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (een orgaan van de VVD-minister!) constateert in https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/documenten/rapporten/2019/06/04/mobiliteit-in-stedelijk-nederland/Mobiliteit+in+stedelijk+Nederland.pdf:

    “In het stadsgewest Utrecht is de totale mobiliteit per inwoner van de hoogstedelijke gebieden nauwelijks toegenomen en van de laagstedelijke gebieden is deze gedaald. Het autogebruik van bestuurders en passagiers is gedaald, in laagstedelijk gebied iets sterker dan in hoogstedelijk gebied. Deze ontwikkeling is vergelijkbaar met die in het stadsgewest Amsterdam. Dientengevolge is ook het aandeel auto in de modal split gedaald.”

    Ik raad u aan https://www.stopverbredingringutrecht.nl/mer-verbreding-ring-utrecht/ te lezen, en ook de brief waarnaar daarin verwezen wordt,

  19. Koel Hoofd

    Ik ben het helemaal eens met Toine Goossens en Cees Truijens.
    Het probleem is echter dat GL en D66 hun zin willen doordrijven en hun moraal ideologie bij iedereen door de strot te duwen. Het ergste is nog wel dat ze daarvoor bereid om de wetenschap zowel voor hun karretje te spannen als compleet te verkrachten.

    Op het moment dat mensen een auto kunnen betalen, dat is dus na hun studie en dus gemiddeld na hun 26e levensjaar, komt er een auto. Want fietsen wordt beperkt door de ‘zweetafstand’ (van intensieve lichaamsbeweging gaat men zweten), de representativiteits eisen op de eindbestemming (zweet stinkt, verregend zijn, niet elk kapsel of kledingstuk is geschikt om mee te fietsen), en de fysieke mogelijkheden van de mens.
    De bevolking groeit, dus het aantal auto’s ook.

    Volgens de prognoses van het CBS bestaat 35% van de bevolking in Nederland in 2060 uit buitenlanders (van binnen en buiten de EU) die allemaal niet het fietsen in de genen hebben zoals die oerhollanders, maar de auto als statussymbool zien. Dus er komen nog meer auto’s bij.

    Intussen vergrijsd de bevolking sterk, maar zijn die bejaarden ook veel fitter dan
    vroeger. Ze blijven dus langer auto rijden, waardoor het aantal auto’s ook niet zal afnemen, maar zal toenemen.

    Kortom, deze harde factoren welke cijfermatig kunnen worden onderbouwd negeren is verkrachting van de wetenschap ten koste van de moraal ideologie die slechts de zakken vult van enkelen over de ruggen van velen.

    Want let’s face it. Donkey Republic is een concurrent van de OV fiets en van de swap fiets, waarbij deze laatste een beter business model hebben (inspelen op behoeften van de klant) dan Donkey Republic. Wat Donkey Republic tot een links politiek vehikel maakt wat de groene ideologie en moraal filosofie van het delen propagandeert. Want die linkse rakkers vergeten dat ‘delen’ iets is wat mensenkinderen moet worden aangeleerd.

    Nederland is ook een land waar inwoners die kunnen fietsen ook gemiddeld 1.5 fiets per inwoner hebben. Een deelfiets is daarmee overbodig, het is nodeloze milieu- en straatbeeldvervuiling. Het is niet meer dan groene slinkse propaganda op kosten van de samenleving.

    Vraagje, krijgt Donkey Republic daar subsidie voor of voorrang bij vergunningverlening voor bijvoorbeeld stallingslocaties of het niet handhaven op foutstallen? Want dan zit D66 en GL helemaal op een hellend vlak naar de totalitaire afgrond.

  20. Don

    Als we nu eens stoppen met de verdichtings waanzin en Utrecht volproppen met nog meer lelijke flats de binnenstad veranderen in een pretpark met keten restaurants dan blijft het kleine beetje leefbaarheid dat er nog is bestaan. Ben bang dat GL en D66 hier volkomen lak aan hebben en deze stad verder verminken met lelijke gebouwen.

  21. Scherpschutter

    Wie legt mij even exact uit wat een “leefbare stad” precies is? Ik kan werkelijk niets met deze (vermoedelijk bewust) extreem vage term…

    Waar een overheid dit soort volslagen abstracte termen gebruikt is grote waakzaamheid noodzakelijk.

    Wie verduidelijkt?

  22. Erwin

    Meer ruimte voor de auto. Beter doorstroming. Minder geluidsoverlast. Minder luchtvervuiling. Utrecht gaat stukken mooier worden met een brede snelweg en een echte ring, liefst 2×3 banen inclusief de nieuwe NRW. En geen gesputter van lokale nimby groepjes gaat dat veranderen. Kom maar op met die kettingzaag. Weg met die zielige boompjes.

  23. Rethep

    @Koel Hoofd: ‘Zweetafstand’? Weleens gehoord van een elektrische fiets (?) en goeie regenkleding bestaat ook. Verder moeten we misschien toch wat minder belang gaan hechten aan ‘presentatie’. Voor veel mensen zal dat niet eens een reden zijn. Menige met name bureaufunctie is bij uitstek geschikt voor extra, gezonde, lichaamsbeweging.
    Daarnaast blijven meer fittere ouderen (volgens u) juist langer fietsen en lopen. Dat houdt ze gezond en fit. Niet door dat door u gepropageerde autogebruik.

    Ik stel voor dat we het aantal autoparkeerplaatsen verder verkleinen t.b.v. meer plaats voor fietsenrekken en deelauto’s. Zo houden/maken we Utrecht echt mobiel!

  24. Joop

    Allemaal heel mooi, maar dan moet er ook meer en een beter OV komen, op “grote stad” niveau.
    Het tramnetwerk moet worden uitgebreid, betere verbindingen moeten worden gemaakt, of hersteld, want er zijn veel verbindingen verdwenen door bezuinigingen de afgelopen jaren.
    Denk aan buslijn 6 die hoograven met het winkelcentrum smaragdplein verbond.
    In vehouding tot andere grote steden schiet het OV in Utrecht toch tekort.

  25. Fred

    Als men het gebruik van het OV wil promoten, zou ik zeggen dat er ook een beter / uitgebreider OV moet komen.
    Meer tramlijnen, busbanen omvormen tot trambaan, buslijnen die wegbezuinigd zijn herstellen om zo nuttige en logische verbindingen terug te brengen, zoals lijn 6 die CS met Smaragdplein en Hoograven-zuid verbind.
    Een stad die straks meer dan 400.000 inwoners heeft verdient een veel beter OV-netwerk dan wat we nu hebben.

    Het gebruik van de fiets promoten is prima, maar op veel routes is het fietspad al overvol, zo druk dat het gevaarlijk wordt, dus om daar nog meer fietsers te willen lijkt me onverstandig, op rustige routes kan dat wel.

    Wel krijg ik vaak de indruk dat het met alle ambities van GL zo is dat ze het probleem graag bij de burger neerleggen, zonder zelf structureel iets te doen.
    Er wordt op een (wat dwingende) manier beroep gedaan op mensen om het anders te gaan doen, maar zelf actie ondernemen en het mensen makkelijker maken / aangenamer maken is er meestal niet bij.
    Kijk naar afvalbeleid, energieverbruik of mobiliteit zoals in dit artikel.
    Zo is politiek bedrijven erg makkelijk, een grote mond, maar het probleem bij de mensen leggen en ze een schuldgevoel aanpraten.

    Advies: Neem actie, en doe wat aan het OV !!

  26. André

    Leuke discussie over lokaal verkeer dat de A12-A2-A27 neemt. Dat is het gevolgd van het huidige beleid om verkeer door de stad zo veel mogelijk te frustreren met versmallingen, drempels, afsluitingen, stadsboulevards en hopeloos slecht geregelde verkeerslichten. Als je dan ‘buitenom’ gaat kom je dus in de file terecht,
    verdubbelt je reisafstand en uitstoot.
    Maar omdat vervuiling nu eenmaal niet over de gemeentegrens komt is het dus goed voor de stad, aldus de GroenLinke bestuurders.

  27. Utreg bereikbaar

    Oplossing is simpel:
    Groen Links en D’66 uit het College stemmen, zodat de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt opgelost kunnen worden door realistische partijen.

  28. cas

    Over een paar jaar zijn alle voertuigen elektrisch of waterstof (kan niet, maar daar geloven sommige mensen in). Het schuld gevoel is weg, geen uitstoot meer van het wagenpark. Duurzaamheid, leefbaarheid, milieu en klimaat doelstellingen gehaald. Stad compleet vast, maar geen uitstoot, maar wel enorme economische schade door het reistijdverlies. Al het parkeren zit onder de grond dus amper voertuigen op straat. Veiligheid is geen issue meer door de systemen aan boord.
    OV heeft zich inmiddels de markt uit geprijsd tegenover andere mogelijkheden.

    En nu?

  29. Toine Goossens

    @Gerard Cats,

    U hebt het helemaal mis.

    Het KiM heeft het aantal verplaatsingen en de afgelegde afstanden per burger in kaart gebracht. Dat zegt niets over het volume van de totale mobiliteit.Het zegt wel iets over de vooringenomenheid waarmee u deze publicatie leest. KiM:

    ‘ Hiermee is dus niet gekeken naar de ontwikkeling van het totaal aantal verplaatsingen en kilometer in stedelijk Nederland. Die totalen zijn toegenomen (KiM, 2018). Een belangrijke factor daarachter is de bevolkingsgroei.’

    Dit jaar groeit de Utrechtse bevolking met 1,7%, daarna versnelt de groei met een toename van 12,0% in 2025 en 22,4% in 2030. Veel van die groei is binnenstedelijk. Dat houdt een zeer sterke druk op de binnenstedelijke mobiliteit in. De invloed van de verbreding blijft daar ver bij achter.

    De Kracht Van Utrecht heeft elk gevoel voor realiteit geheel en al uit het oog verloren.

  30. Toine Goossens

    @Gerard Cats,

    Van deur tot deur vervoer staat centraal in mobiliteit. Wat dat betekent voor ouderen die niet meer kunnen lopen zal ik uitleggen. Ik speel namelijk voor vrijwilliger.

    Echtpaar woont op 1 km af stand van de kerk. Fietsen en lopen kan niet meer. Ophalen en weer thuis brengen vergt 5,6 auto kilometers. Maar ik vertrek van huis uit. Het is dus meer.
    Er zijn, ook voor de auto kortere routes, maar die zijn door de gemeente, onder druk van de KVU, niet meer toegankelijk. De KVU draagt actief bij aan het vergroten van de reisafstanden.

    Laatst maakte iemand een lelijke smak met de fiets in Tuindorp. Je hoort de ambulance al van ver aankomen. maar erg snel was die er niet. Ook de ambulance is gedwongen flink om te rijden. Ondertussen ligt daar wel iemand te kermen van de pijn. Opeens begreep ik hoe het komt dat ambulance personeel meer en meer met agressiviteit wordt geconfronteerd.

  31. Rob Huibers

    @Toine Goossens
    “Opeens begreep ik hoe het komt dat ambulance personeel meer en meer met agressiviteit wordt geconfronteerd.”
    Op die manier is alles begrijpelijk te maken. Daarom heet dat kort door de bocht.

  32. Leon

    Auto’s bannen uit de singel op een paar mensen met een ontheffing na. Fietspaden verbreden, de Voorstraat tot fietspad omdopen, parkeerplaatsen weghalen uit de Biltstraat om zo meer ruimte te creeeren voor wandelaars. Nieuwe wijken niet meer auto-centrisch maken aangezien dat het domste is dat je kunt bedenken.

    Genoeg plannen waar iedereen beter van wordt.

  33. Toine Goossens

    @Rob Huibers,

    Hebt u een beter idee? Ik sta daar voor open.

  34. Rob Huibers

    @Toine Goossens Wat ik tegen uw manier van redeneren heb, is dat u kennelijk vindt dat er voor agressie tegen hulpverleners een reden of rechtvaardiging is.
    Als de ziekenbroeder maar op tijd komt overkomt hem dus niets? Het is een maffiose redenering.
    Bovendien klopt er feitelijk niets van. Mensen die hulpverleners aanvallen hebben daar helemaal geen reden voor nodig. Die zitten zo vol shit en haat (drank en dope), dat het het ze allemaal geen ruk meer uitmaakt.
    En nog even terzijde: hoe is het gesteld met de aanrijdtijden van de Utrechtse ziekenwagens?

  35. Joost

    Jammer voor de stadsgenoten die slecht ter been zijn en/of een rolstoel zitten. Wil het stadsbestuur af van de rommelige aanblik van al die gehandicapten?

  36. Toine Goossens

    @Rob Huibers,

    U verwart begrip opbrengen voor een reactie met het accepteren van die reactie. Begrip is nodig om tot inzicht en tot beleid te komen. Ik verwacht dat u daar goede nota van neemt.

    U beschuldigt mij van een maffiose redenering. Waar haalt u dat recht vandaan?
    U beschuldigt mensen die agressief zijn tegen ambulance medewerkers over van alles en nog wat. Waar baseert u dat op? Studeert u daarvoor?

    U stelt een vraag aan mij die u beter aan de RAVU voor kunt leggen. Die weten dat namelijk. Overigens is mijn waarneming niet alleen op Utrecht gebaseerd. Het afgelopen jaar heb ik dat in een nog grotere stad ook opgemerkt.

    Waarnemen en conclusies trekken vergt een bepaalde vaardigheid. U twijfelt aan die van mij. Dat mag. Maar mijn vaardigheid overstijgt die van u.

  37. Rob Huibers

    @ Toine Goossens
    De vraag is hoe het mogelijk is dat u begrip kunt opbrengen voor mensen die hulpverleners aanvallen. Agressie tegen hulpverleners verdient nul begrip, ook niet als ze misschien een keer wat laat lijken.
    En waarom zou ik naar het RAVU gaan? U beweert zelf toch dat een ziekenauto er niet erg snel was, om daar vervolgens een algemeen probleem van te maken door het met de agressie tegen ziekenbroeders te verbinden. En daar vervolgens begrip voor te tonen. Dat is inderdaad een heel bepaalde vaardigheid. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik die niet bezit.
    Over die ziekenauto’s kan ik u uit de droom helpen:
    1. er is niets mis met de aanrijtijden van ziekenauto’s in de stad Utrecht
    2. ziekenauto’s rijden niet vaak om, want ze mogen veel meer dan een gewone auto

  38. Toine Goossens

    @Rob Huibers,

    Leest u mijn reactie nog eens goed na, en reageer dan opnieuw. U reageert primair, waar een secundaire reactie nodig is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).