Het college van burgemeester en wethouders heeft laten weten dat ze het organiseren van een Formule E race in Utrecht niet ziet zitten. De lokale VVD fractie stelde in december, via schriftelijke vragen, voor om de mogelijkheid hiertoe te onderzoeken. De gemeente vindt het niet passen bij de mobiliteitstransitie van de stad. Daarbij ligt de focus op lopen, fietsen en elektrisch openbaar- en deelvervoer.
Wel onderstreept het gemeentebestuur dat het organiseren van grote sportevenementen zowel economisch als sociaal een positief effect kan hebben op de stad. Ook zegt het bestuur dat het promoten van elektrisch rijden belangrijk is en dat een evenement als de Formule E zou daar eventueel aan bij kunnen dragen.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Maar een elektrische race organiseren in de Domstad lijkt de gemeente geen goed plan. Het past niet bij het imago van de stad als fietsstad. Bovendien zouden de kosten die ermee gepaard gaan te hoog zijn, zeker als het om het eenmalig evenement zou gaan.
Eindhoven
In de antwoorden stelt de gemeente ook dat Eindhoven al in vergevorderde onderhandelingen is met de Formule E. Twee races, dicht bij elkaar, in hetzelfde land, is ongebruikelijk voor een raceklasse die ieder seizoen de hele wereld rondtrekt. De gemeente Utrecht vindt de elektrische raceklasse ook beter in Eindhoven passen, gezien die stad zijn rol als technische innovatie hub.
Internationaal staat Utrecht bekend om haar fietsnetwerk en als deze zomer de wielertour La Vuelta in Utrecht van start gaat, is Utrecht de eerste stad waar alle drie de grote wielerrondes zijn begonnen. Er wordt door de gemeente naar gestreefd om bij de Vuelta zoveel mogelijk van de betrokken auto’s elektrisch te laten rijden.
17 Reacties
ReagerenDom voorstel, maar dat verbaast mij niks! De VVD doet de afgelopen tien jaar niet anders. Gelukkig bleef het hier bij een voorstel, anders dan in het landelijke waar ze ook daadwerkelijk geld mogen verkwanselen aan de verkeerde dingen.
Heel verstandig besluit van de gemeente. Niet alle spelen moeten in de stad plaats vinden. In de stad is het al druk genoeg.
Geldverspilling, zeker in deze tijd waarin alles duurder wordt. Dit kun je niet maken tegenover mensen die maar net het hoofd boven water kunnen houden.
Jammer…
Goed besluit. Heeft Eindhoven ook eens wat.
Goedzo. Ver weg blijven van die grasmaaiers
Heel erg jammer weer, het gaat om bevordering van de economie van de stad en omgeving en niet over eigen visie over mobiliteit. Het college heeft de evaluatie van Zandvoort over het organiseren van de F1 zeker nog niet gelezen welke economische boost dit geeft aan de stad en regio. De Formule E is hiermee te vergelijken.
Als ze het nu Festival F-E hadden genoemd , had het vast wel goedgekomen.
ps. Wat een supergave foto!
Mooi
Utrecht wil de stad voor de baboefietsen zijn en bejaarden. Iets echt dynamisch kunnen ze niet aan.
@Utregter:
Het leven bestaat gelukkig niet alleen uit ‘economie’
Die ‘formule E’ kan toch prima in Z’ foort!?
Motorcrossers binnen de gemeentegrenzen.kan ook al jaren, met meerdere verruimingen van vergunningen, zoals tweetakt motoren, beetje dubbel dit.
Heel jammer, maar mischien is een e bike speed route een goed idee, als eerste ter wereld !
We zijn immers de wereld fiets stad, met de grootste fiets parkeer garage, unieke fiets parkeer systeem, 1e fietspad van Nederland, en drukste fietspad van Nederland.
Links Utrecht is op tegen. Utrecht is een fiets stad aan het worden, wel opgedrongen. En dan ook nog schrijven dat de VVD geld verspild. Zullen we een gaan optellen wat links ons gekost heeft de afgelopen jaren? Daar zijn voorbeelden van te over, nou vooruit een dan,TRAM!!!!!!!
.
“De gemeente vindt het niet passen bij de mobiliteitstransitie van de stad. Daarbij ligt de focus op lopen, fietsen en elektrisch openbaar- en deelvervoer.”
Zoals ik eerder al had voorspeld, de autoliefhebber wordt genadeloos gediscrimineerd door D66/GL want de CU telt niet mee.
Interessant in deze is dat de Formule 1 het dorpje Zandvoort €22 miljoen extra omzet heeft opgeleverd en de grootstedelijke regio Amsterdam €44 miljoen. Nou staat dat e-racen in de kinderschoenen tot het formule 1 circus, maar markt en marketing potentieel is er dus wel! Maar helaas, voor die ‘peanuts’ bedragen haalt het D66/GL college de nuffige principieel graaiende neusjes op want er komt 60 miljard vrij (uit de zak van de huidige en toekomstige belastingbetalers gegrabbeld) voor “duurzaamheid en energietransitie”. Waarom moeilijk doen als je gewoon de belastingbetaler kan laten opdraaien voor je zwakzinnige idealen?
Maar die D66/GL obsessie met lopen, fietsen en OV begint hier nu wel echt heel fors te ontsporen.
Want niet alleen de VVD vangt hier bot met een stom autofeestje, veel erger is dat ook basisschoolleraren het dupe zijn van dit obsessieve wanbeleid. Akkefietje tussen een basisschool en Anke Klein (D66), waar Duic opvallend genoeg met geen woord over rept.
Er is in de Dichterswijk betaald parkeren ingevoerd om die autobezitters de stad uit te jagen (iets met pek, veren en lege buidel). Dat kost basisschoolleraren €1668 parkeergeld per plek per jaar, dus de school 10 mille voor 5 docenten wat niet besteed kan worden aan onderwijs. Die basisschool leraren wonen buiten de stad omdat in Utrecht wonen onbetaalbaar is geworden dankzij 18 jaar D66/GL terreur. Wat was de reactie van deze onderwijs wethouder van de ‘nep onderwijspartij’ D66 ? Betalen en anders maar gaan lopen, fietsen met OV want de auto kan je aan de rand van Utrecht parkeren en dan een (deel)fiets pakken.
(https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3288386/ook-na-protest-geen-parkeerontheffing-voor-school-10000-euro-naar-gemeente-in-plaats-van-de-kinderen)
Dat zijn dus 5 docenten die hun biezen gaan pakken en buiten de stad gaan werken want daar wonen ze toch al en ze hebben de banen voor het uitzoeken. Maar dan krijgen de Utrechtse kindertjes geen les…
Leuk joh, D66/GL aan het roer.
In godsnaam GA WEG!
Tsja, dit voelt toch als een besluit zonder toekomstvisie. Dit is een zich snel ontwikkelende sport die fungeert als laboratorium voor elektrisch vervoer. De waarde daarvan moet niet onderschat worden. Dat lijkt notabene de reden waarom Utrecht het aan Eindhoven ‘gunt’. Wat natuurlijk raar is. Als het past bij Eindhoven past het ook bij Universiteitsstad Utrecht.
Zeker als je rond dit event demonstraties van zonne-auto’s, en solar-challenge auto’s organiseert trek je het geheel naar het imago dat Utrecht wil uitdragen en lever je een waardevolle bijdrage aan het gesprek over dit soort ontwikkelingen.
Het is prima ons als fietsstad te profileren, maar dat wil niet zeggen dat we niet ook in de andere vormen van transport een groene leidersrol kunnen proberen te pakken. Zijn wij nou echt zo goed bezig dat we niet meer naar links of naar rechts hoeven te kijken? Ik denk het niet. Wet van de remmende voorsprong! Een gemiste kans dus.