Gemeente: Vervoer gevaarlijke stoffen door stad ‘verontrustend en onacceptabel’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente: Vervoer gevaarlijke stoffen door stad ‘verontrustend en onacceptabel’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente: Vervoer gevaarlijke stoffen door stad ‘verontrustend en onacceptabel’

Gemeente: Vervoer gevaarlijke stoffen door stad ‘verontrustend en onacceptabel’
Archiefbeeld Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Utrecht is geschokt over de hoeveelheid gevaarlijke stoffen als LPG over de sporen door de stad worden vervoerd. Het Utrechts college vindt de situatie ‘verontrustend’ en ‘onacceptabel’.

Utrecht is geschokt over de hoeveelheid gevaarlijke stoffen als LPG over de sporen door de stad worden vervoerd. Het Utrechts college vindt de situatie ‘verontrustend’ en ‘onacceptabel’.

Eind mei werd duidelijk dat er ondanks gemaakte regels er nog op grote schaal gevaarlijke stoffen over sporen in steden worden vervoerd. In Utrecht gebeurt dit op het traject Utrecht-Blauwkapel. Hier zijn in 2015 1318 wagons met gevaarlijke stoffen, vooral LPG, over vervoerd. Het vervoeren van gevaarlijke stoffen brengt risico’s met zich mee voor de volksgezondheid.

De gemeente is van mening dat vervoerders, ProRail en het ministerie moeten anticiperen op dreigende afwijkingen en deze moeten voorkomen. “Mocht een afwijking zich toch voordoen, dan moet deze naar onze mening, in ieder geval in een zo vroeg mogelijk stadium aan de gemeente gemeld worden.”

Utrecht – Blauwkapel is niet het enige traject waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Over het traject door het stationsgebied zijn in 2015 in totaal 2730 wagons vervoerd. Ook op Utrecht – Amsterdam, Utrecht – Harmelen, en Utrecht – Betuwelijn zijn gevaarlijke stoffen vervoerd.

De gemeente kan hier niks tegen doen. Het bevoegd gezag ligt bij de minister van Infrastructuur en Milieu. De gemeente gaat de minister hier op aanspreken. “Onze conclusie is dat er teveel is vervoerd, zowel in aantallen als in stofsoorten. Dat vinden wij verontrustend. Er is sprake van een toename met ongeveer een factor 3 van bestaande risico’s en van het ontstaan van nieuwe risico’s. Deze overschrijding kunnen wij niet accepteren en zal naar onze mening door de minister direct opgepakt moeten worden door handhaving of sancties.”

8 Reacties

Reageren
  1. wimutrecht

    Grote delen van mijn leven woon ik in Utrecht. In mijn jeugd langs de Oosterspoorbaan (Wagenstraat). En daar gingen per dag vele goederentreinen over met “giftige stoffen”. Olie, Chloor en wat al niet meer. Later aan de lijn naar Amersfoort. En als je dan een eenvoudige kansberekening maakt en die vergelijkt met de dagelijkse stroom aan gemeentelijke vrachtwagens met allerlei troep en daarbij opgeteld de dagelijkse gang van vrachtwagens/tankauto’s met alle denkbare troep dan is de kans op een ongeluk met een trein misschien wel even groot als een bezoek van een mannelijke ruimtebewoner aan Lotte van Hooydonk. Heeft het college niet iets beters te doen dan onzinverhalen de wereld in te sturen. Maar ja kennelijk behoort dit bij de zomer. Het zou beter passen op 1 april.

  2. Frans

    Tja beetje onzin roepen. Een extra spoortracé aanleggen door Amelisweerd gebeurd ook niet. Maar er is niets mis mee als zo’n trein met een gematigde snelheid door het stedelijk gebied rijdt. Dan nemen de zgn risico’s direct enorm af.

  3. Michiel

    Even iets over bovenstaande artikel, daar staat: ‘VOORAL LPG’ & ‘brengt risico’s met zich mee voor de volksgezondheid. Dat klinkt wat óverdreven zwaar. LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en is dus het zelfde vloerbaar gas waar we totdat we massal diesel gingen rijden onze auto mee vulden. Een mengsel van propaangas en butagas, bekend van de gasflessen op de camping en gastanks in het buiten gebied. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)
    Niks bijzonders dus, zeker geen direct risico voor de volksgezondheid.

    Het spul brandt. Maar voordat je een LPG tank stuk krijgt ben je even verder. En als je het dan niet aansteekt, verdampt het gewoon…. Zeker, alles kan stuk, nul risico bestaat echter niet. En omrijden over de hei kan nou eenmaal niet erg makkelijk.

    Ik zou zeggen, stel zeker dat er niet te hard wordt gereden, dat het onderhoud aan het spoor wordt gedaan en de kans op ongelukken dus zo laag mogelijk is……… Het aloude NJET is een wereldvreemde reactie.

  4. Lauk

    Beste Wim,
    Wat ga jij zeggen als er een keer zo een ontploft? Gewoon pech gehad?

  5. Ihsan

    Wim heeft blijkbaar niet zulke goede ogen, anders zou hij weten dat het een sterrenhemel regent aan fijnstof als een goederentrein langsrijd. Als je me niet gelooft, ga met schemer maar eens goed kijken. Goederentreinen zijn een stuk vervuilender dan een vrachtwagen. Als er onverhoopt zo’n goederentrein ontspoort in de stad kun je trouwens tientallen tot honderden doden verwachten. Ik weet niet of je wel eens beelden hebt gezien van een ramp met een goederentrein in een stedelijke omgeving? Tel hier LPG bij op en je slaat een halve woonwijk weg. Hier een filmpje van een LPG tanker in China die ontploft (een trein vervoerd meer) : https://www.youtube.com/watch?v=tLGM_2l0zok
    Ik neem aan dat jij toch ook liever hebt dat de goederentreinen omrijden, ook al kost het iets meer?

  6. wimutrecht

    @Lauk Er is er nog nooit één ontploft. Wel gas/vloeistof door vulopening ontsnapt.
    @Ihsan. Je bent wel heel erg slecht op de hoogte. Alle standaards waaraan een goederenwagon in het treinverkeer moet voldoen in de EU (dankbaar voor EUregels) zijn niet te vergelijken met China of Rusland. (Daarom mogen Russische treinwagons zonder EU certificaat niet de EU in). In China storten ook zo maar viaducten, dijken, flatcomplexen in.Zelfs de standaards van de USA zijn qua hoge eisen niet te vergelijken met de EU (ook Noorwegen en Zwitserland zijn hierin EU landen). Zwakke plekken zijn bij treinwagons natuurlijk de vulopeningen. Maar ook daarvoor zijn weer noodprocedures om ontsnappingen te stoppen. Ik woon met een gerust hart langs de spoorlijn en heb er geen enkel bezwaar tegen dat er treinen rijden op een spoorlijn. Het was toch mijn keuze er te gaan wonen. En Ihsan YouTube staat vol met ontploffende vracht/tankauto’s. Tot slot iedere trein heeft zwarte boxen. Daarnaast maakt het veiligheidssysteem op het spoor (in Nederland overal aanwezig) het vrijwel onmogelijk harder te rijden dat wat staat aangegeven. Bij overschrijding wordt de machinist gedwongen anders stopt de trein. Het blijkt wel dat reageerders inclusief het college geen verstand hebben van regelgeving in de EU op het spoor.

  7. Jvs

    @ishan, nee dat wil ik niet. Je hoeft niet alle risico’s in het leven uit te bannen.
    Je loopt toch ook niet altijd met een helm op in de keuken omdat daar de meeste ongelukken in huis gebeuren.
    Er zijn risico’s als je leeft, leer ermee leven.

  8. dirk-jan

    @Ihsan
    Fijn stof kun je niet zien met het blote oog. Dus wat je ziet is stof dat adem je in en gaat ook weer uit je lichtaam.
    Het is al voldoende gezegt, De treinen zijn duidelijk zichtbaar en je kunt zien wat ze vervoeren.
    Kijk eens een keer rond hoe vaak je een vrachtauto met zeil (stukgoed vervoer) een orange bord bord heeft. In elke vracht auto kan best 10 ton aan zeer brandbaar materiaal staan of zeer giftig. En dat zi je aan de buiten kant niet.
    Veiligheid is betrekkelijk soms heb je pech.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).