Gemeente verwijdert fietsen voor Noordertunnel bij Utrecht CS - De Utrechtse Internet Courant Gemeente verwijdert fietsen voor Noordertunnel bij Utrecht CS - De Utrechtse Internet Courant

Gemeente verwijdert fietsen voor Noordertunnel bij Utrecht CS

Gemeente verwijdert fietsen voor Noordertunnel bij Utrecht CS
De 'driehoek' (links) moet vrij zijn van fietsen. Foto: DUIC
Een deel van de fietsen die voor de Noordertunnel bij het Centraal Station staan geparkeerd, worden verwijderd door de gemeente. Er moet ruimte worden vrijgemaakt voor werkzaamheden.

Een deel van de fietsen die voor de Noordertunnel bij het Centraal Station staan geparkeerd, worden verwijderd door de gemeente. Er moet ruimte worden vrijgemaakt voor werkzaamheden.

Er staan vaak honderden fietsen geparkeerd voor de Noordertunnel. De fietsen direct naast de ingang van de Media Markt mogen blijven staan, maar de fietsen die in het zogenoemde ‘driehoekje’ staan, worden verwijderd. De fietsen worden verplaatst omdat er gewerkt moet worden aan de bekabeling in de grond. Zo zijn gisteren al zestig fietsen verwijderd en verplaatst naar de nieuwe stalling op het Smakkelaarsveld.

Mensen werden van tevoren gewaarschuwd door borden die geplaatst waren, waarop stond te lezen dat de geplaatste fietsen met ingang vanaf 21 november verwijderd worden. Nu blijkt dat niet alle borden juist zijn geplaatst. “Per abuis zijn er ook borden komen te staan op plekken waar fietsen wel mogen blijven staan”, laat gemeentewoordvoerder Matthijs Keuning weten. “Het gaat alleen om fietsen in het ‘driehoekje’, het omheinde gedeelte waar het fietspad langsloopt, die worden verwijderd. De rij fietsen in lijn met de ingang voor de Noordertunnel mag gewoon blijven staan.” De gemeente kwam snel in actie om de verkeerd geplaatste borden weer te verwijderen (zie bovenstaande foto).

29 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Simpel. Gewoon regel invoeren. Fietsen die niet in een rek of stalling staan worden verwijderd. Asociaal gedrag van gehaaste fietsers maken het leven van mindervaliden en hulpdiensten onmogelijk doordat mensen te pas en te onpas hun fiets maar neerflikkeren waar ze willen. Dagelijks consequent los knippen en verwijderen. Regels gelden ook voor fietsers, de algemene ruimtes zijn van iedereen en niet alleen van de fietsers. De gemeente moet dit niet alleen maar doen als er kabels gelegd moeten worden.

  2. Donald

    JdV for president!

  3. Bert

    Mee eens. Fietsen weghalen, vernietigen en een stevige boete.

  4. Katrein

    JdV, ik zou graag van de gelegenheid gebruik willen maken om jou – als spreekbuis van alle mindervaliden – te vragen of je aan je achterban wil vertellen dat het super onverstandig is om via de noordertunnel naar het spoor te gaan. Als die paar geparkeerde fietsen het leven al onmogelijk maken (!), denk ik dat de trap af en op richting trein helemaal problemen veroorzaakt.

  5. Harm

    Represiie helpt zelden

  6. Wim Vreeswijk

    Het wordt inderdaad een steeds grotere plaag met die fietsen, dus ruimer baan voor de ongesubsidieerde, uit eigen zak betalende, automobilist.@JdV: overigens prima tekst !

  7. Omar

    Het is leuk en aardig om te willen dat de gemeente consequent fietsen weghaalt die niet in een rek of stalling staan, maar dan blijf je bezig. Er zijn simpelweg niet genoeg stallingen of rekken. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat mensen hun fiets in de weg zetten, dat is helemaal waar. Maar als er geen ruimte meer is in een stalling of rek (wat toch wel regelmatig voorkomt) moet je je fiets toch wel ergens kwijt. Misschien moet er meer ruimte voor fietsenstalling komen? Beboeten heeft sowieso geen zin, de helft van de fietsen is minder waard dan een boete. Dan koop je wel gewoon een nieuwe.

  8. Hans Versnel

    Utrecht fietsvrij!
    Ee n congestieheffing voor fietsen invoeren en alleen geregisteerde fietsen met opvallend kenteken – en de juiste verlichting – toelaten in de stad. Dus net als bij een auto alleen moet daar gelijktijdig de congestieheffing ingevoerd worden, geregistreerd zijn ze al. Fiets niet in een rek? Meteen een digitale boete en na drie overtredingen confisceren!
    Haat ik de fiets? Nee, maar in Utrecht is een ramp gaande met al die soorten fietsen, het bijbehorede a-sociale gedrag en overmatige hoeveelheid ongebruikt fietsijzer.
    Ruimte aan de voetganger en bus/tram!

  9. Omar

    Het is leuk een aardig om consequent fietsen te verwijderen, maar je lost er niks mee op. Ten eerste heeft het totaal geen zin om fietsers te gaan beboeten, de boete is vaak toch wel hoger dan de kosten van een nieuwe fiets. Dan koop je wel een nieuwe. Ten tweede is het misschien niet alleen de schuld van de fietsers, maar ligt het ook aan een tekort aan stallingruimte. Ik zeg niet dat het goed is om je fiets maar overal neer te gooien, absoluut niet. Maar om de schuld alleen bij de fietser te leggen is ook wel erg naïef. Er is gewoon te weinig stallingruimte, zeker in de buurt van het station. En soms kan je niet anders dan je fiets buiten een rek of stalling te zetten. Er zijn al plekken waar je je fiets kan neerzetten buiten een rek, maar bij lange na niet genoeg. Ik moet toch echt mijn fiets kwijt kunnen, of moet ik het maar mee in de trein nemen?

  10. Hans

    Omar: alles goed en wel, maar als de parkeergarages vol zijn betekent dat ook niet dat je je auto dan maar op de stoep mag parkeren. Of moet ik m’n auto maar meenemen de trein in?

  11. BramD

    @Omar: er zijn ook te weinig parkeerplaatsen voor auto’s. Wat zou je zeggen als automobilisten dan gewoon hun auto maar op de stoep achterlaten. Als er geen plek is dan heb je geen vrijbrief om je voertuig dan maar neer te zetten op een plek waar het niet is toegestaan. Misschien eens kijken of er verderop wel nog een legaal plaatsje is?

  12. Omar

    Bram D & Hans: ik zeg ook niet dat het goed is om je fiets naar overal neer te zetten. Maar het is wel een beetje een rare vergelijking om over auto’s te beginnen, een fiets en een auto zijn iets heel anders. Als ik van de drift naar het station moet, en de dichtstbijzijnde ‘legale’ fietsparkeerplek de fietsenstallingen bij de drift zijn is het nogal onhandig om te gaan fietsen. Er zijn gewoon te weinig plekken om je fiets te stallen. Punt uit. Dat betekent inderdaad niet dat je zomaar je fiets op de stoep moet gooien . Maar om alleen de fietsers de schuld te geven is een beetje raar.

  13. BM

    @Hans/Wim
    Wat een kortzichtige visies! Wat denk je dat er gebeurd als maar 25% van al die fietsers morgen besluiten zich dan maar met de auto of het openbaar vervoer te verplaatsen in de stad? DAN heb je pas chaos. Wees blij dat al die mensen met de fiets gaan en dat er zo ruimte overblijft voor jullie autoritjes.

  14. Utrechter

    @Katrein, ten eerste; u maakt waarschijnlijk geen gebruik van een rolstoel en heeft dus ook geen idee wat het inhoud om door obstakels niet te kunnen komen waar je heen wilt. En zo te zien heeft u ook geen inbeeldingsvermogen
    Ten tweede als u de reactie van JdV goed had gelezen had u begrepen dat hij het over het asociaal “parkeren” van fietsen in het algemeen heeft en niet alleen bij het station.
    En tenslotte ten derde, iemand in een rolstoel neemt liever de lift dan een trap als hij of zij naar het station moet.

  15. WvR

    @Omar:
    Het barst van de stallingen. Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet precies aan de deur kan parkeren, en een stukje moet lopen. Dit wordt voor alle andere vormen van vervoer als volkomen normaal beschouwd…

  16. Katrein

    Utrechter: Ik heb ongelooflijk veel inbeeldingsvermogen. Mijn inbeeldingsvermogen is het allerbeste. Je zou niet geloven hoe groot mijn inlevingsvermogen is.

    Ik adviseer toch ook juist om niet de trap te nemen? Daarmee heb je ook geen last van die fietsen. Over de rest van mijn bericht moet je bij JdV zijn, die begon over mindervaliden en hulpdiensten die via de tunnel naar het spoor moesten, en daardoor last hadden van al die fietsen daar.

  17. Atilla Vigh

    Mensen, mensen,
    Werk in uitvoering. Laten we eerst maar wachten totdat alle overdekte en bewaakte fietsenstallingen gebouwd zijn. Tot die tijd, wat meer speling in de handhaving. Vaak als er ergens gebouwd moet gaan worden, worden weken van tevoren allerlei informatie op en rondom de fietsen geplakt en gehangen.

  18. Utrechter

    @Katrein u zegt dat u inbeeldingsvermogen heeft, daar is overigens weinig van te merken. Net als van uw leesvermogen. Lees de reactie van JdV nou nog eens letter voor letter door en zeg mij dan eens waar hij/zij refereert naar de door u beschreven tunnel.

  19. aniwe

    Bullshit dat er te weinig stallingsruimte is! Op zaterdag staat de hele stad vol met driedubbel dik geparkeerde fietsen terwijl de (GRATIS!!!!!) stalling op het Neude bijv. zo goed als leeg staat. Nee fietsers zijn gewoon te beroerd om 100 meter te lopen en even te wachten op een plekje om hun ros te stallen.
    Wat betreft die borden: ik heb het altijd al gezegd: fietsers zijn per definitie analfabeet en kwakken hun fiets gewoon ergens neer zonder te lezen.
    (Ergenis: huis vaak gewoon versperd door geparkeerde fietsen terwijl er duidelijk staat dat de inrit vrij moet blijven!)

  20. Martin

    Vlak bij deze plek is kort geleden in de zogenaamde oksel een nieuwe fietsenstalling geopend. Als ik daar tijdens de spits langs kom, zie ik dat het overgrote deel van de rekken leeg is. Er is in dit geval dus geen gebrek aan plaatsen maar men is te lui om een paar meter extra te lopen. Hetzelfde zie ik bij een winkelcentrum bij mij in de buurt. Er is plaats bij de fietsenrekken, maar men stalt de fiets liever in de ingang van de supermarkt.

  21. Wim Vreeswijk

    Alle 1 miljoen in Utrecht aanwezige fietsen moeten voorzien worden van postcode en huisnummer en zodra een fietseigenaar zijn fiets onfatsoenlijk parkeert buiten de hiervoor aangewezen stallingen wordt deze weggehaald door de gemeente en kan hij/zij deze weer ophalen na legitimatie en betaling van een bekeuring.

  22. Dick van Rees

    Wat Hans zegt is niet zo’n slecht idee, een fietskenteken, dat hadden we voor de oorlog ook al. Voor je eerste fiets betaal je maar 1 Euro per jaar, voor je tweede fiets 100 euro, enz,…. dan worden ze niet meer achtergelaten, en als het kenteken onderdeel is van het frame, ook niet meer gestolen.
    Echte slimmeriken, weten dit idee vast uit te werken tot een sluitend en winstgevend systeem.
    De fiets wordt dan ook een volwassen vervoermiddel, en dat is het ook.

  23. FD

    Fietsplaatje terug, scheelt 60% weesfietsen.

  24. BdV

    @JdV: Dus op elke mogelijke eindbestemming van elke fietser, moet op acceptabele loopafstand, een voldoende hoeveelheid enigszins bruikbare, veilige en redelijk bereikbare fietsenstallingen komen. Zo ver is het nu nog niet en zo ver komt het misschien nooit.

    Wat niet wegneemt dat ik het er volledig mee eens ben als elke fiets die de doorgang voor de medeweggebruikers verhindert, wordt hergebruikt als grondstof bij Hoogovens.

  25. Kuch

    @ Iedereen

    Er is een zo goed als lege fietsenstalling bovenop de oude stadssnelweg thv de Mariaplaats/ Mooreelse zijde. Via zij-ingang Hoog Catherijne-Albert Heijn sta je zo op Utrecht CS, of buitenom, dat kan natuurlijk ook.

    We kunnen dus concluderen dat alle argumenten die zeer luie fietsers/ de fietsneerkwakkers gebruiken gebakken lucht/ onzin is.

  26. Tja

    @ Iedereen

    Ik zou wel weer uitlgelachen worden, maar de fietsen voor de Noorderrunnel zijn altijd een slecht idee geweest. Raar dat dit door de gemeente getolereerd/ gedoogd is.

    De Noordertunnel fungeerd als nooduitgang van Utrecht CS. Je wel eens afgevraagd wanneer een mannetje of duizend, als het niet meer is, de tunnel uitrent richting fietsenzee. Aan deze zijnde bevindt zich overigens ook de nooduitgang van de Mediamarkt. Rare situatie dus.

    Het is de normaalste zaak van de wereld dat fietsen die in geen velden of wegen van een stalling staan geruimd worden. In de nabijheid van een stalling wordt het een ander verhaal. Zoveel aso’s die je fiets uit de stalling halen om hun eigen fiets er in te zetten. De fietsrechtzetters die de gemeente eerst in dienst had waren een goed idee. Die ztten fietsen waar nodig recht en terug in de stalling.

    De sukkels die hun fiets nog bij de Noordertunnel hebben staan. Tja, eigen schild, niet kunnen en willen lezen en achteraf wel weer hard gaan roepen. Overigens is er noig geen fiets verwijderd zag ik gisteravond. De gemeente is dus vrij coulant en hooptw aarschijnlijk dat mensen via andere DUIC op de hoogte raken, voordat ze dius pas in actie komen. Hoe coulant wil je het eigenlijk hebben.

    Fietsen op stoepen die de wge blokkeren, foto van maken en per direct verwijderen en hoge boete van pak’m beet honderd euro.

    Dwarsgetekend. Een student en fietser die vaak op CS moet zijn.

  27. bas

    Wel grappig dat hier zoveel brave burgers zijn. Mensen die de dictatuur van fietsregistratie willen en dan ook nog eens gekoppeld aan adres etc, lekker veilig zou ik zeggen.
    Daarnaast zijn veel fietsen die in de weg staan maar kort geparkeerd (net als veel auto’s met knipperende oranje lichtjes). Het doel waarmee iemand naar de stad gaat bepaald of de fiets in een stalling of op de weg wordt geparkeerd.
    Moet ik snel iets halen bij een winkel, ja dan gaat mijn fiets niet de stalling in… ga ik gewoon de stad, dan staat hij keurig in de stalling.

    tijd en afstand zijn weldegelijk factoren die meewegen waar je een fiets neerzet. Wie gaat er (heen en terug) 600 meter omlopen om een besteld pakketje op te halen wat hooguit 5 minuten in beslag neemt, een idioot natuurlijk.

    parkeer je een fiets voor een zebrapad of bij een Aan woordenlijst toevoegen, oké niet slim en terecht om hem dan wel te halen.

    En als laatste, kunnen de voetgangers in Utrecht ook niet eens hun luie nek draaien en kijken voordat ze zo asociaal oversteken. Ik heb al menig voetganger aangereden doorat ze niet kijken. En ik zorg dan wel dat zij harder vallen dan ik, vergeet me voor dat.

  28. fred

    Het probleem is de mens zelf, we zijn nu eenmaal gewend om de fiets te parkeren, waar we dat willen. Dit gedrag veranderd niet als men ineens in de buurt van het CS komt. Fietsers houden over het algemeen weinig of geen rekening met de medemens. De fiets moet en zal gestald worden, ook als dit inhoud de doorgang te belemmeren, liefst nog in de Noordertunnel parkeren …. Dan is het niet zo`n gedoe met je tas, rugzak,of trekkoffer, met je kop koffie in je hand, en die croissant die je nog moet opeten, of het bekende pakje drinkontbijt nog moet opdrinken, voordat je op het perron aantreed… Dat is stress zeg, alleen niemand die hier nog bij stil staat. Alles is normaal tegenwoordig.

  29. bas

    oef, dat waren veel spelvoutjes….. 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).