De gemeente Utrecht vraagt inwoners mee te denken over de herinrichting van het kruispunt bij de Oudenoord en de Kaatstraat. De aanpak van het kruispunt is een eerste stap in het aantrekkelijker en veiliger maken van zowel de Oudenoord als de Votulast-route, door de Vogelenbuurt, Tuinwijk, Lauwerecht en Staatsliedenbuurt.
Volgens de gemeente wordt de route Kaatstraat – Adelaarstraat – Willem van Noortstraat richting de Kardinaal de Jongweg nu veel gebruikt door doorgaand verkeer, terwijl de straten daar niet voor bedoeld zijn.
Op de kruising Oudenoord – Kaatstraat komt een afslagverbod voor autoverkeer van de Oudenoord naar de Kaatstraat. De rijbaan wordt vervangen door een busstrook, omdat het openbaar vervoer wel op deze route blijft rijden. Ook wordt de kruising groener ingericht. Na 2023 moet een van de twee rijbanen voor rechtdoorgaand verkeer op de Oudenoord plaatsmaken voor groen.
Gesprek
Komende maanden wil de gemeente met bewoners in gesprek over de geplande maatregelen. Daarna wordt, op basis van reacties uit de wijk, in het eerste kwartaal van 2021 een voorlopig ontwerp gemaakt.
De herinrichting van de kruising wordt in twee fases uitgevoerd. De start van het eerste deel staat gepland voor eind volgend jaar. De tweede fase, waarin onder andere een rijbaan op de Oudenoord verdwijnt, staat gepland voor 2023.
Draaiweg
Tot slot worden er ook maatregelen genomen op de David van Mollemstraat en de Draaiweg omdat hier naar verwachting meer verkeer komt. Fietsstroken worden verbreed of toegevoegd en er komen meer oversteekplaatsen. Op de Zeedijk wordt het eenrichtingsverkeer omgedraaid naar noordwaarts om doorgaand verkeer te weren.
Via een speciaal ingerichte website kan gereageerd worden op het programma van eisen.
Gekoppelde berichten
Nieuwe inrichting kruispunt: afslagverbod van Oudenoord naar Kaatstraat
De gemeente gaat aan de slag met de kruising Oudenoord en de Kaatstraat. Er komt…
30 Reacties
ReagerenWat een farce begint dit te worden! Over de herinrichting en over de Votulastroute is al menig inspraakavond geweest. Sterker nog: de herinrichting zou, zo werd ons vorig jaar verzekerd, plaats gaan vinden aan het eind van 2020/begin 2021. Ik begrijp dat die datum (wederom) verschoven wordt. Het begint er warempel op te lijken dat de gemeente helemaal niet zit te springen om dit kruispunt en de Votulastroute aan te pakken.
Ik verwacht dat er een mooie fietsstraat uitkomt, met auto te gast, met extra ruimte voor de voetganger. Waarbij voetganger = horecaterrassen, parkeerplaatsen op de stoep, reclameborden, plantenbakken en veel, heel veel fietsen.
Ik kijk er nu al naar uit!
Ik heb de brief gezien. altijd weer dat eeuwige “terugdringen van verkeer”. Als je ergens knijpt komt er elders meer verkeer langs (dat zou toch iedere amoebe moeten weten) Beter zorg je overal voor een goede stroming. Elk hoekje langs de route is nu volgebouwd (=meer verkeer) en dan de boel aanpassen.
Overigens te doen met alles wat langs via Draaiweg -> Merelstraat weer terug op Adelaarsstraat komt (of richting Hopakker). Want dat gaat namelijk gebeuren en die stukken zijn volstrekt ongeschikt voor ook maar één auto meer.
@ Fritz
En dat lijkt me ook volkomen logisch. Er moeten tenslotte route openblijven om van de ene wijk in de stad naar de andere te komen.
@ JvA:
Jazeker: per fiets!
Meedenken is niet hetzelfde als mee beslissen.
@JvA: zoals je hebt kunnen lezen in het artikel is de Votulastroute niet bedoeld voor doorgaand verkeer, en zeker niet voor de aantallen voertuigen die nu door die straten rijden. De route is ook niet onmisbaar om van de ene naar de andere wijk te komen.
@petrus: top. Laten we voortaan de verhuizers, brandweer, ambulance, vuilniswagens, bezorgdiensten, taxi’s etc etc etc voortaan allemaal per fiets bij u langskomen.
@ trol:
Overigens te doen met alles wat langs via Draaiweg -> Merelstraat weer terug op Adelaarsstraat komt (of richting Hopakker). Want dat gaat namelijk gebeuren en die stukken zijn volstrekt ongeschikt voor ook maar één auto meer.
Dit is precies mijn feedback een jaar geleden. In brief staat dat men daar geen sluipverkeer verwacht. Tja…
Er is geen totaalvisie. Dat is wel duidelijk. Misschien mogen we nog meedenken over de te planten plantjes.
“De route Kaatstraat – Adelaarstraat – Willem van Noortstraat richting de Kardinaal de Jongweg nu veel gebruikt door doorgaand verkeer, terwijl de straten daar niet voor bedoeld zijn.”
Grappig, want lang voordat GL (en D66 ook trouwens) bestond en uiteindelijk hier aan de macht kwam, waren die straten daar wel voor bedoeld.
Daarom zijn ze ook in het verleden voorzien van asfalt en die nauwe zijstraten niet.
Inspraak? Wat een farce, besluit staat allang vast hoor. De burgers mogen mee praten over een boompje hiet of een boompje daar!
Hoe verzin je het weer om die afslag af te sluiten voor verkeer? Hoor je weer de yuppies blaten, pak de fiets, wat een gedachtengang.
Het lijkt er sterk op dat GroenLinks en D66 voor de volgende Gemeente raadsverkiezingen er nog gauw alles doordrukken.
Oh ja, de miljoenen die worden uitgegeven zijn natuurlijk geen probleem. Help met dat geld liever je middenstand in de stad iov je Utopia te creëren!
betere doorstroming = interessantere route = meer verkeer = slechtere doorstroming, meer lawaai, meer uitstoot, meer onveikigheid.
@Petrus
Er zijn ook mensen die niet met de fiets kunnen en afhankelijk van een auto zijn.
Al die twee Baans wegen terug brengen naar 1 baan is vragen om ellende want het verkeer neemt toe ,door alle nieuwbouw,en dan gaan ze de capaciteit van de wegen even terugbrengen.
Ben benieuwd hoe politie ,brandweer en ambulance zich daar doorheen moeten manoeuvreren.
Ik denk dat Karla 15/12/2020 – 13:45 gelijk krijgt. Voor de vorm mogen de inwoners van Utrecht nog even wat roepen om ze de illusie te geven dat ze mee mogen denken met dit college maar de uitslag is al lang bekend. Hoog tijd voor verkiezingen.
Afslagverbod ? Houden zich er echt niet aan, zoals het nu is is dat prima.
Reacties graag ook https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/nieuwe-inrichting-kruispunt-oudenoord-kaatstraat/
Duic, misschien kunnen jullie bij dit soort artikelen ook relevante links plaatsen
Het fietspad dat de Kaatstraat kruist moet 2 richtingen worden. Als fietser is de route die je zou moeten volgen daar vrij bizar als uit de Westerdijk komt en bijvoorbeeld de Kaatstraat in wil.
Utrecht is het levende bewijs dat minder asfalt ook minder auto’s opleverd. Als je dat hier ontkent dan zit je al 20 jaar met je kop in het zand omdat je te gehecht bent aan je auto’tje. Gelukkig is niet iedereen zo gehecht aan hun eigen auto en is er veel ruimte gekomen voor fietsers en voetgangers. Mooi dat dat doorzet. Argumenten dat hulpdiensten nergens kunnen komen zijn ook onzin. Die pakken gewoon het fietspad als het ze uitkomt en komen juist makkelijker op plekken door busbanen en minder overig verkeer.
Niets nieuws onder de zon ook 20jaar gelden was de kaatstraat een richtings verkeer, terug naar vroeger dus.
Ik neem, als ik met de auto ben, altijd de route over de Draaiweg/Talmalaan. Net zo makkelijk en net zo snel. En het verkeer is er voor een automobilist veel overzichtelijker. Een zo dus ook veiliger voor de andere weggebruikers die de A. Mattheuslaan/Adelaarstraat nemen. .
Het vreemde is echter dat Tomtom je altijd via de Adelaarsstraat stuurt; zal wel een paar seconde sneller zijn ?
Het is helaas meer Tomtom dan de gemeente die de verkeersdrukte bepaald .
@D het is inderdaad volstrekt naïef om te denken dat daar dan geen extra (sluip)verkeer ontstaat. Het is nu al best een rotpunt. Men kijkt alleen naar waar men voordeel kan halen (minder verkeer op stuk a) om daar dan de sier mee te drijven. Overigens is oudenoord/talmalaan inderdaad een betere route de stad uit, maar die wordt wel drukker. Ook bij de Rode brug zal het drukker worden en dat is weer onhandig. Het is gewoon verplaatsen in plaats van oplossen.
Verder is inspraak inderdaad: je mag iets (online) zeggen, daar wordt niets mee gedaan, want besluit is al genomen. Verder een boompje hier en daar…dat vervolgens ook weer anders wordt uitgevoerd. het is hetzelfde laken en pak als altijd en wij vinden alles maar prima.
@koelhoofd: ” “De route Kaatstraat – Adelaarstraat – Willem van Noortstraat richting de Kardinaal de Jongweg nu veel gebruikt door doorgaand verkeer, terwijl de straten daar niet voor bedoeld zijn.”
Grappig, want lang voordat GL (en D66 ook trouwens) bestond en uiteindelijk hier aan de macht kwam, waren die straten daar wel voor bedoeld.”
Je praat onzin. Eind jaren 90 tot ongeveer 2001 kon je vanuit de Oudenoord ook niet rechtsaf de Kaatstraat in.
De Adelaarstraat is overigens een wijkontsluitingsweg, nooit bedoeld geweest voor doorgaand verkeer.
@Pee: lees het artikel anders nog even. Kun je gewoon de antwoorden op je vragen lezen.
De gemeente blijft helaas bij de Waterbedmethodiek ipv een gewoon een duidelijk overkoepelend verkeersplan. Nu gaan ze elke keer bij een probleem wat zich verschuift maatregelen nemen. Visie is gevraagd!
@Marco: er is een visie. Dat jij die niet tot je hebt genomen betekent niet dat die er niet is. wat dacht je: dat er lukraak maar wat gedaan werd?
Deze route is toch reeds ‘afgeknepen’ met de verkeerslichten bij de Monicabrug? Werkt dat niet dan? Moet je daar dan niet de stoplichten nog iets strenger afstellen buiten de spituren? Tijdens de spitsuren zal niemand deze route overwegen want dan sta je sowieso al 10 minuten in de file.
Ze willen ook de amsd straatweg ontmoeten als doorgaande weg dan wordt vanzelf de oude Noord drukker , zorg nu gewoon dat al die vanouds hoofdwegen zonder te veel obstakels het verkeer aankwam dan wordt het vanzelf rustiger.
@erwin
Ik heb het nogmaals gelezen maar zie geen antwoorden op mijn vragen.
Het enige wat ik vraag is hoe de hulpdiensten zich overal doorheen moet worstelen,daar word in het stuk niets over gezegd.
Wat denk je wat er gebeurt als ze van twee banen,waar het nu al dagelijks vastloopt,naar 1 baan gaan?
Denk niet dat dat bevorderlijk is voor de ”doorstroom”.
@Gewee: De knip bij de Monicabrug is alleen richting ASW voor rechts afslaand verkeer.
Daar is een hele simpele hack voor als automobilist. Neem gewoon de rijrichting rechtdoor (daar staan bijna nooit of in ieder geval veel minder auto’s dan voor rechtsaf), rij de monicabrug over en keer om. Dan voorsorteren om links af te slaan( staat ook meestal weinig verkeer) en je kunt in no-time nog steeds snel richting ASW.
@ Pee
Die kunnen dus via de voorsorteerstrook voor bussen afslaan. Waar nu de normale voorsorteerstrook is, komt een strook alleen voor bussen, die nog wel de oude route mogen lijven rijden. Hebben de hulpdiensten ook minder last van regulier verkeer dat daar voor het stoplicht staat te wachten.
Steeds weer wil men dat er geen enkel auto verkeer is. Wat ik niet kan begrijpen, je woont in de stad omdat je die aantrekkelijk vindt, en dat moet alles veranderen…
Het gevolg van afsluiting afslag oudenoord is nog meer omrijden, en meer overlast van mensen in andere straten.
Als wijk bewoner ben ik helemaal geen doorgaand verkeer. Sluit de route niet af maar maak hem wat trager door bv meer voetganger oversteek punten te maken met druk stoplichten in de Adelaar en Willem von Noord straat…dan kiezen doorstromers vanzelf een andere route.
Ook al wat dorpelingen denkers in de Pieter nieuwlanstraat willen alweer veranderingen en er een soort woonerf van maken, vreselijk. Ik vindt juist de levendigheid van de straat een voordeel !! Kunnen ze geen andere hobby bedenken als ze zoveel tijd over hebben ?
Een idee voor een nieuwe naam: de Kaalstraat.