Gemeente wil Brusselplein in Utrecht autovrij maken na klachten van omwonenden en ondernemers Gemeente wil Brusselplein in Utrecht autovrij maken na klachten van omwonenden en ondernemers

Gemeente wil Brusselplein in Utrecht autovrij maken na klachten van omwonenden en ondernemers

Gemeente wil Brusselplein in Utrecht autovrij maken na klachten van omwonenden en ondernemers
Het Brusselplein in Leidsche Rijn Centrum
Vanwege onder meer klachten van bewoners en ondernemers wil de gemeente het Brusselplein in Utrecht autovrij maken. Het plan moet echter nog verder uitgewerkt worden en belanghebbenden kunnen op 5 juli tijdens een informatieavond reageren op de ideeën.

Vanwege onder meer klachten van bewoners en ondernemers wil de gemeente het Brusselplein in Utrecht autovrij maken. Het plan moet echter nog verder uitgewerkt worden en belanghebbenden kunnen op 5 juli tijdens een informatieavond reageren op de ideeën.

In 2018 werd Leidsche Rijn Centrum geopend en het Brusselplein is het kloppende stadshart van dit winkelgebied. Ondanks de leegstand verwacht de gemeente dat meer mensen de komende jaren gebruik gaan maken van het gebied. Reden hiervoor zijn de verschillende projecten in de omgeving die komende tijd worden opgeleverd.

“Het toenemende gebruik is positief, maar het brengt ook onveilige en ongewenste situaties op het Brusselplein met zich mee”, schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de raad. Zo zou het autoverkeer rondom het plein de ‘verblijfskwaliteit’ aantasten. Hierover zouden afgelopen jaar de nodige klachten zijn binnengekomen van bewoners en ondernemers.

Kinderen

Zo zouden niet alle automobilisten rekening houden met het winkelend publiek en bijvoorbeeld ook niet met de spelende kinderen die vaak te vinden zijn rondom het waterkunstwerk. In de avonduren zou er bovendien ‘geregeld’ te hard worden gereden.

Daarnaast zou ook het vrachtverkeer dat, tegen de regels in, het Brusselplein gebruikt om te laden en lossen schade en overlast veroorzaken. Dit terwijl er voor veel ondernemers een ondergrondse expeditie is.

Vanwege bovengenoemde zaken is de gemeente van plan om een deel van de Londenstraat, Brusselplein en de Kopenhagenstraat te bestempelen als voetgangersgebied. Voor winkels die niet aangesloten zijn op de ondergrondse expeditiestraat komen er venstertijden voor laden en lossen.

Hulpdiensten

Ook moet het gebied door gebruik te maken van palen die in de weg kunnen verdwijnen bereikbaar blijven voor de hulpdiensten. Ondernemers die donderdag op de markt staan krijgen een ontheffing.

De directe omgeving van het Brusselplein wordt nog geïnformeerd over de plannen. Ook is op 5 juli een informatiebijeenkomst waar zij hun mening kunnen geven. “De input van ondernemers en bewoners wordt verwerkt in de plannen.”

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. cas

    Ik snap het wel, laatst was ik daar en rijdt er een typisch figuur met een motor lekker stoer op zijn achterwiel langs… en dat was geen 30 of 50 km/h.

  2. Pierre

    Ik vind die parkeerplekken in de zijstraten van het plein juist heerlijk. Alle paupers parkeren gratis ondergronds, meer plek voor Pierre bovengronds.

  3. P Bouwman

    Als dat aangepakt gaat worden laten ze dan ook eens maatregelen nemen tegen de fietsers door het hele gebied .
    Het is voetgangers gebied maar je moet constant opzij voor alle fietsers die daar door heen gaan en vrolijk hun fiets voor de ingang van de Jumbo droppen waar bijna geen doorkomen meer is.

  4. Diederik

    @P Bouwman: de beste maatregel hiervoor zou het verplaatsen van de ingang van Jumbo naar de zijkant zijn. Waar nu de foodmarkt zit. Dan verplaatsen de fietsen en scooters automatisch mee. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

  5. LRC'er

    Auto’s weren van het Brusselplein is een goed plan. Alleen bestemmingsverkeer, evt. met vergunning toelaten. Veel verkeer dat hindert valt in de categorie ‘kijk mij eens’ en heeft verder geen bestemming in het centrum.

    Het fietsprobleem is lastiger. Van begin af aan is er slecht rekening gehouden met fietsers. Deze verbieden van het Brusselplein is niet reëel in fietsland Nederland. Eerder is dat geprobeerd en dat gaf alleen maar frictie en onbegrip. Het probleem wordt nog erger als het fietspad tussen treinstation en busstation zal worden verwijderd voor de bouw van het geplande hotel. Fietsers zullen dan over Brusselplein en Praagpromenade gaan. Hier is erg slecht over nagedacht, hopelijk komt er op tijd een oplossing.

  6. Rose

    Ik ben er nog nooit geweest, maar getuige de foto ziet het er niet echt als een kloppend hart uit…

  7. Leon

    Terecht!

  8. Etienne

    @rose dit is denk ik een foto van voor de oplevering, het plein is nu gevuld met spelende kinderen en terrasjes.

    Ik zou als bewoner ook nog graag iets gedaan hebben aan de parijsboulevard. Het is wachten tot hier een keer een dodelijk ongeluk gaat plaatsvinden. Hier rijden de auto’s vooral savonds echt onnoemelijk hard, met laatst als hoogtepunt wen inhaalactie over de parkeerplaatsen. Ik heb dit al meermaals aangekaart bij de gemeente maar 0 op rekest.

  9. Etienne

    Drempels op parijsboulevard zou dus ook een topidee zijn levensgevaarlijk daar savonds. Net een racebaan

  10. Peter hollemans

    Mensen klagen echt teveel even serieus? Mogen we ook even ademen? Tegenwoordig mag je niks meer,
    Nederland is echt achter uit gegaan! Stop aub met regels!
    Mensen zijn het zat onze volk is het helemaal zat!

  11. Koel Hoofd

    Een 100% versteende omgeving met een uitgestorven plein met paar miezerige boompjes in een pot en veel winkelleegstand. En dat is dan het kloppend hart van LRC? Wat een treurnis.

  12. Herman

    Dit plein is pas paar jaar oud. Begrijp zowel probleem met auto’s als fietsers, wie maakt nog zo’n slecht ontwerp in deze tijd?
    We weten immers toch een beter?

  13. Pee

    ” het kloppende stadshart van dit winkelgebied”
    Wanneer beginnen ze met reanimeren dan?

  14. jan

    Autovrij is inderdaad beter op het brusselplein. Graag ook het plein wat meer kindervrij maken. Dank u!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).