Gemeente wil drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door aanpassen digitale borden | De Utrechtse Internet Courant Gemeente wil drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door aanpassen digitale borden | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente wil drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door aanpassen digitale borden

Gemeente wil drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door aanpassen digitale borden
Foto's: Inge Meuleman
De gemeente Utrecht wil de drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door de digitale verwijsborden op straat aan te passen. Abonnementhouders klagen al langer over files voor de ingang van de parkeergarage.

De gemeente Utrecht wil de drukte bij parkeergarage Kop van Lombok verminderen door de digitale verwijsborden op straat aan te passen. Abonnementhouders klagen al langer over files voor de ingang van de parkeergarage.

Voor de ingang staan dagelijks files met bezoekers die wachten tot er een plekje in de garage vrijkomt. Abonnementhouders moeten daardoor ook aansluiten in de file, voordat ze de garage in kunnen rijden.

De garage heeft 230 plaatsen, waarvan 135 voor bezoekers en 95 voor abonnementhouders. Op de digitale borden staat nu hoeveel lege plekken er in totaal zijn, in plaats van hoeveel lege plaatsen er voor bezoekers zijn. De gemeente gaat dat veranderen, zodat de borden alleen nog de capaciteit voor bezoekers aangeven. Wanneer de gemeente de borden aanpast, is nog niet bekend, maar dat zou volgens een woordvoerder niet lang hoeven duren.

Parkeerautomaten

Bewoners van de appartementencomplexen Buenos Aires en Los Angeles zijn abonnementhouder van een plek in de garage. Inge Meuleman is een van hen. Zij denkt dat het aanpassen van de borden het probleem niet gaat oplossen. “Het is goed dat de gemeente dit doet, maar het is hooguit een tussenoplossing. Ik vrees dat het probleem niet verholpen gaat zijn.”

Meuleman denkt dat de gemeente ook de tekst bij de parkeerautomaten van de garage moet aanpassen. “De parkeergarage is vol, even wachten a.u.b”, staat daar nu. “Dat nodigt natuurlijk uit tot wachten voor de slagboom, waardoor meer file ontstaat”, zegt ze.

Geen vergunning

De bewoners van de appartementencomplexen kunnen hun auto alleen parkeren in parkeergarage Kop van Lombok. Zij kunnen geen vergunning aanvragen voor buiten de garage en staan daardoor tussen de bezoekers in de file om de parkeergarage in te kunnen.

“Het mooiste was het natuurlijk geweest als er aparte inrijbanen voor bezoekers en abonnementsouders waren geweest. Door de Albert Heijn kan dat natuurlijk niet, dat snap ik, maar misschien kan er op de Vleutenseweg een groter vak komen waar wachtende auto’s zich op kunnen stellen. Dan kunnen abonnementhouders tenminste gewoon naar binnen. Dat zou een goede oplossing zijn”, vindt Meuleman.

Verder hoopt ze dat de gemeente met bewoners blijft communiceren. “Nu krijgen we wel een mail dat de tarieven met ongeveer een tientje per maand omhooggaan, maar we krijgen geen reacties op onze klachten.”

21 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Waarom moet iedereen zonodig met de auto komen ? Aanbod creëert vraag.

  2. G.H.

    @Katja: omdat die mensen daar wonen en ze hun auto nergens anders mogen neerzetten.

  3. Lombokker

    @Katja
    De winkeliers op de Kanaalstraat trekken veel klanten van buiten de wijk. Die komen voornamelijk per auto, vaak diesels. Vooral op zaterdagen is het rondom de Damstraat/Kanaalstraat een grote verkeersopstopping.

  4. Utrechter

    Waarom staat de gemeente niet toe dat bewoners een parkeervergunning voor de omgeving krijgen? Dan is de hele garage voor bezoekers, probleem opgelost. En als er geen genoeg ruimte in de wijk zou zijn, dan had de gemeente er misschien beter aan gedaan om meer parkeerplaatsen te bouwen of iets anders te ontwikkelen in plaats van woningen. Dat belooft nog wat voor die D66/GroenLinks-plannen in de Merwedekanaalzone om voor bewoners slechts 0,3 parkeerplaats in een garage aan de rand van de wijk te bouwen.

  5. Scherpschutter

    De vraag is waarom de Gemeente ondernemertje denkt te moeten spelen…. Dat kan ze namelijk helemaal niet, zoals zo’n beetje in iedere activiteit die de Gemeente ontplooit wordt aangetoond. Deze parkeergarage vormt wederom geen uitzondering. Waar je ook kijkt: steeds slechtere dienstverlening in ruil voor een steeds hogere rekening.

    Gemeentes zijn niet aangesteld door burgers om parkeergarages te exploiteren. Gemeentes werden ooit aangesteld om een aantal basale taken effectief uit te voeren….Het is hoog tijd om 90 procent van de ambtenaren binnen de Gemeente te ontslaan en het restant van deze volkomen nutteloze organisatie op water en brood te zoeken.

    Parkeergarages (bijvoorbeeld) kunnen in de verkoop en de opbrengsten zo terug de portemonnaie in van de burger. Private exploitanten kunnen dit velen malen beter, effectiever en goedkoper.

  6. Rob H.

    Scherpprutser:

    Die parkeergarage WORDT particulier beheerd. Het gaat om de aan- en afvoer als de garage vol is…

    https://www.p1.nl/parkeren/utrecht/parkeergarage-kop-van-lombok

    https://www.p1.nl/nieuws/per-1-juli-2019-verzorgt-p1-het-parkeerbeheer-van-15-parkeerlocaties-voor-gemeente-utrecht/759

  7. Joas

    @ Sscherpschutter

    Gaaaaaaaaaaaaaaaaaap

    Voor een professor in zo ongeveer alles, spendeert u wel erg veel tijd hier op Duic.

    5 reacties gemiddeld per dag, als het er niet meer zijn, bij zeer veel artikelen. U bent er maar druk mee.

    Net zo min als dat de overheid alles zou moeten regelen, zou het bedrijfsleven ook niet ongekende vrijheden moeten krijgen. Beiden moeten elkaar in balans houden, omdat dit voor de burger het beste resultaat oplevert. De balans is in deze kapitalistische tijden en neo-liberale westerse samenlevingen al een decennium of 3 te ver doorgeslagen richting bedrijfleven. Precies de reden waarom de onderkant van de samenleving zo hard aan het groeien is. De balans is zoek.

    Steeds minder mensen aan de top gaan steeds meer vermogen opbouwen en steeds meer mensen duiken de onderkant in met alle gevolgen van dien. Dat is geen samenleving meer, maar dat is terug naar de middeleeuwen.

    Iedereen die een beetje zinnig kan nadenken weet dat dit zo is. Polariseren is zo 2016.

  8. Lombokker2

    Ondernemers in Kanaalstraat zouden zich veel meer op de inwoners van de wijk Lombok moeten richten. Dat is goed voor de portemonnee van de ondernemers (wijkbewoners geven het nu elders uit) en lost allerlei problemen waaronder een parkeerprobleem, op. We missen nog een hip koffitentje / een tweede restaurant a la jamijn en ik, biologische slager /vintage kledingwinkel etc. Deze ruilen we graag in voor de talloze fastfoodzaken / smart shops.

  9. Koel Hoofd

    Er was ooit een hele grote parkeergarage naast het Westplein, dat is nu de tramhalte met daarnaast een fietsgarage.

    De mini garage Damstraat heeft een ingang op een zeer ongelukkige en domme locatie. Dat is een ‘ontwerpfout’ waardoor er overlast is veroorzaakt voor bewoners, winkelend publiek, en auto-/fietsverkeer. Bijkomende factor is dat de stad steeds voller wordt omdat zoveel mogelijk mensen op een vierkante meter proppen het verdienmodel is voor de gemeente.

    Het zou gewoon handig zijn als de gemeente haar autohaat loslaat en gewoon accepteerd dat het fietsbeleid hopeloos faalt. Mensen kopen meer fietsen maar gaan niet vaker fietsen want dat hoeft niet meer in deze virtuele online wereld. Dat laten de cijfers van het CBS ook keihard zien.

    In de context dat auto’s steeds schoner worden, en het feit dat het aantal auto’s alleen maar verder zal toenemen dankzij de vergrijzing (bejaarden zijn veiliger in een auto dan op de fiets) en het importeren van buitenlanders om de bevolkingsgroei (=economie laten draaien) op peil te houden. Is er maar één oplossing: meer parkeergarages op locaties die mensen willen.
    Dat is dus niet op locaties die de gemeente wenselijk acht om haar achterhaalde discriminerende fietsbeleid toch op papier te laten slagen.

  10. Erik

    @Koel hoofd: Op bijna dezelfde plek is daar nu een grote ondergrondse garage die ik nog nooit vol heb gezien.

  11. Tim

    Eigenlijk te gek voor woorden dat je op loopafstand van het station de auto nog zo faciliteert. Maar goed, het ligt inderdaad vrij voor de hand dat de garage al vol aan zou moeten geven als alle bezoekersplekken al bezet zijn, en automobilisten naar alternatieven zoals de Jaarbeurspleingarage worden gestuurd.

  12. Scherpschutter

    @Rob H 15:02

    Ja, nou en? Dat veranderd toch werkelijk nog geen komma aan wat ik zeg? Schiet mij maar lek…

  13. Henk

    @ Tim

    De Jaarbeurspleingarage is vanaf de Vleutenseweg niet te bereiken. Of wel, maar dan tergend langzaam via een bizarre omweg over vol met files staande kruisingen.

  14. JdV

    @Tim: want u bepaalt hoe mensen zich willen verplaatsen? En wat ze eten? En wat voor kleding ze dragen? En waar ze wonen?

  15. Lombok bewoners Eerst!

    Ik als Lombokker ben helemaal klaar met de auto bezoekers van de kanaalstraat. Als je als ondernemer zo graag je waar moet verkopen aan mensen die alleen met een auto kunnen komen, ga dan aan de a2 zitten. De bewoners van Lomboo zijn echt de dupe van deze shit. Of er staan files voor die garage of de halve damstraat en kanaalstraat staat vol met ronkende diesels. Om maar te zwijgen van die dubbelparkeerders. Ik loef de lieve bakkertjes en groentemannetjes hard, maar het wordt eens tijd dat de gemeente focust op de bewoners van Lombok!

  16. Job

    Ook het schoonhouden van de lift is schijnbaar een probleem voor de gemeente. Volgens mij is er in Nederland geen lift die smeriger is als deze. Gemeente ga je werk doen zeker in deze tijd met corona moet het echt beter…..

  17. Marco Knol

    @Erik
    De ingang van die ondergrondse garage is alleen bereikbaar via de Croeselaan. Niet vanaf Westplein. Maar qua loopafstand is het natuurlijk prima te doen.

    @Koel Hoofd
    Het probleem met de gemiddelde automobilist is dat men de auto het liefst voor de deur wil parkeren. Te beroerd om een stukje te lopen. Ik lees hier wel eens commentaar op al die fietsers, maar automobilisten zijn niks beter.

    Overigens vraag ik me af hoeveel van die automobilisten daar van buiten Utrecht komen en echt die auto nodig hebben. Het is niet alsof Utrecht nou zo groot is dat het niet te fietsen is. Dus; gewoon die parkeergarage alleen nog voor fietsers en abonnementhouders. Als je van verder weg komt parkeer je maar in de Jaarbeurspleingarage of eventueel zelfs onder het Vredenburg. Probleem opgelost. 🙂

  18. JdV

    @marco knol. Grote verschil tussen automobilisten en fietsers is dat ze beiden hun voertuig voor de deur willen stallen maar fietsers dat altijd kunnen en dus ook doen terwijl automobilisten dat niet doen en rondjes moeten gaan rijden hopend op een plekje verder weg. Waar ze dan met hun handicap of zware boodschappen naar toe mogen zeulen.

  19. Freddie merx

    Loop wandel trein bus tram fiets park en ride step bakfiets trek boot koprollend
    Waarom toch alles met de auto???

  20. Martijn

    Eens dat er mee aandacht moet komen voor de bewoners. Als inwoner van Nieuw Engeland doe ik hier graag boodschappen bij verschillende kleine ondernemers. Maar de opstoppingen, uitlaatgassen, etc. dragen niet bij aan het winkelplezier. Laat de gemeente eens vaart maken met eenrichtingsverkeer, aantal parkeerplekken omlaag en handhaven. Bovendien kunnen mensen uit Overvecht en Kanaleneiland ook prima boodschappen doen op de fiets.

  21. wollie

    loop trein bus tram fiets step en bewonder

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).