Onder de noemer ‘Dat kan beter’ is de gemeente een campagne gestart om beleidstaal in brieven te vervangen door duidelijke taal. Initiatiefnemer van de actie is VVD-wethouder Kees Geldof.
Inwoners die een brief, wijkbericht of nieuwsbrief niet begrijpen kunnen deze terugsturen naar de gemeente. “We willen een lerende organisatie zijn, en daar heb je anderen voor nodig. We hopen zo veel mogelijk brieven terug te krijgen, liefst met de onbegrijpelijke zinnen omcirkeld”, zegt Geldof tegen de NOS.
Het is volgens de VVD-wethouder overigens niet zo dat er dagelijks klachten binnenkomen over onduidelijke teksten, maar de gemeente krijgt er wel opmerkingen over.
Teruggestuurde brieven worden gebruikt bij interne trainingen. Daarnaast wordt de auteur van de tekst benaderd.
De gemeente heeft een aantal punten opgesteld waaraan een tekst moet voldoen. Zo moet een zin uit ongeveer 10 à 15 woorden bestaan, moeten er duidelijke korte kopjes boven elke alinea komen, moet de tekst zo persoonlijk mogelijk naar de belevingswereld van de lezer geschreven worden en moet er gebruik gemaakt worden van eenvoudige woorden.
Ter promotie van de actie heeft de gemeente een filmpje gemaakt.
11 Reacties
ReagerenEr zijn heel veel goede professionals die dit gewoon kunnen hoor. Dat bespaart je het traject om dit via het publiek te dien. Het kan gewoon in één keer goed. En heeft de gemeente geen goede afdeling voorlichting die hier toezicht op houdt?
Overigens een leuk filmpje hoor.
Dat heb ik jaren geleden ook al eens gehoord. 🙂
Het zal eens hoog tijd worden. Ik dacht dat het altijd de bedoeling was dat wij burgers er niets van begrijpen.
Ook de 522 pagina’s in de begroting 2017 is soms onbegrijpelijk, dus het probleem doet zich niet alleen voor in gemeentelijke brieven en circulaires….
Je moet de bewoners en Wim Vreeswijk wel een beetje uit blijven dagen natuurlijk – we kunnen niet groep 6 basisonderwijs als criterium aanhouden.
Die onbegrijpelijke brieven zijn vaak afkomstig van ambtenaren die de taal onvoldoende beheersen. Hebben ze nooit geleerd op school; met een campagnetje als dit breng je daar zomaar geen verandering in…
“Kom, laten we gelijk even naar de balie gaan.”
Haha, kan die man gelijk even betalen voor zijn vuilniszak!
Bijzonder bericht. Hoe kan het dat een grote, moderne gemeente in 2016 ineens richtlijnen moet opstellen voor schriftelijke communicatie met haar burgers? Was het tot voor kort de norm dat de Gemeente communiceert middels onbegrijpelijke zinnen? Is er in het verleden gestuurd op het gebruik van wollige taal? Of wordt onbegrijpelijke taal al jaren getolereerd?
Ik vind het initiatief zeker goed en ook nodig, maar het is toch een soort van bestuurlijk onvermogen dat men er pas in 2016 achterkomt dat er niet in begrijpelijk Nederlands met de eigen burgers kan worden gecommuniceerd…
Gemeente Utrecht geeft intern veel aandacht aan taal. Met bijvoorbeeld opleidingen en verbetering van onze standaard brieven. We willen graag horen of dit effect heeft. Op http://www.utrecht.nl/datkanbeter kunt u lezen dat deze actie meer is dan alleen een oproep aan bewoners. Stuur u suggesties aan datkanbeter@utrecht.nl. Dank!
foei.. uw suggesties (excuus)
@ Gemeente Utrecht
Inderdaad, dat kan beter, gemeentelijk voorlichter. Ik lees : “stuur u suggesties”. Ieder kind dat de basisschool heeft doorlopen weet dat hier “stuur UW suggesties” geschreven had moeten worden. Hilarisch.