Gemeente wil luchtkwaliteit Utrecht verbeteren; Strengere eisen milieuzone en snorfiets naar de rijbaan | De Utrechtse Internet Courant Gemeente wil luchtkwaliteit Utrecht verbeteren; Strengere eisen milieuzone en snorfiets naar de rijbaan | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente wil luchtkwaliteit Utrecht verbeteren; Strengere eisen milieuzone en snorfiets naar de rijbaan

Gemeente wil luchtkwaliteit Utrecht verbeteren; Strengere eisen milieuzone en snorfiets naar de rijbaan
De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Om dit voor elkaar te krijgen wil de gemeente onder andere de snorfiets naar de rijbaan verplaatsen en de eisen van de milieuzone strenger maken.

De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Om dit voor elkaar te krijgen wil de gemeente onder andere de snorfiets naar de rijbaan verplaatsen en de eisen van de milieuzone strenger maken.

De gemeente heeft laten onderzoeken wat de beste manier is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Er is daarom in kaart gebracht waar de meeste luchtverontreiniging vandaan komt. Uit dat onderzoek is gebleken dat het wegverkeer, stoken van hout en mobiele werktuigen zoals aggregaten én graafmachines de belangrijkste bronnen van vervuiling zijn.

Wethouder Eelco Eerenberg noemt een goede gezondheid een van de belangrijkste dingen die er is. “Elk jaar overlijden bijna 11.000 mensen in Nederland vroegtijdig door ongezonde lucht. Je kiest niet welke lucht je inademt. Dus aan gezonde lucht moeten we continu blijven werken.”

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Milieuzone

Om de luchtkwaliteit te verbeteren wil de gemeente dus de toegangseisen voor de milieuzone aanscherpen. Zo zijn vanaf februari 2021 alleen diesels van na 2004 welkom in de zone. Er komt daarbij ook een subsidieregeling voor de sloop van oude auto’s en bestelbusjes die op diesel rijden.

In 2025 wil de gemeente de toegangseisen van de milieuzone nog verder verscherpen. Dan zijn alleen diesels die na 2009 zijn gebouwd nog welkom. Al het logistieke verkeer dat de zone in wil moet dan emissievrij zijn. Ook liggen er plannen om de milieuzone vanaf 2023 te vergroten tot aan de snelwegring.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto

Snorfiets

Naast de aanpassingen aan de milieuzone wil de gemeente dat de snorfiets rond de zomer van 2021 naar de rijbaan wordt verplaatst. Dit zou de doorstroom en verkeersveiligheid op het fietspad verbeteren en ook bijdragen aan een betere luchtkwaliteit voor fietsers.

Er komt een voorstel waarmee de meest vervuilende mobiele bouwwerktuigen worden geweerd uit de stad. Volgens de gemeente dragen deze machines voor een belangrijk deel bij aan de verontreinigde lucht in Utrecht.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Archiefbeeld kerstboomverbranding.

Hout

Tot slot moet de uitstoot van het stoken van hout omlaag. Dit zou volgens de gemeente schelen in de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Er komt daarom een voorlichtingscampagne met tips om zo schoon mogelijk te stoken.

De gemeente heeft er rekening mee gehouden dat de economische situatie van veel inwoners en ondernemers is veranderd door het coronavirus. Eerenberg: “Daar hebben we rekening mee gehouden. Zo komen we de Utrechters zoveel mogelijk tegemoet in de voorgestelde maatregelen, terwijl we wel blijven werken aan gezonde lucht in de stad.”

55 Reacties

Reageren
  1. Edwin

    Heel fijn! Ben blij dat Utrechters hebben gekozen voor dit college van D66 en GL en CU

  2. Bert

    Ik neem aan dat de biomassa centrale dan ook per direct wordt gesloten, of gaan we zoals standaard hier is met de college lekker schuiven met wat er in het partijprogramma staat?

  3. cas

    Ik denk dat de rijksoverheid eens goed moet ingrijpen in de vele regels die gemeenten zelf verzinnen en algemene spelregels gaat opstellen.

  4. Lombokker

    Wat een gemiste kans om niet verdere acties op stoken te nemen. Het is vreselijk vervuilend en geeft enorm veel overlast. Dit alles onder de noemer “zo gezellig”. De omgeving krijgt hiermee gratis en voor niets “gezellig” veel stank- rook en fijnstofoverlast.

  5. JdV

    J, das het mooie van luchtkwaliteit. Het is niet zo alsof lucht uit Duitsland of zelfs de rest van NL binnenkomt in Utrecht. Nee, die lucht blijft keurig wachten aan de rand van de stad zodat de schone Utrechtse lucht kan worden benut door de inwoners van de stad en de overige inwoners van de hele wereld voor straf vieze lucht moeten inademen omdat ze geen oude diesels verbieden. Super fijn met zoveel biologen en natuurkundigen in de gemeenteraad die deze briljante oplossing hebben bedacht. Chapeau.

  6. Scherpschutter

    Geen hout meer stoken scheelt veel, aldus de Gemeente die een bos ter omvang van heel Utrecht in haar biomassacentrale opstook…

  7. Don

    En gaat dit college dan ook bordjes ophangen bij de stadsgrenzen dat het verboden toegang is voor verontreinigde lucht uit andere steden en landen. En hier zoals vanzelfsprekend in Utrecht streng op handhaven.

  8. Zuilen030

    Snorfietsers op de rijbaan is prima, eindelijk, maar het handhaven is het probleem, op de fietspaden kom ik geregeld pedelecs en brommers tegen, zij dragen helmen maar de overige gebruikers van het fietspad niet, evenals de wielrenners, ik pleit voor een maximum snelheid op alle fietspaden van 15 km per uur, voor iedereen, met en zonder helm, overigens is een helmplicht voor kinderen ook aan te bevelen.

  9. Barend

    Spijtig dat er niet harder opgetreden gaat worden tegen die houtkacheltjes. Alleen maar voorlichten schiet niet op.

  10. Kees de Jong

    Houtstoken verbieden doet niemand pijn. Waarom dit niet verbieden. Wat heb je nou aan een voorlichtingscampagne. Binnen de milieuruimte die daardoor ontstaat kunnen de dieselrijders hun auto wat mij betreft oprijden. Het gaat vaak om mensen met een kleinere portemonee. Die auto’s houden er vanzelf een keer mee op.

  11. G.H.

    @Zuilen030
    15 km/u maximaal? Dan val je bijna om…

  12. Theo

    Altijd die reacties over lucht van elders. We wonen aan zee met meestal westenwind. Daardoor blaast er ongeveer drie keer zoveel viezelucht uit nederland europa over dan dat er andersom binnenkomt. Bovendien neemt de concentratie sterk toe als je dichter bij de bron zit. Om de luchtkwaliteit in utrecht te verbeteren behaal je dus het meeste effect door in utrecht in te grijpen.

  13. Cor

    @Zuilen030: max 15 km/u op het fietspad? Dan komen alleen bejaarden nog in aanmerking om daar te fietsen. Als je harder dan 15 km/u te gevaarlijk vindt, dan moet je overwegen om de fiets te laten staan.

  14. Peter

    Lachwekkend om snorfietsers op rijbaan toe te laten. Dient zeker niet de verkeersveiligheid door de te grote snelheidsverschillen. Kent ook geen rationale anders dan het traineren van automobilisten (identiek aan afknijpen van verkeerslichten). Er zijn zat elektrische fietsen die dezelfde snelheid halen als snorfietsen maar die mogen wel op het fietspad blijven.

    Bedenkelijke koers ook van D66. Van GL is bekend wat men wil maar wat de D66 nu wil bereiken met constant GL beleid kopiëren. GL stemmers blijven op GL stemmen en als D66 vergroot je kans meer gematigde stemmers van je te vervreemden. We gaan het zien..

  15. Cor Nelis

    “Vervuilende mobiele bouwwerktuigen” moeten geweerd worden uit de binnenstad! Da’s heel snel te regelen, kappen met al dat binnenstedelijk bouwen voor expats en yuppen en bouwen in Rijnenburg voor huurders en starters op de woningmarkt.

  16. Berend

    Valt de BBQ hier ook onder? Dat zou fijn zijn.

  17. René

    Het wordt inderdaad tijd dat de uitstoot van fijn stof en andere voor de volksgezondheid schadelijke stoffen aan banden wordt gelegd. Daar is de gezondheid van elke inwoner van Utrecht bij gebaat. Goed plan!

  18. Esrin W.

    Ik blijf gewoon dàgelijks in Utrecht mijn oldtimer BMW E30 325i uit 1987 zònder kat rijden. Dàgelijks. Nièmand die dat tegenhoudt. Als je een béétje doortrapt op een dag en je begint in de ochtend een beetje bijtijds dan lukt het om een hele tank leeg te rijden.

  19. R

    Als de lokale politiek de luchtkwaliteit inderdaad serieus willen nemen, kan die biomassacentrale op Lage Weide moeilijk open blijven. Verder is dit een plan uit een democratisch gekozen gemeenteraad; de meerderheid wil het blijkbaar. En je kan helaas niet iedereen tevreden stellen. Goed dat de politiek stappen durft te zetten!

  20. jan

    Misschien moeten we in Nederland eens kijken naar de export en import regels. Want vooral de vrachtwagens, vliegtuigen en scheepvaart vervuilen de lucht. En dan wordt er weer naar de burger gekeken… Terwijl de aardappels importeren uit andere landen omdat het 1 cent per kilo goedkoper is en de onze eigen paprika’s en tomaten bijna niet eten wat via de export levert het meer op.

  21. Willow

    15km max op de fietspaden lijkt me een prima plan. met handhaving aub.

  22. Geert95

    Dit is alleen maar vragen naar meer problemen. Blauwe kentekens de rijbaan op zorgt voor onveilige situaties met andere voertuigen en zorgt daarnaast voor veel opstopping en chaos. Verbod op het verbranden van hout is ook wel ironisch, volgens GL is biomassa, het massaal verbranden van bossen de oplossing voor “duurzame energie”. Succes hiermee!

  23. Kees Snelders

    Ik heb een VW camper uit 2002 en woon in het centrum. Rijd daar gemiddeld 1 keer in de drie weken mee de stad uit en in. Verder heb ik geen ander gemotoriseerd vervoer middel? Wat zijn de plannen in mijn geval? In Amsterdam is een uitzonderingspositie regel voor campers.

  24. Erwin

    @Peter: dit is natuurlijk de opmaat om in de stad overal 30km voor auto’s in te voeren over een paar jaar. Want veiligheid.
    Die vervelende automobilisten moeten niet denken dat ze kunnen doorrijden….

  25. trol

    We kunnen ook gewoon minder mensen in onze stad proppen. probleem ook opgelost. Tja en biomassa….laten we ergens ander houtkappen, met dieselboten hierheen vervoeren en dan opstoken….Zolang het maar niet ons eigen bos is….voldoen we netjes aan de regels. schouderklopperij en deuggedrag…meer is het niet.

    Zuilen…snorfietsen zijn de langzame variant van een brommer net als een speedpedelec. Die moeten vaak al naar de rijbaan. verder pleit ik juist voor een minimumsnelheid op het fietspad…met 15kmh…heeft fietsen totaal geen zin. Als iedereen zo nodig meer met de fiets moet gaan doen, aldus de gemeente…dan ook gewoon een goede infrastructuur. Minimaal 25 kmh is al een stuk beter.

    Verder lekker houtkachels en bbq blijven gebruiken…ruikt heerlijk. Er is wel meer ongezond…

    Overigens is de luchtkwaliteit, de uitstoot bij auto’s etc. al enorm verbeterd, dat wordt wel eens vergeten. Vermenigvuldig dat ook nog eens met het aantal mensen dat meer in Utrecht woont en aanwezig is…en je ziet een nog veel grotere verbetering. Levensverwachting is niet voor niks veel hoger dan pakweg 30/40 jaar geleden. Maar ja….rupsjenooitgenoeg

  26. trol

    Vergeet nog te vermelden, dat alle subsidieregels etc. voor bijvoorbeeld elektrische auto’s altijd als een soort links weldoenend idee en voor alle burgers wordt gebracht. In de praktijk maken mensen die het geld al hadden voor een nieuwe auto, zonnepanelen, groene daken etc, gebruik van de regeling. geef ze eens ongelijk, maar het is gewoon geld weggooien.

  27. Leon

    Mooi. Graag ook de snelheid voor auto’s in bebouwde kom maximeren op 30 per uur.

  28. Marco

    Houtstoken helemaal verbieden in dichtbevolkte buurten, en flinke boeten uitdelen als het weinig waait of mistig is!

    Want houtstoken veroorzaakt heel veel PM10 en PM2.5…

  29. anna

    laten we eens stoppen met houtkachels. Die zijn niet nodig maar alleen voor ‘de gezelligheid” het stookgedrag van mijn buur heeft gezorgd voor longproblemen, Met dank aan alle gezelligheid. Er is uiteraard wel verschil in hoe je stookt, kom niet aan dit heilig huisje . Zou al enorm schelen als we in ieder geval in de stad hiermee stoppen. Als er normaal wordt gestookt staat dat gelijk aan 4 diesels op het dak. Biomassacentrale in stand houden is natuurlijk ook van de gekke. Er zullen veel mensen roepen kom niet aan mijn vrijheid, maar als jouw vrijheid ten koste gaat van ieders gezondheid is het dan geen tijd om een andere hobby te nemen?

  30. Wim

    Mensen willen nog leven in deze bekrompen stad.

  31. Len

    In bijna alle andere landen wordt de weg door alle weggebruikers gedeeld. De reden dat het daar goed gaat is omdat iedereen niet beter weet en meer anticipeert in plaats van zich slaaf te maken aan het orkest der verkeersinrichting. Ondanks dat de gemiddelde Nederlander zich tegen alle regels verzet en voor zichzelf wilt denken, wil het aan de andere kant paradoxaal genoeg zoveel mogelijk regels zodat het niet voor zichzelf hoeft te denken.

  32. Geertruida

    Kunnen de bootjes die op diesel varen ook aangepakt worden?

  33. Co

    De meeste snorfietsen rijden in de stad harder dan de gemiddelde automobilist, dus lijkt verbannen naar de rijbaan geen enkel probleem.

  34. Pieter schrama

    Vuivervuilende graafmachines,dat wordtcdan voortaan net als vroeger de werkveschaffing een legertje weklozen met een schep de geul graven voor de allang achterhaalde stadswarmte buizen
    zeiken over de houtkacheltjes maar biomassa centrale lekker laten draaien!
    Utrecht moet maar onder een hele grote koepel want dan kan er geen ,,vuile,, lucht van buiten Utrecht de stad in!

  35. Angelique

    “en ook bijdragen aan een betere luchtkwaliteit voor fietsers.”
    Daarvoor heeft Lot van Hooijdonk een onderzoek laten uitvoeren. Het resultaat was dat het geen verbetering van de luchtkwaliteit voor fietsers op zou leveren.
    Maar waarom zou je iets doen met zo’n resultaat als het niet is wat je wilde horen?

  36. Pee

    Even een weetje over die biomassacentrale .
    De reden dat die niet dicht hoeft en zogenaamd niet veel uitstoot komt door het volgende.
    Er geldt binnen Europa een afspraak dat de CO2 berekend wordt op het moment dat de boom wordt gekapt. En niet op het ogenblik dat de boom wordt verbrand.Met andere woorden, landen zoals Estland, die bomen kappen krijgen een CO2-schuld en Nederland die deze bomen koopt heeft op papier geen CO2 uitstoot, die is namelijk nul. Dat noemen ze ‘klimaatneutraal’.Dus de biomassa centrales stoten in werkelijkheid enorme hoeveelheden CO2 uit, maar door deze bizarre afspraak tellen ze dit niet. Je zou het een uitermate creatieve vorm van boekhouden kunnen noemen.Zo worden we dus bedonderd.

  37. Trol

    Anna als je buurman heeft gezorgd voor je longproblemen dan heb je toch zeker wel een civiele zaak gestart, Incl schadevergoeding. Je geeft aan dat het causaal verband er is….maar ik heb zo een vermoeden dat je dit niet hebt gedaan. Waarom niet?

  38. Wim Vreeswijk

    Als de (onbeschermde) snelfietser naar de rijbaan moet dient Lotte van Hooydonk een telraam aan te schaffen voor het extra verkeersongelukken wat ontstaat door haastige automobilisten en kwetsbare fietsers in onze extreem overbevolkte stad..

  39. Ruud Gubbels

    Hahaha, de gemeente kan het leuk brengen! Zoals meerdere reageerders al opmerkten stoken we hele bossen in de warmte centrales met een directe uitstoot van fijnstof en CO2 die meer is dan alle oude diesels bij elkaar!
    Wereldwijd zou dat duurzaam zijn maar hier moeten we dan maar hoesten!

  40. Nina

    De wind waait uit het westen dan weer uit het oosten. Ze zijn vast blij in Vleuten en Zeist.

    Het weren van bepaalde auto’s uit de binnenstad van Utrecht zorgt niet voor een afname van deze auto’s landelijk gezien. De wind zorgt er alsnog voor dat die uitlaatgassen in de binnenstad terecht komen, maar droom lekker verder 😂

    Mss kan de gemeente Utrecht beter gaan sparen om de komende economische crisis het hoofd te bieden en haar burgers te helpen ipv het uit te geven aan dit soort zinloze hobby’s.

  41. G. de Vries

    Het wordt tijd dat woningbouwverenigingen een verbod op het stoken van een BBQ op balkons gaan instellen. Veel vuren zijn met name in het begin angstaanjagend hoog (vonken vliegen naar beneden)en nadien zitten de daar boven wonende buren in een ‘schoorsteenrook’ die je de adem beneemt en een huis vol rook als je niet per direct ramen en deuren sluit. Dit kan niet gezond zijn.
    M.I. een overdaad aan stikstof.

  42. Alex

    @Wim Vreeswijk.
    “Extreem overbevolkte stad”.
    Deze opmerking zou ik willen kwalificeren als extreem overdreven.

  43. cas

    @ Pee, maar als ze dan de lucht gaan meten is er toch een enorme toename… Hoe gaan ze dat dan verklaren en oplossen? De overheid heeft zich met allerlei rare milieu subsidies en contracten ingegraven. Stoppen is (vele miljoenen) betalen, maar doorgaan ook….

  44. Katja

    Goede actie van de gemeente, alleen : verbiedt houtkachels (en graag barbeques).

  45. Evduic

    Misschien kan de werkelijke uitstoot van diesels een worden meegemomen. Een bouwjaar is zo nietszeggend. Nieuwere bouwjaren kunnen zijn opgereden en roetfilters kunnen van binnen worden uitgehold zodat ze door APK komen. En de nieuwe autos leveren gevaalijk kleine deeltjes. Minder verkeer, minder hard, constanter rijden en met de APK en op straat de uitstoot checken.

    En over scooters, denk ook aan pedelecs. Sluipmoordenaars met asociale te hoog gerichtte koplampen. De rest draagt idd geen helm. Graag van de fietspaden af en handhaaf dit alsmede verblindende lampen.

  46. Koel Hoofd

    Brommers op het fietspad is levensgevaarlijk.
    Dat andere landen het wel doen, moet niet betekenen dat wij dat hersenloos moeten na-apen. Want dankzij maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid uit het verleden is Nederland een van de meest verkeersveilige landen TER WERELD geworden! Die landen die al het verkeer over dezelfde weg sturen kennen een ongelooflijke hoeveelheid aan zeer ernstige ongevallen met ernstig letsel en dodelijke afloop. Maar dat negeren ten gunste van de voorlopige uitkomsten van een kortlopend onderzoek in Amsterdam, vind ik nogal dom. Immers, mensen hebben 2 jaar nodig om te wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Daarna is men gewend aan het hogere risico en neemt men ook meer risico, wat uiteindelijk zal leiden tot een toename in ongevallen. Iets wat bestuurders 30 jaar geleden nog heel graag wilden voorkomen, nu willen enkele bestuurders dat weer invoeren vanwege een groene drogredenatie?

    Die luchtkwaliteit is ook bedenkelijk argument van het inclusieve exclusieve deug regime geworden wat alleen kan regeren door middel van angst. Laatst (5 juni 2020) maakte TNO bekend dat de luchtkwaliteit in woningen geregeld concentraties stoffen aanwezig zijn die boven de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uitkomen. Het gaat bijvoorbeeld om NO2, CO2, fijnstof en schimmels. Aangezien we tegenwoordig 80% tot 90% van de tijd in een binnenklimaat doorbrengen, is dat veel ongezonder dan enkele minuten op een dag bij een stoplicht of langs een drukke doorgaande weg in de stad fietsen/lopen.

  47. [email protected]😉

    Groenlinks heeft geluk dat er enorm veel import studenten in Utrecht wonen en stemmen op groenlinks, zonder er echt bij na te dénken of groenlinks wel zo groen en links is.🤔
    Kees van Oosten heeft jaren geleden al gewaarschuwd dat deze biomassacentrale absoluut niet milieu vriendelijk is,maar toch gewoon ervoor stemmen.

  48. JJ

    Ow my, what word ik moe van reaguurders die maar feitenloos bezig mogen blijven.

    1) Binnen de partij Groen Links was en is ernstige discussie over biomassa als energieopwekker. Er was een strijd gaande tussen voor-en tegenstanders. Let wel, zelfs de voorstanders zagen biomassa voor energieopwekking slechts als tijdelijk alternatief voor tijdens de energietransitie om over een paar jaar op echt alternatieve bronnen over te stappen, omdat anders de klimaatdoelen simpelweg niet behaald zouden kunnen worden. Jesse Klaver is sowieso tegen biomassa voor energieopwekking. En als mensen denken dat alleen studenten in Utrecht op GL stemmen moeten ze zich echt eens wat beter gaan verdiepen in de stemresultaten bij de verkiezingen per wijk en de demografie per wijk. Het zal je verbazen. Alleen maar dit soort dingen roepen om de publieke opinie te beïnvloeden, onder het mom van: “echte Utrechters stemmen geen GL”. Echter heb je dan wel de waarheid tegen je.

    Ik vraag me überhaupt af of de stemdiscipline onder studenten wel zo hoog is, aangezien de meesten nog met vele anderen dingen in hun leven bezig zijn. Dan heb je ook nog studenten die alleen van maandag t/m vrijdag in Utrecht verblijven en hun ‘;even’ nog hebben in het gebied waar ze vandaan komen.

    2) Aangezien de SER een dringend (en zo goed als dwingend) advies heeft gedaan aan het kabinet om (zo goed als per direct) te stoppen met biomassa voor electriciteitsopwekking, zal dit spoedig over zijn. Vattenfall gaat er al mee stoppen in Nederland. Toch geen kleine jongen. Dus de argumenten dat de overheid daar als eerste mee moet stoppen….tja, gaan ze dus eigenlijk zeer hoogstwaarschijnlijk ook rondom nu doen. Misschien je eerst eens verdiepen in wat er bij de overheid achter de schermen besproken wordt, voordat de overheid weer eens gebashed wordt.

    Veder ben ik het er volledig mee eens dat het openhaardstoken op hout voor de fun maar eens over moet zijn. Dit lijkt de afgelopen jaren alleen maar toegenomen te zijn. Sommige mensen verwarmen er zelfs op dagelijkse basis hun huis mee (in het najaar/ winter). Ik weet niet of het percentage in het aandeel uitstoot van privé-kachels echt heel groot is, maar voor de direct omwonenden is het sowieso wel verschrikkelijk en verschrikkelijk ongezond.

  49. Nina

    @JJ
    Dat de discussie over biomassa nog steeds gevoerd wordt na dit rapport van de SER binnen Groenlinks is natuurlijk bizar.

    Met dank aan de bedenkers van biomassacentrales en de vele mensen die ons gemeenschapsgeld eraan hebben verspild. Wordt er nog iets teruggevorderd? En wie gaat die biomassacentrales weer afbreken? En op wiens kosten? Of laten we die gewoon verstoffen in het landschap?

  50. Bruin

    @evduic, enkele jaren geleden postte ik een link naar een tüv onderzoek op deze site aangaande de uitstoot van kleine moderne benzinemotoren. Uitkomst onderzoek is tot duizend maal meer (ultra) fijnstof uitstoot dan een oude diesel. Daar komt bij dat de oude diesel voornamelijk roet uitstoot dat makkelijk gefilterd kamnworden door het lichaam, fijnstof en met name ultrafijnstof wat de moderne benzinemotor uitstoot wordt niet gefilterd door het lichaam.
    Verder zijn moderne houtkachels veelal kachels met een zeer hoog rendement van boven 80%. Als deze goed worden gestookt stoten deze kachels nauwelijks fijnstof of rook uit.

  51. JJ

    @ Nina

    De discussie binnen Groen Links werd gevoerd VOORDAT het rapport van de SER gepresenteerd werd, niet daarna. Het rapport werd immers pas deze week gepresenteerd. Zo goed als de gehele politiek is nu tegen. Wat wel gebeurd is dat de reaguurders hier WEL na presentatie van het rapport net doen alsof de overheid nog voor biomassa is en daar nog wel massaal in wil investeren. Is dus niet zo. Het wordt dus als fout argument gebruikt in deze discussie en als drogredenering. Alleen maar om het eigen punt te maken.

  52. Esrin W.

    Alleen het aantal reacties hier alleen al wat de meeste berichten overstijgt zegt al alles en dat iedereen (lees: veel te veel mensen) met dit flauwekul onderwerp bezig zijn.

  53. Heleen

    Heel fijn dat Utrecht hier aandacht voor heeft. Ik woon achter d Nobelstraat en zou hier heel graag een meting willen. Ik vrees nl dat we met de meest vervuilde straat van Nederland te maken hebben en dat wordt door allerlei verkeersmaatregelen alleen maar erger.

  54. Toine Goossens

    Het is inmiddels meer dan 2 jaar geleden dat Lot van Hooijdonk haar baanbrekende rapport over de luchtkwaliteit aan de raad stuurde. Heldere en duidelijke conclusie: ‘De kwaliteit van de Utrechtse lucht is dermate goed, dat grote ingrepen voor het verbeteren ervan niet meer nodig zijn.

    Daarna hebben we 2 jaar lang niets meer van de luchtfetisjisten gehoord. Met deze nieuwe wethouder ruiken zij hun kans. D66 wil GroenLinks op het gebied van fetisjisme passeren. Waar Lot van Hooijdonk tot zinnen was gekomen, zij werd niets voor niets beste (jonge) bestuurder, is D66 na het vertrek van Victor Everhardt, de weg volledig kwijt. Maarten Koning gedraagt zich als een verdwaasd raadslid en verliest de realiteit volledig uit het oog. Op naar het volgende college Maarten? Denk het niet D66 wordt straks weggevaagd.

  55. Loekie

    2 maten: Als er een nieuwe woonwijk uit de grond moet worden gestampt in noord-Oost zoals Zijdebalen en bij het oude belastingkantoor wordt de luchtmeting in juli gedaan, als heel Utrecht op vakantie is. Dan kunnen de vergunningen snel doorgang vinden namelijk. Stop gewoon eens met al die duizenden extra mensen in de stad te proppen. Die hebben auto’s en krijgen bezoek..We willen toch niet zo worden als Amsterdam!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).