Gemeente wil weer vier jaar samenwerken met Utrecht Marketing Gemeente wil weer vier jaar samenwerken met Utrecht Marketing

Gemeente wil weer vier jaar samenwerken met Utrecht Marketing

Gemeente wil weer vier jaar samenwerken met Utrecht Marketing
Archieffoto Culturele Zondag. Foto: Bas van Setten
De gemeen is van plan om een nieuwe samenwerking tot 2026 aan te gaan met Utrecht Marketing. Vorig jaar kwam er nog een kritisch rapport naar buiten over het functioneren van de stichting en de samenwerking met de gemeente. Het college laat nu weten dat ze vertrouwen hebben in de toekomst en samenwerking.

De gemeen is van plan om een nieuwe samenwerking tot 2026 aan te gaan met Utrecht Marketing. Vorig jaar kwam er nog een kritisch rapport naar buiten over het functioneren van de stichting en de samenwerking met de gemeente. Het college laat nu weten dat ze vertrouwen hebben in de toekomst en samenwerking.

Utrecht Marketing is de organisatie die zich inzet voor promotie van de stad voor toeristen, bezoekers, bedrijven en talenten. De stichting, die is ontstaan na een fusie van Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Stichting Toerisme Utrecht, doet dit in opdracht van de gemeente.

Rapport

Vorig jaar in maart kwam een kritisch rapport uit over Utrecht Marketing en de samenwerking met de gemeente. In het rapport werden stevige conclusies getrokken, onder meer over het belang van Utrecht Marketing, het opdrachtgeverschap vanuit de gemeente en de Culturele Zondagen.

Volgens het rapport was onduidelijk of Utrecht Marketing wel goed presteert, toonde de stichting te weinig betrokkenheid bij discussies over toeristisch- en cultuurbeleid, waren de taken zo breed dat de samenhang niet altijd duidelijk was, waren de Culturele Zondagen toe aan vernieuwing en moest de samenwerking met de gemeente beter.

Verbeteringen

Na het rapport door adviesbureau Berenschot hebben gemeente en Utrecht Marketing gewerkt aan een verbeterde samenwerking. De gemeente schrijft daarover: “Het afgelopen jaar was daarvoor een onbedoelde testcase, waarbij Utrecht Marketing toonde een wendbare organisatie en een belangrijke partner te zijn voor gemeente en mensen in alle sectoren die zijn getroffen door de coronacrisis.”

Onderzoeksbureau Berenschot heeft recent gekeken of de aanbevelingen aan Utrecht Marketing en de gemeente Utrecht zijn overgenomen. Daaruit blijkt dat verschillende aanbevelingen inderdaad tot acties hebben geleid.

De gemeente schrijft dan ook: “Zowel naar onze mening als naar mening van Utrecht Marketing en haar Raad van Toezicht hebben de doorgevoerde aanbevelingen geleid tot een betere samenwerking. De resultaten bieden voldoende houvast en vertrouwen voor het verstrekken van een meerjarige opdracht met een termijn van 4 jaar.”

2022-2026

De gemeente heeft nu aan Utrecht Marketing gevraagd om een nieuw meerjarenplan te schrijven. De komende tijd zijn vooral het herstel uit de coronacrisis, de viering van Utrecht 900 jaar en de start van de Vuelta belangrijke onderwerpen.

Overigens is ook er gesproken over een nieuwe naam voor de organisatie, maar vanwege de kosten heeft dat geen prioriteit meer. Wel wordt er de komende jaren nog verder over nagedacht of dit nodig is.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Lexus

    Buitengewoon spijtig. Maar een klein deel van de burgers heeft hier wat aan. Tot nu toe vooral heel veel gebakken lucht. Ik denk niet dat het met deze club beter kan worden. Wat mij betreft dus heel veel weggegooid geld.

  2. Bella Nutella

    I’m so proud to be living in the best marketed city in the world! I U Trecht!

  3. Scherpschutter

    Waarom zou je als gemeente proberen om zonder enig verstand van garages tegen astronomische kosten een eigen (falende) garage te lanceren als je stad werkelijk helemaal vol zit met topgarages, waar je qua kwaliteit of prijs in geen 1000 jaar mee kunt concurreren…? Wat is hier nou de logica achter? Gemeentes zijn geen ondernemers. Er werken geen ondernemers. Gemeentes weten werkelijk niets van ondernemen. Of van marketing….

    Kap met dit zinloze gepruts, handel in het belang van de belastingbetaler en stop dit gesubsidieerde zolderkamerhobbyisme direct. Schakel gewoon een professioneel Utrechts marketing bureau in (waar vak-volwassen professionals werken die hun vak meester zijn) in plaats van zonder enig verstand van zaken met wat ideologische brekebeentjes en afvallers uit het bedrijfsleven zelf het wiel proberen uit te vinden, om weer met een vierkant exemplaar te eindigen…

    Ken je beperkingen. Gemeentes (ambtenaren) kunnen niet ondernemen. Totaal niet. Alles flopt.

  4. pietertje

    Garages, Scherpschutter? Falende garages en topgarages? Garages vol met zagen? Gaat het wel goed met je?

  5. Massegast

    @Scherpschutter — Raak geschoten! Maar ik wil nog een stapje verder gaan: zet de Utrecht promotie maar eens een paar jaar on hold. En waarom? Bevolkingsgroei en toename van bezoekers en toerisme zal
    Utrecht van een aangename in een onaangename drukke stad doen veranderen. En dat wil de Gemeente Utrecht toch niet op z’n geweten hebben. Toch? Er gaat geen kilo in een pondszak. Zo simpel kan het zijn.

  6. Koel Hoofd

    Als je de link in het artikelleest , wordt het volkomen duidelijk dat de gemeente volkomen incompetent is op het gebied van marketing en lange termijn visie maar wel heel goed kan ‘in het luchtledige met zichzelf kan communiceren’.
    Datzelfde geld voor Utrecht Marketing.
    Ze hadden de meest basic zaken (cijfermatige onderbouwing) niet eens voor elkaar! Dat betekend volkomen ongeschikt voor de functie waar ze ook niet voor hebben geleerd!

    Enfin, de ene partij verdient er een salaris mee, de andere partij heeft er inkomsten door, en beide worden betaald door de belastingbetaler.
    En dan wil de totaal ondeskundige gemeente noch eens 4 jaar door met het ondeskundige UM?
    Schande!

  7. Hns

    Ja, hoe goed die was is wel opgevallen. Opvallend was dat het meer gebakken lucht en hosanna geroep was dan een juiste weergave. Maar ja dat is marketing toch anderen een rad voor de ogen draaien om je eigen belang door te kunnen drukken. En dan een stichting, wie zou er belang bij hebben en/of connecties mee hebben al dan niet via een of andere slinkse constructie.

  8. W

    Massagast! U hebt helemaal gelijk! Wij, de meeste Utrechters, willen vooral géén Amsterdam worden! Het is hier al druk genoeg en laten we dat svp ook zo houden!

  9. Kadoendra

    @Massegast 14/5/2021 – 17:53

    “Bevolkingsgroei en toename van bezoekers en toerisme zal Utrecht van een aangename in een onaangename drukke stad doen veranderen.”

    Alleen is het probleem niet dat Utrecht mensen leuk vind, maar dat mensen Utrecht leuk vinden.

  10. Lexus

    @Kadoendra: als dat zo is, dan is er geen city marketing nodig en kunnen we geld ervoor aan betere dingen besteden, bijvoorbeeld aan verbetering van de leefbaarheid voor de bewoners van onze mooie stad.

  11. Utrecht is open mind !

    @massegast. Wat is het leven simpel als je alleen je eigen perspectief wil zien.
    Positionering is juist belangrijk dat je die bezoekers krijgt die je graag wil, en bewoners die een bijdrage zijn aan de verdere ontwikkeling van Utrecht naar een goede toekomst. We willen graag een levendig centrum behouden, ook als het winkel bestand krimpt. Wat denk je van de banen die het tourisme creëert? Er is gelukkig niemand hier die puur voor massa gaat zoals Amsterdam, maar voor kwaliteit. Onze collectieve voorzieningen worden mede betaald bovendien door bezoekers, denk aan musea , of heb je liever dat we de gemeente belasting verhogen of deze sluiten ?
    Ook de vestiging van expats en bevolking diversificatie is essentieel voor een evenwichtige stad klaar voor de toekomst van een kennis dienst verlenende stad !
    Als echte Utrechter heet ik juist bezoekers welkom, geniet van onze wijze van leven, en wij staan open om te leren van jou !

  12. Nina

    Grappig na een kritisch rapport om toch verder te gaan met elkaar.

    Wat heeft dat rapport gekost en waarom worden er vrijwel geen consequenties aan verbonden?

    Of is dit nieuwe contract voor de helft van de prijs? Och, dat zal wel niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).